Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Geplaatst: di 03 jan 2012, 22:28
door R-Flow
TLP schreef:Keerpunt: of je moet de Benelux aanpassen of de perrons versmallen. Als ik 's ochtends op de Amstelveenseweg nog ff snel een metro wil halen naar Isolatorweg gaat dat 9 van de 10 keer niet lukken aangezien uitstappende reizigers het perron blokkeren. Dat heeft mede te maken met de situatie daar, maar de eilandperrons van lijn 51 zijn al niet zo breed, hebben geen roltrap en maar 1 vrij smalle trap dus daar kan je het denk ik wel enigszins mee vergelijken. Zijperrons zijn al helemaal chaotisch.
En die treeplanken zijn volgens mij het allergrootste probleem niet...
Metro 51 is gelukkig minder druk dan de 50.
Het komt neer op deze vraag: gooi je liever Westwijk-Zuid op de schop voor metrovoertuigen waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt of Westwijk-CS+traject naar Amstel voor een regiotram waar je in ieder opzicht alleen maar op achteruit gaat.
Volgens mij is dat simpel gezegd de strekking van het verhaal tot nu toe. Of je laat de situatie hoe die nu is uiteraard, dat kan ook.
Bee schreef:Nog veel schokkender vind ik het feit dat men dus een tramlijn Amstel - Amstelveen wil realiseren die tussen Station RAI en Station Zuid parallel loopt met de spoorbaan en de metrolijn. Ik bedoel, hoeveel spoorverbindingen kan je parallel laten lopen aan elkaar, want dan komt deze toch wel in aanmerking voor de hoofdprijs :')
Een directe treinverbinding Zuid-Amstel heb je niet en daarnaast dienen treinen een heel ander publiek. Als regio stuur je mensen niet vanaf de metro/tram de trein in om binnen de stad te reizen. Onlangs merkte iemand anders dit ook al naar je op. Een directe metroverbinding van Zuid naar Amstel komt met het verdwijnen van de 51 óók te vervallen dus hou je niks over, behalve 2x een overstap om van Amstelveen naar Amstel te komen.
Bij het regiotram-plan gaat het er natuurlijk om dat je mensen zo snel mogelijk van Zuid naar Amstel krijgt vergelijkbaar met de M51 nu, dus tja dan ga je al snel paralel aan de spoorlijn zitten. Al ben ik het compleet met je eens dat dit gewoon geld wegsmijten is omdat er al een prima verbinding ligt. Als je dan al met alle geweld een regiotram wil hebben kan je toch ook gewoon de bovenleidingen van Zuid tot Spaklerweg doortrekken boven het bestaande metrospoor? Enige wat je verder hoeft te doen is vier metrostations deels geschikt maken voor die trams. Vergelijkbaar hoe RR3en/of 4 ook spoor met de E deelt. Waarom zou je in godsnaam een heel nieuw traject aanleggen door de stad?
Maar goed, ik vergeet telkens weer dat wat in andere steden wél normaal kan en goed werkt om welke reden dan ook in Amsterdam niet toepasbaar is.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2
Geplaatst: wo 04 jan 2012, 12:28
door TLP
R-Flow schreef:Metro 51 is gelukkig minder druk dan de 50.
Het komt neer op deze vraag: gooi je liever Westwijk-Zuid op de schop voor metrovoertuigen waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt of Westwijk-CS+traject naar Amstel voor een regiotram waar je in ieder opzicht alleen maar op achteruit gaat.
Volgens mij is dat simpel gezegd de strekking van het verhaal tot nu toe. Of je laat de situatie hoe die nu is uiteraard, dat kan ook.
Om eerlijk te zijn: wat ik eigenlijk al de hele tijd probeerde uit te leggen (en dat is mede ook naar RoelZ1 en Bee toe), is dat wanneer je sneltrams wilt behouden op de lijn, het zeker niet in de huidige situatie zo door kan gaan. Maar als je dus hooguit 1 extra tram per dienst koppelt, krijg je dus eenheden van 90 meter. Dan zijn geen achtelijk hoge frequenties van 30 trams per uur meer nodig, maar dan kun je het op de huidige of net iets hogere frequenties houden, maximaal 10x/uur in de spits ofzoiets. Dan zijn slagbomen al een stuk optioneler omdat het de overige verkeersstromen al veel minder ophoudt. Aangezien de tram HOV is, kun je dus de beveiliging afstellen ten gunste van de trams. Dat betekent dat je wanneer een tram bij een halte halteert, je al moet zorgen dat alle kruisingen die worden gepasseerd tot de volgende halte moet dichtgooien, zodat de tram er geen hinder van heeft. Uiteraard heeft het autoverkeer er nog steeds nadeel van, maar dat kan ook reizigerstrekkend zijn. Ik verwacht dus dat deze lijn met die oplossing al met twee opzichten een stuk rendabeler wordt, iets wat volgens mij vrij goedkoop is.
