Pagina 1 van 1

Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: vr 13 jan 2012, 18:09
door TLP
Staking schoonmaakbranche GVB
Geplaatst op: vrijdag 13 januari 2012 18:09
Laatst bijgewerkt: vrijdag 13 januari 2012 21:31


AMSTERDAM De schoonmaakbranche staakt sinds donderdagavond 12 januari waardoor onze bussen en metro's minder schoon kunnen zijn dan u van ons gewend bent. Dit geldt voor de bussen in Noord en West en voor onze metro's. De vakbonden hebben aangegeven dat de staking nog tot en met maandag 16 januari zal duren.

Onze excuses voor het eventuele ongemak.​
Bron

Ik geloof dat het GVB zich maar eens moet afvragen of met name de metrovoertuigen überhaupt wel zo zo schoon zijn...

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: za 14 jan 2012, 11:07
door hauptbahnhof
Denk dat ze dat ook wel weten hoor:
...waardoor onze bussen en metro's minder schoon kunnen zijn dan u van ons gewend bent.

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: za 14 jan 2012, 14:11
door VIRM
Dus nu zit er meer graffitti op de metro's dan de reiziger normaal gesproken gewend is/ :mrgreen:

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: za 14 jan 2012, 18:28
door R-Flow
Wat, werden de metro's in Amsterdam schoongemaakt dan?? :wink:
TLP schreef:Ik geloof dat het GVB zich maar eens moet afvragen of met name de metrovoertuigen überhaupt wel zo zo schoon zijn...
In de metro interesseren ze zich bij GVB überhaupt niet.

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: za 14 jan 2012, 20:47
door Suus
In de metro was de hoeveelheid vuilnis vandaag enorm, op een plek dacht ik even dat het vuilnis al tot leven was gekomen maar er bleek een slapende zwerver onder te liggen.

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 18:16
door TLP
R-Flow schreef:
VIRM schreef:
hauptbahnhof schreef:Denk dat ze dat ook wel weten hoor:
Dus nu zit er meer graffitti op de metro's dan de reiziger normaal gesproken gewend is/ :mrgreen:
In de metro interesseren ze zich bij GVB überhaupt niet.
@hauptbahnhof: Nou, dat vraag ik me af. Het enige wat volgens mij gedaan wordt, is graffiti verwijderen.
@hauptbahnhof / R-Flow: Het interieur interesseert hen waarschijnlijk niet, dat is toch echt vaak een aardige rommelboel.
@VIRM: Het klopt inderdaad dat er vrij veel graffiti nu blijft zitten op de metro. Met name de LHB's zitten onder, de meeste CAF's lijken wat ik de afgelopen dagen gezien heb enigszins mee te vallen. Maar daar zijn een aantal vast ook volledig bekladderd. :N
Bee schreef:In de metro was de hoeveelheid vuilnis vandaag enorm...
Het grove vuilnis zoals kranten wordt dan wel inderdaad verwijderd ja. Maar de interieurs van de stellen zouden weleens een grondige schoonmaakbeurt mogen krijgen...
op een plek dacht ik even dat het vuilnis al tot leven was gekomen maar er bleek een slapende zwerver onder te liggen.
Lol. Ach ja, dat krijg je dan hé...

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 18:21
door Suus
Het intérieur van de metro is over het algemeen schoon te noemen, het grootste probleem zijn slingerende krantjes. Wat ik gisteren echter aantrof in de sneltram was echter verre van schoon te noemen, dat waren bergen afval in alle hoeken, waaronder veel etensresten zoals afgekloven kipkluifjes en snack- en snoepverpakkingen. Het feit dat het materieel vanwege de brandveiligheid niet voorzien is van prullenbak verergert de situatie nog meer.

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 21:38
door TLP
Dat is erg opvallend, blijkbaar is het toch veel erger dan dat ik en ik denk vele anderen ons voorstellen. Nou ja, zoals bekend gaat er vanaf dinsdag weer schoongemaakt worden...

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 21:54
door hauptbahnhof
Toen de acties net waren begonnen kregen we via de mobilofoon het verzoek om alle grofvuil bij deur 1 te verzamelen bij het binnenlopen. Dit maakt het wel makkelijker voor de paar schoonmakers die wel aan het werk zijn.

Nou... wat ik al niet gehoord heb:
* Daar ben ik niet voor
* Heb wel wat beters te doen
* Dat is staking breken dus dat doen we niet
* Dat is niet eerlijk t.o.v. de stakende schoonmakers

Ik hoefde het gewoon niet te doen want mijn tram was al schoon (kwestie van tijdens de gehele dienst afval uit de tram halen indien nodig).

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 13:21
door Alargule
Ik had als GVB-directie toch al mijn rijdend personeel per direct gesommeerd het achterblijvende grofvuil bij de eindhalte even op te rapen en in de prullenbak te gooien.

Staken doe je maar in je eigen tijd...

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 13:31
door hauptbahnhof
Heb je mijn post boven die van jou niet gelezen? :roll:

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 15:52
door Jef400
Zoveel verschil zal het niet uitmaken

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 16:02
door Suus
Alargule schreef:Ik had als GVB-directie toch al mijn rijdend personeel per direct gesommeerd het achterblijvende grofvuil bij de eindhalte even op te rapen en in de prullenbak te gooien.

Staken doe je maar in je eigen tijd...
De GVB-directie kan zoveel willen, de wet verbied het een staking te breken.

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 16:42
door hauptbahnhof
Dat is geen staking breken. Staking breken is als GVB andere schoonmakers (wellicht ander bedrijf) inzet.

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 17:06
door Suus
De NS heeft ook op de kop gekregen toen hun eigen personeel vuilnis ging ruimen op diverse stations. Er is een contract met de schoonmakers, als andere mensen dat werk gaan doen terwijl het vaste personeel staakt is dat het breken van een staking.

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 18:19
door Chauf21
Worden de voertuigen tijdens stilstand op de eindpunten, normaal gesproken, door een schoonmaakbedrijf opgeruimd? Een beetje chauffeur of bestuurder loopt zelf zo af en toe een rondje door het voertuig om de ergste troep weg te gooien. Zolang daar geen schoonmaakbedrijf aan te pas komt (en zij alleen 's avonds/'s nachts schoonmaken) lijkt mij dat er geen sprake is van het breken van een staking, maar gewoon van het uitvoeren van je werk.

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 18:52
door hauptbahnhof
De metro's worden overdag tijdens de ritten door een groep verstandelijk gehandicapten schoongemaakt (zwerfvuil/kranten).
De trams alleen op CS. En die doen nog steeds hun werk, Ook tijdens de stakingen.

Ik ruim zelf ook grotendeels troep op, afhankelijk van de lijn. Lijnen die op CS keren lukt gewoon niet. Maar de overige wel, als ik toch naar achteren loop...
En voor de rest natuurlijk in de remises en op de emplacementen.

Re: Staking schoonmaakbranche GVB

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 23:40
door Vinny
Bee schreef:De NS heeft ook op de kop gekregen toen hun eigen personeel vuilnis ging ruimen op diverse stations. Er is een contract met de schoonmakers, als andere mensen dat werk gaan doen terwijl het vaste personeel staakt is dat het breken van een staking.
Het doen van "besmet werk" ligt inderdaad erg gevoelig, maar is bij mijn weten niet strikt verboden. Als bij een bedrijf 30% van de werknemers staakt, dan mag de productie worden teruggeschroeft tot 70%. Al moet ik wel zeggen dat vakbonden nogal snel een kort geding aanspannen, toen enige jaren geleden het spoor plat lag werd het inititatief om tussen de grote steden met bussen te gaan rijden al snel effectief om zeep geholpen...