Dienstregeling GVB 2012 #3

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

Vandaag dienstje op lijn 25 gereden, inclusief oude wagen... Pffff, amper geslapen maar die ouwe wagen ging verrassend lekker.
Heb wel gemerkt dat er idd kleine aanpassingen zijn gedaan maar de foute overstapmogelijkheid bij Ceintuurbaan (/Van Woustraat) en het beschadigde "16" bij Muntplein en Spui zitten er nog steeds in.

De overstapmogelijkheden waren al jaren een wens van de stadsregio. Alleen nu staan die in het PvE van de huidige consessie.

De reden dat GVB toendertijd die overstapmogelijkheden eruit heeft gehaald was omdat
1. bij omleidingen de afroepen nog steeds star blijven omroepen dat je op een bepaalde lijn kunt overstappen die er wellicht niet rijdt
2. ze (volgens eigen zeggen) 2 FTE's in dienst moesten nemen om alles op orde te houden

Sommigen van jullie doen ook alsof die afroepen in de tram altijd piccobello zijn geweest... Er zitten altijd wel fouten in (ook al is het maar Van Goghmuseum omroepen bij 1e Van Swindenstraat).
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door FLJ »

@hauptbahnhoff, kan ik uit het bovenstaande bericht dan opmaken dat jij hier achter de knuppel zit? :wink:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Sommigen van jullie doen ook alsof die afroepen in de tram altijd piccobello zijn geweest... Er zitten altijd wel fouten in (ook al is het maar Van Goghmuseum omroepen bij 1e Van Swindenstraat).
Fouten zijn er altijd geweest en is ook niet zo heel erg gek, maar nooit zoveel als nu. Vind het alleen opvallend dat er zelden correcties gedaan worden of op zéér langzaam tempo (zo nu ook weer). Dat er tijdens die correcties vervolgens bestanden die wel goed waren weer vervangen worden door foutieve snap ik nog minder van. Blijf daar dan van af want zo hou je per saldo dezelfde hoeveelheid.

Heb vrienden op de Eerste Van Swindenstraat wonen, heb daar in de 9 nog nooit het Van Goghmuseum voorbij horen komen. Is dat nieuw? :D
Bee schreef:[...] in een femme haal beledig je met een stereotype ook nog eens de Polen. Ik kan dat echt niet fatsoenlijk discussievoeren noemen.
GVB heeft voor de metrodienst een zomer lang Poolse buschauffeurs in dienst gehad die helemaal geen Nederlands spraken. Heeft helemaal niks met stereotypes te maken en nog véél minder met het zogenaamd beledigen van die Polen. Het constant verdraaien van woorden, uit de context trekken van reacties of mensen ronduit foutief citeren is net zo min fatsoenlijk te noemen. Let eens op jezelf voor de verandering i.p.v. op een ander.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 18 jan 2012, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door FLJ »

R-Flow schreef: Heb vrienden op de Eerste Van Swindenstraat wonen, heb daar in de 9 nog nooit het Van Goghmuseum voorbij horen komen. Is dat nieuw? :D
Deze fout dateert alweer van een tijdje terug en heeft er niet heel erg lang ingezeten, maar het was wel een vreemde fout ja.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

Wel een grappige op zich. :P

Jongens, als wij nou eens GVB aanbieden paar dagen hieraan te werken? 8-)
hauptbahnhof schreef:Vandaag dienstje op lijn 25 gereden, inclusief oude wagen... Pffff, amper geslapen maar die ouwe wagen ging verrassend lekker.
Tot wanneer blijven die blokkendozen eigenlijk rijden? Zijn altijd m'n favoriete trams geweest en zal het jammer vinden te zien verdwijnen. :(
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

FLJ schreef:@hauptbahnhoff, kan ik uit het bovenstaande bericht dan opmaken dat jij hier achter de knuppel zit? :wink:
Yes, that was me :lol:
Het was gelukkig eentje die ondanks de behoorlijke gladheid gewoon op tijd stil was te krijgen...
Maar ondanks dat mogen die ouwe trams wat mij betreft toch snel weg.

