Pagina 1 van 2

Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: di 07 feb 2012, 12:08
door Daniel
Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding
Geplaatst op: dinsdag 7 februari 2012 12:07
Laatst bijgewerkt: dinsdag 7 februari 2012 12:08


WOERDEN - Een dubbeldekkertrein is dinsdagochtend bij Woerden gestrand door een geknapte bovenleiding. De 'bomvolle' trein vertrok als laatste staartje van de ochtendspits vanuit Utrecht naar Den Haag. Een diesellocomotief haalt de trein op. Dat zei een woordvoerster van NS.
Lees verder

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: di 07 feb 2012, 12:35
door Aking
Mooi ook dat er een plaatje van een ICM bij het artikel staat :')

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: di 07 feb 2012, 17:28
door TLP
Bomvol ook lekker tussen aanhalingstekens gezet dus daar valt nog over te twijfelen. Wel bomvol waren bijna alle metro's vanochtend bij het GVB, ik moest in het hoekje naast de deur staan. Ook leuk dat je eerst nog verrast wordt met 20 minuten wachttijd omdat er te pas en te onpas ritten uitvallen...

Gelukkig is er niemand onderkoeld geraakt in de trein en lijkt de vertraging enigszins mee te zijn gevallen...

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: di 07 feb 2012, 18:54
door iljitsch
Heeft een gemiddelde dieselloc nog moeite om 12 bakken VIRM op sleeptouw te nemen? (Ik weet niet of het er hier 12 waren.)

Ik heb vaak genoeg nieteens ontzettend lange DDARs zien rijden met twee 1700s. Ik herinner me met name een keer in Delft waar ik zat te wachten en ze steeds met twee locs langskwamen, en dan uiteindelijk eentje met maar 1 locomotief, en die vertrok duidelijk langzamer dan die anderen.

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: di 07 feb 2012, 20:17
door reisthijs
Natuurlijk heeft een 6400 daar geen moeite mee, die zijn tenslotte gemaakt om veel zwaardere lasten te trekken dan een lege reizigerstrein. Echt snel zal die combinatie niet optrekken maar dat is hier niet belangrijk.

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 00:39
door deadlock
iljitsch schreef:Heeft een gemiddelde dieselloc nog moeite om 12 bakken VIRM op sleeptouw te nemen? (Ik weet niet of het er hier 12 waren.)

Ik heb vaak genoeg nieteens ontzettend lange DDARs zien rijden met twee 1700s. Ik herinner me met name een keer in Delft waar ik zat te wachten en ze steeds met twee locs langskwamen, en dan uiteindelijk eentje met maar 1 locomotief, en die vertrok duidelijk langzamer dan die anderen.
Wat is niet ontzettend lang?

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 01:24
door Michael 1988
reisthijs schreef:Natuurlijk heeft een 6400 daar geen moeite mee, die zijn tenslotte gemaakt om veel zwaardere lasten te trekken dan een lege reizigerstrein. Echt snel zal die combinatie niet optrekken maar dat is hier niet belangrijk.
Uhm.... het kan aan mij liggen, maar de 6400 is niet meer in dienst bij NS :S. Geen enkele dieselloc is trouwens nog dienst bij NS.

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 06:06
door Daniel
ProRail heeft enkele 6400's van Railion ingehuurd die op strategische plekken als winterwegsleepdienst staan opgesteld.

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 09:12
door iljitsch
deadlock schreef:Wat is niet ontzettend lang?
2 x 2 bakken? Maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 13:02
door Ruben
iljitsch schreef:Ik heb vaak genoeg nieteens ontzettend lange DDARs zien rijden met twee 1700s. Ik herinner me met name een keer in Delft waar ik zat te wachten en ze steeds met twee locs langskwamen
Dan heb je met hoge waarschijnlijkheid twee gekoppelde setjes DDAR zien rijden. Per setje een 1700, dan zijn ze ook weer zo te splitsen en apart in te zetten.

Afbeelding
NS 1720-7331+1707+7414 @ Maarssen by Sicco Dierdorp, on Flickr

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 13:51
door RoelZ1
Overigens rijdt die loc+3 bakken stam op de foto al een tijdje niet meer. Het minimum aantal bakken wat je nu met twee locs aan kunt treffen is 2x4. Dat er dan twee locs meerijden is overigens niet omdat dat nodig is (1 loc zou voor 8 bakken ook genoeg zijn, ze rijden immers ook rond met 10 bakken ICR), maar omdat het gewoon twee gekoppelde treinstammen zijn. De locs horen bij de bakken en het is veel te veel moeite om de loc af te koppelen als er in de spits een stam bij wordt geplaatst.

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 14:34
door iljitsch
Worden dan wel beide locs voor tractie gebruikt of is één alleen passagier?

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 14:46
door RoelZ1
Ze geven wel allebei tractie. Ze rijden gewoon alsof ze twee gekoppelde treinstellen zijn.

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 15:04
door webguy
Als de tweede loc geen tractie zou geven zou die trein langzaam optrekken: de loc is het zwaartste van de hele trein...

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 15:57
door Jef400
Is al bekend waardoor die bovenleiding geknapt is? Ken het namelijk niet lezen in het artikel.

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 16:04
door iljitsch
Dat moet aardig wat electriciteit kosten om een locomotief van meer dan 50 ton voor niks mee te nemen.

Hoe wordt overigens de stroomrekening verdeeld tussen de vervoerders?

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 17:49
door Thom91
JeffreyMeijer schreef:Is al bekend waardoor die bovenleiding geknapt is? Ken het namelijk niet lezen in het artikel.
Ga maar uit van de kou
iljitsch schreef:Dat moet aardig wat electriciteit kosten om een locomotief van meer dan 50 ton voor niks mee te nemen.
Dat zal je nog meevallen, je hebt vooral last van luchtwrijving, de rolwrijving is relatief gering ;)

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 18:12
door iljitsch
Thom91: inertie is ook een factor bij het optrekken. Ik neem aan dat die dingen niet zodanig goed regeneratief remmen (zo überhaupt) dat dit het weer goedmaakt.

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 18:39
door Daan
RoelZ1 schreef:Ze geven wel allebei tractie. Ze rijden gewoon alsof ze twee gekoppelde treinstellen zijn.
Moet wel bij gezegd worden dat ze allebei op halve kracht werken. Qua vermogen heb je dus eigenlijk nog steeds één loc, alleen heb je wel 4 assen extra om die kracht op de rails te zetten.

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 19:02
door Suus
Het schijnt trouwens dat het betreffende treinstel propvol eerste en tweede kamerleden zat :lol:

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 19:36
door Daniel
Aking schreef:Mooi ook dat er een plaatje van een ICM bij het artikel staat :')
Dat blijkt nog nieteens zo'n gekke keuze te zijn... er stond vandaag een foto in het AD van de gestrande trein achter de wegsleeploc. En dat was, jawel, een setje ICMm :wink:

@Bee: volgens het AD zes Tweede Kamerleden en één senator. En verder nog wat ambtenaren.

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 19:59
door Suus
Ik kwam ook net een krantenartikel in de Volkskrant tegen, die hadden het over treinstel m4093.

Verder stonden er nog wat namen bij zoals Ronald Plasterk, Paul Janssen en Kathleen Ferrier.

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 21:22
door Jef400
Als het door de kou komt moeten ze het maar net zo doen als bij de Bizzliners :( . Deurbedieningkabels over de verwarming leggen *O* . Met het kleine beetje verstand wat ik van Natuurkunde heb gaat dat geheid fout

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 21:27
door JWM
Bee schreef:Het schijnt trouwens dat het betreffende treinstel propvol eerste en tweede kamerleden zat :lol:
Kijkt er hier dan ook helemaal niemand naar Pownews :twisted:

Klik!

Re: Dubbeldekker vast bij Woerden door geknapte bovenleiding

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 21:42
door MdJ
Ikke!