Pagina 5 van 7

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 17:40
door Edwin
Het dagelijks bestuur van het SGH heeft op 20 juni een vergadering gehad en daaruit is die concept voorstel wijzigingen dienstregeling 2013 uit voortgekomen, die tijdens de vergadering van het algemeen bestuur op 4 juli zullen worden goedgekeurd.
Bestand: http://haaglanden.nl/documenten/1953/13 ... 202013.pdf

Vergeten ze op pagina 4 lijn 26 weer te benoemen. Bij het vorige concept stond dat lijn 26 deels werd behouden (Pagina 12 of 7 / paragraaf 1.6.2: Het voorstel voor lijn 26 in Kijkduin wordt herzien. De vele reacties leiden ertoe dat de lijn naar
Kijkduin grotendeels gehandhaafd blijft, maar dat maatregelen worden getroffen in de
dienstregeling van lijn 26.), en daarna dat er flink werd ingekort (pagina 22 of 17 / paragraaf 3.1). Blijft lastig, de Nederlandse taal voor het SGH.
Tevens vind ik het SGH nou nog steeds niet duidelijk wat er nou precies gaat gebeuren:
*Hoeveel ritten eindigen er op Leyenburg?
*Hoeveel ritten gaan er door naar Kijkduin?
*Hoeveel ritten eindigen op Beethovenplantsoen (wordt in paragraaf 3.2 weer ingetrokken).?
*Hoe zit het in de spits/weekend/zomer?
Het enige wat ze zeggen is ongeveer gehalveerd.

Voor wie nog geïnteresseerd is in wat er uit de vergadering van 13 juni is gekomen zie vanaf pagina 42 (Memo).

En ik kan alsnog een klein eigen succesje noemen:
Buslijn 26
Vanuit Loosduinen wordt aandacht gevraagd voor buslijn 26. Men is verheugd te vernemen dat de lijn
grotendeels gehandhaafd blijft, maar is toch bezorgd over de dienstregeling op de reisrelaties tussen
Leyenburg – Loosduinen en Loosduinen – Kijkduin. Er wordt verondersteld dat het vervoer op buslijn
26 aanzienlijk hoger is dan op basis van de gepresenteerde telcijfers. Het halveren van de
dienstregeling is strijdig met het onlangs uitbreiden van die dienstregeling.
Haaglanden: Verdere uitbreiding van het al gewijzigde voorstel past niet binnen het verlaagde
exploitatiebudget van het OV. Het gewijzigde voorstel moet in overleg met nieuwe vervoerder
HTMbuzz verder worden uitgewerkt. Bij de uitwerking zal opnieuw naar de bezettingsgegevens
worden gekeken. Voor dit voorstel en de overige voorstellen voor de lijnen van HTMbuzz geldt dat
deze nog worden voorgelegd in de commissie VVEZ van 5 september as.
Hopen dat ze nog eens goed naar de cijfers kijken, maar in ieder geval heb ik ze nog even extra aan het werk gezet.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 20:35
door robert55
Nog nergens genoemd op het forum [en hoort hier wle een beetje bij]

Vanochtend om 11 uur is een wilde staking (inmiddels overgenomen door abvakabo) uitgebroken van de buschauffeurs van HTM, tegen de aanbesteding. In eerste instantie leek men zich vooral tegen de eigen directie te keren. Met bussen werd ook de trams bij CS laag en Buitenhof geblokkeerd. Lijnen 1, 9, 15 en 16 rijden om. Vanavond wordt er geprotesteerd bij het Stadsgewest. HTM heeft laten weten dat ook daarna de bussen vanavond niet meer rijden.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 23:04
door Geert
En morgenochtend rijden ze wel in de ochtendspits, maar daarna niet meer.
Echt he :roll: waar staken ze nou helemaal voor? Denken ze echt dat die aanbesteding nog wordt teruggedraaid? Lekker lomp ook zo'n wilde staking die de rest van de dag duurt, daar zal weinig sympathie mee zijn gekweekt (om nog maar te zwijgen over het blokkeren van de binnenstad met bussen).

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 23:21
door Suus
En de HTM heeft uiteindelijk door middel van een samenwerkingsverband nog de concessie gewonnen ook. In veel gevallen kan ik de gedachtengang bij een staking nog volgen, maar hier raak ik de weg kwijt :?

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 10:40
door Meltrain
In Rotterdam gingen al geruchten dat er stakingen zouden uitbreken mocht de RET de concessie niet winnen, maar aangezien de RET de concessie wel won, braken er geen stakingen uit.

Overigens verwacht ik dat HTMbuzz de dienstregeling zal 'uitbesteden' aan HTM (en dat de bussen ook als zodanig zullen rijden), dus dat de chauffeurs in dienst blijven bij HTM en dan 'ingehuurd' worden door HTMbuzz. Kortom: de staking slaat nergens op.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 11:00
door NintendoC
Gewoon de stakingstijd niet uitbetalen. Heel Nederland moet inleveren. Ze moeten blij zijn dat ze werk hebben.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 12:27
door AppleMoose
Stakingstijd wordt überhaupt niet uitbetaald door werkgevers, enkel door de vakbonden (en dan nog niet het volledige salaris), mits ze achter de staking staan, en men lid is van de bond.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 13:00
door Edwin
Voor wie iets meer achtergrondinfo wil over waarom er gestaakt wordt zie de vergadering in de raadzaal van gister. Vanaf 19:44 Inspreker (Inspreker) t/m 20:02 Verkerk.

Het gaat er dus om dat HTM Directie en HTMBuzz Directie een conflict hebben met HTM Personeel. HTM Personeel denkt slechte arbeidsvoorwaarden te krijgen per dienstregeling 2013. HTM(Buzz) Directie wil geen bezwaar tekenen tegen de gunning en daarom wordt er nu gestaakt.

Het gaat dus niet om de arbeidsuren die verloren gaan door de bezuinigingen.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 13:25
door Edwin
Gister tijdens die vergadering is de wijzigingsvoorstellen aangenomen door het algemeen bestuur.

Enkele leuke dingetjes, over lijn zie A. Spreekrechtbijeenkomst 19:37 R.D. van Onselen (Platform OVHA) en alle reacties tot 19:44. Deze man geeft nogmaals aan dat er gewoon veel meer reizigers op lijn 19 zijn dan van te voren gedacht wordt (de aanname voor de start van lijn 19), en die gegevens worden nog steeds aangehouden.

Daarna bij 20:24 - F. Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer 2012/2013 (29:48 min) worden er mede gesproken over de bezuinigingen over het OV (t/m 20:42), daarna ook meer over verkeersmobiliteit.

Vanaf 21:05 - I. Wijziging dienstregeling 2013 (12:02 min) wordt er dieper ingegaan op de dienstregeling.
21:05 Trouwborst: Lijn 38
21:06 Spaans: Lijn 27: http://www.wos.nl/nieuws/item/20120705- ... ateringen/
21:07 Wijsmuller: Lijn 17/19 (werkzaamheden)
21:10 Smit (reactie op vorige 3 sprekers)
Daarna gaat iedereen akkoord met het voorstel en is het definitief. Nu de vraag hoe ze de vaagheden zoals "ongeveer gehalveerd" gaan uitvoeren.

Over lijn 27 zeg ik buurtbus! Twee mensen per rit (halfuursdienst) is mooi voor een uursdienst van een buurtbus.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 17:19
door R-Flow
Meltrain schreef:Overigens verwacht ik dat HTMbuzz de dienstregeling zal 'uitbesteden' aan HTM (en dat de bussen ook als zodanig zullen rijden), dus dat de chauffeurs in dienst blijven bij HTM en dan 'ingehuurd' worden door HTMbuzz. Kortom: de staking slaat nergens op.
Het nut van concessies... :')

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 19:30
door robert55
Het zijn niet zulke boeiende sprekers, maar ik heb toch geluisterd.
Vermeulen [bondsinspreker] zegt verrast te zijn door staking. Spreekt van gebrekkige communicatie tussen directies HTM / HTMbuzz en vraagt daarom de definitieve gunning vier weken uit te stellen
Smit [portefeuillehouder]: bereid tot gesprek, maar niet onderdruk van een blokkade;
=maar het stadsgewest gaat niet over de arbeidsvoorwaarden;
=bij overgang naar een andere vervoerder gaan arbeidsplaatsen [maar dat geldt niet voor het bezuinigingsdeel] en arbeidsvoorwaarden mee; noot: dat is ook de wet
=de bezwaartermijn tegen de gunning eindigt 6.7; er zijn nog geen bezwaren gemaakt, enkele betrokken partijen hebben al aangegeven dat ook niet te zullen doen (noot: dat gebeurt kennelijk ook

Blijft de vraag waar de staking dus om gaat: FUD en emotie kan ik me voorstellen. Baanzekerheid en CAO [behalve als het gaat om een ruimhartige interpretatie door de huidige werkgever] veel minder

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 19:41
door robert55
R-Flow schreef:
Meltrain schreef:Overigens verwacht ik dat HTMbuzz de dienstregeling zal 'uitbesteden' aan HTM (en dat de bussen ook als zodanig zullen rijden), dus dat de chauffeurs in dienst blijven bij HTM en dan 'ingehuurd' worden door HTMbuzz. Kortom: de staking slaat nergens op.
Het nut van concessies... :')
Nou er is toch weer een behoorlijke besparing bereikt, dus dat nut staat buiten kijf.

Ik kan me de constructie van Meltrain ook niet zo goed voorstellen, HTMbuzz zal hoogstens een aantal diensten afnemen van co-ouder HTM waarvoor het bedrijf zelf te klein is, denk aan verkeersleiding, personeelsadministratie, maar niet de aansturing van het primaire proces [bussen rijden]

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 21:06
door R-Flow
robert55 schreef:Nou er is toch weer een behoorlijke besparing bereikt, dus dat nut staat buiten kijf.
Alsof dat niet op andere manieren te bereiken is... Onafhankelijke externe inhuren die de bezem door zo'n bedrijf haalt bijvoorbeeld.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 22:24
door robert55
Ehm, is dat bij het gvb al niet een paar keer geprobeerd, te beginnen bij jhr Testa?

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 22:29
door Suus
Verbetering kan soms beter van binnenuit komen dan dat een externen wel eventjes zal proberen de boel op orde te krijgen. Leg een uitdagend pakket voor aan de vervoerder en opeens wordt er een hoop vloeibaar.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 22:53
door R-Flow
Het was maar een voorbeeld jongens... Daarnaast kan je die druk ook opvoeren door een dergelijk pakket sowieso voor te leggen.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 05 jul 2012, 23:00
door Suus
Alleen een heel slecht voorbeeld :Y

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 07:24
door robert55
Even terug naar lijn 19..
Van Onselen [inspreker ov-platform] kwam met eigen telcijfers over de bezetting tussen Nieuwe Plantage en station. Die werden niet echt weerlegd, er is ook een toezegging in het najaar opnieuw te tellen, maar zegt Smit dat draait de investeringskeuze voor een tailtrack bij de Nieuwe Plantage niet terug.

Hij houdt vol dat een oplossing met een keergelegenheid bij de Zuidwal onderzocht maar niet mogelijk is.
Aan de ene kant ben ik geneigd dat te geloven (bewijs uit het ongerijmde: dit plan is zo slecht dat het alleen doorgaat omdat het niet anders kan).
Aan de andere kant: of de tijdelijke sporen en het kennelijk onvoltooide tunneldak de RegioCitadis echt niet kunnen dragen? Het antwoord hangt erg af van de manier waarop en de urgentie waarmee je de vraag aan de bouwers stelt.

Tweede grote argument is [staat in de stukken] is dat Delft geen ruimte ziet voor een keerpunt op de Zuidwal.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 22:27
door Vinny
Zou je dan niet een groot deel van de lijn kunnen verbussen?

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: za 07 jul 2012, 10:30
door Suus
Dat is helemaal geen geldverspilling wil je zeggen? Leg je een trambaan aan en na twee jaar komt hij er weer geheel ongebruikt bij te liggen, inclusief een speciaal aangelegde tunnel met ondergronds station in Leidschendam...

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: za 07 jul 2012, 10:57
door Vinny
Bussen door de tunnel laten rijden... (A)

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: za 07 jul 2012, 12:33
door Chauf21
Je moet flink wat extra asfalt aanleggen wil je lijn 19 met bussen kunnen exploiteren. Naast dat het politiek onverkoopbaar zal zijn, zullen ook de kosten daarvan niet in verhouding staan. Binnen enkele jaren verwacht men immers wel gewoon door te kunnen rijden met trams.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: za 07 jul 2012, 13:28
door Vinny
Tja, dan wordt lijn 19 opgeheven wegens een gebrek aan interesse, doordat reizigers niet op "Middle of Nowhere Centraal" willen uit- of overstappen.

Maar ik geef toe, van dit soort nieuwsberichten wordt ik altijd wat cynisch. Wat heeft het voor zin om alles uit de kast te halen voor een nieuwe tramlijn als men het vervolgens vertikt om een keer- en opstelspoor aan te leggen, al is het maar voor tijdelijk...?

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: za 07 jul 2012, 13:34
door Chauf21
Dit probleem is gaan spelen toen bleek dat de geplande tramroute naar de universiteit vertraging op zou lopen. Men heeft er toen voor gekozen om het reeds aangelegde traject alvast in gebruik te nemen naar een ander, tijdelijk eindpunt. Dat laatste blijkt nu te veel geld te kosten.

Nu zal ik niet de eerste zijn om te zeggen dat lijn 19 in de huidige de vorm de beste variant is, maar de keuze om een groot gedeelte alvast in dienst te nemen juig ik van harte toe. Dit tijdelijke eindpunt zat daarbij nooit in de planning. Men is echter ingehaald door de realiteit en daardoor genoodzaakt deze bittere beslissing te nemen.

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 20 sep 2012, 11:59
door Edwin
A.s. woensdag 26-9 is er weer een VVEZ-vergadering met de volgende onderwerpen:
*Wijzigingsvoorstellen HTM-Buzz Dienstregeling 2013 (.pdf!)
*Uitstel dienstregeling tram (.pdf!)

Eigenlijk qua HTMBuzz-dienstregeling weinig opmerkelijke dingen.
Lijn 18 gaat weer doorrijden naar Clingendael, zoals het vroeger was en neemt dus dat traject van 28 over.
Lijn 26 wordt gehalveerd op traject Kijkduin - Leyenburg en er wordt een andere traject gereden, niet meer parallel aan RR4 en tram 6. Overdag doordeweeks rijdt 26 tussen Kijkduin en Voorburg een kwartiersdienst, wat nu nog 6x per uur is buiten de spits en binnen de spits 8x per uur (in dienstregeling 2011 was het maar 4x per uur en 6x per uur dus we gaan op traject Kijkduin-Leyenburg weer terug naar af). Daarnaast wordt in beide spitsblokken (7-9u en 16-18u) op traject Leyenburg-Voorburg ook nog eens 4 extra ritten per uur gereden wat dus op het traject Leyenburg-Voorburg tot een 7,5 minutendienst leidt. Ik ben benieuwd hoe die kwartierdienst tussen Kijkduin en Leyenburg zal ontwikkelen, gelijk overvolle bussen of mensen die toch ook van lijn 31 gaan gebruik maken vanuit Loosduinen richting Leyenburg v.v.
Lijn 27 vervalt zoals al duidelijk was.
Lijn 28 wordt een spitslijn vanwege de overname van lijn 18 van en naar Clingendael.
HTMbuzz start bovendien een experiment onder de naam Flexbus: het reserveren van bussen en dienstregelinguren om adequaat te kunnen reageren op onvoorzien piekvervoer in het reizigersaanbod.
Komt er een meldpunt http://www.volleHTMBuzzen.nl? Zonder gekheid, heb hier onder andere ook meerdere malen ingesproken en het heeft toch z'n effect gehad. Alleen is de vraag hoe gaat het experiment uitpakken.

Tevens het besluit om de tramdienstregeling 4 weken uit te stellen lijkt mij geheel logisch, want anders blijft er van enige transparantie weinig over als je 4 weken later weer de dienstregeling moet aanpassen.