Pagina 1 van 9

Dienstregeling GVB 2012 #3

Geplaatst: do 12 jan 2012, 22:07
door Jef400
Vervolg op: Dienstregeling GVB 2012 #2.

Ik citeer Ronaldussen in zijn Bankendiscussie: Stelletje Lamballen

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: do 12 jan 2012, 22:08
door hauptbahnhof
:lol:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: do 12 jan 2012, 22:09
door Jef400
:( :o :lol:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 17:29
door OVAMS
Bus 61 en 69 zijn wel 2 hele rustige lijnen en dan gaan rijden met gelede bussen, en dan mag ik in de spits gaan staan in de 48 :N
Ze kunnen die Geledes beter gebruiken voor de lijnen: 15 en 21 (De 48 mag ook hoor :D)

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 18:01
door R-Flow
Het is mij ook al opgevallen dat de 69 in ieder geval tussen Meer en Vaart en Schiphol Plaza erg rustig is. :? Anderzijds is dit pas de eerste week dat de lijn rijdt na de kerstvakantie...

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 18:18
door Suus
Ik blijf er echt bij dat 3 buslijnen die samen 8x per uur vanuit Nieuw-West naar Schiphol rijden toch wel erg veel is, de frequentie ten opzichte van de vorige dienstregeling is daarmee verdubbeld terwijl er op de nieuwe lijn ook direct erg hoog is ingezet met gelede bussen terwijl in de vorige dienstregeling alleen 4x per uur met standaardbussen werd gereden.

Ik vond het bij de eerste voorstellen van het vervoersplan van 2012 al een opmerkelijk plan maar dat het in een tijd van besparing ook nog behouden is gebleven vind ik eerlijk gezegd al helemaal verbazingwekkend.

Eigenlijk is het heel vreemd:
19 -> 69, zelfde frequentie en materieel
192 -> 61, dubbele frequentie EN groter materieel
192 en 195 rijden kortere routes maar met nog steeds gelijke frequenties
gevolg: enorme overcapaciteit.

Zover ik zie is Nieuw-West hiermee de enige echte winnaar geworden van de nieuwe dienstregeling, alle andere stadsdelen hebben slechts een beperkte verbetering of zelfs een verslechtering van het serviceniveau gezien.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 21:42
door TLP
Om het nog erger te maken: de 195 rijdt tegenwoordig in de spits over het gehele traject 4x/uur. Dit was 2x/uur waarbij er versterkingsritten gereden werden tussen Station Lelylaan en de Louweshoek... :?

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 21:56
door Suus
Ik denk dat op dit moment de beste oplossing het verlagen van de frequenties van 61 en 69 van 4 naar 3 keer per uur is, zodat het gedeelte waar de lijnen samenlopen 6 keer per uur wordt bediend.

Op de langere termijn zou de verbinding naar Schiphol nog eens goed uitgedacht moeten worden, ook in het kader van de nog steeds in planfase verkerende Westtangent.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 22:18
door JWM
Bee schreef:19 -> 69, zelfde frequentie en materieel
Lijn 19 reed vanaf 14u elke 10 minuten i.p.v. elk kwartier.
192 -> 61, dubbele frequentie EN groter materieel
192 reed in de spits ook 4x/u.
TLP schreef:Om het nog erger te maken: de 195 rijdt tegenwoordig in de spits over het gehele traject 4x/uur. Dit was 2x/uur waarbij er versterkingsritten gereden werden tussen Station Lelylaan en de Louweshoek...
195 reed voorheen ook in spits 4x/u. Buiten de spits 2x/u aangevuld met 2x/u lijn 95 tot de Louweshoek.

Verder is ook lijn 268 opgeheven.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 22:33
door Suus
JWM schreef:
192 -> 61, dubbele frequentie EN groter materieel
192 reed in de spits ook 4x/u.
Maar buiten de spits niet, terwijl dat nu wel het geval is. Terwijl het echt niet zo'n drukke lijn was dat het nodig was om 4x per uur te rijden buiten de spits.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 22:36
door JWM
Nouja, ik denk dat het vooral even moet groeien. Dat de 192 al was opgeheven ruim voordat de 61 ging rijden heeft natuurlijk ook geen positief effect.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 22:59
door R-Flow
Zelfde geldt voor de 195, die stopte ook al 3 weken voordat de 69 ging rijden.

Ben het met je eens, de 69 rijdt net twee weken waarvan pas één buiten de vakantie om. Beetje vroeg om nu al allerlei conclusies te trekken.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 00:55
door JWM
Ik betwijfel alleen wel of de 61 genoeg potentie heeft om te groeien. Die gelede bussen zijn alleen nuttig op een paar ritten tussen Sloterdijk en Oeverpad. De frequentie van de 69 is op zaterdagmiddag wel vrij armoedig, slechts 1x per half uur terwijl de bussen van lijn 19 tussen Osdorp en Slotermeer met een kwartierdienst goed vol waren.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 15:37
door R-Flow
De 61 rijdt ook niet in het weekend en 's avonds toch? Denk sowieso niet dat die lijn het echt gaat redden op deze manier.

EDIT Stond net bij Schiphol-Noord en daar kwamen in beide richting al vollere bussen op de 69 langsrijden. In ieder geval alweer een stuk voller dan wat ik vorige week zag rond deze tijd. Maar goed, denk alsnog dat buiten de spits om de 69 ook makkelijk met Citea's kan rijden.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 17 jan 2012, 10:08
door Suus
Voorlopig geen bezuinigingen Amsterdams ov
De positieve effecten van de invoering van de ov-chipkaart leiden ertoe dat de komende jaren nog geen drastische bezuinigingen worden doorgevoerd in het Amsterdamse OV.

Dat heeft de Stadsregio Amsterdam dinsdag laten weten.

Zo blijven de routes van trams, bussen en metro's in 2013 en 2014 op hetzelfde niveau als dit jaar. Dat is mogelijk, omdat de Stadsregio jaarlijks 15 miljoen minder subsidie hoeft uit te keren aan het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB.

De invoering van de ov-chipkaart levert de vervoerder meer reizigersinkomsten op, waardoor de subsidie kan worden teruggebracht.
Bron: Nu.nl

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 17 jan 2012, 10:13
door webguy
Ze zijn in dat bericht alleen vergeten te vermelden dat de prijzen ook flink zijn opgevoerd dit jaar.... Niks OVC, komt ook omdat de prijzen fors zijn verhoogd.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 17 jan 2012, 10:18
door Vinny
De prijsverhoging van dit jaar is allang ingecalculeerd, maar kennelijk heeft men verwacht dat meer mensen de bus de rug zouden toekeren dan reizigers dat daadwerkelijk gedaan hebben...

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 17 jan 2012, 11:38
door R-Flow
Wordt er de komende jaren nou wel wat met die toekomstvisie/dat rapport gedaan van de wethouder want het tramnetwerk van de hoofdstad was toch zo hopeloos verouderd? Of was dat toch grotendeels een excuus om de bezuinigingen recht te lullen naar de bevolking toe?

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 17 jan 2012, 12:19
door Suus
Ga er maar vanuit dat de toekomstvisie EN de Noord-Zuidlijn vanaf 2015 de nodige gevolgen zullen hebben bij de nieuwe concessie.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 17 jan 2012, 12:44
door hauptbahnhof
Ik zag eergisteren dat Amstelstation eindelijk een tweede abri heeft gekregen bij de tramhalte. Deze moest er al staan sinds besloten is de trams niet meer open te laten op het eindpunt. Aangezien het daar heel druk kan zijn en er maar 1 abri stond.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 17 jan 2012, 17:39
door R-Flow
Zat net in de 69: Van Schiphol Plaza tot Hageland (winkelcentrum Nieuw Sloten) zaten er wel geteld 11 mensen in de bus. In de 61 die achter ons zat 2 mensen. :? Heb toch het idee dat gebruik van de 69 aan het aantrekken is, maar de 61 schiet echt niet op...
Bee schreef:Ga er maar vanuit dat de toekomstvisie EN de Noord-Zuidlijn vanaf 2015 de nodige gevolgen zullen hebben bij de nieuwe concessie.
Net zoals er ook een hoop gepland stond voor 2012 zeker? Maar goed, 2015 is nog drie jaar weg. Drie jaar de tijd om met tal van argumenten te komen waarom alles maar gewoon het beste kan blijven zoals het al is. :wink:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 17 jan 2012, 17:47
door Suus
Nee, een aantal van de voorstellen zullen toch absoluut zeker ter hand genomen moeten worden, waaronder een veel grotere vrijheid voor de vervoerder in plaats van een vastgelegd net door de stadsregio. Daarmee wordt ook potentiële fiasco's als lijn 60 en (naar mijn mening 61) voorkomen.

Op het Centraal Station heeft men nu van enkele lantaarnpalen grote pilaren gemaakt waardoor al van verre afstand is te zien welke lijnen daar te vinden zijn. Er hoort ook een lettersysteem bij maar dat heb ik nog niet helemaal door (Tram Oost is namelijk A)

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 17 jan 2012, 18:05
door hauptbahnhof
Hm, ik denk niet dat je een "systeem" erachter moet zoeken. Ik denk dat gewoon de verschillende locaties zomaar een letter hebben gekregen...

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 17 jan 2012, 18:54
door R-Flow
Heeft iemand daar een foto van? Ga weinig over het CS.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 17 jan 2012, 19:39
door TLP
Ik wil nog even terugkomen op de - naar mening van sommigen - 'bijzondere' overstapafroepen in de trams en bussen van GVB.

Ik zat vandaag weer eens in een GVB Citea en Citaro G en er vallen me een aantal dingen op:

- Ten eerste: ik geloof dat de halteafroepen nu wel redelijk 'hersteld' zijn en gestandardiseerd zijn. Ik heb iedere keer dat ik in 2012 in een GVB bus of tram zat gehoord: overstappen op lijn x, y, z. Enzovoorts.
- Ten tweede valt het me op dat zelfs de minst belangrijke overstappen genoemd worden, bijvoorbeeld bij de Pomonastraat en het Barkpad.
- Het is wat mij betreft dus een vrij effectief systeem, het is alleen slecht dat de halteafroepen vol intonatiefouten staan en dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen tram en bus. Maar voor de reizigers is dit in ieder geval al een hele verbetering, nu nog de laatste puntjes op de I zetten. :D