Het is spoedig nodig aangezien het huidige systeem onbetrouwbare rijtijden oplevert omdat vanwege de drukte de sneltram moeilijk voorrang verleend kan worden. Andere problemen zijn volgens mij ook wel bekend (materieelstoringen en verkeersongelukken). Er was koppeling met de NZ-lijn denkbaar omdat wanneer men dacht in 2012 te kunnen beginnen met ombouwen, beide projecten planmatig op hetzelfde tijdstip klaar zouden zijn. Toen men hierop ging studeren kwam men erachter dat deze ombouw niet zo makkelijk te realiseren is en bovendien stervensduur is. Aangezien het besluit maar niet kan worden genomen dacht men dat koppeling met de Noord-Zuidlijn niet meer haalbaar zou zijn, maar aangezien deze ook de nodige vertraging blijft oplopen misschien weer wel (de opleverdatum zal waarschijnlijk eind dit jaar wel weer verschoven zijn als het zo doorgaat).Ardan schreef:Stéphane zegt wel wat trouwens, de NZ gaat pas in 2017 in bedrijf. Is een verandering van het sneltramtraject nu spoedig nodig of wordt er in de plannen die worden ontwikkeld pas uitgegaan van aanpassing ná 2017, dus met de NZ er in meegenomen?
De sneltram door de NZ heen sturen gaat niet, er wordt geen bovenleiding aangebracht en of dat later nog mogelijk is in de tunnel weet ik eigenlijk niet. Denk niet dat daar nog veel plek voor overblijft, de beslissing was al genomen voordat het boren begon. Ik vind in ieder geval dat we van ombouwen af moeten, geen dubbelzinnige halfbakken oplossingen meer. Regiotrams vind ik nog niet eens zo'n heel slecht idee dus.
Je bekijkt de situatie net zoals ik vanuit de slechte ervaringen met het hybride materieel. Veel anderen denken juist dat de grootste problemen opgelost zijn als de tram verdwijnt, de bovenleidingsspanning wordt opgewardeerd tot 750 volt en er langere treinen gaan rijden. De regiotrams die jij voorstelt hebben een breedte van 2,65 meter en moeten door de stad heen. Volgens Bee zal de regiotram alleen door ruimte straten gaan rijden, maar je weet het probleem dat nu in Den Haag speelt: 2,55 meter brede stadstrams gaan een deel van het 2,30 meter brede materieel vervangen. Dan krijg je dus twee problemen: trams van drie verschillende breedtes (RandstadRail, RegioCitadis!) rijden met elkaar over een gemeenschappelijk traject en de nieuwe trams zijn te breed voor een aantal trajecten in de Haagse binnenstad. Daar ben ik dus ook bang voor met deze Regiotram-oplossing, daarom pleit ik voor volledige integratie met het stadstramnetwerk. Dan moet je echter wel de langste Avenio van 72 meter bestellen om de capaciteit een beetje op peil te houden, en velen zien een tram van zo'n lengte niet door de Van Baerlestraat rijden. Volledig mee eens dat je geen halfbakken huidige-situatie-behouden-maar-integratie-met-de-noord-zuidlijn-oplossing moet uitvoeren, maar je zit anders met een breedte- of lengte-/volumecapactiteitsprobleem. Ik voel ook wel voor een busoplossing (flexibeler en goedkoper), maar dan zou je dus letterlijk 30x/uur met (dubbel)gelede bussen moeten rijden wil je niet regelmatig volle bussen hebben. Dus het is nog best lastig om een goede oplossing te bedenken en we zullen heel goed de voor- en nadelen van ieder alternatief moeten afwegen, iedereen heeft een ander standpunt hierover.