Verbouwing station Rotterdam Centraal
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Op Rotterdam Centraal zal er denk ik wel snel personeel je aanspreken als je dat probeert ;)
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Het blijkt dat reizigers liever poortjes dan paaltjes hebben omdat de paaltjes vaak op rare plaatsen staan en de poortjes zich veel meer opdringen waardoor het in-/uitchecken eigenlijk niet meer vergeten kan worden. Het argument van zwartrijders was meer van toepassing op de metro waar de zwartreisproblematiek veel groter was dan bij de spoorwegen.
Bovendien is Rotterdam Centraal 24 op 24, 7 op 7 bemand :)
Bovendien is Rotterdam Centraal 24 op 24, 7 op 7 bemand :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Dat heb ik serieus een keer gehad waarna ik precies die ene keer controle kreeg. Vanuit Almere en Amsterdam was ik poortjes gewend. Stap je druk pratend met een collega station Amersfoort in.. om je, de sluitfluit horend, te realiseren dat inchecken wel zo handig was. :XBee schreef:Het blijkt dat reizigers liever poortjes dan paaltjes hebben omdat de paaltjes vaak op rare plaatsen staan en de poortjes zich veel meer opdringen waardoor het in-/uitchecken eigenlijk niet meer vergeten kan worden.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Er zijn er ook zat die juist een hekel aan poortjes hebben omdat daar, met name tijdens de spits, een trechtereffect ontstaat: hordes reizigers proberen zich door enkele poortjes te drukken.Bee schreef:Het blijkt dat reizigers liever poortjes dan paaltjes hebben omdat de paaltjes vaak op rare plaatsen staan en de poortjes zich veel meer opdringen waardoor het in-/uitchecken eigenlijk niet meer vergeten kan worden.
Als er dan een calamiteit uitbreekt en de noodknop om alle poortjes te openen weigert dienst te doen, dan heb je een groot, heel groot probleem.
Het is in elk geval wel duidelijk dat er een uniforme manier van paaltjes plaatsen moet komen. Op het ene station staan ze op de perrons, op het andere station in de hal. Dat is niet handig.
Mij lijkt het beste om de paaltjes op de perrons te plaatsen, bij de uiteinden van alle trappen, dus als je de trap af gaat en de leuning gebruikt, gaat de leuning onderaan de trap over in het cico-paaltje. Hierdoor blijven de stationshallen ontzien, waardoor deze nog steeds gebruikt kunnen worden door mensen die een stukje afsnijden door de stationshallen als doorloophok gebruiken. En als ze nog tijd over hebben, kunnen ze daar een kopje koffie drinken of een broodje halen.
Als er poortjes bij de in-/uitgang van een station met winkels komen, betekent dat geheid inkomensverlies van alle winkels op dat station en daar is niemand bij gebaat.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Het beste is zoals ze dat op Amsterdam Centraal gaan doen. Een paar poortvrije passages, maar chipkaartpoortjes in de stationshal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Ook bij paaltjes ontstaan opstoppingen als een trein leegloopt (dat zie ik regelmatig gebeuren op Den Haag Centraal), dan wil je ze juist niet vlakbij de trap hebben omdat je dan de doorstroming vermindert op het punt waar het toch al het drukst is. Die trappen werken nu al als trechter, als je daar ook je paaltjes neerzet wordt die trechter alleen maar langzamer.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Maar dat is op Rotterdam Centraal nog niet aan de orde. Daar komt een enorme rij aan poortjes te staan.Tristan schreef:Er zijn er ook zat die juist een hekel aan poortjes hebben omdat daar, met name tijdens de spits, een trechtereffect ontstaat: hordes reizigers proberen zich door enkele poortjes te drukken.
Waarom is dat niet handig? Bij paaltjes is het handig om te weten waar ze staan, want dan moet je er zelf aan denken om uit te checken. Maar juist poortjes zijn toch niet te missen.Het is in elk geval wel duidelijk dat er een uniforme manier van paaltjes plaatsen moet komen. Op het ene station staan ze op de perrons, op het andere station in de hal. Dat is niet handig.
Poortjes op het perron of onderaan de trap is helemaal niet handig, los van het feit dat de brandweer dat waarschijnlijk niet goed vindt op drukke stations. Maar het betekent ook dat je bij een spoorwijziging dus met het hele perron weer langs die poortjes moet. Over een trechtereffect gesproken!
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Ik had het over het plaatsen van paaltjes, niet poortjes ;)Geert schreef:Waarom is dat niet handig? Bij paaltjes is het handig om te weten waar ze staan, want dan moet je er zelf aan denken om uit te checken. Maar juist poortjes zijn toch niet te missen.Het is in elk geval wel duidelijk dat er een uniforme manier van paaltjes plaatsen moet komen. Op het ene station staan ze op de perrons, op het andere station in de hal. Dat is niet handig.
Poortjes op het perron of onderaan de trap is helemaal niet handig, los van het feit dat de brandweer dat waarschijnlijk niet goed vindt op drukke stations. Maar het betekent ook dat je bij een spoorwijziging dus met het hele perron weer langs die poortjes moet. Over een trechtereffect gesproken!
Ik ben sowieso nooit voorstander geweest van poortjes en al helemaal niet van poortjes die stations volledig afsluiten. Ik ben van mening dat de stationstraverse openbare ruimte is en dient te blijven. Het afsluiten van perrons, heb ik minder bezwaar tegen. Maar feit blijft dat poortjes een dramatische hindernis zijn in geval van calamiteit.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Een stationstraverse is echter geen openbare ruimte dus mag de NS het afsluiten als ze dat beter uitkomt. In Rotterdam is er voor de stationstunnel een alternatief vlak naast het station :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Je bedoelt hierbij de tunnel van het tijdelijke station?Bee schreef:Een stationstraverse is echter geen openbare ruimte dus mag de NS het afsluiten als ze dat beter uitkomt. In Rotterdam is er voor de stationstunnel een alternatief vlak naast het station :Y
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
De Provenierstunnel wordt nu terugverbouwd maar zal binnenkort weer geopend worden :Y
Zie ook http://www.rotterdam.nl/provenierstunne ... elichting_
Zie ook http://www.rotterdam.nl/provenierstunne ... elichting_
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
En ook voor voetgangers las ik :pos: .
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Daarom is er een noodknop en zijn er extra nooduitgangen naast de poortjes gebouwd. Zo dramatisch is het gelukkig dus niet.Tristan schreef:Maar feit blijft dat poortjes een dramatische hindernis zijn in geval van calamiteit.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Een van de eisen van poortjes is inderdaad die noodknop, die nageleeft wordt icm camerabewaking. Een groot deel van de camerabewaking is ivm de poortjes.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Misschien vinden jullie dat ik teveel beren op de weg zie, maar ik zie het meer als verder kijken dan mijn neus lang is.
Stel nou dat een medewerker een beetje ingekakt is als er een calamiteit plaatsvindt en vergeet op de noodknop te drukken, of door de calamiteit is de stroom uitgevallen en kan de noodknop niet ingedrukt worden. Er zal waarschijnlijk wel ergens een noodaggregaat zijn, maar die moet dan wel eerst opgestart worden en dat kost ook (veel) tijd.
Vandaag was er een (kleine) calamiteit op metrostation Marconiplein: door het remmen van de metro, is er een kleine brand ontstaan onder een metrostel. Deze brand was weliswaar snel gedoofd, maar het zou ook zomaar kunnen dat de brand (veel) groter was en er mogelijk dezelfde toestanden ontstaan als er vandaag zijn geweest in een Braziliaanse discotheek.
Poortjes zullen altijd een hindernis zijn in een noodsituatie.
Stel nou dat een medewerker een beetje ingekakt is als er een calamiteit plaatsvindt en vergeet op de noodknop te drukken, of door de calamiteit is de stroom uitgevallen en kan de noodknop niet ingedrukt worden. Er zal waarschijnlijk wel ergens een noodaggregaat zijn, maar die moet dan wel eerst opgestart worden en dat kost ook (veel) tijd.
Vandaag was er een (kleine) calamiteit op metrostation Marconiplein: door het remmen van de metro, is er een kleine brand ontstaan onder een metrostel. Deze brand was weliswaar snel gedoofd, maar het zou ook zomaar kunnen dat de brand (veel) groter was en er mogelijk dezelfde toestanden ontstaan als er vandaag zijn geweest in een Braziliaanse discotheek.
Poortjes zullen altijd een hindernis zijn in een noodsituatie.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Als de stroom uitvalt gaan de poortjes automatisch openTristan schreef:of door de calamiteit is de stroom uitgevallen en kan de noodknop niet ingedrukt worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
De noodknop kan door reizigers ingedrukt worden...
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Inderdaad, de noodknoppen komen naast de poortjes te staan, waardoor ze door iedereen te gebruiken zijn. De camerabewaking is er dus grotendeels voor om misbruik hiervan tegen te gaan.
En bij een onderbroken stroomtoevoer zullen de deurtjes automatisch openen. (hetzelfde principe als bij automatische schuifdeuren, die openen als de stroom uitvalt.)
Daarbij komt er op Rtd een rij poortjes vrijwel over de gehele breedte van de tunnel, zodat grote groepen reizigers niet al te veel opstoppingen zullen opleveren.
En juist de perrons voorzien van paaltjes of poortjes moet je helemaal niet willen, omdat er dan juist door de beperkte cappaciteit van de trapopgangen wel opstoppingen gaan ontstaan
Wat betreft de inkomst verliezen van de winkeltjes ben ik niet zo heel erg bang, deze zijn er immers voor de reizigers, en gezien de toch vaak (veel) hogere prijzen als buiten de stations, zal het aantal niet reizend publiek ook niet al te groot zijn.
En als je op Asd kijkt zit er b.v. een AKO in de westtunnel binnen het gebied van de poortjes, en een in de centrale hal. En ook de AH to Go aan de oostkant, het GWK, Hema en Starbucks zitten buiten het af te sluiten gebied.
Naar mijn idee dus volop mogelijkheden voor de niet reizigers die toch op het station iets willen kopen.
En bij een onderbroken stroomtoevoer zullen de deurtjes automatisch openen. (hetzelfde principe als bij automatische schuifdeuren, die openen als de stroom uitvalt.)
Daarbij komt er op Rtd een rij poortjes vrijwel over de gehele breedte van de tunnel, zodat grote groepen reizigers niet al te veel opstoppingen zullen opleveren.
En juist de perrons voorzien van paaltjes of poortjes moet je helemaal niet willen, omdat er dan juist door de beperkte cappaciteit van de trapopgangen wel opstoppingen gaan ontstaan
Wat betreft de inkomst verliezen van de winkeltjes ben ik niet zo heel erg bang, deze zijn er immers voor de reizigers, en gezien de toch vaak (veel) hogere prijzen als buiten de stations, zal het aantal niet reizend publiek ook niet al te groot zijn.
En als je op Asd kijkt zit er b.v. een AKO in de westtunnel binnen het gebied van de poortjes, en een in de centrale hal. En ook de AH to Go aan de oostkant, het GWK, Hema en Starbucks zitten buiten het af te sluiten gebied.
Naar mijn idee dus volop mogelijkheden voor de niet reizigers die toch op het station iets willen kopen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Maar winkels als de Starbucks en Hema in Amsterdam zullen binnen een paar jaar alsnog verhuizen, want daar komt de ingang tot de westelijke poortvrije passage.
Ik ben trouwens benieuwd wat men van plan is met de Pop-up Store bij de Bruna op Rotterdam Centraal.
Ik ben trouwens benieuwd wat men van plan is met de Pop-up Store bij de Bruna op Rotterdam Centraal.
Laatst gewijzigd door Suus op ma 28 jan 2013, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Ze kunnen die poortjes het beste een richting op laten lezen, want ander krijg je bij grote drukte net zo'n chaos als op metrostation Beurs (waar de poortjes in twee richtingen werken en het bij grote drukte echt een chaos is).
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Men zou sowieso eens goed moeten kijken naar bepaalde zaken. Zo is bij de ingang van het metrostation in de stationshal het vertrektijdenpaneel van de metro wel heel mooi in het midden opgehangen, maar de roltrappen naar beneden zitten rechts, dus zou je iets moeten hebben dat de reizigers naar rechts "lokt", je loopt namelijk automatisch naar iets toe waar je naar kijkt terwijl je het niet doorhebt.
Daarnaast staan de paaltjes die de beweegrichting van de roltrap aangegeven ergens tussen knie- en heuphoogte en vallen die dus niet op, men had beter borden met een (bewegende) pijl naar beneden of verbodsborden boven de roltrap kunnen ophangen zoals hier.
Daarnaast staan de paaltjes die de beweegrichting van de roltrap aangegeven ergens tussen knie- en heuphoogte en vallen die dus niet op, men had beter borden met een (bewegende) pijl naar beneden of verbodsborden boven de roltrap kunnen ophangen zoals hier.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Er is nog zoveel mis met het nieuwe centraal station in Rotterdam.
Neem nu de vloer. Voor mij net een ijsbaan :? . Dat had beter gekund.
Neem nu de vloer. Voor mij net een ijsbaan :? . Dat had beter gekund.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
De vloer is toch niet glad? Zelfs natte stukken vind ik nog vrij stroef.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Er komt dus geen enkele alternatieve passage voor mensen die uit het metrostation komen maar aan de Blijdorpzijde van het CS moeten zijn?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Die kunnen straks via de Provenierstunnel of via de reizigerstunnel na in- en uitchecken. Kost je niks, maar moet je wel voldoende borg voor hebben..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten