Verbouwing station Rotterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Chauf21 »

Bedenk morgen dan even dat het dak van het station tussen die stalen ligger(s) op de perrons komt. De punt van de stationshal komt ergens boven de plek waar nu het RET-huisje staat :)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Die groene bekisting ziet er overigens zo van boven uit. Gezien vanaf een doorkijkwand langs het perron van spoor 1b:
Afbeelding
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Ik zag dat ze het eerste deel van de overkapping boven spoor 1/2/3 hebben gelegd, maar ik schrok er een beetje van want het waren metalen platen. Het zou toch een transparante kap met houten lamellen worden?
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Suus »

Boven spoor 2/3 komt een uitloper van het dak van de stationshal, over de overige sporen komt wel een oranje-transparant dak.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Hier 2 foto's van het nieuwe dak. Als eerste vanaf de stations'hal':
Afbeelding

En dan ingezoomd vanaf de loopbrug:
Afbeelding
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door lamar »

en we hebben een kap! *O*
(soort van dan)
Het schiet al aardig op vind ik
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door AppleMoose »

Dat schiet al aardig op :)
Ben echt benieuwd naar het eindresultaat, belooft echt iets moois te worden!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door iljitsch »

Typisch dat het in Rotterdam zo snel gaat in in Den Haag en Amsterdam zo sloom, om Arnhem maar niet te noemen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door webguy »

Tja, maar dat is appels met peren vergelijken. In Arnhem hebben ze het vernieuwen van het hele emplacement en een dive-under realiseren er maar aan geplakt, dat was nog in voorbereiding en nog niet zeker toen het oude gesloopt is. Verder is dit een vrij standaard construtie: zo'n kap is niks revolutionairs. In Arnhem hebben ze er voor gekozen om vrij interessante dingen te doen, inclusief rare betonbobbels en rondingen. En Amsterdam, tja, wat gaat in Amsterdam niet traag, naast het feit dat het natuurlijk historisch is, een erg druk station is en je niemand in de weg mag zitten enz. enz.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Typisch dat het in Rotterdam zo snel gaat in in Den Haag en Amsterdam zo sloom, om Arnhem maar niet te noemen.
Ze zijn anders al weer een tijdje bezig hoor, jaar of 4/5 inmiddels? De reden dat het in Amsterdam traag gaat is dat het natuurlijk een veel ouder, historischer gebouw is. Zo lag of ligt de gemeente dwars bij sommige verbouwplannen (er mochten geen roltrappen op spoor 15 omdat het aangezicht vanaf het IJ zou verpesten), en de constructie op houten palen maakt het natuurlijk ook lastig om even wat weg te schuiven.

En het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat ze gaan doen, zoals Webguy terecht opmerkt :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Vinny »

Ook dat is natuurlijk een epic fail van de gemeente Amsterdam. Er komt een wanstalig gedrocht naast spoor 15 met als functie "busstation" en dat verpest het uitzicht op en van het IJ natuurlijk helemaal niet... :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Suus »

Het protest is geloof ik ook ingetrokken hoorde ik laatst. De verbouwing van Amsterdam Centraal is overigens gereed in 2020, ik mag toch hopen dat ze in Rotterdam ook niet een verbouwing van 40 jaar inlassen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Vinny »

Mwah de verbouwing van Amsterdam Centraal is pas ergens in 2003 echt op stoom gekomen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Suus »

Sinds 1980 wordt er al verbouwd aan Amsterdam Centraal, al is het eigenlijk meer een aaneenschakeling van verbouwingen die beginnen voordat de vorige wordt afgerond.

Nu ik mij bedenk moet het wel eerder dan 1980 geweest zijn, want in de jaren zeventig lag natuurlijk het stationsplein oost open voor het metrostation, en daarvoor al voor de sloop van het voetgangerstunneltje onder de tramsporen door dat later is vervangen door de stationshal van het metrostation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Vinny »

Ach dat valt reuze mee. In 2001 kwam ik op Amsterdam Centraal aan (voor het eerst omdat ik toen begon met studeren) en daar was van geen enkel verbouwingswerk sprake. Wel van een chaotische mierenhoop, dus ik ben blij dat daar wat aan gedaan wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Suus »

Projectbureau voor de verbouwing van Amsterdam Centraal is opgericht in 1994 en de eerste verbouwing onder coördinatie ervan begon in 1997. Hooray, 23 jaar verbouwen, dat is een nieuw Nederlands record :roll:

In Rotterdam willen de hele stationshal winkelvrij houden, maar in de tunnel wel winkels plaatsen. Ik vraag mij af wanneer de eerste winkels toch weer in de stationshal geopend zullen worden :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door tsov »

Och, de stad Amsterdam is pas 735 jaar een bouwput, dus ik zie het probleem niet zo :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Projectbureau voor de verbouwing van Amsterdam Centraal is opgericht in 1994 en de eerste verbouwing onder coördinatie ervan begon in 1997. Hooray, 23 jaar verbouwen, dat is een nieuw Nederlands record :roll:

In Rotterdam willen de hele stationshal winkelvrij houden, maar in de tunnel wel winkels plaatsen. Ik vraag mij af wanneer de eerste winkels toch weer in de stationshal geopend zullen worden :?
Fijn dat ze in 1997 een verbouwing hebben doorgevoerd. Mag ik ook weten wat ze toen gedaan hebben? Het zal vast niet veel meer geweest zijn door klok 1 te verplaatsen naar locatie 2. Een enorme bouwput is het centraal pas sinds 2006, toen een groot deel van het voorplein dichtging en de centrale gang verplaatst werd naar de westtunnel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Geert »

Bee schreef:In Rotterdam willen de hele stationshal winkelvrij houden, maar in de tunnel wel winkels plaatsen. Ik vraag mij af wanneer de eerste winkels toch weer in de stationshal geopend zullen worden :?
Net als vroeger eigenlijk, toen zaten in de hal alleen een enorme batterij aan loketten en zaten de kiosken op de hoekjes tussen tunnel en perronopgang :)
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door robert55 »

Vinny schreef:
Bee schreef:Projectbureau voor de verbouwing van Amsterdam Centraal is opgericht in 1994 en de eerste verbouwing onder coördinatie ervan begon in 1997. Hooray, 23 jaar verbouwen, dat is een nieuw Nederlands record :roll:

In Rotterdam willen de hele stationshal winkelvrij houden, maar in de tunnel wel winkels plaatsen. Ik vraag mij af wanneer de eerste winkels toch weer in de stationshal geopend zullen worden :?
Fijn dat ze in 1997 een verbouwing hebben doorgevoerd. Mag ik ook weten wat ze toen gedaan hebben? Het zal vast niet veel meer geweest zijn door klok 1 te verplaatsen naar locatie 2. Een enorme bouwput is het centraal pas sinds 2006, toen een groot deel van het voorplein dichtging en de centrale gang verplaatst werd naar de westtunnel.
De verbrede westtunnel is in gebruik genomen in 2000, zou best kunnen dat ze in 1997 gestart zijn met de bouw daarvan
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Bee schreef:Sinds 1980 wordt er al verbouwd aan Amsterdam Centraal, al is het eigenlijk meer een aaneenschakeling van verbouwingen die beginnen voordat de vorige wordt afgerond.
Daardoor ga je je toch zo langzamerhand afvragen wanneer het een keer echt af is... :|
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door webguy »

Net als Lego :) Nooit dus...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Vinny »

Maar goed, ik begrijp werkelijk niet waarover gezeurd wordt. Rotterdam Centraal is een station waar 40 jaar niets aan gedaan is, voordat het gesloopt werd, en de stationstunnel was veel en veel te smal en daarnaast had het station nog een paar andere onhebbelijkheden die nu eindelijk worden opgelost. Utrecht Centraal is jarenlang niet veel meer dan een grote berg oud roest onderop een foeilelijke betonnen steenklomp geweest. Nee dan liever een station wat altijd verbouwd wordt, maar wel de allure van een spoorwegknooppunt kan waarmaken, en bovendien alle reizigersbewegingen kan faciliteren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door tsov »

Sowieso is een station natuurlijk een visitekaartje voor de stad: Rotterdam was een lelijk jaren-'50-gedrocht en Amsterdam is een continue bouwput. Ben er alleen nog niet achter waarom Leiden een mooi, modern, geslaagd station is :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Suus »

Nja, je mag blij zijn dat de drukke verkeersweg nu in een tunnel ligt. Vroeger werd je bijna meteen doodgereden als je het station van Leiden uitkwam, als dat al lukte omdat de hele stationshal volstond met reizigers die een kaartje van het loket wilde. Rotterdam was vergelijkbaar met het Weena en de kleine stationshal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten