Pagina 2 van 3

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 16:57
door R-Flow
Is er op de belangrijkste trajecten nou al eens wisselverwarming geïnstalleerd?

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 17:14
door Suus
Overal (6500 van de 8900 wissels) is wisselverwarming geïnstalleerd, probleem is meer dat loskomend ijs op de wissels valt en dat dat niet binnen een paar minuten gesmolten is en tegelijkertijd de bewegingen van de wisseltongen tegenhoudt.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 17:15
door isadora
Wisselverwarming?
Dacht, dat ze dat allang hadden geïnstalleerd overal, na al die jaren ellende?
Daar moeten ze toch nog niet mee beginnen? Dat zou helemaal een aanfluiting zijn.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 17:16
door Suus
Het is niet de oertijd hier, wisselverwarming is er al decennia :wink:

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 17:16
door Thom91
Wisselverwarming ligt overal al, dus het is onzin dat die er niet is.
Zie Bee voor uitleg.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 17:52
door R-Flow
Bee schreef:Het is niet de oertijd hier, wisselverwarming is er al decennia :wink:
Ik vraag ernaar omdat vorig jaar de indruk werd gewekt dat die niet aanwezig was of slecht functioneerde. Wat is hier nou precies het probleem t.o.v. bijvoorbeeld Duitsland? DB had voorgaande winter nog een statement gemaakt zo verbaasd te zijn over alle problemen hier en of de NS/ProRail misschien hulp kon gebruiken.

Heb verder geen idee waar ze nou precies op doelden wat schijnbaar beter gaat bij onze buren in het oosten.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 18:02
door Suus
_O- De Duitse spoorwegen waren er de afgelopen twee jaar nog slechter aan toe dan Nederland, alleen denkt iedereen dat de Duitse spoorwegen er beter aan te zijn. In sommige delen van het land hebben dagen geen treinen gezien omdat de wissels waren ingesneeuwd en de wisselverwarming massaal het loodje legde.

In het eerste jaar moesten er op de eerste sneeuwdag meer dan 5000 mensen overnachten in Frankfurt omdat alle treinen richting het oosten waren uitgevallen, het treinverkeer reed met enorme vertragingen tot wel drie uur en bij de S-Bahnen was er sprake van massale uitval van treinen.

Pas nadat er in oktober 2011 een massaal investeringsprogramma van meer dan een miljard euro voor de winter in gang werd gezet heeft men nu de boel onder controle.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 18:18
door R-Flow
Beetje wazig dan dat DB hulp aan Nederland gaat aanbieden dan... :-? Bizar.

Maar goed, op ieder station gewoon verwarmingsplaten aanleggen die het ijs onder de treinen vandaan smelt. :P Hehe

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 18:56
door reisthijs
R-Flow schreef:
Bee schreef:Het is niet de oertijd hier, wisselverwarming is er al decennia :wink:
Ik vraag ernaar omdat vorig jaar de indruk werd gewekt dat die niet aanwezig was of slecht functioneerde.
Dat laatste dus, de aanwezige wisselvervarming was oud en slecht onderhouden, en daarom is de afgelopen twee jaar op veel plaatsen de wisselvervarming vernieuwd waardoor er nu minder problemen zouden moeten zijn met bevroren wissels.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 19:23
door Daniel
Overigens stond vandaag in het AD ook een kort interviewtje met iemand van de Zwitserse spoorwegen... ondanks dat ze daar nu ook problemen hebben (volgens die persoon wegens uitgevallen wisselverwarmingen op cruciale plekken), was men daar niet bekend met het fenomeen van brokken ijs die van de trein af tussen wissels vallen :P

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 19:45
door Ruben
Dat is natuurlijk ook complete lariekoek. Zo'n blok ijs smelt op een verwarmd wissel toch zo van onderen weg, hoeft een traject niet uren voor plat te liggen.
Vind het wel bewonderenswaardig hoe een stuk ijs schijnbaar pijnloos op een bovenleiding kan rusten, want ook die wees men als bron aan, vervolgens wel het wissel in een val onbruikbaar maakt.

Elk jaar is er weer een nieuw verschijnsel wat de boze natuur op de lieve spoorwegen loslaat, in haar oorlog tegen de NS. Dat doet men ons althans geloven. Waar het eerst een hypermodern nieuw soort stuifsneeuw betrof, zijn het nu complete poolkappen aan wissel-saboterend ijs. Huilen met de NS pet op. :pos:

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 20:18
door Suus
ProRail heeft wel gezegd dat de bovenmatige vorst zorgt voor geknapte bovenleidingen omdat die het gewicht van de ijspegels niet zouden kunnen houden... (A)

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 20:30
door R-Flow
Daniel schreef:Overigens stond vandaag in het AD ook een kort interviewtje met iemand van de Zwitserse spoorwegen... ondanks dat ze daar nu ook problemen hebben (volgens die persoon wegens uitgevallen wisselverwarmingen op cruciale plekken), was men daar niet bekend met het fenomeen van brokken ijs die van de trein af tussen wissels vallen :P
Dat bedoel ik.
Bee schreef:ProRail heeft wel gezegd dat de bovenmatige vorst zorgt voor geknapte bovenleidingen omdat die het gewicht van de ijspegels niet zouden kunnen houden... (A)
Hoe kunnen die dingen überhaupt vormen op drukke trajecten? Heb hier in de stad amper ijspegels aan de bovenleidingen zien hangen trouwens. Helemaal niet in dusdanige mate dat je verwacht dat zo'n kabel breekt.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 21:35
door huisje
Door de lage temperaturen worden de meeste metalen brosser hierdoor breken ze makkelijker.

Neem maar eens een stukje montagedraad. Buig dit dubbel als je het uit de diepvries haalt, of als je het in een gasvlam rood gloeiend hebt gemaakt.


2e proef vul een petfles met water, laat dit goed doorvriezen, en kijk dan maar eens hoeveel tijd het kost om dit bijvoorbeeld in een pan okend water te laten smelten.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 21:42
door Thom91
Bee schreef:ProRail heeft wel gezegd dat de bovenmatige vorst zorgt voor geknapte bovenleidingen omdat die het gewicht van de ijspegels niet zouden kunnen houden... (A)
Schipholtunnel was/is ook deels dicht door ijspegels aan de muren ;)

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 21:45
door satkijker
Bee schreef:ProRail heeft wel gezegd dat de bovenmatige vorst zorgt voor geknapte bovenleidingen omdat die het gewicht van de ijspegels niet zouden kunnen houden... (A)
Dan moet je niet schrappen in de dienstregeling.
Laat zoveel mogelijk treinen rijden, daar warmt de bovenleiding door op en smelt het ijs.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 21:56
door MdJ
Door ijsafzetting krijg ook een laagje ijs aan de onderkant van de bovenleiding. Ijs kan heel onregelmatig aangroeien, waardoor de koolstrip van een schuitje van een stroomafnemer heel snel slijt, met als gevolg de "normale" bovenleidingsbreuk.

Het kan heel snel gaan, het zou zelfs in 10 km al gebeurd kunnen zijn.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 23:11
door R-Flow
Hebben we de Zwisers niet echt over gehoord... De bovenleidingen hier in de stad hangen ook gewoon nog allemaal.

Ben het wel eens met Ruben, ieder jaar verzinnen ze weer wat nieuws om alles dat krom is recht te lullen.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 23:29
door iljitsch
Misschien hopen ze nog een paar jaar gaatjes met praatjes te vullen tot die klimaatverandering echt toeslaat zodat ze al 't geld voor het wintervast maken in hun zak kunnen houden.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 23:56
door Suus
Nou, de klimaatverandering zou er voor kunnen zorgen dat de warme golfstroom stopt en als dat gebeurt wordt het hier in Nederland net zo koud als Calgary in Canada...

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: di 07 feb 2012, 00:04
door R-Flow
Fantastische theorieën waar niemand zeker van is of ze ooit uit zullen komen daargelaten... Een "spoorkenner" die vandaag bij de NOS aan het woord was had wel een punt: de Zwitsers geven jaarlijks één miljard euro extra uit aan spooronderhoud en -verbetering t.o.v. Nederland. Je kan je afvragen of dat het hier ook waard is voor die paar dagen in het jaar dat je echt last hebt van extreem winterweer. Ze hebben in Zwitserland onlangs weer de tarieven omhoog gegooid, iets dat natuurlijk hier ook zal moeten gebeuren willen we alles op hetzelfde niveau hebben voor veel minder dagen flinke vorst.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: di 07 feb 2012, 00:53
door iljitsch
Misschien zou het juist beter zijn als het spoor slechter was, waardoor NS en Prorail meer routine krijgen in de bijsturing.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: di 07 feb 2012, 10:39
door R-Flow
iljitsch schreef:Misschien zou het juist beter zijn als het spoor slechter was, waardoor NS en Prorail meer routine krijgen in de bijsturing.
Stuur ze gewoon naar België toe voor oefeningen. :wink:

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: di 07 feb 2012, 11:12
door Klaasje
R-Flow schreef:Fantastische theorieën waar niemand zeker van is of ze ooit uit zullen komen daargelaten... Een "spoorkenner" die vandaag bij de NOS aan het woord was had wel een punt: de Zwitsers geven jaarlijks één miljard euro extra uit aan spooronderhoud en -verbetering t.o.v. Nederland.
Het is de vraag of dat daadwerkelijk meer geld is: De salarissen zijn daar behoorlijk wat hoger.

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Geplaatst: di 07 feb 2012, 11:35
door R-Flow
Klaasje schreef:Het is de vraag of dat daadwerkelijk meer geld is: De salarissen zijn daar behoorlijk wat hoger.
Tja, daarvoor moet je bij de NOS zijn. Het zal absoluut niet de eerste keer zijn dat ze geen rekening houden met dat soort extra variabelen. ;-)

Eindconclusie blijft hetzelfde natuurlijk: In principe komen dit soort extreme ontregelingen maar paar dagen per jaar voor. Misschien maximaal twee weken dat je rekening moet blijven houden met minder serieuze ontregelingen. Dan is alsnog steeds de vraag of we met z'n allen bereid zijn zoveel extra 100 miljoen in het spoor te pompen om dat laatste restje ook gladgestreken te krijgen. De tarieven zullen dan omhoog moeten gaan of het wordt ergens anders wegbezuinigd.