Bovendien wil ik nog even reageren op dit commentaar:
R-Flow schreef:Waarom je met sneltrams wilt blijven zitten t.o.v. gewoon 3 meter brede metro's zie ik het nut niet van in.
Om nog een reden te geven: het maakt volgens mij weinig uit of je met 2,65 m of 3 m materieel rijdt. Qua capaciteit scheelt het nauwelijks iets. Dat zie je ook met de Rotterdamse Citadis: de nieuwe versie is een halve meter korter maar het scheelt echt niks aan de capaciteit.
Bee schreef:Bij een trambaan in de huidige opzet is het niet mogelijk om spoorbomen te installeren, omdat de spoorbomen die moeten voorkomen dat auto's de trambaan kunnen oversteken ook de route van de auto's blokkeert die van de trambaan afkomen en andersom. Je zal dus een langere ontruimingstijd moeten hebben waardoor de veiligheid misschien wel verbeterd maar met negatieve gevolgen op de rijtijden en dus ook de snelheid van de trams. [...]
Nederland is geen Duitsland.
Om even een idee te geven van de gevolgen van de slagbomen: Je moet eerder beginnen met het ontruimen van de kruising want de slagbomen kunnen pas naar beneden op het moment dat de kruising vrij is. Daarna heb je nog een periode totdat het voertuig de kruising (vaak langzaam) passeert en daarna moeten de slagbomen weer omhoog. Ga je uit van ongeveer een minuut voor het passeren van een tram dan kan dat betekenen dat je met de huidige frequenties ongeveer een half uur per uur kwijt bent aan het laten oversteken van trams op de kruising.
Quote 1: Sowieso kunnen auto's die van de trambaan afgaan niet oversteken, want zij worden evenwel gehinderd door de tram. Die statement klopt dus voor geen meter. Als je dus de trambaan naar de zijkant van de weg haalt heeft het grootste gedeelte van alle verkeer daar voordelen van, maar het verkeer dat nu uitgerekend van en naar de weg moet die de trambaan kruist heeft alle nadelen. Dan krijg je dus ongelijkmatige spreiding en met name het verkeer dat van de weg komt die de trambaan kruist, heeft er veel last van. Ik zie zo een file op de Laan Walcheren ontstaan omdat het verkeer dat de trambaan wil oversteken maar niet kan rijden omdat het gehinderd wordt door een passerende tram en alle overige verkeer. Bij een middenligging heb je die situatie niet.
Quote 2: Als je kijkt naar mijn idee is dit al een stuk minder. De tram passeert sowieso op een hogere snelheid de kruisingen waardoor de minuut passeertijd al wegvalt. Daarnaast heb je nu al bij de huidige situatie dat dat ding al begint te knipperen en te loeien terwijl er nog geen tram in de buurt is. Volgens mij dusdanig lang dat de slagbomen bij een trein al naar beneden aan het gaan zijn. Het enige nadeel is dat de slagbomen omhoog laten gaan ook tijd kost en dit dus langer duurt dat het alarm na de passage van een tram nog afgaat. Bovendien kost het extra tijd indien er meerdere trams tegelijk de kruising passeren om de slagbomen weer omlaag te laten gaan. Maar in ieder geval verwacht ik dat dit een stuk minder tijdverlies is omdat de voorwaarde van één minuut tram laten passeren wegvalt en de frequenties al een stuk lager zijn dan nu ivm het dan wegvallen van lijn 5.
paolie schreef:Vergeet Regiotram. Er is momenteel nog maar één plan, en dat is het vertrammen van de Amstelveenlijn tot stadstram. Alleen mogelijk met langer materieel.
Bovenstaande tekst is ook maar een idee. Dat de betrokken overheden nu neigen naar een besluit voor een stadstram kan zelfs positief uitpakken voor de Amstelveenlijn zelf ivm de betere rijtijden van een stadstram en de geringere aanpassingen die hiervoor dan nodig zijn. Alleen komt het de gehele verbinding dus niet ten goede omdat de tram daarna dus door de stad gaat welke route dus onbetrouwbaarder is.
