Verbouwing station Rotterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Oud forumgebruiker

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ennes schreef:Wat me wel opviel is dat de bussen met de voorkant richting GHG komen te staan.
Er zullen ongetwijfeld displays boven het busplatform komen, maar andersom zou de bestemmingsaanduiding op de bus zelf ook te zien zijn voor reizigers komende vanaf de stationsterminal
Misschien krijgen de bussen ook wel een display aan de achterzijde. In Amsterdam zijn die dingen er ook om dezelfde reden (als het nieuwe busplatform op CS klaar is).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Geert »

Misschien dat er ook grote DRIPs geplaatst worden bij de haltes? Hopelijk dan niet die dingen die nu overal in Rotjeknor geplaatst worden, die zijn op zich wel aardig maar van een grote afstand is het display niet te lezen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Meltrain »

Daantje schreef:Ik hoop wel dat de s2200, s1900, s5100 en s5000 dan weer vanaf een eilandperron gaan vertrekken. Als ik nu 's ochtends in de stationshal loop moet ik gokken of ik nog net de s2200 van 7.41 uur haal op spoor 7 of dat ik vast naar de s1900 op spoor 11 loop van 7.46 uur. Niet echt handig. Ook niet omdat ze nogal van het op het laatste moment spoorwijzigen zijn.
Ik ben bang van niet. Waarschijnlijk blijven de IC's op spoor 11 en verhuizen de s2200, s5000 en s5100 naar spoor 9.

Verder is het perron aan spoor 8 ok al weer aardig betegeld zag ik gisteren. Persoonlijk vind ik nogal tijdverspilling aangezien dat perron toch weer opengebroken moet worden als ze aan de fundering onder de sporen bezig zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door lamar »

Zijn dit nu dan ook de definitieve tegels?
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

lamar schreef:Zijn dit nu dan ook de definitieve tegels?
Als het goed is niet, want op het voorplein liggen allemaal teststukjes met verschillende tegels, ik dacht dat het de bedoeling was dat het een van die zou moeten gaan worden. Maarja, bij een te hoge kostenoverschrijding zal daar wel op beknibbelt worden.

Overigens hoorde ik dat ze van de week een stukje van het tijdelijke stationsgebouw gaan afknabbelen, zodat ze verder kunnen met het nieuwe gebouw.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Ennes schreef:Overigens hoorde ik dat ze van de week een stukje van het tijdelijke stationsgebouw gaan afknabbelen, zodat ze verder kunnen met het nieuwe gebouw.
Dat klopt, het staat in de weg en ze hebben al een aantal ruimtes in het 'Smurfenpaleis' ontruimd. Het schijnt ook de reden te zijn dat de airco daar nu uitstaat. Niet dat ik dat geloof, want het is daar boven altijd veel te warm/te koud.
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
Ennes schreef:Overigens hoorde ik dat ze van de week een stukje van het tijdelijke stationsgebouw gaan afknabbelen, zodat ze verder kunnen met het nieuwe gebouw.
Dat klopt, het staat in de weg en ze hebben al een aantal ruimtes in het 'Smurfenpaleis' ontruimd. Het schijnt ook de reden te zijn dat de airco daar nu uitstaat. Niet dat ik dat geloof, want het is daar boven altijd veel te warm/te koud.
Ben alleen benieuwd wat ze dan precies weghalen, want volgens mij is dat de hoek waar de smullers beneden zit, en dus ook de looproute naar de tunnel loopt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Justin »

Vraag me toch alleen af hoe het zit met de perronhoogte over de gehele lengte. Bedoel, aan de Sdm-zijde is het perron zo ver verzakt dat je nog een flinke stap moet zetten om in een DD-AR bijvoorbeeld te staan... Heb er nu een tijdje niet meer op gelet eigenlijk, aangezien ik toch vaak voorin een SLT stap...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Justin schreef:Vraag me toch alleen af hoe het zit met de perronhoogte over de gehele lengte. Bedoel, aan de Sdm-zijde is het perron zo ver verzakt dat je nog een flinke stap moet zetten om in een DD-AR bijvoorbeeld te staan... Heb er nu een tijdje niet meer op gelet eigenlijk, aangezien ik toch vaak voorin een SLT stap...
Alle nieuwe perrons zijn nieuwe wanden gezet, alles is dus weer op 1 hoogte (tot alles weer verzakt is natuurlijk :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door webguy »

En kunnen ze het spoor weer lager leggen :) En meteen de bovenleiding :P
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Als het goed is wordt vanaf 2 mei de grote Liebherr LR 1750 kraan geplaatst, zo´n 50 vrachtwagens zullen de onderdelen aanleveren waarna de kraan half mei operationeel moet zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Op Rtd waren ze druk bezig met het plaatsen van de grote kraan. Vanaf de loopbrug (spoor 1) is een en ander goed te zien.

Afbeeldingvoorbeeldje van het kraantype
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Geert »

De hele looproute is nu ook aangepast, als je richting Weena/centrum wilt moet je nu via het Groothandelsgebouw lopen. De Burger King, Doner Company e.d. zullen wel balen, want die zitten nu alleen nog maar in de looproute naar de metro.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Karl »

Is het voor het centrum niet logischer om via de tramperrons te lopen en dan daar over te steken richting het Kruisplein/Weena/Lijnbaan...
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Ennes schreef:Op Rtd waren ze druk bezig met het plaatsen van de grote kraan. Vanaf de loopbrug (spoor 1) is een en ander goed te zien.
Ik werd al stil bij het zien van het onderstel alleen al, dus dat belooft wat.
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Geert schreef:De hele looproute is nu ook aangepast, als je richting Weena/centrum wilt moet je nu via het Groothandelsgebouw lopen. De Burger King, Doner Company e.d. zullen wel balen, want die zitten nu alleen nog maar in de looproute naar de metro.
Burgering gaat verhuizen naar Gebouw 1 (naast T&S op de 1e verdieping) waar la place heeft gezeten
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:Op Rtd waren ze druk bezig met het plaatsen van de grote kraan. Vanaf de loopbrug (spoor 1) is een en ander goed te zien.
Voor wie 'm nog niet gezien heeft een foto.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daan »

Ben er vandaag eens wezen kijken. Wat een immens groot ding zeg... 154 meter hoog :shock: (Voor de liefhebbers: het is een Liebherr LR 1750).
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

154 meter? :shock: Dat is nog hoger dan het Nationale Nederlanden-gebouw en bijna net zo hoog als de Maastoren (momenteel het hoogste kantoorgebouw van Nederland).
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Geert »

Oh ja, even kijken straks. Was vanochtend wel op Rotterdam Centraal, maar liep meteen uit de trein naar de fietsenstalling aan de achterkant :mrgreen:
Bij het perron van spoor 6/7 kun je nu trouwens goed zien hoe breed de nieuwe tunnel wel niet gaat worden, er was vanochtend een immense open ruimte te zien. De wapening van het beton lag al klaar, het kan niet lang duren voordat er een mooi vloertje ligt :)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Het verschil in breedte tussen de oude perrontunnel en de nieuwe moet straks ook immens zijn: Op die handige infoborden waar ik op spoor 6 altijd precies mijn cabine naast parkeer (als ik met 4 bakken rij) staat dat de oude slechts 8 meter breed was en de nieuwe maar liefst 49 meter! Dan komen er nog winkels in en blijft er nog 30 meter over.

Even voor de beeldvorming: Wordt het ongeveer net zo breed als de Westtunnel in Asd en weet iemand hoe breed die is?
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door reisthijs »

De Westtunnel in Amsterdam is 35 meter breed (maar ik weet niet of dat met of zonder winkels is).

Wel apart, als je nieuwe tunnels vergelijkt: in Zwolle wordt de tunnel 47 meter breed maar blijft daar als de winkels er in zitten maar 17 meter van over.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Het ligt er ook aan in hoeverre de winkels worden 'weggewerkt' in een soort uitbouw aan de zijkanten van de tunnel. Dat zal dan in Zl wel niet zo zijn, maar ik kan me dan ook niet voorstellen dat daar een tunnel van 47 meter breed nodig is.
Vallend blad maakt rails glad.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Hier een foto van de gigantisch grote kraan voor de nieuwe hal. Hij is niet te missen en ging vanaf de loopbrug met moeite op de foto:
Afbeelding
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Oh ja, even kijken straks. Was vanochtend wel op Rotterdam Centraal, maar liep meteen uit de trein naar de fietsenstalling aan de achterkant :mrgreen:
Bij het perron van spoor 6/7 kun je nu trouwens goed zien hoe breed de nieuwe tunnel wel niet gaat worden, er was vanochtend een immense open ruimte te zien. De wapening van het beton lag al klaar, het kan niet lang duren voordat er een mooi vloertje ligt :)
Je vloertje ligt erin! :roll:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten