Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Chauf21 »

In een reactie (van volgens mij het Stadsgewest) laat men weten dat die huidige keerdriehoek eigenlijk niet gebruikt kan worden voor regulier gebruik. Het geeft te veel overlast voor het overige verkeer. Bij stremmingen e.d. kan het allemaal wel, maar structureel 4x/uur wordt niet wenselijk geacht.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Ik snap dat het voor de stadsregio lastig is, maar dan moeten ze gewoon de voor hen belangrijkste redenen aandragen. Ze moeten niet recht proberen te praten wat krom is. Daarnaast zullen ze zichzelf nog wel tegenkomen als blijkt dat de bezetting van lijn 19 veel sterker zal dalen dan zij nu schatten. Dat kost ze ook gewoon geld.

Overigens geloof ik niet dat het de stadsregio niet lukt om een keervoorziening in de buurt van Station Delft te realiseren. Waar een wil is is een weg, maar waar geen wil is zal het niet lukken. Er zijn zat mogelijkheden te bedenken, zeker als de Constructiebrug klaar is (dan kan de tram een rondje rijden waar vroeger SERPO stond). Ik vrees dat hun eigenlijke motivatie het kopeindpunt bij Antoniushove en de daaraan gekoppelde RC-inzet is. Dat die niet over het tijdelijke spoor kan lijkt me logisch. Waarom ze zo graag een kopeindpunt willen is mij een raadsel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Wanneer komt het definitieve tramspoor weer terug bij het station van Delft? Daar zou men een kopspoor kunnen aanleggen dat, mocht de tramlijn ooit tot de TU doorgetrokken worden, als voorsorteerspoor gerecycled kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Dat komt pas in 2016 terug. Tegen die tijd zou de lijn naar de TU ook klaar moeten zijn. Daar zijn ze ondertussen trouwens met de aanleg begonnen.

Overigens kwam HTM ook met een interessant alternatief, maar voor de meeste reizigers is het niet veel beter:
- Lijn 1 verleggen via de haltes Laan van Ypenburg, Ypenburg Centrum en Antony Fokkerweg, in plaats van de route over de Delftweg.
- Lijn 19 inkorten tot Nootdorp - Leidschendam.

Met het extra geld dat hiermee word bespaard zou ik wel weer lijn 60 verlengen tot Leidschenveen voor de verbinding naar Delft.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Etienne »

Dat alternatief lijkt me juist beroeder. Bij Winkelcentrum Ypenburg moeten dan ook nog eens verbindingsbogen aangelegd worden, vanuit Delft richting Rijswijk.
Lijn 60 is door de aanwezigheid van de RandstadRail, buslijn 30 en tramlijn 19 nu eenmaal niet zoveel passagiers. Ook bij Connexxion was dit al een mager bezet traject.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Als lijn 19 toch met RR-trams gaat rijden, zijn in principe alleen overlooopsporen nodig.
Als men deze overloopsporen nu eens aanlegt bij de halte Hovenpassage, i.p.v.Nieuwe Plantage, kan lijn 19 toch nog t/m het station blijven rijden (en zelfs één halte verder) en wordt er toch bespaard op de exploitatie omdat het hele traject tussen Hovenpassage en Abtswoudsepark niet meer dubbel bediend wordt.

Lijkt me een veel betere oplossing. :) Ik vraag me af of men die optie al in overweging heeft genomen en zo ja, wat de bezwaren er dan tegen zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Gekko123 »

Dat moet je absoluut niet willen in de dagelijkse dienstuitvoering: 4x/uur een tram die al het verkeer op houdt omdat die zonodig op die plek moet keren. Zeker in de spits zou dit kunnen betekenen dat er van iedere 3 ritten op lijn 1 er eentje minimaal met +5 aan komt te Tanthof. Het zou een optie zijn mits er een derde spoor komt te liggen. In dat geval kan de 19 namelijk keren zonder andere lijnen in de weg te staan.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Karl »

Hoezo niet? Ik zie hier op wikipedia staan dat lijn 1 zes keer per uur rijdt, als lijn 19 'overloopt' op het moment dat lijn 1 vanuit Tanthof naar Scheveningen net weg is, dan heeft lijn 19 iets minder dan 10 minuten om te keren voordat de volgende lijn 1 komt. Dat moet toch wel lukken?
Het is een spectrum.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door WSM »

Op papier wel, maar het is wel een risico in de dagelijkse dienstuitvoering buiten dunkt me.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Maar bij Nieuwe Plantage zal men dan toch wel hetzelfde 'probleem' hebben, lijkt me?
In mijn voorstel verschuif je het 'probleem' alleen maar, maar het biedt veel meer voordelen voor de reizigers.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Gekko123 »

Als ik de bezuinigingsplannen (lees ophefplannen) van lijn 19 lees wilt men een extra spoor aanleggen bij Nieuwe Plantage. Dus daar zal lijn 19 niet op de doorgaande baan van lijn 1 gaan keren.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door tsov »

Kunnen ze dan niet alvast spoor aanleggen richting de halte Zuidwal? Daar zou je dan kunnen keren, dan heb je van die hele lijn 1 ook geen last.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Dat heeft het ROCOV ook al voorgesteld (het spoor wordt op dit moment trouwens al aangelegd tot en met de Zuidpoort), maar daar wilt de stadsregio niet aan.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Edwin »

Even een kort verslag van eerder vanmiddag/vanavond over de vergadering van de VVEZ.

De moraal van het verhaal waren namens de voorzitter: "Nou ja" en "het geld is op".
Voordat de vergadering begon hoorde ik al enkele mensen van het SGH smoezen dat ze hoopten dat er geen mensen meer kwamen om in te spreken over bus 82, "we hebben al genoeg voor ze gedaan" was wat ik opving.

Wat ik proefde was dat het concept, de versie van begin 2012, de versie is die als leidraad is genomen. Ze hebben gekeken hoeveel er bezuinigd moet worden/aan welke lijn besteden we welk bedrag aan geld. Dus na het eerste concept was het geld dus op. A.d.h.v. de reacties zijn er enkele (kleinschalige) wijzigingen gemaakt, maar meer als er nu gedaan is kan het SGH niet meer want het geld is op. Dus je kan nu nog inspreken wat je wil, het heeft geen effect.

Behalve enkele inwoners van Haaglanden en Delft waren er ook raadsleden/wethouders (die lid zijn van de commissie VVEZ) uit de verschillende gebieden.
Dhr. Spaans (Westland) zei kort maar krachtig over lijn 27: "Denken houdt niet op bij kil snijden". De voorzitter vond het harde woorden en niet gepast. Hij zei later dat lijn 37 niet met een hoge hoed gaat rijden (stuk van 27 overnemen door centrum Wateringen) want dan verlies je ook meer reizigers want de reiziger wil z.s.m. naar zijn/haar bestemming dus blijven ze bij het besluit om 37 niet via 27 te rijden.

Over lijn 19 was ook het een en ander. De huidige keerdriehoek is te gevaarlijk, dus er hoefde volgens het SGH niet gekeken te worden naar een andere locatie. Hoezo wij (als SGH) staan open voor andere ideeën?

Over lijn 17 wordt naar een alternatief gezocht tijdens de werkzaamheden, maar dat is heel lastig. De pendelbussen die de mogelijke oplossing zijn zullen volgens de heer Wijsmuller (Den Haag) er groot/ruim moeten zijn om alle reizigers te vervoeren vanuit het Zeeheldenkwartier. De buspendel is volgens hem geen alternatief. De voorzitter zie dat ze aan een alternatief werken maar wanneer dat er is weten ze niet, kan zelfs zomer 2013 worden.

Tenslotte wordt er nog gekeken naar het schaven aan de Haaglanden Stad Busconsessie aangezien er met de nieuwe concessiehouder HTMBuzz overlegt moet worden. Daarvoor komt nog een aparte procedure en heeft uitstel tot na de zomer.

Wat ik niet helemaal volgende was het feit dat er vanuit de staat 25 miljoen naar het "Kippenlijntje" (Valleilijn) gaat omdat de ChristenUnie dat wil en anders het Lenteakkoord niet steunde. Die 25 miljoen hadden de 4 grote steden goed kunnen gebruiken om minder/niet te schaven aan de dienstregeling.
Tevens heeft het SGH het volle bedrag wat ze op het OV hebben moeten bezuinigingen niet voor de volle 100% op het O<V gezet maar 50/50 gedaan en dus de andere helft op nadere verkeerszaken bezuinigd.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Delftse Chauff »

Hebben ze ook verteld wat ze nu met lijn 82 gaan doen? Want in de stukken op Haaglanden.nl staat niets meer dan dat ze terug gekomen zijn op het besluit om lijn 82 volledig op te heffen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

In dit document (pagina 25/26) staat dat lijn 82 een lijn station Delft – Westlandhof – Buitenhof – Tanthof West – Tanthof Oost –station Delft Zuid – Voorhof West (Stefanna) wordt, met in Voorhof West een rondje met de klok mee. de frequentie wordt maandag t/m zaterdag overdag: 1x per uur (gereden met een Lion's City).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door visgraat »

Ik zie dat een optie ook was om buurtbus te maken van een zwakke lijn. Dat vind ik geen slechte suggestie, want je kan doordat je geen chauffeur hoeft te betalen en soms met kleiner materieel kan rijden 10.000'en euro's per jaar uitsparen. Toch zie je bij bezuinigingen zelden de suggestie om van zwakke lijnen buurtbuslijnen te maken. Weet iemand waarom dit weinig gedaan wordt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Vind maar eens genoeg vrijwilligers voor die buurtbus :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door visgraat »

Dat kost inderdaad even tijd, maar het kan wel. Je hebt gebieden waar vrijwel alleen buurtbussen rijden, bijvoorbeeld Sint Philipsland. Er woont bijna niemand en toch weten ze genoeg vrijwilligers te krijgen. Je kan werken met een vrijwilligersbijdrage. Als je tijd investeert in het zoeken en geld stopt in advertenties, betaalt het zich enorm uit.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Chauf21 »

Het hangt een beetje van de frequentie en route af, maar als je een buurtbusje 2x/uur wilt laten rijden, heb je al snel twee busjes rijden. Dat is dan dus twee chauffeurs, maal twee diensten per dag (= vier chauffeurs). Dat zes keer in de week (ma-za), is 24 diensten per week. Stel dat iedere vrijwilliger 1x/week rijdt (het is immers vrijwillig), dan heb je al snel 40 chauffeurs nodig om ook vakanties en ziektes op te vangen.
Stel dat je een lijntje met slechts een paar ritten hebt waar toevallig een paar fanatiekelingen die wel 5x/week willen rijden bij in de buurt wonen. Ja, dan kom je er wel, maar anders wordt het lastig.
Wanneer je een buurtbusje op het platteland hebt rijden, dan is dat vaak één projectje in een wijde omgeving. Ga je echter meerdere buurtbusprojectjes bij elkaar opstarten, dan gaat men zich op den duur afvragen waarom men dat nog als vrijwilligerswerk doet.

Edwin, bedankt voor je verslagje :)
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Gekko123 »

Maar dan nog blijft staan dat het niet eens geprobeerd is. Ik heb zelf het idee dat het best een optie zou kunnen zijn voor enkele (zeer) rustige lijnen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Chauf21 »

De vraag is ook wie de potentiële gebruikers van de buurtbusjes zijn.
Zeker in een stedelijke regio heb je vaak alternatieven door bijvoorbeeld met een fiets ergens naar toe te gaan. De mensen die dat kunnen, maakten dan wellicht wel gebruik van het mager bezette OV, maar een buurtbus is voor hen niet direct noodzakelijk.
Mensen die niet in staat zijn om zelf naar alternatieve haltes of lijnen te komen (bijvoorbeeld ouderen), hebben vaak ook recht op andere vormen van vervoer. Je zou er, als opdrachtgever van het OV, ook aan kunnen denken om dan bestaande particuliere vervoerdiensten te promoten/ondersteunen. Daarmee biedt je de inwoners toch een basismobiliteit, maar voorkom je de praktische problemen van een vrijwillge buurtbus.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Edwin »

Bus 82 blijft bestaan. Maar uitgekleed inderdaad. Er was nog een inspreker voor lijn 82 die vroeg om niet om 19:00 uur te stoppen maar om 20:00 uur (en nog 1 of 2 avondritten te doen), ivm openingstijden van ziekenhuis, revalidatiecentra etc. Zijn verhaal werd erkend, maar ook hij kreeg te horen "Geld is op". De inspreker riep ook op dat hij bang is dat volgend jaar alsnog 82 wordt opgeheven. Daar kreeg hij, helaas, geen direct antwoord op.

Edit:
Buurtbussen zijn, ondanks de grote stad/steden in de metropoolregio Den Haag-Delft-Rotterdam zeer goed mogelijk. Alleen vrijwilligers moeten er zijn. Een buurtbus die het traject Kijkduin - Leyenburg (26) opvangt (en ook het traject van de oude 29 die werd gereden door de taxipiraat) en die dan eventueel doorgaat naar Wateringen Centrum (via lijn 27) is helemaal geen gek idee. Zelfde geldt voor in Delft (82). Of de Westlandse lijn 34 naar Ter Heijde die er nu niet meer is. Een commissielid haalde het ideeën van buurtbussen ook aan herinner ik mij nu, het ging over de kwaliteit van de buurtbussen, dat die niet onder het gewenste niveau zullen gaan "duiken".
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Delftse Chauff »

Met dit voorstel voor lijn 82 wordt opheffing alleen maar een jaar uitgesteld. Er zit straks helemaal niemand meer in.

De reizigers die goed ter been zijn gaan naar lijn 1 (Buitenhof) en lijn 60/80 (Voorhof) lopen, want die rijden frequenter. De ouderen die nu lijn 82 gebruiken gaan merendeels naar WC de Hovenpassage en naar de Zuidpoort. Beide bestemmingen komt lijn 82 straks niet meer.

Opvallend detail vind ik de route door Voorhof met de klok mee. Tegen de klok in zou logischer zijn. De 2 bejaardencentra zitten dan aan de goede kant van de weg en ook de halte Voorhofdreef zit dan op een betere locatie tov de halte Stefanna.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Daantje »

Ziekenhuis/revalidatiecentrum naar Westlandhof doen ook veel ouderen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten