Pagina 2 van 2

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 11:04
door duucoo
010jongen schreef:ik verwacht eigenlijk wel capaciteitproblemen... 40/45 meter trams met normale breedte :N . laat dan 2x30 rijden. zeker als er nog groei plaats gaat vinden. hoe vaak gaan die trams rijden? vind de huidige bediening kwa tram van amstelveel eigenlijk beter dan wat ze van plan zijn.
Tussen een Avenio 45 meter lang van 2,4m en 2,65m is het verschil in capaciteit 290 om 310 passagiers.

Lijn 5: 11G en 12G 150 - 165 passagiers
Lijn 51: S1/S2 1 bak 233 passagiers, 2 bakken 466 passagiers.

Bij de Amstelveenlijn is het bij de sneltrams belangrijk om te vermelden dat effectieve capaciteit in de praktijk ongeveer de helft daarvan is vanwege een hoog aantal verliesfactoren. Denk aan de voertuigen, onregelmatigheden dienstregeling en stationsconfiguratie. Daar valt nog veel te winnen.

De combinatie de 2 vervoerstypes zal het verlies hoger maken. Bij de haltes staan de meeste mensen in de buurt van het hoge en lage gedeelte als het niet uitmaakt of ze 5 of 51 pakken.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 11:07
door paolie
fred1954 schreef:
paolie schreef:
Wat frequentie betreft: er wordt rekening gehouden met een extra (spits)lijn tussen Westwijk en Zuid als toevoeging op de lijnen Westwijk-Amstel en Binnenhof-Leidseplein
Heb je daar een bron van? Ik kan dat nergens terug vinden.
Klopt. Is nog niet bestuurlijk vastgesteld en daarmee nog niet openbaar.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 20:44
door TLP
010jongen schreef:ik verwacht eigenlijk wel capaciteitproblemen... 40/45 meter trams met normale breedte . laat dan 2x30 rijden. zeker als er nog groei plaats gaat vinden. hoe vaak gaan die trams rijden? vind de huidige bediening kwa tram van amstelveel eigenlijk beter dan wat ze van plan zijn.
Hebben we deze discussie eigenlijk niet al twee topics lang gevoerd en eruit geconcludeerd dat lange trams blijkbaar niet inpasbaar zijn in authentieke straten in Amsterdam-Centrum?
Je hebt trouwens ook Avenio's die 63 meter lang zijn, 1 tram zorgt voor minder onderohudstijd en totale kosten(?) dan een 2 trams van 30 meter.
En er zijn trouwens bij elk voertuigtype wel minpunten. Bij de tram heb je o.a. de conducteursplaats en sowieso kun je bij zowel tram & bus niet het maximaal toegestane aantal staanplaatsen benutten omdat meer dan 2 lui naast elkaar gewoon niet meer comfortabel is in normale gangpaden.
paolie schreef:Westwijk-Amstel en Binnenhof-Leidseplein
Nou snap ik er niks meer van. Eerder dit topic hebben we het over Binnenof-Amstel en Westwijk-Leidseplein en nu kom jij met deze lijnconfiguratie? Wat is het nou?

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: zo 11 mar 2012, 20:47
door jesperhaverkamp
Sorry voor de lange post, maar ik wilde de informatie volledig houden.
Op de informatieavond is mij het volgende duidelijk geworden:

De reden voor de keuze voor een hoogwaardige tram is het besluit rondom de Zuidas. Elke andere optie voor een metro / sneltram / regiotram naar Amstelveen wordt onmogelijk gemaakt. Oude argumenten zoals veiligheid, betrouwbaarheid en capaciteit van de (gelijkvloerse) kruisingen doen niet meer ter zake. Kortom, vanwege de beslissing rondom de Zuidas, is een stadstram naar Amstelveen de enige optie. Die stadstram noemen we dan 'hoogwaardig' om het politiek aantrekkelijk te maken.

