Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor Daniel » Di 07 Feb 2012, 12:08

Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding
Geplaatst op: dinsdag 7 februari 2012 12:07
Laatst bijgewerkt: dinsdag 7 februari 2012 12:08


WOERDEN - Een dubbeldekkertrein is dinsdagochtend bij Woerden gestrand door een geknapte bovenleiding. De 'bomvolle' trein vertrok als laatste staartje van de ochtendspits vanuit Utrecht naar Den Haag. Een diesellocomotief haalt de trein op. Dat zei een woordvoerster van NS.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3297
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor Aking » Di 07 Feb 2012, 12:35

Mooi ook dat er een plaatje van een ICM bij het artikel staat :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor TLP » Di 07 Feb 2012, 17:28

Bomvol ook lekker tussen aanhalingstekens gezet dus daar valt nog over te twijfelen. Wel bomvol waren bijna alle metro's vanochtend bij het GVB, ik moest in het hoekje naast de deur staan. Ook leuk dat je eerst nog verrast wordt met 20 minuten wachttijd omdat er te pas en te onpas ritten uitvallen...

Gelukkig is er niemand onderkoeld geraakt in de trein en lijkt de vertraging enigszins mee te zijn gevallen...
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor iljitsch » Di 07 Feb 2012, 18:54

Heeft een gemiddelde dieselloc nog moeite om 12 bakken VIRM op sleeptouw te nemen? (Ik weet niet of het er hier 12 waren.)

Ik heb vaak genoeg nieteens ontzettend lange DDARs zien rijden met twee 1700s. Ik herinner me met name een keer in Delft waar ik zat te wachten en ze steeds met twee locs langskwamen, en dan uiteindelijk eentje met maar 1 locomotief, en die vertrok duidelijk langzamer dan die anderen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor reisthijs » Di 07 Feb 2012, 20:17

Natuurlijk heeft een 6400 daar geen moeite mee, die zijn tenslotte gemaakt om veel zwaardere lasten te trekken dan een lege reizigerstrein. Echt snel zal die combinatie niet optrekken maar dat is hier niet belangrijk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor deadlock » Wo 08 Feb 2012, 00:39

iljitsch schreef:Heeft een gemiddelde dieselloc nog moeite om 12 bakken VIRM op sleeptouw te nemen? (Ik weet niet of het er hier 12 waren.)

Ik heb vaak genoeg nieteens ontzettend lange DDARs zien rijden met twee 1700s. Ik herinner me met name een keer in Delft waar ik zat te wachten en ze steeds met twee locs langskwamen, en dan uiteindelijk eentje met maar 1 locomotief, en die vertrok duidelijk langzamer dan die anderen.

Wat is niet ontzettend lang?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 08 Feb 2012, 01:24

reisthijs schreef:Natuurlijk heeft een 6400 daar geen moeite mee, die zijn tenslotte gemaakt om veel zwaardere lasten te trekken dan een lege reizigerstrein. Echt snel zal die combinatie niet optrekken maar dat is hier niet belangrijk.


Uhm.... het kan aan mij liggen, maar de 6400 is niet meer in dienst bij NS :S. Geen enkele dieselloc is trouwens nog dienst bij NS.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor Daniel » Wo 08 Feb 2012, 06:06

ProRail heeft enkele 6400's van Railion ingehuurd die op strategische plekken als winterwegsleepdienst staan opgesteld.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor iljitsch » Wo 08 Feb 2012, 09:12

deadlock schreef:Wat is niet ontzettend lang?

2 x 2 bakken? Maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor Ruben » Wo 08 Feb 2012, 13:02

iljitsch schreef:Ik heb vaak genoeg nieteens ontzettend lange DDARs zien rijden met twee 1700s. Ik herinner me met name een keer in Delft waar ik zat te wachten en ze steeds met twee locs langskwamen

Dan heb je met hoge waarschijnlijkheid twee gekoppelde setjes DDAR zien rijden. Per setje een 1700, dan zijn ze ook weer zo te splitsen en apart in te zetten.

Afbeelding
NS 1720-7331+1707+7414 @ Maarssen by Sicco Dierdorp, on Flickr
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor RoelZ1 » Wo 08 Feb 2012, 13:51

Overigens rijdt die loc+3 bakken stam op de foto al een tijdje niet meer. Het minimum aantal bakken wat je nu met twee locs aan kunt treffen is 2x4. Dat er dan twee locs meerijden is overigens niet omdat dat nodig is (1 loc zou voor 8 bakken ook genoeg zijn, ze rijden immers ook rond met 10 bakken ICR), maar omdat het gewoon twee gekoppelde treinstammen zijn. De locs horen bij de bakken en het is veel te veel moeite om de loc af te koppelen als er in de spits een stam bij wordt geplaatst.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor iljitsch » Wo 08 Feb 2012, 14:34

Worden dan wel beide locs voor tractie gebruikt of is één alleen passagier?

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor RoelZ1 » Wo 08 Feb 2012, 14:46

Ze geven wel allebei tractie. Ze rijden gewoon alsof ze twee gekoppelde treinstellen zijn.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor webguy » Wo 08 Feb 2012, 15:04

Als de tweede loc geen tractie zou geven zou die trein langzaam optrekken: de loc is het zwaartste van de hele trein...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 08 Feb 2012, 15:57

Is al bekend waardoor die bovenleiding geknapt is? Ken het namelijk niet lezen in het artikel.
Leven, en laten leven.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor iljitsch » Wo 08 Feb 2012, 16:04

Dat moet aardig wat electriciteit kosten om een locomotief van meer dan 50 ton voor niks mee te nemen.

Hoe wordt overigens de stroomrekening verdeeld tussen de vervoerders?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor Thom91 » Wo 08 Feb 2012, 17:49

JeffreyMeijer schreef:Is al bekend waardoor die bovenleiding geknapt is? Ken het namelijk niet lezen in het artikel.
Ga maar uit van de kou

iljitsch schreef:Dat moet aardig wat electriciteit kosten om een locomotief van meer dan 50 ton voor niks mee te nemen.

Dat zal je nog meevallen, je hebt vooral last van luchtwrijving, de rolwrijving is relatief gering ;)
Komt wel goed schatje.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor iljitsch » Wo 08 Feb 2012, 18:12

Thom91: inertie is ook een factor bij het optrekken. Ik neem aan dat die dingen niet zodanig goed regeneratief remmen (zo überhaupt) dat dit het weer goedmaakt.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor Daan » Wo 08 Feb 2012, 18:39

RoelZ1 schreef:Ze geven wel allebei tractie. Ze rijden gewoon alsof ze twee gekoppelde treinstellen zijn.

Moet wel bij gezegd worden dat ze allebei op halve kracht werken. Qua vermogen heb je dus eigenlijk nog steeds één loc, alleen heb je wel 4 assen extra om die kracht op de rails te zetten.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31492
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor Suus » Wo 08 Feb 2012, 19:02

Het schijnt trouwens dat het betreffende treinstel propvol eerste en tweede kamerleden zat :lol:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor Daniel » Wo 08 Feb 2012, 19:36

Aking schreef:Mooi ook dat er een plaatje van een ICM bij het artikel staat :')

Dat blijkt nog nieteens zo'n gekke keuze te zijn... er stond vandaag een foto in het AD van de gestrande trein achter de wegsleeploc. En dat was, jawel, een setje ICMm :wink:

@Bee: volgens het AD zes Tweede Kamerleden en één senator. En verder nog wat ambtenaren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31492
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor Suus » Wo 08 Feb 2012, 19:59

Ik kwam ook net een krantenartikel in de Volkskrant tegen, die hadden het over treinstel m4093.

Verder stonden er nog wat namen bij zoals Ronald Plasterk, Paul Janssen en Kathleen Ferrier.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 08 Feb 2012, 21:22

Als het door de kou komt moeten ze het maar net zo doen als bij de Bizzliners :( . Deurbedieningkabels over de verwarming leggen *O* . Met het kleine beetje verstand wat ik van Natuurkunde heb gaat dat geheid fout
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4445
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor JWM » Wo 08 Feb 2012, 21:27

Bee schreef:Het schijnt trouwens dat het betreffende treinstel propvol eerste en tweede kamerleden zat :lol:
Kijkt er hier dan ook helemaal niemand naar Pownews :twisted:

Klik!

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Berichtdoor MdJ » Wo 08 Feb 2012, 21:42

Ikke!
Bij twijfel: gebruik beton.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten