Verbouwing station Rotterdam Centraal
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Die staander lag er vrijdagavond ook al, had eigenlijk (gezien hoe non-stop ze aan 't werk zijn, zelfs om 21.30 uur op vrijdag nog) wel verwacht dat die ondertussen overeind zou staan: de kraan stond er al klaar voor.
Inmiddels, zoals op jouw foto ook te zien, is wel een nieuwe paal voor het bovenleidingsportaal in 't perron geplaatst met eenzelfde betonvoet als je naast de vrije baan ziet. Immers komt in de nieuwe situatie het portaal onder de kap te liggen.
Ben wel benieuwd wat ze nu met die liftkoker gaan doen, want er wordt in het geheel geen aanstalten tot sloop gemaakt. Lijkt me ook weer onpraktisch als ze dat pas zouden doen als de kap klaar is, hoewel daar wel iets voor te zeggen is. De liften zullen immers wel in de verbrede oorspronkelijke reizigerstunnel moeten komen, dus pas als die klaar is kan je zonder de oude lift.
Inmiddels, zoals op jouw foto ook te zien, is wel een nieuwe paal voor het bovenleidingsportaal in 't perron geplaatst met eenzelfde betonvoet als je naast de vrije baan ziet. Immers komt in de nieuwe situatie het portaal onder de kap te liggen.
Ben wel benieuwd wat ze nu met die liftkoker gaan doen, want er wordt in het geheel geen aanstalten tot sloop gemaakt. Lijkt me ook weer onpraktisch als ze dat pas zouden doen als de kap klaar is, hoewel daar wel iets voor te zeggen is. De liften zullen immers wel in de verbrede oorspronkelijke reizigerstunnel moeten komen, dus pas als die klaar is kan je zonder de oude lift.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Ja, de steunpilaren voor de nieuwe kap worden ongeveer dezelfde Y-vormige staanders als die de voetbrug nu al heeft, maar uiteraard veel groter.Ennes schreef:Gisteren zag ik toen ik even in Rtd was dat er ook al een " Y " vormige staander lag, welke waarschijnlijk een steunpaal voor de nieuwe kap zal gaan worden.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
En die Y-vorm is gekozen als knipoog naar de oorspronkelijke vorm van de pilaren van de overkapping, alleen zijn ze nu een kwartslag gedraaid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
En hoe gaat dat dan verder? Wordt dat dak er in één keer opgebouwd of gaat dat geleidelijk (per perron)?
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Dat gaat idd in fases (of zoals aangekondigd op de grote banners in rondes) per perron dus zul je komende jaren geconfronteerd worden met steeds weer opschuivende werkzaamheden en de bijbehorende spoorwijzigingen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Helaas natuurlijk, want wie had er niet een gigantisch groot oranje dak met helikopters over de stad vervoerd zien worden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Uhuh, en vergeet niet het bijbehorende 'Wow, dat gaat snel'-effect als je ineens uitstapt in een volledig overkapt Rotterdam Centraal.
Vallend blad maakt rails glad.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Voor wie zich afvroeg waarom die eerste staander nog niet rechtop stond: zo te zien hadden ze het ding vandaag van een laagje grijze verf voorzien (meen tenminste te herinneren dat het ding vrijdag nog geheel wit was, hij lag in ieder geval vanmiddag in een andere stand op het perron)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Overdwars ja. Moet zeggen dat de grootte me nogal tegenviel. Niet dat ik een lel van een paal van 80 meter had verwacht, maar toch XD
Ik doe ook maar wat
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Ik dacht dat het zo'n 8 meter hoog zou worden, dat valt ook nog wel mee dan. Het komt in ieder geval over de loopbrug heen, zodat je geen claustrofobisch effect krijgt. Dat wordt straks echt een schitterend uitzichtpunt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Wacht maar tot ie eenmaal overeind staat, wedden dat je er niet vanaf durft te springen? Hoogte zegt meer dan lengte. Het zal vast geen enorm hoge kap worden als de historische kappen van Asd, Hlm of Gv, maar hij zal zeker hoger worden als de modernere kappen van Bd, Ehv of Sdm. En al helemaal geen claustrofobische sjoelbak als Gv of Ut.Ardan schreef:Overdwars ja. Moet zeggen dat de grootte me nogal tegenviel. Niet dat ik een lel van een paal van 80 meter had verwacht, maar toch XD
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Het dak wordt plat. Tenminste, op de maquettes is het plat en oranje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Maar wel transparant, wat dus voor net zoveel lichtinval gaat zorgen als in Luik. Voor de architectonische uitspatting zou de 'puntzak' (oftewel de stationshal) moeten gaan zorgen.
Vallend blad maakt rails glad.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Vanmiddag rond half zes lagen er inmiddels twee staanders op perron 3/4 en was de kraan naar de andere kant van de staander die er al het langst lag verplaatst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Als ik me goed herinner zouden er ook zonnecollectoren in het dak worden opgenomen. Ik ben erg benieuwd in ieder geval, het zal vast een hoop inregenen besparen (en hopelijk ook wat tocht). :)Dexter schreef:Maar wel transparant, wat dus voor net zoveel lichtinval gaat zorgen als in Luik. Voor de architectonische uitspatting zou de 'puntzak' (oftewel de stationshal) moeten gaan zorgen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Van dat inregenen blijf je aan de zijkanten natuurlijk last houden, tenzij 't windstil is. Maar het zal inderdaad wel aanzienlijk schelen dat het spoor in de toekomst ook overdekt is, blijft er tenminste een relatief groter stuk perron droog.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Het wordt toch een beetje als Eindhoven? Of Amsterdam Amstel? en Leiden? Die hebben ook ene kap, met gesloten zijkanten, waardoor je dus als je onder de kap staat een beetje van de zijkant nat geregend wordt, maar niet super veel.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Zo, dat wordt flink hoger dan de oude overkapping
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
De nieuwe pijler wordt als het goed is 12 meter hoog. Het ziet er zo op het eerste oog niet slecht uit, vind ik :) .
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Woh das nog best een dingetje... ik neem mijn eerdere woorden terug...
Ik doe ook maar wat
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Ik wou net zeggen Ardan. Ik stond er onder vanmiddag en hij is zeker 2x zo hoog als de huidige voetbrug, dus dat wordt een luchtige overkapping.
Vallend blad maakt rails glad.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Zoals op deze foto goed te zien is (maar in het echt nog veel beter, als je op perron 1 of 6 staat): die kap gaat echt een stuk hoger komen dan de oude. *O*
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten