Dienstregeling GVB 2012 #3

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Dienstregeling GVB 2012 #3

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 12 Jan 2012, 22:07

Vervolg op: Dienstregeling GVB 2012 #2.

Ik citeer Ronaldussen in zijn Bankendiscussie: Stelletje Lamballen
Leven, en laten leven.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 12 Jan 2012, 22:08

:lol:

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 12 Jan 2012, 22:09

:( :o :lol:
Leven, en laten leven.

OVAMS
Berichten: 55
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor OVAMS » Zo 15 Jan 2012, 17:29

Bus 61 en 69 zijn wel 2 hele rustige lijnen en dan gaan rijden met gelede bussen, en dan mag ik in de spits gaan staan in de 48 :N
Ze kunnen die Geledes beter gebruiken voor de lijnen: 15 en 21 (De 48 mag ook hoor :D)

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor R-Flow » Zo 15 Jan 2012, 18:01

Het is mij ook al opgevallen dat de 69 in ieder geval tussen Meer en Vaart en Schiphol Plaza erg rustig is. :? Anderzijds is dit pas de eerste week dat de lijn rijdt na de kerstvakantie...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor Suus » Zo 15 Jan 2012, 18:18

Ik blijf er echt bij dat 3 buslijnen die samen 8x per uur vanuit Nieuw-West naar Schiphol rijden toch wel erg veel is, de frequentie ten opzichte van de vorige dienstregeling is daarmee verdubbeld terwijl er op de nieuwe lijn ook direct erg hoog is ingezet met gelede bussen terwijl in de vorige dienstregeling alleen 4x per uur met standaardbussen werd gereden.

Ik vond het bij de eerste voorstellen van het vervoersplan van 2012 al een opmerkelijk plan maar dat het in een tijd van besparing ook nog behouden is gebleven vind ik eerlijk gezegd al helemaal verbazingwekkend.

Eigenlijk is het heel vreemd:
19 -> 69, zelfde frequentie en materieel
192 -> 61, dubbele frequentie EN groter materieel
192 en 195 rijden kortere routes maar met nog steeds gelijke frequenties
gevolg: enorme overcapaciteit.

Zover ik zie is Nieuw-West hiermee de enige echte winnaar geworden van de nieuwe dienstregeling, alle andere stadsdelen hebben slechts een beperkte verbetering of zelfs een verslechtering van het serviceniveau gezien.
Rame à l'approche

TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor TLP » Zo 15 Jan 2012, 21:42

Om het nog erger te maken: de 195 rijdt tegenwoordig in de spits over het gehele traject 4x/uur. Dit was 2x/uur waarbij er versterkingsritten gereden werden tussen Station Lelylaan en de Louweshoek... :?
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor Suus » Zo 15 Jan 2012, 21:56

Ik denk dat op dit moment de beste oplossing het verlagen van de frequenties van 61 en 69 van 4 naar 3 keer per uur is, zodat het gedeelte waar de lijnen samenlopen 6 keer per uur wordt bediend.

Op de langere termijn zou de verbinding naar Schiphol nog eens goed uitgedacht moeten worden, ook in het kader van de nog steeds in planfase verkerende Westtangent.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor JWM » Zo 15 Jan 2012, 22:18

Bee schreef:19 -> 69, zelfde frequentie en materieel

Lijn 19 reed vanaf 14u elke 10 minuten i.p.v. elk kwartier.

192 -> 61, dubbele frequentie EN groter materieel

192 reed in de spits ook 4x/u.

TLP schreef:Om het nog erger te maken: de 195 rijdt tegenwoordig in de spits over het gehele traject 4x/uur. Dit was 2x/uur waarbij er versterkingsritten gereden werden tussen Station Lelylaan en de Louweshoek...
195 reed voorheen ook in spits 4x/u. Buiten de spits 2x/u aangevuld met 2x/u lijn 95 tot de Louweshoek.

Verder is ook lijn 268 opgeheven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor Suus » Zo 15 Jan 2012, 22:33

JWM schreef:
192 -> 61, dubbele frequentie EN groter materieel

192 reed in de spits ook 4x/u.

Maar buiten de spits niet, terwijl dat nu wel het geval is. Terwijl het echt niet zo'n drukke lijn was dat het nodig was om 4x per uur te rijden buiten de spits.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor JWM » Zo 15 Jan 2012, 22:36

Nouja, ik denk dat het vooral even moet groeien. Dat de 192 al was opgeheven ruim voordat de 61 ging rijden heeft natuurlijk ook geen positief effect.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor R-Flow » Zo 15 Jan 2012, 22:59

Zelfde geldt voor de 195, die stopte ook al 3 weken voordat de 69 ging rijden.

Ben het met je eens, de 69 rijdt net twee weken waarvan pas één buiten de vakantie om. Beetje vroeg om nu al allerlei conclusies te trekken.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor JWM » Ma 16 Jan 2012, 00:55

Ik betwijfel alleen wel of de 61 genoeg potentie heeft om te groeien. Die gelede bussen zijn alleen nuttig op een paar ritten tussen Sloterdijk en Oeverpad. De frequentie van de 69 is op zaterdagmiddag wel vrij armoedig, slechts 1x per half uur terwijl de bussen van lijn 19 tussen Osdorp en Slotermeer met een kwartierdienst goed vol waren.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor R-Flow » Ma 16 Jan 2012, 15:37

De 61 rijdt ook niet in het weekend en 's avonds toch? Denk sowieso niet dat die lijn het echt gaat redden op deze manier.

