Verbouwing station Rotterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door iljitsch »

Ik vond Rotterdam juist erg mooi, hoewel van binnen de lol er nogal af ging toen het vol met winkeltjes kwam te staan. Eeuwig zonde dat dit afgebroken. En dat ik niet op tijd een goede foto gemaakt heb.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Karl »

Rotterdam vond ik ook mooi, maar het was niet praktisch. De tunnel was veel te klein (te laag, te smal) en er was te weinig plek voor commerciele activiteiten. Om over de capaciteit van de tramperrons nog maar te zwijgen...

In het nieuwe station heb ik ook al wat op- en aanmerkingen, maar dat zal je altijd hebben.
Het is een spectrum.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door lamar »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tmKRv67RvsU[/youtube]
Hierbij de verbouwing vanaf het perron met de 1746 die gezellig mee doet
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Volgens de grote roze infoborden rond het station gaat op 1 augustus weer een nieuwe fase in. Dat betekent dus dat spoor 6/7 buiten dienst gaan en 1b/2/3b weer in dienst komen. Langs de laatst genoemde sporen werd vandaag nog druk op de perrons gewerkt:
Afbeelding

De nieuwe fase houdt ook in dat er een aantal plaatjes niet meer te maken zijn. Zoals bijvoorbeeld de Thalys op spoor 4 met rechts nog de oude overkapping:
Afbeelding

En in theorie is deze plaat zelfs nooit te maken, maar door wat vertraging van vooral IC t9232 met een Belgische stam was deze op spoor 6 naast de op spoor 4 gereed staande Thalys t9330 te zien:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Blijf 't een apart gezicht vinden, die oude lift als laatste restantje van het oude station onder de nieuwe kap :P (Volstrekt logisch dat 'ie er nog staat zolang de nieuwe tunnel niet in gebruik is natuurlijk)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Karl »

Zijn de perrons al in nieuwe stijl? Of nog wat tijdelijke betegeling?
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Chauf21 »

De betegeling is nog tijdelijk :)
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door lamar »

als spoor 6 en 7 buiten dienst zijn gaan ze dan de treinen richting Ddr op de b sporen gooien van 1 en 3 ofzo?
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Lijkt me eerder dat die dan van spoor 3 en 4 vertrekken zoals al gebruikelijk was op dagen dat er pendeltreinen naar Rotterdam Stadion reden. De Hoekse lijn kan dan weer volledig gebruik maken van spoor 1 en heeft spoor 3 ook niet meer nodig voor de eerste ritten van de spitstreinen, daar je vanuit de lage tuinsporen wel op 1b kunt komen (niet op 1a)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door lamar »

Ik vroeg het me af ja, want toen ze met 3/4 bezig waren stopte de thalys op 1B en ben daar ook wel is met de 5100 terecht gekomen
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bouw Rotterdam CS op schema

Bericht door Daniel »

Bouw Rotterdam CS op schema
Geplaatst op: donderdag 29 juli 2010 20:23
Laatst bijgewerkt: donderdag 29 juli 2010 20:25


De eerste fase van de bouw van het nieuwe Centraal Station Rotterdam is bijna voltooid. Het station moet eind 2012 klaar zijn. De bouw gebeurt in zes fases van elk een half jaar en voltrekt zich van de voorzijde naar de achterzijde.
In maart werd het officiële startsein voor de bouw gegeven. De sporen 1 tot en met 3 zijn inmiddels aangepakt, met het deel van de centrale voetgangerstunnel die daaronder ligt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:Ik zag dat ze het eerste deel van de overkapping boven spoor 1/2/3 hebben gelegd, maar ik schrok er een beetje van want het waren metalen platen. Het zou toch een transparante kap met houten lamellen worden?
Aan de achterzijde van het station staat een soort proefopstelling van een stukje glazen kap (t.h.v. sp 17) geeft wel een leuk beeld van hoe het er ongeveer uit gaat zien straks.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Bedankt voor de tip! Als ik eens wat meer tijd heb als ik op Rtd ben, ga ik zeker even kijken.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Geert »

Ik was trouwens donderdagavond even op Rotterdam Centraal om mijn stationsfiets op te pikken die nog in de stalling stond. Ik heb nu een paar weken vakantie, dus hij kwam wat gunstiger uit op een andere locatie ;) Maar je kunt nog steeds gewoon (aan de achterzijde) de goederentunnel in. De ingang daarvan is bereikbaar tussen de fietsenstalling en de bouwkeet ernaast. Blijft een apart tunneltje altijd, zo smal en lang... Ik had er (jaren geleden) al eens eerder doorheen gelopen, maar normaal kom ik er niet echt vaak :P
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Maar goed dat je dat even zegt Geert. Ik heb vandaag nog mensen met kinderwagens en fietsen naar de goederenlift verwezen, maar later twijfelde ik eigenlijk of de goederentunnel nog wel open was. :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Die moeten ze natuurlijk wel open houden vanwege de bereikbaarheid voor minder validen. Aan het frame waar ooit 'n lift in moet komen dat nu naast perron 1b staat heb je zo weinig :P
(Waarbij me opviel dat perron 1 en 3 nu bordjes "Lift" hebben, die hingen er in 't oude station nooit aangezien het in principe een goederenlift is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Geert »

Dexter schreef:Maar goed dat je dat even zegt Geert. Ik heb vandaag nog mensen met kinderwagens en fietsen naar de goederenlift verwezen, maar later twijfelde ik eigenlijk of de goederentunnel nog wel open was. :roll:
Volgens mij is het wel zo dat er alleen nog maar aan de achterkant een uitgang is, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Daniel schreef:Die moeten ze natuurlijk wel open houden vanwege de bereikbaarheid voor minder validen. Aan het frame waar ooit 'n lift in moet komen dat nu naast perron 1b staat heb je zo weinig :P
(Waarbij me opviel dat perron 1 en 3 nu bordjes "Lift" hebben, die hingen er in 't oude station nooit aangezien het in principe een goederenlift is)
Niet dat veel mensen zich daar wat van trekken, net zoals het bordje op die liftdeuren met de tekst dat de lift alleen te gebruiken is op aanwijzing van NS-personeel :lol:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Spoor 1 en 3 zijn inmiddels weer helemaal aangekleed compleet met CTA bakken, snoepautomaten en bankjes, en op spoor 3 zag ik ook 8 bakken SLT staan.
Als het goed is moet trouwens vanaf 18 aug. spoor 6-7 eraan gaan geloven.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

De CTA van spoor 1b hebben ze trouwens wel erg mooi verstopt achter de lift... je ziet 'm zowat niet als je net de trap op gekomen bent :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daantje »

Ik kwam gisteren met fiets aan op Rotterdam Centraal en wilde eigenlijk met de lift maar omdat ik geen NS-personeel kon vinden op het perron ben ik toch maar met de trap gegaan. Ging best goed met dat fietsgootje wat er loopt, zelfs met een fiets met fietstassen als is het wel fijn als je met z'n tween bent. Het viel me mee iig :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Geert »

Voor die lift heb je geen personeel nodig hoor (A) (Althans, als je ziet hoe vrijwel iedereen dat ding gebruikt ;-))
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Al zijn er nog steeds heldere geesten die er in gaan staan en vervolgens vrolijk 20 minuten staan te wachten tot de deur dichtgaat. Dat doen andere liften toch ook? :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Vinny »

De paar keer dat ik met de lift meeging (destijds waren er nog goederenliften op Amsterdam Centraal) werkte mijn versiertrucs op conductrices wel aardig. Hoefde nooit langer dan een minuut te wachten... :oops: :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Oud forumgebruiker »

En hoe ging die truc dan? ;)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Daantje schreef:Ik kwam gisteren met fiets aan op Rotterdam Centraal en wilde eigenlijk met de lift maar omdat ik geen NS-personeel kon vinden op het perron ben ik toch maar met de trap gegaan. Ging best goed met dat fietsgootje wat er loopt, zelfs met een fiets met fietstassen als is het wel fijn als je met z'n tween bent. Het viel me mee iig :)
Van die urinoirs uhhh ik bedoel liften wil je ook geen gebruik maken!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten