Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

Meltrain schreef:Mij lijkt het wel een mooi project.
Maar het was dan toch zo dat de trams vanaf Binnenhof naar Amstelstation gaan en de trams vanaf Westwijk naar het Leidseplein gaan?

Klopt! Is de 2e variant op dit pdfje van de SRA: de regiotram

http://www.stadsregioamsterdam.nl/aspx/ ... station%22
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door RoelZ1 »

Maar hoe kan de enorme capaciteit die de Noord-Zuidlijn zal bieden nu gevuld worden? Ik kan me niet voorstellen dat er iemand uit Amstelveen is die op Station Zuid gaat overstappen op de NZL terwijl hij ook gewoon in zijn trammetje kan blijven zitten. Ja, als je echt naar de Dam of CS wilt omdat een bredere Regiotram daar niet kan komen. Zonder (zicht op) een verlenging van de Noord-Zuidlijn naar Amstelveen (als metro of als sneltram) zullen de reizigersaantallen op de NZL volgens mij sterk achterblijven bij de verwachtingen.

Dat doet me gelijk denken aan een nogal dubieus plaatje uit de Samenvatting van de MER. Dat plaatje liet de verwachtte hoeveelheid reizigers op Station Zuid zien voor de komende jaren. Eerst een flinke toename van het aantal metroreizigers in 2017 (opening NZL) en daarna een flinke toename van het aantal tramreizigers in 2019 (opening Regiotram Amstelveen). Die laatste toename kost echter geen enkele metroreiziger terwijl er een hele lijn wordt opgedoekt...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Klaasje »

Het mag duidelijk zijn dat de huidige keuze kapitaalvernietiging is. Ik vraag me ook af wat ze met de parallelle busverbindingen gaan doen. Afkappen voordat ze op station Zuid zijn is op deze manier niet echt verantwoord. Het is te hopen dat men op zijn minst dat ene beetje visie heeft wat dit plan kan bieden: Doorrijden naar Uithoorn.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door robert55 »

Daarmee zeg je eigenlijk dat de NZ-lijn zoals nu [bijna] gebouwd i.i.g aan de zuidzijde onvoldoende meerwaarde heeft.
IMHO had het ding inderdaad niet gebouwd moeten worden, maar nu het [bijna] zover is moeten we er maar het beste van maken. Maar dat betekent niet goed geld naar kwaad geld gooien door een full-metro naar Amstelveen te bouwen, die vervoersstroom is daar echt te dun voor. Verlenging naar Schiphol [ook in samenhang met het SAAL project] maakt wel kans.
Toch zullen er reizigers zijn voor wie de overstap tram-metro zin heeft, als er behoorlijke tijdwinst in zit doordat je bij een van de nieuwe M-stations moet zijn. En je moet niet hechten aan een zitplaats :mrgreen:
Verder zal de NZ lijn het moeten hebben van de volgende stromen:
- reizigers met bestemming zuid-as uit het eigen gebied [de Pijp]
- busreizigers uit Noord / Waterland
- treinreizigers voor wie een reis via CS toch sneller is: vooral uit het noordwesten is dit denk ik sneller dan op Sloterdijk op de 50 stappen.
- busreizigers van de lijnen die over de Amsterdamseweg / Amstelveenseweg rijden; die lijnen zullen -zoals al jaren het plan - hun eindpunt bij het nieuwe knooppunt krijgen.
RoelZ1 schreef:Maar hoe kan de enorme capaciteit die de Noord-Zuidlijn zal bieden nu gevuld worden? Ik kan me niet voorstellen dat er iemand uit Amstelveen is die op Station Zuid gaat overstappen op de NZL terwijl hij ook gewoon in zijn trammetje kan blijven zitten. Ja, als je echt naar de Dam of CS wilt omdat een bredere Regiotram daar niet kan komen. Zonder (zicht op) een verlenging van de Noord-Zuidlijn naar Amstelveen (als metro of als sneltram) zullen de reizigersaantallen op de NZL volgens mij sterk achterblijven bij de verwachtingen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Klaasje »

robert55 schreef:Daarmee zeg je eigenlijk dat de NZ-lijn zoals nu [bijna] gebouwd i.i.g aan de zuidzijde onvoldoende meerwaarde heeft.
IMHO had het ding inderdaad niet gebouwd moeten worden, maar nu het [bijna] zover is moeten we er maar het beste van maken. Maar dat betekent niet goed geld naar kwaad geld gooien door een full-metro naar Amstelveen te bouwen, die vervoersstroom is daar echt te dun voor. Verlenging naar Schiphol [ook in samenhang met het SAAL project] maakt wel kans.
Een Full-metrooplossing was ook helemaal niet nodig geweest. De huidige sneltram heeft twee problemen: Materieeltekorten en problemen met gelijkvloerse kruisingen (veiligheid, punctualiteit). De eerste is relatief eenvoudig op te lossen, daar is alleen wat tijd voor papierwerk en het bestellen van extra/nieuw materieel nodig. De tweede is ook relatief eenvoudig: Kijk wat de kritische kruisingen langs het traject zijn en maak de kruisingen daar ongelijkvloers. Daar kom je ook niet echt onderuit met een regiotram of stadstram. Als men daar toch onderuit meent te kunnen komen met de regiotram zou ik ze het liefste een spoedcursus verkeerskunde willen aanbieden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Uit het feit dat de trams breder worden maak ik op dat het regiotrams worden.
Why? Hoeft namelijk helemaal niet. Stadstrams kunnen immers ook breder en langer zijn, zie de Siemens Avenio die Den Haag heeft besteld. Zal me niks verbazen als die ook straks op de Amstelveenlijn komen te rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Dat is al helemaal een net-niet oplossing. De baan is al grotendeels geschikt voor 2,65 meter breed materieel, op het moment dat je dan voor materieel kiest dat breder is dan het huidige materieel maar smaller dan waarvoor al ruimte beschikbaar is ben je meer kwijt aan ombouwen dan als je alleen het stadstraject of de vrije baan moet ombouwen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Ze doen hier niks anders dan net-niet projecten opstarten, wat dat betreft past het perfect bij Amsterdam. :wink:
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door RoelZ1 »

Daarnaast moet je natuurlijk ook voor een regiotram ombouwen. De huidige lijn heeft lage perrons voor 2,40m breed materieel en hoge perrons voor 2,65m breed materieel. Om daar laag materieel van 2,65m breed te laten rijden moet je sowieso wat verbouwen. Dan maakt het kwa kosten in Amstelveen niets uit of het 2,65m, 2,55m of 2,40m is, de sporen kunnen sowieso blijven liggen en de haltes moeten sowieso verbouwd. Tussen Amsterdam Zuid en Leidseplein/Amstel is 2,40m natuurlijk het goedkoopst, gevolgd door 2,55m en daarna 2,65m. Stadstrams zullen kwa infrastructuur dus wat goedkoper zijn (tenzij er meer tunnels nodig zouden zijn zoals het rapport stelde), maar de vraag is of het genoeg capaciteit biedt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

De haltes in Amstelveen zullen sowieso verbouwd moeten worden als men langer materieel ingezet moet worden. Die haltes verdienen daarnaast ook wel een opknapbeurtje dus daar maakt het in principe niet uit hoe breed je materieel is, maar de baan is al geschikt voor 2,65 meter brede trams dus dan vind ik het zonde als er iets smallers komt te rijden.

Als je breder materieel in de stad wil inzetten moet je toch aan de trambaan gaan knutselen, als je dan toch aan het knutselen bent kan je het naar mijn mening beter meteen in een keer goed doen en voor de breedte en modernste oplossing gaan in plaats van voor een halve oplossing te gaan.

Mocht de lijn naar Oost/Amstel via het origineel bedachte tracé gaan via o.a. de Churchilllaan, dan kan je daar ook relatief eenvoudig al voor breder materieel gaan door de vrijliggende sporen. De brug over de Amstel wordt dan wel vrij problematisch, maar dat heb je ook met Avenio's die breder dan een Combino zijn maar minder breed dan 2,65 meter.

Het laatste probleem is natuurlijk waar je die extra trams wil stallen, want dat je met een tramlijn tot Westwijk veel meer trams nodig hebt dan dat er nu op lijn 5 rijden is duidelijk en volgens mij zitten beide remises aardig op hun max.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Bee, waar heb je het nou allemaal over? De Siemens Avenio kan geleverd worden in 2,3m, 2,4m en 2,65m brede varianten. :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Je weet dat de variant die aan Den Haag wordt geleverd 2,5 meter breed schijnt te zijn :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Je weet dat de variant die aan Den Haag wordt geleverd 2,5 meter breed schijnt te zijn :P
Dus dat houdt volgens jou in dat we in Amsterdam geen 2,65 brede variant kunnen kopen en per se regiotrammaterieel moet komen? Als het al klopt wat je zegt.

http://transportation.siemens.com/en/da ... x-7600.pdf
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 12 feb 2012, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Laat ook maar, geen zin in een eeuwige ouwehoerdiscussie over mierenneuken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Laat ook maar, geen zin in een eeuwige ouwehoerdiscussie over mierenneuken.
Je hangt zelf een heel lulverhaal op over dat die Siemens Avenio geen 2,65m breed kan zijn. Volgens Siemens kan dat dus wel gewoon. Dan moet je niet zo gaan reageren als blijkt dat je er naast zit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Dat heb ik niet gezegd, alleen ging ik er vanuit dat je de uitvoering zoals die in Den Haag zo komen bedoelde omdat je geen nadere informatie gaf...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Dat heb ik niet gezegd, alleen ging ik er vanuit dat je de uitvoering zoals die in Den Haag zo komen bedoelde omdat je geen nadere informatie gaf...
Het ging er om dat "bredere trams" niet direct in hoeft te houden dat er ook regiotrammaterieel komt, iets waar jij wel van uit gaat. Er kunnen immers ook gewoon bredere stadstrams besteld worden zoals de Siemens Avenio.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Je gaat nu allemaal dingen beweren die ik niet recent op dit forum geschreven hebt.

Ik gebruik het woord regiotram omdat deze term gebruikt wordt in het onderzoek. Ik heb echter geen kennis van het precies materieel maar het onderzoek wijst op trammaterieel wat breder dan gebruiker is voor Amsterdam en geschikt is voor tweerichtingen. Wat het precieze materieel wordt weet ik absoluut niet. Dat ter onderscheid van stadstram dat uitgaat van trammaterieel dat net zo breed is als het huidige materieel.

Ik ga geen discussie aan over welk trammaterieel het wordt, daar begon jij over, de discussie gaat hier puur om de eigenschappen van het materieel. En daar had ik het graag bij willen houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ik ga geen discussie aan over welk trammaterieel het wordt, daar begon jij over, de discussie gaat hier puur om de eigenschappen van het materieel. En daar had ik het graag bij willen houden.
En over die eigenschappen hebben we het nog steeds: je hebt immers het type regiomaterieel zoals de RegioCitadis die sneller kan en geschikt is om op treinsporen te rijden en het type als de Siemens Avenio wat gewoon een stadstram is. Beide zijn te bestellen in 2,65 meter breedte. Ik ging er van uit dat je met "regiotram" ook direct het soort RegioCitadis bedoelde. Althans, niet specifiek dat merk maar van dat zwaardere materieel t.o.v. gewoon een bredere stadstram.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Iets anders: loop je met inkorting van tram 5 tot omgeving Leidseplein niet een risico dat je een gigantische overbelasting krijgt van tram 1 en 2 van alle passagiers die overstappen voor verdere bestemmingen tussen Leidseplein en Centraal Station?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Ik denk dat dat wel mee zal vallen.

Een reiziger die van Station Zuid of zuidelijker komt en naar CS of de Kalverstraat wil kan de metro nemen, de reizigers die overblijven zullen vooral op tussengelegen bestemmingen willen zijn.

De frequentie van lijn 1 en 2 kan wel omhoog als lijn 5 wegvalt in de Leidsestraat, dan ontstaat er weer wat lucht in de dienstregeling :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Ik vraag me af of mensen in de praktijk ook daadwerkelijk over zullen stappen van tram op N/Z-lijn. Gaat vooral luiheid en daarnaast als je de metro mist is de tijdwinst de moeite niet meer waard. Dan heb je natuurlijk nog de reizigers die worden opgepikt tussen Zuid - Leidseplein.

Die N/Z-lijn gaat zo echt nergens over bij de opening in 2018 gezien het kostenplaatje en alle ellende waar de stad al sinds 2002 mee zit opgescheept. :N
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

Pfft, afbreken van de N/Z-lijn heeft ook geen zin. Ik wil niet dat ik de rest van mijn leven in een stad moet wonen die eeuwenlang opgebroken blijft, alleen maar omdat er een bouwwerk niet is afgemaakt. Kosten of kosten + baten is nu de keuze en dan kies ik voor dat laatste.

Ik zat net te denken: waarom lopen we eigenlijk zo te emmeren over de capaciteit? Zeker in het dal zijn de sneltrams niet vol (en ik heb een keer in de spits in een enkel stel gezeten en iedereen werd nóg niet gesandwiched) dus dat zegt wat over de gevraagde capaciteit. (ter vergelijking: ook in het dal merk ik regelmatig dat er mensen moeten staan in de 50 met 90m lang mat.) En wat betreft de spits: nou ja, we moeten het er mee doen hé. Met de Avenio-versie van 54m eneen iets hogere frequentie (zoals voorgesteld) denk ik dat je aardig bij de huidige capaciteiten in de buurt komt. En ja... vol is vol, waarom doet NS dat eigenlijk expres bij de SLT? :idea:

Ik denk dat we tevreden moeten zijn met het uiteindelijke resultaat. Ik ben in ieder geval blij dat de lijn eindelijk een opknapbeurt krijgt. Nog KAR en bij enkele kruisingen slagbomen ( :idea:) en we kunnen ook qua betrouwbaarheid weer ff vooruit. Ik had het ook anders gewild... maar als we inspraak willen moeten we maar een baan zoeken bij bijv. de Stadsregio of een belangrijke studie verrichten zoals RoelZ1 heeft gedaan. (al leek zijn studie eerlijk gezegd achteraf gezien niet te veel invloed hebben gehad op het uiteindelijke besluit...)
Enne, een sneltram die bijna altijd 30 rijdt moeten we ook niet hebben, dat is nu hopelijk iig op de vrije baan straks verholpen...

Nou, willen jullie nu nog verder hierover discussieren?
(zo ja, dan kunnen we misschien beter een apart topic hiervoor openen... :idea:)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Ik denk dat dat wel mee zal vallen.

Een reiziger die van Station Zuid of zuidelijker komt en naar CS of de Kalverstraat wil kan de metro nemen, de reizigers die overblijven zullen vooral op tussengelegen bestemmingen willen zijn.

De frequentie van lijn 1 en 2 kan wel omhoog als lijn 5 wegvalt in de Leidsestraat, dan ontstaat er weer wat lucht in de dienstregeling :)
Ik denk eigenlijk van niet. Alleen de reizigers die nu tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal reizen met de vijf zullen met de Noord Zuidmetro gaan reizen, alleen denk ik dat die: nu niet de 5 nemen, maar metro 51, of via station Lelylaan/Sloterdijk en dan metro 50. Verder deelt tram 5 geen enkele halte met de toekomstige Noord Zuidmetro en zal er dus geen reizigersverschuiving zijn.
Je gaat nu allemaal dingen beweren die ik niet recent op dit forum geschreven hebt.

Ik gebruik het woord regiotram omdat deze term gebruikt wordt in het onderzoek. Ik heb echter geen kennis van het precies materieel maar het onderzoek wijst op trammaterieel wat breder dan gebruiker is voor Amsterdam en geschikt is voor tweerichtingen. Wat het precieze materieel wordt weet ik absoluut niet. Dat ter onderscheid van stadstram dat uitgaat van trammaterieel dat net zo breed is als het huidige materieel.

Ik ga geen discussie aan over welk trammaterieel het wordt, daar begon jij over, de discussie gaat hier puur om de eigenschappen van het materieel. En daar had ik het graag bij willen houden.
Het probleem is de toekomstvisie zelf. Ze gaan niet in op de technische punten, zoals welke maatregelen noodzakelijk zijn en doen ook geen uitspraak over de (gewenste)?) breedte van het materieel. Persoonlijk denk ik dat het winnen van een paar centimeter breedte niet kosteneffectief is. Je wint relatief weinig capaciteit, terwijl je tramnet behoorlijk lastiger te exploiteren wordt en bovendien met ombouwkosten zit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Pfft, afbreken van de N/Z-lijn heeft ook geen zin. Ik wil niet dat ik de rest van mijn leven in een stad moet wonen die eeuwenlang opgebroken blijft, alleen maar omdat er een bouwwerk niet is afgemaakt. Kosten of kosten + baten is nu de keuze en dan kies ik voor dat laatste.
Wie heeft het over afbreken van de N/Z-lijn? Gaat er om dat wanneer dat lijntje een keer klaar is in 2018 er gewoon amper meerwaarde is, de situatie gaat er waarschijnlijk alleen maar op achteruit. Voor een groot deel van Noord wordt de reistijd naar het CS langer omdat naar alle waarschijnlijkheid de meeste bussen worden ingekort tot Buikslotermeerplein. Geen directe metroverbinding meer tussen CS en Amstelveen. Geen verlengingen naar Amstelveen, Purmerend, Zaandam, Hoofddorp, Schiphol etc.

Wat heeft die metrolijn nou voor nut? :?
Vinny schreef:Ze gaan niet in op de technische punten, zoals welke maatregelen noodzakelijk zijn en doen ook geen uitspraak over de (gewenste)?) breedte van het materieel. Persoonlijk denk ik dat het winnen van een paar centimeter breedte niet kosteneffectief is. Je wint relatief weinig capaciteit, terwijl je tramnet behoorlijk lastiger te exploiteren wordt en bovendien met ombouwkosten zit.
Met breder materieel rijden kost bakken met geld en is bovendien een exploitatie nachtmerrie. Nu kan tram 5 nog naar talloze locaties uitwijken en/of ingekort worden in het geval van stremmingen. Dat gaat straks niet meer tenzij de gemeente uitwijkroutes óók aanpast. Maar goed dat zie ik niet gebeuren.

Vanaf een lengte van 36 meter kan een Siemens Avenio van 2,65 meter breed kan blijkbaar twintig extra reizigers aan t.o.v. een 2,4 meter breed model. Vraag me af of dat de moeite waard is.
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 13 feb 2012, 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 59 gasten