EDIT Stond net bij Schiphol-Noord en daar kwamen in beide richting al vollere bussen op de 69 langsrijden. In ieder geval alweer een stuk voller dan wat ik vorige week zag rond deze tijd. Maar goed, denk alsnog dat buiten de spits om de 69 ook makkelijk met Citea's kan rijden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor Suus » Di 17 Jan 2012, 10:08

Voorlopig geen bezuinigingen Amsterdams ov
De positieve effecten van de invoering van de ov-chipkaart leiden ertoe dat de komende jaren nog geen drastische bezuinigingen worden doorgevoerd in het Amsterdamse OV.

Dat heeft de Stadsregio Amsterdam dinsdag laten weten.

Zo blijven de routes van trams, bussen en metro's in 2013 en 2014 op hetzelfde niveau als dit jaar. Dat is mogelijk, omdat de Stadsregio jaarlijks 15 miljoen minder subsidie hoeft uit te keren aan het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB.

De invoering van de ov-chipkaart levert de vervoerder meer reizigersinkomsten op, waardoor de subsidie kan worden teruggebracht.
Bron: Nu.nl
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor webguy » Di 17 Jan 2012, 10:13

Ze zijn in dat bericht alleen vergeten te vermelden dat de prijzen ook flink zijn opgevoerd dit jaar.... Niks OVC, komt ook omdat de prijzen fors zijn verhoogd.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor Vinny » Di 17 Jan 2012, 10:18

De prijsverhoging van dit jaar is allang ingecalculeerd, maar kennelijk heeft men verwacht dat meer mensen de bus de rug zouden toekeren dan reizigers dat daadwerkelijk gedaan hebben...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor R-Flow » Di 17 Jan 2012, 11:38

Wordt er de komende jaren nou wel wat met die toekomstvisie/dat rapport gedaan van de wethouder want het tramnetwerk van de hoofdstad was toch zo hopeloos verouderd? Of was dat toch grotendeels een excuus om de bezuinigingen recht te lullen naar de bevolking toe?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor Suus » Di 17 Jan 2012, 12:19

Ga er maar vanuit dat de toekomstvisie EN de Noord-Zuidlijn vanaf 2015 de nodige gevolgen zullen hebben bij de nieuwe concessie.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 17 Jan 2012, 12:44

Ik zag eergisteren dat Amstelstation eindelijk een tweede abri heeft gekregen bij de tramhalte. Deze moest er al staan sinds besloten is de trams niet meer open te laten op het eindpunt. Aangezien het daar heel druk kan zijn en er maar 1 abri stond.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor R-Flow » Di 17 Jan 2012, 17:39

Zat net in de 69: Van Schiphol Plaza tot Hageland (winkelcentrum Nieuw Sloten) zaten er wel geteld 11 mensen in de bus. In de 61 die achter ons zat 2 mensen. :? Heb toch het idee dat gebruik van de 69 aan het aantrekken is, maar de 61 schiet echt niet op...

Bee schreef:Ga er maar vanuit dat de toekomstvisie EN de Noord-Zuidlijn vanaf 2015 de nodige gevolgen zullen hebben bij de nieuwe concessie.

Net zoals er ook een hoop gepland stond voor 2012 zeker? Maar goed, 2015 is nog drie jaar weg. Drie jaar de tijd om met tal van argumenten te komen waarom alles maar gewoon het beste kan blijven zoals het al is. :wink:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor Suus » Di 17 Jan 2012, 17:47

Nee, een aantal van de voorstellen zullen toch absoluut zeker ter hand genomen moeten worden, waaronder een veel grotere vrijheid voor de vervoerder in plaats van een vastgelegd net door de stadsregio. Daarmee wordt ook potentiële fiasco's als lijn 60 en (naar mijn mening 61) voorkomen.

Op het Centraal Station heeft men nu van enkele lantaarnpalen grote pilaren gemaakt waardoor al van verre afstand is te zien welke lijnen daar te vinden zijn. Er hoort ook een lettersysteem bij maar dat heb ik nog niet helemaal door (Tram Oost is namelijk A)
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 17 Jan 2012, 18:05

Hm, ik denk niet dat je een "systeem" erachter moet zoeken. Ik denk dat gewoon de verschillende locaties zomaar een letter hebben gekregen...

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor R-Flow » Di 17 Jan 2012, 18:54

Heeft iemand daar een foto van? Ga weinig over het CS.

TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Berichtdoor TLP » Di 17 Jan 2012, 19:39

Ik wil nog even terugkomen op de - naar mening van sommigen - 'bijzondere' overstapafroepen in de trams en bussen van GVB.

Ik zat vandaag weer eens in een GVB Citea en Citaro G en er vallen me een aantal dingen op:

- Ten eerste: ik geloof dat de halteafroepen nu wel redelijk 'hersteld' zijn en gestandardiseerd zijn. Ik heb iedere keer dat ik in 2012 in een GVB bus of tram zat gehoord: overstappen op lijn x, y, z. Enzovoorts.
- Ten tweede valt het me op dat zelfs de minst belangrijke overstappen genoemd worden, bijvoorbeeld bij de Pomonastraat en het Barkpad.
- Het is wat mij betreft dus een vrij effectief systeem, het is alleen slecht dat de halteafroepen vol intonatiefouten staan en dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen tram en bus. Maar voor de reizigers is dit in ieder geval al een hele verbetering, nu nog de laatste puntjes op de I zetten. :D
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten