Pagina 5 van 5

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Geplaatst: do 12 jan 2012, 11:57
door hm00
iljitsch schreef:Is die kruising tussen treinen die op HS binnenkomen vanaf richting Leiden en die die vertrekken richting CS niet een bottleneck?
Geen idee. Maar je hebt voorgesteld RET Metro E door te laten rijden naar HS. Ik zou zeggen herstel sprinter Leiden - Rotterdam, liefst 4x per uur. En dan heb je een goede verbinding tussen HS en Laan van NOI. Bovendien worden weer een aantal directe reisrelaties tussen Rotterdam en Leiden weer hersteld. De verbinding tussen Laan van NOI met CS en het centrum blijft ook uitstekend.

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Geplaatst: do 12 jan 2012, 13:49
door Thom91
iljitsch schreef:Is die kruising tussen treinen die op HS binnenkomen vanaf richting Leiden en die die vertrekken richting CS niet een bottleneck?
Jawel
http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporen ... l/gvc.html
En zie: http://somda.nl/doorkomststaat/4/Gv/4/13.45/14.45/g/
De treinen moeten op elkaar wachten. De sprinters naar Gvc wachten tot de IC's uit Asd gepasseerd zijn en kruisen dan pas achterlangs naar Gvc. Ideaal zou een dive-under zijn naar Gvc vanuit Gv. Maar ik denk dat dat ruimte technisch niet past.

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Geplaatst: do 12 jan 2012, 14:29
door RoelZ1
Er is al een keer onderzoek naar gedaan en het is technisch mogelijk om een fly-over te maken, een dive-under wordt lastiger door een aantal onderdoorgangen. Het is echter wel duur en ProRail heeft besloten dat ze hun geld beter aan andere projecten kunnen besteden omdat het nu nog niet al te veel problemen oplevert.

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Geplaatst: do 12 jan 2012, 14:47
door iljitsch
Een andere optie zou zijn een flyover/diveunder ergens tussen Rijswijk en HS zodat de treinen richting CS conflictvrij op spoor 1 afgehandeld kunnen worden. Had mooi destijds met het nieuwe station Rijswijk aangelegd kunnen worden, hoewel die locatie het inhalen tot en met HS wel beperkt.

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Geplaatst: do 12 jan 2012, 14:50
door Vinny
Gezien de grote verontwaardiging hier op dit forum over de gebrekkige overstap in Leiden is het meer verstandig om tussen NOI en Leiden wat aan de spoorconfiguratie te doen zodat de treinen Haarlem-Leiden-Den Haag HS en Schiphol-Leiden-Den Haag Centraal elkaar niet in de weg zitten...

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Geplaatst: do 12 jan 2012, 14:58
door Reiziger Delft
Bovendien is er sinds de nieuwe dienstregeling een hele mooie knoop in Den Haag HS tussen s2100 / s2200 en s5000 / s5100, cross-platform, elke kwartier, in beide richtingen.

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Geplaatst: do 12 jan 2012, 15:05
door Thom91
Reiziger Delft schreef:Bovendien is er sinds de nieuwe dienstregeling een hele mooie knoop in Den Haag HS tussen s2100 / s2200 en s5000 / s5100, cross-platform, elke kwartier, in beide richtingen.
Waarmee het hele probleem is opgelost, want te Laa kan er overgestapt worden richting Gvm en te Leiden naar Schiphol, het is maar waar iedereen zich zorgen over maakt.

Ze hebben eindelijk een strakke dienstregeling waarbij het duidelijk is welke trein waar stopt en welke niet. De regionale vervoerders kunnen hier ook weer mee aan de slag. Het enige treurige is dat de cross-platform overstappen verdwenen zijn te Ledn richting Shl danwel Hlm..

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Geplaatst: do 12 jan 2012, 22:56
door Chauf21
Thom91 schreef:Ze hebben eindelijk een strakke dienstregeling waarbij het duidelijk is welke trein waar stopt en welke niet. De regionale vervoerders kunnen hier ook weer mee aan de slag. Het enige treurige is dat de cross-platform overstappen verdwenen zijn te Ledn richting Shl danwel Hlm..
Aan de andere kant zorgden die starre cross-platformoverstappen wel weer voor langere stationnementen. De overstap moest immers goed haalbaar zijn en dus werden er een paar minuten extra rijtijd/stationnement gerekend. Wanneer je afstapt van die starre overstappen en ervoor zorgt dat er binnen ongeveer vijf minuten een aansluitende trein vertrekt, hebben de doorgaande reizigers een snellere verbinding.
Het is jammer dat de aansluitingen in Leiden nu wel flink beroerd (kunnen) uitpakken.

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Geplaatst: vr 13 jan 2012, 10:39
door reisthijs
Thom91 schreef:
Reiziger Delft schreef:Bovendien is er sinds de nieuwe dienstregeling een hele mooie knoop in Den Haag HS tussen s2100 / s2200 en s5000 / s5100, cross-platform, elke kwartier, in beide richtingen.
Waarmee het hele probleem is opgelost, want te Laa kan er overgestapt worden richting Gvm
Daar is dus niet het hele probleem mee opgelost, in HS is er nu wel een mooie knoop maar in Laa en Ledn helemaal niet. De overstap in Laa is zo lang dat je van HS naar Mariahoeve het snelste bent als je omreist via CS.

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Geplaatst: vr 13 jan 2012, 19:51
door Thom91
Want in Laa stap je over op dezelfde trein als op CS..

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Geplaatst: vr 13 jan 2012, 21:52
door RoelZ1
Inderdaad, en de trein naar Den Haag Centraal vertrekt 1 minuut later dan die naar NOI ;). Dus via Centraal is 1 minuut sneller. Overigens is er voor Mariahoeve, Voorschoten en De Vink nog een laatste mogelijkheid, maar die geeft de reisplanner niet omdat de overstap te kort is. Als je een beetje kunt doorlopen kan je vanuit de s4300 overstappen op de s1900. De overstap is 4 minuten en dus in principe te halen.