Pagina 9 van 9

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 08:10
door MdJ
Waarom kun je die drukke omloop/rit niet met geledes rijden en de rest met standaard bussen?

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 08:13
door Klaasje
Gebeurd dat niet dan?

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 17:07
door R-Flow
Nope. Zowel de 61 als 69 rijden de hele dag door met gelede bussen. Bij wijze van uitzondering heb ik een keer een oude standaardbus op de 69 zien rijden en een keer een Citea op de 61.

Was vandaag weer paar uurtjes in Nieuw Sloten en zag de 69 vanaf een uur of half 3 aardig vol langskomen, die lijn trekt dus duidelijk aan. De 61 was nog altijd even leeg.
Trouwens, kan de 61 niet beter "Nieuw Sloten" in het display hebben? Ik weet dat de Louweshoek technisch geen Nieuw Sloten is maar verder dan die halte en stukje Plesmanlaan doet de 61 Slotervaart helemaal niet aan. Bus 19 had voor de laatste routewijziging ook "Nieuw Sloten" als eindpunt op de haltes staan en zelfs in de displays van de bussen. Al hield niet iedere chauffeur zich daar aan.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 17:18
door Suus
Er heerst een theorie bij het GVB dat als een buslijn gelede bussen krijgt, deze dat op elk moment van de dag en voor elke rit moet hebben. De enige uitzondering is de 48 die op zondag geleed rijdt (niemand weet precies waarom, maargoed) en in het recente verleden lijn 15 die spitstoevoegers had die met standaardbussen werden gereden. Verder verdwaalt er nog wel eens een gelede bus maar dat is nooit standaard.

Of deze theorie terecht is? Voor sommige lijnen wel. De 21 en 33 rijden altijd geleed en deze bussen zijn altijd druk. Maar of dat voor elke lijn nodig is kan ik niet beweren, bij mijn huis passeert slechts een lijn die altijd met gelede bussen rijdt en dat is de 357 (en daarvan is het niet altijd nodig...)

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 17:20
door R-Flow
De 61 heeft volgens mij geen een moment van de dag gelede bussen nodig. :P

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 17:22
door Vinny
In plaats van gelede bussen kun je ook in de drukke uren (meestal de spits) ook de frequentie verdubbelen. Zolang dat duurder is in exploitatie dan gelede bussen inzetten en die ook in de daluren laten rondrijden zal de vervoerer dat doen, tenzij de concessieverlener de inzet van gelede bussen verbiedt.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 17:23
door Suus
Theoretisch gezien lijkt mij dat niet van de 61 aangezien het gewoon de vervanger is van de 192. Die was soms een klein beetje druk, maar de Sternetbussen hadden dan ook minder zitplaatsen dan een gewone standaardbus omdat deze twee rolstoelplaatsen hadden.

In de praktijk is de 268 natuurlijk wel opgeheven, deze buslijn zat wel aardig vol in de spitsrichting dus in de spits zou je toch een soort compensatie verwachten.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 20:12
door JWM
R-Flow schreef:Trouwens, kan de 61 niet beter "Nieuw Sloten" in het display hebben?
Op het haltebord van Sloterdijk staat trouwens wél Nieuw Sloten. :P

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 20:42
door R-Flow
JWM schreef:Op het haltebord van Sloterdijk staat trouwens wél Nieuw Sloten. :P
Dat was bij de 19 ook zo, die had bij iedere halte "naar Nieuw Sloten" staan (weet niet hoe dat bij de 61 is). Raar dat veel bussen alsnog Slotervaart in het display hadden en dit nu ook weer het geval is bij de 61.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Geplaatst: do 28 jun 2012, 13:18
door FLJ
Even een topickick omdat ik niet zo goed waar ik dit kwijt moet.

De beeldschermen in de nieuwste GVB bussen tonen nu ook overstapmogelijkheden. Ik weet niet of dit bij alle haltes het geval is maar ik heb het nu al twee keer gezien.

Is het overigens een idee om een apart GVB topic aan te maken waar dit soort dingen in kwijt kunnen?

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Geplaatst: do 28 jun 2012, 14:15
door VIRM
FLJ schreef:Is het overigens een idee om een apart GVB topic aan te maken waar dit soort dingen in kwijt kunnen?
Doe maar! Er komt zo af en toe een GVB-draadje voorbij, dus waarom niet combineren?
Zou wat mij betreft veel vaker kunnen gebeuren op dit forum (denk aan verbouwingstopics (A'dam Centraal heeft er geen), Rijngouwelijn...).