Wat betreft de capaciteit: Op dit moment rijden er in de spits per uur 10 stadstrams (lijn 5) en 8 sneltrams (51) tussen Oranjebaan en Zuid. Theoretisch is de capaciteit dus:

10 maal 150 personen (zit en staan)
8 maal 466 personen (zit en staan, 2 stellen gekoppeld)
Totaal: 5228 personen per uur.

Bij de 'hoogwaardige' tram rijden er 6 trams per uur Binnenhof - Amstel (dus niet Binnenhof - Leidseplein!), 6 trams per uur Westwijk - Leidseplein, 6 trams per uur Westwijk - Zuid. Elke tram is 40 meter lang en heeft een theoretische capaciteit van 250 personen. Totaal tussen Oranjebaan en Zuid dus 18 maal 250 personen (zit en staan): 4500 personen per uur.

Het lijkt er dus op dat de capaciteit omlaag gaat. Echter, omdat in de nieuwe opzet de 18 trams gelijk over het uur verdeeld worden (elke drie a vier minuten een tram), kunnen er meer passagiers vervoerd worden. Immers, op dit moment rijdt de tram (lijn 5) 10 maal per uur (eens per 6 minuten dus), terwijl de sneltram (lijn 51) 8 maal per uur rijdt (eens per 7,5 minuut dus). DIt betekent dat op het ene moment de tram en sneltram keurig verspreid zijn, terwijl zij op een ander moment vlak achter elkaar rijden. Dit reduceert de capaciteit enorm.

Het aantal trams tussen Zuid en Leidseplein zal omlaag gaan van 8 naar 6 per uur. Maar, omdat de 'hoogwaardige' tram langer is dan de huidige stadstram, zal de capaciteit zelfs toenemen van 8 maal 150 = 1200, naar 6 maal 250= 1500 reizigers per uur. Tussen Oranjebaan en Westwijk zal de tram weliswaar in een onregelmatig interval gaan rijden (4 minuten -6 minuten verhouding) en zal de capaciteit worden verkleind van 8 maal 466= 3728 naar 12 maal 250=3000 reizigers per uur, maar dit zal geen probleem worden, omdat tussen Westwijk en Oranjebaan niet zoveel capaciteit nodig is.

De enige plek waar de capaciteit echt omlaag gaat is tussen Zuid en Amstel. Hier daalt de capaciteit van 8 maal 466=3728 naar 6 maal 250= 1500 reizigers per uur.

Tweede punt is het volgende: Op dit moment passen er in de stadstram in 30 meter tram 150 personen. Straks past er in 40 meter 'hoogwaardige' tram 250 personen, terwijl beide trams nagenoeg even breed zijn (2,35 om 2,4 meter). Flink proppen?

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: zo 11 mar 2012, 20:54
door jesperhaverkamp
Nog een aanvulling op het vorige bericht. Dit maal betreffende de verlenging van de Noord - Zuidlijn en het 'vermetroën' van de Amstelveenlijn.

Het wordt vaak geopperd dat de Noord-Zuidlijn moet worden doorgetrokken naar Schiphol. Maar, zoals al eerder vermeld: De baten van zo'n verbinding zijn objectief heel erg laag, terwijl de kosten hoog zijn. Want, er zijn maar twee plaatsen waar een nieuw station kan komen met bebouwing binnen 500m. Dat zijn de stations Riekerpolder en Badhoevedorp Zuidoost. Voor de rest van de Schiphol - Amsterdam reizigers is de enige winst het besparen van een overstap; tijd zal er niet gewonnen worden en ook de treinfrequentie tussen Schiphol en Amsterdam Zuid is met 14x per uur zelfs hoger dan die van de metro.

Doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol is wat mij betreft dan ook onzin. Ik stel voor: na Station Zuid onder de grond met een bocht onder de begraafplaats afbuigen naar het noorden. Dan een eindpunt voor het Olympisch stadion: Een perfecte ontlasting van de drukke trams 16 en 24 en buslijnen 170/142/172 en perfect voor de Olympische spelen van 2028.

Wat betreft een metro naar Amstelveen. In een verre toekomst kan een metro onder de Buitenvelderselaan het station Zuid haaks kruisen. Daarna onder de Parnassusweg naar het Olympiaplein, afbuigen onder de Lairessestraat en via Museumplein, Leidseplein naar de Nieuwezijds Voorburgwal. Vervolgens via het CS naar IJburg. Voltooid in 2060?

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: zo 11 mar 2012, 22:33
door Chauf21
jesperhaverkamp schreef:Wat betreft de capaciteit: Op dit moment rijden er in de spits per uur 10 stadstrams (lijn 5) en 8 sneltrams (51) tussen Oranjebaan en Zuid. Theoretisch is de capaciteit dus:

10 maal 150 personen (zit en staan)
8 maal 466 personen (zit en staan, 2 stellen gekoppeld)
Totaal: 5228 personen per uur.

Bij de 'hoogwaardige' tram rijden er 6 trams per uur Binnenhof - Amstel (dus niet Binnenhof - Leidseplein!), 6 trams per uur Westwijk - Leidseplein, 6 trams per uur Westwijk - Zuid. Elke tram is 40 meter lang en heeft een theoretische capaciteit van 250 personen. Totaal tussen Oranjebaan en Zuid dus 18 maal 250 personen (zit en staan): 4500 personen per uur.
De capaciteit is altijd theoretisch en zegt daarom niet zo veel. Het kan best zijn dat je als reiziger weinig merkt van een daling in de theoretische capaciteit. Bij een enkele drukke tram kunnen sommige reizigers een tram eerder of later gaan nemen of zij kunnen gebruikmaken van andere lijnen/vervoervormen. Zolang vraag en capaciteit verspreid over, laten we zeggen, een half uur redelijk in balans zijn, zal het allemaal wel meevallen. Als blijkt dat er na verloop van tijd reizigers moeten achterblijven op de perrons omdat de capaciteit structureel te laag is, dan zal de frequentie vanuit contractuele voorwaarden of vanuit politieke druk moeten worden verhoogd.

Pas als je weet wat de huidige bezetting van alle lijnen is, kan je iets gaan zeggen over het eventueel moeten gaan proppen in de toekomst :)

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: zo 11 mar 2012, 22:44
door RoelZ1
Maar het is natuurlijk wel onzin dat de Stadsregio zegt dat de capaciteit omhoog gaat. Ook dat het overige verkeer er minder last van zal hebben is voorlopig onzin, want ze beginnen dus al met evenveel trams per uur in de spits (18 tussen Binnenhof en Station Zuid) en naar Westwijk zelfs meer trams.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: ma 12 mar 2012, 09:43
door 010jongen
We zullen zien hoe dit uit gaat pakken, Het is te hopen dat er geen flinke groei plaats gaat vinden want volgens mij is er niet zoveel ruimte voor groei op deze nieuwe lijnen.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: ma 12 mar 2012, 12:56
door Vinny
Je zou ook nog een trambaan in de Amstelveensweg kunnen aanleggen en na het Oude Dorp gebruik maken van het tracé van de museumtram en de oude Haarlemmermeerspoorlijnen verder de regio in. Dan heb je in ieder geval een verdeling van de reizigers op beide noord-zuid OV assen in Amstelveen. Wellicht moet je nog wat Amsterdamsebos kappen, maar dit is cultuurlandschap dus dat plant je gewoon ergens anders wel weer aan :Y

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: di 13 mar 2012, 09:21
door jesperhaverkamp
Dat zal waarschijnlijk niet snel gaan gebeuren. De vervoerspotentie over de museumspoorlijn is erg laag, simpelweg omdat over de Amsterdamseweg al buslijnen 170/142/172 rijden. Vorig jaar is zelfs de buslijn (166) die de museumspoorlijnroute min of meer benaderde, al opgeheven omdat er te weinig reizigers in zaten. De enige reden dat we er nu nog een mini-busje (149) hebben rijden, is omdat het gemeentehuis anders niet per ov bereikbaar is.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: di 13 mar 2012, 09:32
door Thomas
jesperhaverkamp schreef:Dat zal waarschijnlijk niet snel gaan gebeuren. De vervoerspotentie over de museumspoorlijn is erg laag, simpelweg omdat over de Amsterdamseweg al buslijnen 170/142/172 rijden.
Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, die kort je dan gewoon in tot het eindpunt van de tram :twisted:. Maar inderdaad, de museumspoorlijn/Amsterdamseweg ligt denk ik te veel aan de rand van A'veen om een enigszins succesvolle normale tramlijn te kunnen worden. Dan kun je beter over de Keizer Karelweg langs het busstation gaan en dan via de Van der Hooplaan-Beneluxbaan naar het oude spoortracé toe.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: di 13 mar 2012, 15:14
door Vinny
Het hangt ervanaf hoeveel geld je wilt uitgeven aan de sloop van woningen en/of het deels ondertunnelen van het tracé. In Amstelveen is in de middenberm van de Keizer Karelweg genoeg ruimte voor een tram:
http://maps.google.nl/?ll=52.306563,4.8 ... 24,,1,3.59

En als je hier nou gewoon de slopershamer inzet:
http://maps.google.nl/?ll=52.313464,4.8 ... 98,,0,3.83

Dan kun je afbuigen naar het museumtramtracé. De Amstelveenseweg is te druk en te smal voor een tweesporige trambaan.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: di 13 mar 2012, 16:18
door tsov
Je kunt ook wat minder rigoureus gewoon linksaf slaan de Amsterdamseweg op en dan meteen rechtsaf aantakken op het bestaande spoor.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: di 13 mar 2012, 18:08
door Vinny
Dat zal ook ongetwijfeld zo worden aangelegd ja. Mocht het er ooit van komen. Maar goed ik acht die kans sowieso erg laag in. Ik heb zo'n idee dat we de komende 20 jaar nog niet af zijn van busslak 172... :')

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: di 13 mar 2012, 19:18
door find_your_spot
Vinny schreef:En als je hier nou gewoon de slopershamer inzet:
http://maps.google.nl/?ll=52.313464,4.8 ... 98,,0,3.83
Zomaar wil je het oude Wella kantoor slopen. Voor jou geen shampoo en conditioners meer dus.

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: di 13 mar 2012, 19:38
door Klaasje
Ergenis nummer 1 van Vinny:
Vinny schreef:busslak 172... :')
Is het voor je pensioen opgelost? :lol:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: di 13 mar 2012, 20:01
door Suus
Hij heeft sowieso problemen met lijnen waar een 1 en een 2 in het lijnnummer zit. Vinny kan stadsbus 21 ook heel erg waarderen als ik mij niet vergis :P

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: di 13 mar 2012, 20:26
door Vinny
find_your_spot schreef:
Vinny schreef:En als je hier nou gewoon de slopershamer inzet:
http://maps.google.nl/?ll=52.313464,4.8 ... 98,,0,3.83
Zomaar wil je het oude Wella kantoor slopen. Voor jou geen shampoo en conditioners meer dus.
Volgens mij staat het leeg, en zal niemand het gebouw missen.
Hij heeft sowieso problemen met lijnen
Ik heb überhaupt problemen met het openbaar vervoer in Amsterdam :evil:
En dan zou je zeggen dat de toekomstvisie er voor gaat zorgen dat het beter wordt, maar binnen de stadsgrenzen wordt het hooguit ietsje minder slecht en op regionaal schaalniveau zie ik alleen maar verslechteringen. :roll:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 17:01
door R-Flow
Is er al iets bekend over wanneer de plaatsing van nieuwe tram/bushokjes en daarbij horende digitale zuilen van start gaat?