Vinny schreef:Kortom vergeet de toekomstvisie, hou de situatie zoals die nu is en blijf lekker door slakken met het OV. Zo haal je natuurlijk nooit een marktaandeel van 70% (wat de ambitie is van de stadsregio als ik de documenten eens vluchtig bekijk)
We zouden eigenlijk zelf daar eens aan tafel moeten schuiven en vertellen hoe het dan volgens ons wel moet. Ben benieuwd wat ze dan gaan zeggen...
paolie schreef:Tsja, helemaal met je eens. SRA zet voor zover ik kan beoordelen in op HOV-buslijnen voor de regio, maar de infrastructurele inpassing daarvan is wellicht nog ingewikkelder dan wanneer ingezet zou worden op rail.
Zeker in de Amsterdamse binnenstad. Daar zijn de trajecten zo bochtig dat het niet eens geschikt is voor R-netbussen. Trams zijn wat dat aan gaat veel wendbaarder. :D
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2
Geplaatst: wo 04 jan 2012, 16:59
door R-Flow
Bee schreef:[...] wel weet ik dat met stadstrams op de Amstelveenlijn de tijd wordt teruggedraaid in plaats van vooruitgedraaid. Het is tijd voor actie.
Dat is ook een apart voorstel waarvan ik totaal geen idee heb wat de regio ermee hoopt te bereiken. Ik denk dat bestuurders wederom als de dood zijn om aanleg van een nieuwe metroroute groen licht te geven met de Oost- en Noord/Zuidlijn in het achterhoofd. Dus wordt er maar weer teruggegrepen naar een veilig concept waar in Amsterdam relatief weinig problemen mee zijn geweest: de tram.
In het kader van de Noord/Zuidlijn en de elende waarmee de stad al sinds 2002/2003 opgescheept zit vind ik het wel ronduit schandalig dat die lijn niet binnen afzienbare tijd zal doorrijden tot Westwijk en/of Schiphol. Zeecontainers met geld weggesmeten, enorme risico's genomen en gigantische overlast voor een knullig trajectje van nog geen 10 KM waar maar een fractie van de regio plezier van zal hebben. Ondertussen verloederd de rest van het meteronet, is er voor nieuwe investeringen vrijwel geen geld beschikbaar en mogen ze vanuit Amstelveen straks met de tram naar Amstel en voor CS overstappen op Zuid. :D
Kortom: wij van de regio Amsterdam leggen een astronomisch dure metro aan die er bijna voor zorgt dat we failliet gaan maar puur van Buitslotermeerplein tot Zuid. Het leeuwendeel van Stadsdeel Noord, Amstelveen, Schiphol, Hoofddorp, Almere, Purmerend, Zaandam, Uithoorn, etc. mogen het gewoon lekker uitzoeken met hun busjes. Maar wees niet getreurd, we geven alles een gezellig nieuw kleurtje en noemen het flitsend
R-net zodat het net lijkt alsof we toch nog wat verbeterd hebben! ;)
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2
Geplaatst: do 05 jan 2012, 11:23
door TLP
R-Flow schreef:TLP schreef:Wederom een heel verhaal over kruisingen
Dat debat over wel/geen slagbomen heb ik nu wel klein beetje gehad hoor...
Is goed, laten we het daar bij houden. Maar ik MOET toch ff hieronder op reageren:
Vinny schreef:TLP schreef:Maar in ieder geval verwacht ik dat dit een stuk minder tijdverlies is omdat de voorwaarde van één minuut tram laten passeren wegvalt en de frequenties al een stuk lager zijn dan nu ivm het dan wegvallen van lijn 5.
Dit statement verbaast me nog het meest. Er zitten reizigers in tram 5. Moeten die gaan vliegen of zo? De frequentie KAN toch helemaal niet naar beneden van de sneltrambaan, tenzij er grotere voertuigen worden ingezet en er dus toch een ombouw nodig is?
Ik heb het toch iig over LANGERE voertuigen? Bovendien, de capaciteit gaat sowieso omhoog aangezien de sneltrams maximaal 64 staanplaatsen hebben en een onbekend aantal maar iig meer dan 160 staanplaatsen (
bron), t.o.v. 52 zit- en 98 staanplaatsen voor de 11G (
bron). Die capaciteit kun je dus heel makkelijk opvangen door deze reizigers in die derde sneltram te stoppen. Zoals R-Flow wel zei over het verschil in breedte: ik heb het nog eens nagelezen en de LHB heeft meer zit- en staanplaatsen dan de CAF, maar een BN-sneltram kan in ieder geval een hele 11G opvangen aan capaciteit. Of dat genoeg is, weet ik niet, maar ik weeg geen 3m breed sneltrammaterieel af tegenover de kosten van een behoorlijke ombouw die daarvoor noodzakelijk is, aangezien het traject al niet zo ruim is opgezet.
Het is tijd voor actie.
Het besluit is nog niet eens officieel genomen! Ik weet zeker dat men ons voor gek verklaart, op welke manier we ook gaan demonstreren. :N
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2
Geplaatst: za 28 jan 2012, 18:56
door OVAMS
Het OV in Amsterdam
Tram: 1 (IJburg) Strandeiland - via: Midden, Haven, Steiger, en Zeeburgeiland, Rietlandpark, Muziekgebouw,
Centraal Station(5 min Pauze), Binnenstad, Marnixstraat, Kinkerbuurt, De Baarsjes, Surinameplein, Slotervaart, Meer en Vaart, Osdorp de Aker
Tram: 2 Nieuw Sloten - via: Slotervaart Zuid, Willemsparkweg, Museumplein, Johannes Vermeerstraat, Albert Cuyp, Weteringcircuit, Vijzelgracht, Binnenstad - Centraal Station
Tram: 3 Flevopark - via: Muiderpoortstation, Beukenweg, Weesperplein, Weteringcircuit, Leidseplein - Van Hallstraat
Tram: 4 Centraal Station - via: Utrechtsestraat, Van Woustraat, Rijnstraat - President Kennedylaan
Tram: 5 Centraal Station - Station Zuid (route ingekort)
Tram: 7 Slotermeer - via: Bos en Lommer(plein), De Baarsjes, Kinkerbuurt, Leidseplein, Weteringcircuit, Weesperplein, Oosterpark, Dapperbuurt, Muiderpoortstation - Flevopark
Tram: 9 Centraal Station - Diemen SNIEP (route NIET gewijzigd)
Tram: 10 Slotermeer - via: Bos en Lommer(plein), Willem de Zwijgerlaan, De Clercqstraat, Museumplein, De Pijp, Beukenweg, Hoogtekadijk, Rietlandpark - Azartplein
Tram: 12 Amstelstation - via: Churchilllaan, Ferdinand Bolstraat, Museumplein, De Clercqstraat - Zoutkeetsgracht
Tram: 13 Lambertus Zijlplein - Centraal Station (route NIET gewijzigd)
Tram: 14 Station Sloterdijk - via: Bos en Lommer, De Baarsjes, Marnixstraat, Binnenstad, Plantagebuurt - Flevopark
Bus 15: Station Sloterdijk - Station Zuid (route NIET gewijzigd)
Tram 16: (Deze lijn wordt overgenomen door tram 2, bus 170 en 199, en metro 52)
Tram 17: Centraal Station - Osdorp Dijkgraafplein (route NIET gewijzigd)
Bus 18: CS IJSEI - Slotervaart(ziekenhuis)
Bus 21: Oosterdokskade(OBA Amsterdam), via: CS IJSEI, Haarlemmerplein, Van Limburg Stirumstraat, Van Hallstraat, Bos en Lommer(plein), Slotermeer - De Savornin Lohmanstraat
Bus 22: CS IJSEI - via: Prins Hendrikkade, Witten en Oostenburgergracht, Mauritskade, Oosterpark, Dapperstraat, Molukkenstraat, Javaplein - Th. K.van Lohuizenlaan
Tram 24: (Deze lijn wordt overgenomen door tram 5, bus 142 en 172, en metro 52)
Tram 25: (Deze lijn wordt overgenomen door tram 4 en metro 52)
Tram 26: (Deze lijn wordt overgenomen door tram 1)
Bus 32: (Deze lijn wordt overgenomen door metro 52, bus 34 en 35)
Bus 33: (Deze lijn wordt overgenomen door metro 52, bus 34 en 35)
Bus 34: Volendammerweg - via: IJdoornlaan, Beemsterstraat, Werengouw, Th. Weeversweg, J.H. Van Heekweg, H. Cleyndertweg, Metrostation: Buikslotermeerplein, IJdoornlaan, Oosterlengte, Westerlengte, Banne Buikslootlaan, Banne Buiksloot (Fluitschipstraat)
Bus 35: Molenwijk - via: Stellingweg, Tuindorp Oostzaan (Meteorenweg), Werktuigstraat, Atatürk, Klaprozenweg, Floraweg, Kamperfoelieweg, Metrostation: Johan van Hasseltweg, Tuindorp Buiksloot (waddenweg), Tuindorp Nieuwendam (purmerweg), Volendammerweg
Bus 36: (Deze lijn wordt overgenomen door bus 61)
Bus 37: (Deze lijn wordt overgenomen door bus 41)
Bus 38: Tuindorp Oostzaan(Hardwareweg) - via: Cornelis Douwesweg, Klaprozenweg, NDSM Straat, Ms van Riemsdijkweg, Klaprozenweg, Ridderspoorweg, OVERHOEKS, Buiksloterwegveer, Van der Pekstraat, Metrostation: Johan van Hasseltweg, Nieuwe leeuwarderweg, Metrostation: Buikslotermeerplein
Bus 40: (Deze lijn wordt overgenomen door bus 41 en 65)
Bus 41: Gaasperplas - Hugo de Vrieslaan, en dan via: Amstelstation(5 min Pauze), Kamerlingh Onneslaan(afrit: Gooiseweg), Krugerplein, Beukenplein, Wijttenbachstraat, Muiderpoortstation, Insulindeweg, Zeeburgereiland(Zuiderzeeweg), IJdoornlaan, Beemsterstraat, Werengouw, Th. Weeversweg, J.H. Van Heekweg, H. Cleyndertweg - Metrostation: Buikslotermeerplein
Bus 44: Diemen Noord - Station Bijlmer Arena
Bus 45: Station Holendrecht - Station Bijlmer Arena (route NIET gewijzigd)
Bus 46: Amstelstation - Diemen Noord
Bus 47: Station Holendrecht - Station Bijlmer Arena (route NIET gewijzigd)
Bus 48: Station Sloterdijk- Westpoort, Oostzaanstraat, Nova Zemblastraat, Domela Nieuwenhuisplatsoen, Houtmankade, Westerdok, CS IJSEI, Muziekgebouw, Java Eiland, Azartplein - Borneo Eiland
Bus 49: Station Bijlmer Arena - Station Weesp
Metro 50: Isolatorweg - via: Van de Madeweg, met overstap op metro 54 - Gaasperplas (route NIET gewijzigd)
Sneltram 51: (Deze lijn wordt overgenomen door metro 50, 52, en 54)
Metro 52: Buikslotermeerplein - via: Centraal Station, Station Zuid, Amstelveen - Westwijk
Metro 53: (Deze lijn wordt overgenomen door metro 50 en 54)
Metro 54: Centraal Station - Gein (route NIET gewijzigd)
Bus 61: Volendammerweg - via: IJdoornlaan, Metrostation: Buikslotermeerplein, IJdoornlaan, Vorticellaweg, Lange Vonder, Stellingweg, Appelweg, Pomonastraat, Meteorenweg, Kometensingel, Molennaarsweg, Verlengde Stellingweg, A10 - Station Sloterdijk, Slotermeer, Geuzenveld, Osdorp - Slotervaart
Bus 62: Osdorp de Aker - via: Station lelylaan - Haarlemmermeerstation
Bus 63: (Deze lijn wordt overgenomen door bus 62)
Bus 64: Station Sloterdijk - via: Station Lelylaan - Haarlemmermeerstation
Bus 65: KNSM Eiland - via: Borneo laan, Indische buurt, Science Park Amsterdam, Kruislaan, Middenweg, Hugo de Vrieslaan, Amstelstation, Rivierenbuurt, Station Zuid - A10 - A4 - Schiphol Plaza
Bus 66: (Deze lijn wordt overgenomen door bus 300)
Bus 69: Station Sloterdijk - Schiphol Plaza (route NIET gewijzigd)
R-Net//Zuidtagent:
Bus 300: (IJburg) Strandeiland - via: Bijlmermeer, Amstelveen, Schiphol - Haarlem NS
Connexxion:
Bus 192 en 195: (Deze lijnen worden opgeheven)
Bus 170: CS IJSEI - Binnenstad, Marnixstraat, Leidseplein, Museumplein, De Lairessestraat, Haarlemmermeerstation, Stadionplein, Amstelveenseweg, Amstelveen - Uithoorn
Bus 172: CS IJSEI - Binnenstad, Marnixstraat, Leidseplein, Museumplein, Beethovenstraat, Stadionweg, Olympiaplein , Stadionplein, Amstelveenseweg, Amstelveen - Aalsmeer/Kudelstaart
Bus 142 Marnixstraat, Leidseplein, Museumplein, Beethovenstraat, Stadionweg, Olympiaplein , Stadionplein, Amstelveenseweg, Amstelveen - Wilnis
Bus 199 Marnixstraat, Leidseplein, Museumplein, De Lairessestraat, Haarlemmermeerstation, Stadionplein, Amstelveenseweg, Amstelveen - Uithoorn
:D Ik hoop dat het Amsterdamse OV in 2018 er ONGEVEER zo uit komt de zien *bus*