De bedoeling was altijd dat ze tot de NZlijn zouden blijven, maar jah, als er flink bezuinigd gaat worden, kunnen ze wellicht ook eerder weg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:De bedoeling was altijd dat ze tot de NZlijn zouden blijven, maar jah, als er flink bezuinigd gaat worden, kunnen ze wellicht ook eerder weg.
Hopelijk niet veel eerder dan, al beginnen ze wel echt hun leeftijd te showen. :( Vind die blokkendozen altijd gezellig in de straat, echt zo'n authentieke tram. Beetje jeugdsentiment ook al reden ze zelden op lijn 1, 2 & 17.

En als we dan toch bezig zijn: weet jij eigenlijk wanneer die trapwagens afgeschreven worden? Zat vandaag in de 5 en toen 16 maar man, het lijkt net alsof die dingen steeds harden rammelen op het kruispunt bij het Concertgebouw. :?


Opmerkelijk: Er kwam net bij Meer en Vaart een Citea op de 69 voorbij.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door FLJ »

De trapkarren blijven nog wel even, ze zijn een aantal jaren geleden geüpgraded en zijn nog een kleine 10 jaar verwijderd van hun economische levensduur. Ook wordt er nog veel aan de wagens gesleuteld; in 2007 hebben ze digitale displays gekregen en op dit moment wordt de roestschade aan de carrosserie aangepakt (enkele wagens hebben flinke roestplekken waarbij soms zelfs gaten in de carrosserie zijn ontstaan). Ook heb ik in de Op de Rails gelezen dat binnenkort de deuren vervangen gaan worden door een nieuw type. Het zal me niks verbazen als de wagens eruit zullen gaan op het moment dat de Amstelveenlijn omgebouwd gaat worden.

Persoonlijk ben ik geen fan van dit tramtype; ze rammelen flink en vind de stoeltjes niet erg comfortabel. Nee doe mij dan toch maar een Blokkendoos (is ook voor mij jeugdsentiment, ik nam eind jaren 90 elke zaterdag lijn 20).
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

R-Flow schreef:Zat vandaag in de 5 en toen 16 maar man, het lijkt net alsof die dingen steeds harden rammelen op het kruispunt bij het Concertgebouw. :?
Dat gevoel heb ik ook. Ik heb de laatste paar weken een aantal keren op lijn 16 en 24 gezeten. En het is over de kruising van concertgebouw toch flink trappen om stroomloos over die kruising te rijden. Op het moment dat we over die kruising hobbelen vliegt mijn voet bijna van die dodemanspedaal af... Het is me toch wat. Ondanks dat voel ik me toch veiliger in een trapkar dan in een ouwe wagen (als bestuurder).
Een ouwe wagen glijdt namelijk veel sneller. Daarentegen, als een trapkar eenmaal glijdt, dan glijdt ie ook goed door (een keer langs halte prinses irenestraat: alleen de laatste deur stond langs de halte).
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

@FLJ Die blokkendozen zijn top, best mooi modern design ook voor de tijd waaruit ze komen. Maar goed je merkt jammer genoeg dat ze oud beginnen te worden (geluid + geur bij optrekken bijv.). Van de trapwagens heb ik nooit begrepen hoe het kan dat ze zo extreem veel herrie maken, kan me niet anders heugen dan dat dit het geval was. Helemaal als je kijkt hoe geruisloos de meeste familieleden in Den Haag zijn. Zelfde fabrikant toch?

Hoop niet dat ze die trapwagens net zo toetakelen als de sneltrams. Lelijke zwarte lijsten om de deuren heen alsof de halve zijkant eruit gesneden is en later weer terug geplakt moest worden. :? Die nieuwe deuren reageren ook nog eens traag en gaan nog langzamer open. Wat dat betreft was dat andere type deur dat GVB testte beter. Verbaasde me ook over dat ze voor de huidige gegaan zijn om de bovenstaande redenen: veel trager en esthetisch het lelijkst.

@hauptbahnhof Haha oké, ligt niet aan mij dus. ;) Maarreh, ze waren toch laatst aangepakt om juist dat geluid sterk te reduceren? Of moet dat nog gebeuren?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

Geen idee. Ik ben bestuurder van de Lekstraat dus wij horen dat soort dingen niet zo snel.

Dat geur bij het optrekken heb je altijd. Dat heb je vooral bij gladheid (en) als er zand wordt gebruikt om mee op te trekken.

Als ik het me goed kon herrineren gingen beide type deuren even traag open. Enige verschil is de deurknop. Nadeel was dat bij beide types de passagier de deur pas kon openen als het was vrijgegeven. Dus knop ingedrukt houden totdat het is vrijgegeven werkt niet. Maar jah, de prijs zal wel hebben meegespeeld, maar ook eventuele storingen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

Ik weet nog van het aller oudste type dubbelgelede tram dat die geur op een gegeven moment steeds sterker werd naar mate ze echt op hun einde kwamen. Die gingen op een gegeven moment ook echt loeien en kwamen vol amper van de halte af. Je ziet nu hetzelfde gebeuren met die blokkendozen. Die sterkere geur zal wel te maken hebben met dat de wielen meer doordraaien?

Weet vrijwel zeker dat dat andere type sneller was en sowieso esthetisch betere afwerking.
hauptbahnhof schreef:Geen idee. Ik ben bestuurder van de Lekstraat dus wij horen dat soort dingen niet zo snel.
Oké, dacht dat jij dat tijdje terug hier geschreven had. Kan iemand anders geweest zijn.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door TLP »

Vandaag spotte ik een CAF die onder de graffiti zat. Blijkbaar hebben spuiters weer de geest gekregen toen ze erachter kwamen dat de schoonmakers van het GVB het werk neergelegd hadden...
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door TLP »

@R-Flow: zowel die LHB-trams als metro's klinken niet meer lekker. Ze zijn gewoon tot op de draad versleten en ik vind dat er over een paar jaar een nieuwe vloot trams besteld moet worden ter vervanging van in ieder geval de LHB-trams en misschien zelfs wel van de BN's! (zo ja, dan in ieder geval de 12G) Zeg nou eerlijk, rijden deze twee tramtypes nou echt nog voldoende om een waarde in het straatbeeld te vormen? (De BN's misschien deels maar die vallen zoals jij net zei in het centrum al zo'n beetje van een leien dakje.)
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

Ik denk eerlijk gezegd dat er geen vervanging komt voor de ouwe wagens.
Voor de trapwagens wellicht maar daar moeten we toch een jaar of 10 op wachten, aangezien "niet lekker rijden" geen reden is om ze te vervangen (helaas). :|
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Jef400 »

Ach ja alles zit beter dan de Procity"s dus wat dat betreft.............
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door TLP »

JeffreyMeijer schreef:Ach ja alles zit beter dan de Procity"s dus wat dat betreft.............
Sorry, maar wanneer heb jij dan in een Procity gezeten?

@hauptbahnhof: Je gaat me toch niet vertellen dat die trapkarren eerder vervangen worden dan die oude meuk? Dat zou toch waanzin zijn?? :? :evil:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat er geen vervanging komt voor de ouwe wagens.
Kennis van me die bij GVB werkt zegt dat die blokkendozen vóór 2015 niet meer aan de veiligheidseisen voldoen en er dus uit moeten. Weet dan haast wel zeker dat we geen nieuwe trams ter vervanging voor ze krijgen. Volgens mij is überhaupt nooit de bedoeling geweest.

Voor die trapwagens moeten ze wel nieuw materieel bestellen, tenzij tram 5, 16 & 24 opgeheven worden en er niks meer bij komt qua tramlijnen.
TLP schreef:@hauptbahnhof: Je gaat me toch niet vertellen dat die trapkarren eerder vervangen worden dan die oude meuk? Dat zou toch waanzin zijn?? :? :evil:
Hij zegt juist dat de trapwagens (11/12G) de komende 10 jaar nog wel blijven rijden.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 18 jan 2012, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

TLP schreef:@hauptbahnhof: Je gaat me toch niet vertellen dat die trapkarren eerder vervangen worden dan die oude meuk? Dat zou toch waanzin zijn?? :? :evil:
Nee, meer dat de ouwe wagens gewoon afgevoerd worden en er niks voor in de plaats komt :P
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Wubbo »

Hele serie off-topic berichten verwijderd. Chatten met elkaar doe je maar via PB of MSN, niet in dit soort topics.
Ook eenmalig het verzoek om normaal met elkaar om te gaan (speel de bal, niet de man). Gebeurt dat niet, dan zullen we maatregelen nemen.

En nu weer on-topic.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door STF »

R-Flow schreef:Kennis van me die bij GVB werkt zegt dat die blokkendozen vóór 2015 niet meer aan de veiligheidseisen voldoen en er dus uit moeten.
Wat voor veiligheidseisen hebben we het dan over? Botsveiligheid?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

STF schreef:Wat voor veiligheidseisen hebben we het dan over? Botsveiligheid?
Geen idee! Volgens mij zijn die blokkendozen juist het veiligst bij ongelukken. Als je in de tram zit tenminste. :P Haha

Misschien bedoelde ie meer eisen in het algemeen.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door FLJ »

De Blokkendozen zijn vaak behoorlijk ingedeukt bij zware aanrijdingen waarbij vaak de kop scheef is komen te staan. Vooral bij de Combino is goed te zien dat er de afgelopen jaren veel is veranderd wat betreft botsveiligheid, bij zware aanrijdingen (denk aan de 2019, 2079 en 2203) heeft de kop de botsing goed opgevangen en is vaak de bodemplaat naar onder verbogen om de klap redelijk op te kunnen vangen (ik ben echter totaal geen expert op dit gebied, is enkel mijn eigen bevinding).

Daarnaast glijden de Blokkendozen, wat hauptbahnhoff al aan gaf, geregeld door wat toch wel laat zien dat deze wagens aan hen einde beginnen te komen (de oudste is dan ook alweer 33 jaar). Ze zullen vermoedelijk niet vervangen worden, als ze het nog tot 2018 vol kunnen houden kunnen ze eruit wanneer het tramnet aangepast zal worden met de opening van de Noordzijdlijn (ik heb horen zeggen dat dit de oorspronkelijke planning is geweest), maar dit zal dus wel eerder plaats gaan vinden wanneer het tramnet in 2015 door de bezuinigingen zal worden aangepast. Overigens is in 2008 overwogen om de resterende 16 exemplaren te vervangen door Citadissen die over waren in Madrid (door het schrappen van een aantal tramplannen) maar dit is uiteindelijk niet doorgegaan (logisch, want wat had men met tweerichtingwagens gemoeten).

Ik benadruk nog maar even dat alles wat hierboven staat ik op verschillende sites en in bladen heb gelezen; de betrouwbaarheid van de bronnen is mij dan ook niet altijd bekend.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door TLP »

FLJ schreef:Overigens is in 2008 overwogen om de resterende 16 exemplaren te vervangen door Citadissen die over waren in Madrid (door het schrappen van een aantal tramplannen) maar dit is uiteindelijk niet doorgegaan (logisch, want wat had men met tweerichtingwagens gemoeten).
Ik snap eerlijk gezegd niet wat het probleem nou precies is om een tweerichtingswagen op een netwerk met keerlussen in te zetten :? Ze kunnen toch gewoon die keerlussen berijden? Dat zou dan betekenen dat een tweerichtingswagen extra flexibel is om op zowel eenrichtings- als tweerichtingslijnen te rijden. Bovendien hadden ze wat mij betreft best ingezet kunnen worden op de lijnen 5, 16 en 24 (weliswaar misschien als reserve) aangezien die lijnen regelmatig een tekort aan trapkarren hebben.

Er zal ongetwijfeld wel een reden voor zijn (de Kusttram rijdt immers nog steeds niet met tweerichtingswagens)...
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door hauptbahnhof »

Maar dan zijn die trams niet ter vervangingen van de ouwe wagens, maar ter aanvulling van de trapwagens...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten