Pagina 6 van 13

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: za 28 jan 2012, 19:31
door TLP
Het ziet er in ieder geval een stuk efficiënter uit dan nu, aantal belangrijke lijntjes gecombineerd zodat je bijv. rechtstreeks van Noord naar Slotervaart kunt reizen of van IJburg naar Slotervaart.
Bus 41: Muiderpoortstation - Gaasperplas
Dat is toch dezelfde als nu?
Tram: 5 De boelelaan/VU - via: Station Zuid, Beethovenstraat, Stadionweg, Olympiaplein, Stadionplein, Haarlemmermeerstation, De Lairessestraat, Museumplein, Paulus Potterstraat, Leidseplein, Koningsplein, Binnenstad -
Centraal Station
Eerst een lus door de Stadionbuurt, dan naar het Haarlemmermeerstation?? Dat is de grootste flop die je kunt bedenken... :N
Verder vind ik het opzich wel een goed alternatief. Kunnen die dubbelkoppen tenminste ook weg...
Tram: 1 (Deze lijn wordt overgenomen door tram 26)
Waarom noem je hem dan niet gewoon lijn 1? Dan heeft men tenminste het gevoel dat er een stam in het netwerk zit...
Metro 50: Isolatorweg - via: Van de Madeweg, met overstap op metro 54 - Gaasperplas (route NIET gewijzigd)
Uhh, metro 50 rijdt nu naar Gein hoor.
Metro 52: Buikslotermeerplein - via: Centraal Station, Station Zuid, Amstelveen - Uithoorn
WHAT!?

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: za 28 jan 2012, 19:40
door OVAMS
ja je hebt gelijk ik ga het een beetje aanpassen :D

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: za 28 jan 2012, 20:27
door Suus
Dit is hopeloze fantasie, de non-efficientie in het netwerk is waanzinnig.
Bus 18: Slotervaart - CS IJSEI, via: Muziekgebouw, Kattenburg - Kadijksplein - Plantage Parklaan
Hoe groot moet die lus voordat je bij het CS komt dan wel niet zijn?
Bus 49: Amstelstation - via: Diemen, lus in Diemen Noord, Station Bijlmer Arena - Station Weesp
Deze bus rijdt dus eerst naar Diemen, daar een flink stuk in twee richtingen op dezelfde weg, wat dus niemand snapt, daarna rijd je naar het Bijlmerstation, waar je dus ook weer twee richtingen naartoe moet om daarna naar Weesp te rijden. Waarom zou je de 44 en 49 koppelen. Bovendien is de vraag naar lijn 44 veel groter dan die voor 49, de 44 rijdt 4x per uur met goed gevulde bussen, de 49 veel minder vaak.

Overigens laat je lijn 46 overnemen door lijn 40 die wordt overgenomen door lijn 65, maar lijn 65 komt niet in Duivendrecht dus wat is precies je voorstel hier?

En wat is het nut van het koppelen van lijn 36 en 61?

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 15:51
door OVAMS
Door bus 36 en 61 te koppelen kunnen mensen uit Amsterdam Noord rechtstreeks naar: Geuzenveld, Slotermeer, Osdorp of Slotervaart.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 15:57
door JWM
Ge-wel-dig...

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 16:10
door TLP
Ik krijg nu al de indruk dat er nog wel wat meer mensen zijn die dit een faalplan vinden, zullen we om ruzies te voorkomen de discussie bij deze te laten voor wat het is?
Desondanks vind ik het toch wel een grappig plan. OVAMS, als je dit nog even verder uitdenkt kan het wat mij betreft zo op Infrastruct. Ik ben nu al benieuwd naar de reacties! :|

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 19:35
door R-Flow
Tram 26 is ongeveer de enige levenslijn die IJburg heeft qua OV (op bus 66 na) dus moet je die gewoon lekker met rust laten en vooral niet verder de stad in willen trekken. Zo'n lijn wordt er alleen maar minder betrouwbaar op, iets dat voor de bewoners van IJburg funest is. Daar komt ook nog eens bij dat de frequentie CS - IJburg niet hetzelfde hoeft te zijn als CS - Osdorp. Je gaat dan met meer trams rijden dan dat nodig is wat uiteindelijk verspilling van geld en materieel is dat beter besteed kan worden.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: ma 30 jan 2012, 09:45
door Alargule
TLP schreef:Ik krijg nu al de indruk dat er nog wel wat meer mensen zijn die dit een faalplan vinden, zullen we om ruzies te voorkomen de discussie bij deze te laten voor wat het is?
:lol: En ik maar denken dat dit een discussieforum was, waar iedereen zijn/haar ideeën mocht presenteren als voer voor discussie...Als je het er niet mee eens bent, kun je dat toch gewoon beargumenteerd aangeven?

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: ma 30 jan 2012, 12:57
door find_your_spot
OVAMS schreef:Door bus 36 en 61 te koppelen kunnen mensen uit Amsterdam Noord rechtstreeks naar: Geuzenveld, Slotermeer, Osdorp of Slotervaart.
Gelukkig staat bus 36 vrijwel nooit in de file in de Coentunnel op de ring A10.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: ma 30 jan 2012, 13:29
door Vinny
Nee, daarom wordt er ook niets aan de Coentunnel gedaan en zal je over enige tijd nog steeds twee rijstroken per rijrichting hebben... :roll:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: ma 30 jan 2012, 13:54
door Alargule
Ik begreep ook dat ze het viaduct voor de A5 Westrandweg in een schapenwei gaan omturnen. Zuid-Holland heeft zijn Koeientunnel; hebben wij ons Schapenviaduct... 8-)

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: do 09 feb 2012, 13:22
door Alargule
Dáág geïntegreerd Amsterdams OV!
Parool schreef:Amstelveen wordt slechter bereikbaar

09-02-12 12:10 uur

Sneltramlijn 51 Amstelveen in 1990 tijdens de demonstratierit voor de pers staat stil bij het World Trade Center. © ANP
Amstelveen wordt slechter bereikbaar met het openbaar vervoer door het vandaag gepresenteerde akkoord tussen het rijk, de provincie Noord-Holland en Amsterdam over de Zuidas.

De tunnel die er komt voor de A10, betekent het einde van lijn 51, de sneltram die van Amstelveen naar Amsterdam CS rijdt, deels als metro. Het is ook de definitieve doodsteek voor de lang gekoesterde ambitie om de Noord/Zuidlijn op termijn te verlengen naar Amstelveen.

Vanmiddag zullen de betrokken bestuurders de afspraken toelichten op een persconferentie op de Zuidas. Over een lengte van circa een kilometer komt de ringweg A10 ondergronds te liggen. Bovenop de twee tunnels mag niet worden gebouwd, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Wel komt er ruimte voor enkele duizenden woningen langs de tunnels. Nu mogen die daar niet komen vanwege de stank en lawaai van de auto's.

Vastgoedbelangen
Onderdeel van de afspraken is het 'omklappen' van de metroperrons op station Zuid, die nu aan de oostkant liggen. De perrons gaan naar de westzijde, een operatie die volgens ingewijden 40 miljoen euro kost. Dit betekent het einde van de 'Amstelveenboog', de bocht die het spoor van de sneltram maakt om van en naar Amstelveen te rijden. Daarmee houdt lijn 51 - goed voor 60.000 passagiers per dag - op te bestaan. Het nut van de Noord/Zuidlijn, die vanaf 2017 moet gaan rijden, wordt ook kleiner, nu doortrekken naar Amstelveen geen optie meer is.

Ingewijden betwijfelen de noodzaak van het 'omklappen' en vermoeden dat vastgoedbelangen een rol spelen. Twee GVB-functionarissen zinspelen daar ook op in een artikel in het vaktijdschrijft OV Magazine. (Bas Soetenhorst)

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: do 09 feb 2012, 15:47
door fred1954
300 miljoen beschikbaar voor nieuwe Amstelveenlijn, tramlijn volgens onderstaand bericht. Dus geen metro aansluiting aan de NZL:

http://www.at5.nl/artikelen/76017/300-m ... elveenlijn

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: do 09 feb 2012, 15:58
door Suus
Ik wacht op de bezorger van het Parool, daar zou een langer artikel in moeten staan.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: do 09 feb 2012, 20:56
door RoelZ1
Pluspunt: de politiek begint het nu ook op te merken wat een verslechtering de tramlijn zou zijn. Met een beetje geluk verliest het hele Amstelveenlijn-project daarmee het draagvlak en wordt het op de lange baan geschoven door de huidige infra en materieel een opknapbeurt te geven. Dan kan de stadsregio weer van voor af aan beginnen en komen ze misschien met met een goede oplossing. Natuurlijk zou dit niet de meest optimale manier zijn, maar ik heb liever geen enkele stap dan een stap in de verkeerde richting.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: do 09 feb 2012, 21:54
door Suus
Nou, eh, het lijkt er op dat het de Regiotramvariant gaat worden... :!:

Het Parool spreekt namelijk over een 'hoogwaardige' tramverbinding naar de Marnixstraat (= Leidseplein) en Amsterdam-Oost (=Amstelstation). Er worden ook nog haltes opgeheven en de losse tramstellen worden langer. Dat klinkt wel allemaal heel erg als regiotram, sterker nog, dat is precies zoals het in het rapport van vorig jaar stond...

Een stuk kan ik echter niet plaatsen: De vernieuwde lijn 5 komt deels op palen in Amstelveen. Het enige problematische stuk van de lijn is toch in Buitenveldert?

Ook beweert men dat lijn 5 de drukste tramlijn is met 40.000 reizigers per dag. Ik dacht dat lijn 26 sinds enige tijd de drukste tramlijn was?

De stationshal blijft op dezelfde plek, de perrons verhuizen van de oostkant van de hal naar de westkant, en op de plek van de buitenring (die dus ondergronds gaat) komt een groot gecombineerd tram- en busstation, precies tussen de Buitenveldertselaan en de Beethovenstraat. De verplaatsing van het metroperron zou volgens ingewijden op verzoek van de NS gebeuren. Door de verbinding naar Amstelveen geforceerd op te knippen en de tramhalte aan de zuidkant van het station te plaatsen worden de reiziger gedwongen de stationstunnel te gebruiken waar alle winkels van de NS gevestigd zijn.

Dat alles aldus het Parool van 9-2-2012.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: do 09 feb 2012, 21:57
door Vinny
Door de verbinding naar Amstelveen geforceerd op te knippen en de tramhalte aan de zuidkant van het station te plaatsen worden de reiziger gedwongen de stationstunnel te gebruiken waar alle winkels van de NS gevestigd zijn.
:shock: Hoog staaltje complotdenken. Ik geloof er zelf niet zo in. Het lijkt me in ieder geval niet dat het opknippen van de Amstelveenlijn te danken is aan de NS, en indien wel dan is het opkrassen met de NS. -o-

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: do 09 feb 2012, 22:36
door robert55
Hier staat een plaatje:
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012 ... uidas.html
scroll naar onderen voor een hogere resolutie.

Wat meer tekst ook op een Amstelveense site
http://www.dichtbij.nl/amstelland/regio ... ouden.aspx
Kennelijk wil Amstelveen een aantal kruisingen ongelijkvloers maken

en hier
http://www.verkeersnet.nl/6819/a10-amst ... dergronds/

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: do 09 feb 2012, 22:41
door Suus
Nu weet ik het zeker, het wordt de Regiotramvariant:

Van dichtbij.nl:
Veiligheid kent een zeer hoge prioriteit in de nieuwe Amstelveenlijnplannen. De overheden willen de ‘historische fout’ die gemaakt is door de huidige 51-lijn (hoog materieel) over het maaiveld te laten razen herstellen. De nieuwe Amstelveenlijn zal ook bestaan uit laag materieel, dat iets breder en langer is.
en
De schatting is dat in 2013/2014 de eerste schop voor de nieuwe Amstelveenlijn de grond in gaat. Amstelveen reserveerde reeds 5,6 miljoen voor de Amstelveenlijn. Het overgrote deel van de kosten wordt gedragen door het Rijk en de Stadsregio.
Nounou, Amstelveen zit voor een dubbeltje op de eerste rij?

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: do 09 feb 2012, 22:44
door Chauf21
De regiotram. Was dat de variant die we hier het minst zagen zitten? (vanaf hier en verder)
Immers, koppeling met de metro ontbreekt. Uitbreiding naar de regio zit er voorlopig niet in. Haltes in Amstelveen worden opgedoekt en in de binnenstad zijn er maar een beperkt aantal geschikte trajecten.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 09:34
door fred1954

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 11:44
door FLJ
Het wordt mij niet helemaal duidelijk of ze nou voor de tramvariant gaan of dat er een regiotram komt. Ik mag hopen het eerste, weer een extra systeem erbij lijkt me niet erg bevorderlijk.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 12:12
door Vinny
En ik ben erg benieuwd hoe men R-net gaat inpassen..., of moet je alsnog twee keer overstappen voor Amsterdam Centraal vanuit Aalsmeer of Uithoorn:
- Amstelveen Sacharovlaan/Poortwachter (op de regiotram)
- Amsterdam Zuid (op de Noord Zuidlijn)

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 13:19
door Suus
FLJ schreef:Het wordt mij niet helemaal duidelijk of ze nou voor de tramvariant gaan of dat er een regiotram komt. Ik mag hopen het eerste, weer een extra systeem erbij lijkt me niet erg bevorderlijk.
Uit het feit dat de trams breder worden maak ik op dat het regiotrams worden.

En als er dan tussen regiotram en stadstram gekozen moet worden zou ik toch opteren voor de regiotram aangezien daar nog ruimte voor groei in zit, bij de stadstram zit je volgens het vorig jaar gekozen onderzoek al bijna direct aan de maximale capaciteit...

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 16:55
door Meltrain
Mij lijkt het wel een mooi project.
Maar het was dan toch zo dat de trams vanaf Binnenhof naar Amstelstation gaan en de trams vanaf Westwijk naar het Leidseplein gaan?