Verbouwing station Rotterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Ennes » Za 14 Mei 2011, 12:37

Dexter schreef:Het ligt er ook aan in hoeverre de winkels worden 'weggewerkt' in een soort uitbouw aan de zijkanten van de tunnel. Dat zal dan in Zl wel niet zo zijn, maar ik kan me dan ook niet voorstellen dat daar een tunnel van 47 meter breed nodig is.
In rotterdam kan je goed zien hoe de vrije ruimte gaat worden, tussen de 2 pilaren waar de (rol)trappen komen komt de vrije loopruimte (met in het midden van de tunnel de liften) qua uiterlijk dus hetzelfde als de west-tunnel in Asd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Geert » Zo 15 Mei 2011, 16:36

Ennes schreef:Je vloertje ligt erin! :roll:

Haha! :lol:

Toen ik vrijdagmiddag ove de Beukelsdijk fietste kon je ook goed zien hoe enorm die hijskraan wel niet is. Vanaf daar kon je een grote rechte paal zien die nog hoger was dan het NN-gebouw, indrukwekkend vond ik.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Iedereen welkom op het bouwterrein van Rotterdam Centraal

Berichtdoor Daniel » Ma 23 Mei 2011, 18:56

Iedereen welkom op het bouwterrein van Rotterdam Centraal
Geplaatst op: maandag 23 mei 2011 18:53
Laatst bijgewerkt: maandag 23 mei 2011 18:56


Persbericht

Op zaterdag 28 mei is de jaarlijkse landelijke ‘Dag van de Bouw’. Ook voor het project Rotterdam Centraal stelt de organisatie hun project open voor publiek. Iedereen die interesse heeft in een kijkje achter de schermen is van harte welkom. De dag begint feestelijk met de doop van de ‘Lee Towers kraan’ door burgemeester Aboutaleb.

Programma
Deelnemers voor de Dag van de Bouw verzamelen bij het informatiecentrum ‘Punt Centraal’ (Weena 705). Hier krijgen zij informatie over het project. Zo wordt een presentatie gegeven, draait er doorlopend een film en kunnen geïnteresseerden de expositie bekijken over het stationsgebied Ook de maquette geeft een goed beeld van het nieuwe stationsgebouw. Daarnaast is er een kleiworkshop bij de parkeergarage Kruisplein. Van 10.00 uur tot 16.00 uur zijn er rondleidingen over de bouwplaatsen van het stationsgebied en de parkeergarage Kruisplein. De medewerkers geven op hun bouwplaats uitleg over het werk. Een rondleiding duurt ruim een uur en een kwartier.

Feestelijke start!
De Dag van de Bouw krijgt in de ochtend een feestelijk tintje. De recent geplaatste megakraan heeft de naam Lee Towers gekregen. Dit cadeau heeft Lee Towers symbolisch cadeau gekregen van de burgemeester voor zijn 65e verjaardag. Op 28 mei wordt zijn naambord op de kraan onthuld. Zowel Lee Towers zelf als de burgemeester zulllen vanaf 11.00 uur hierbij aanwezig zijn. En traditie getrouw wordt er ook gezongen op feestelijke gelegenheden.

Nieuw Rotterdam Centraal
Reizigers en passanten kunnen niet om de bouw heen: er wordt gebouwd aan een ruime en comfortabele stationshal. Zowel het sporendeel als de stationshal worden totaal vernieuwd. Het nieuwe station krijgt een open en transparante uitstraling. In 2025 zullen dagelijks op Rotterdam Centraal 325.000 reizigers gebruik maken van het openbaar vervoer.

Aanmelden voor iedereen
De Dag van de Bouw vindt plaats op zaterdag 28 mei van 10.00 tot 16.00 uur. Geïnteresseerd? Aanmelden kan op de dag zelf bij de balie van Punt Centraal (Weena 705). De laatste rondleiding start om 15.00 uur. Voor meer informatie kijk op www.rotterdamcentraal.nl
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor KM46 » Di 14 Jun 2011, 19:12

Ben je bijna twee weken niet op Rotterdam Centraal geweest, is het nog net geen cultuurschok als de de voortuitgang ziet. Jee wat gaat dat ineens hard vooruit zeg.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Dexter » Wo 15 Jun 2011, 01:56

De grootste cultuurschok kreeg ik toen ik ontdekte dat die grote mega-kraan was omgedoopt tot Lee Towers-kraan. :shock:
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Eerste paneel voor grootste zonnestationsdak in Europa

Berichtdoor Daniel » Ma 20 Jun 2011, 19:03

Eerste paneel voor grootste zonnestationsdak in Europa
Geplaatst op: maandag 20 juni 2011 19:01
Laatst bijgewerkt: maandag 20 juni 2011 19:03


Persbericht

De bouw van het nieuwe Rotterdam Centraal Station verloopt voorspoedig. Niet alleen wordt het nieuwe station een belangrijk internationaal en regionaal vervoersknooppunt, maar ook krijgt het station het grootste stationsdak met zonnepanelen van Europa. Nieuwe duurzame technieken zijn goed toepasbaar, ook op een station. Duurzaam Rotterdam Centraal is daar een voorbeeld van.

Het eerste paneel zal op de Dag van de Zon, aanstaande dinsdag, worden onthuld en aan de zon blootgesteld. Dit zal worden gedaan door de gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland (Liesbeth Spies) de Rotterdamse wethouder Duurzaamheid (Alexandra van Huffelen) en de regiodirecteur van ProRail (Janneke Boutkam).

Een voetbalveld vol zonne-energie
Van de 30.000 m2 glas op de sporenkap is een oppervlakte van 10.000 m2 (vergelijkbaar met een voetbalveld) geschikt om zonnecellen te plaatsen. De overige oppervlakte ontvangt door de omringende hoogbouw te weinig direct zonlicht waardoor een extra investering niet duurzaam en niet zinvol is. De PV-cellen leveren per jaar 350 mwu, dit is vergelijkbaar met het elektriciteitsgebruik van 100 huishoudens. De duurzame energie wordt gebruikt voor de roltrappen, liften en de verlichting.

Duurzaam station
In het ontwerp van Rotterdam Centraal zijn duurzaamheidselementen verwerkt als zonnecellen, warmte - koudeopslag (WKO) en bijvoorbeeld spiegels in het plafond van de stationshal om extra daglicht binnen te krijgen. Ook wordt in het station een gescheiden rioolsysteem doorgevoerd. Deze voorbeelden sluiten aan bij initiatieven ter bevordering van duurzaamheid door ProRail en de provincie Zuid-Holland en ze passen bij de doelstelling van het Rotterdam Climate Initiative.

Belangrijk OV-knooppunt
Rotterdam Centraal is een belangrijk OV-knooppunt. Met 110.000 reizigers per dag verwerkt het stationsgebied evenveel reizigers als luchthaven Schiphol. Naast de aansluiting op het Europese net van hogesnelheidstreinen (HSL-Zuid) krijgt Rotterdam Centraal ook een aansluiting op de lightrailverbinding RandstadRail. Door de komst van de HSL-Zuid en RandstadRail is de verwachting dat het aantal reizigers op Rotterdam Centraal in 2025 zal zijn toegenomen tot zo’n 323.000 per dag.

Financiële ondersteuning
Het gebruik van zonne-energie op Rotterdam Centraal is een initiatief van ProRail en wordt mede gefinancierd door de gemeente Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland die op een breed front duurzame ontwikkelingen financieel ondersteunen. De laatste technologie met de hoogste opbrengst kan dankzij de organisaties worden toegepast op het Rotterdamse station. De Dag van de Zon, morgen, is een initiatief van de stichting Natuur en Milieu.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor deadlock » Di 21 Jun 2011, 12:52

Op 350mwu kan je net een LED laten branden :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor webguy » Di 21 Jun 2011, 13:32

Mwu dan? ;)
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Ennes » Wo 10 Aug 2011, 16:37

Afbeelding

Dat gaat hard zeg! (Plaatje van de webcam die op het Groothandelsgebouw staat. Linkje naar webcam)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Suus » Di 16 Aug 2011, 09:19

Foto van 12 augustus, gemaakt door mijn vriend:
Afbeelding
Afbeelding

Zie voor meer http://fotos.rdamcentraal.nl/ :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Fles » Di 16 Aug 2011, 14:23

Ik begreep dat die enorme kraan na vandaag afgebroken wordt. :idea: Als je er nog heen wil moet je opschieten :)

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Daan » Do 18 Aug 2011, 13:58

Klopt, kraan is gisteren plat gegaan als het goed is.

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor KM46 » Vr 19 Aug 2011, 21:34

Daan schreef:Klopt, kraan is gisteren plat gegaan als het goed is.
Klopt, woendag (17 - 08 - 2011) is hij afgebroken.

Cygnum
Berichten: 67
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 11:33

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Cygnum » Zo 21 Aug 2011, 17:06

KM46 schreef:
Daan schreef:Klopt, kraan is gisteren plat gegaan als het goed is.
Klopt, woendag (17 - 08 - 2011) is hij afgebroken.

Moge hij roesten in vrede :cry:

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Daan » Zo 21 Aug 2011, 20:42

Vast niet, komt vast wel weer een nieuwe klus voor de kraan. :wink:

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor KM46 » Zo 21 Aug 2011, 20:54

Daan schreef:Vast niet, komt vast wel weer een nieuwe klus voor de kraan. :wink:

De kraan is eigendom van de firma mammoet, dus die zal hem vast nog wel eens gebruiken.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Daan » Ma 22 Aug 2011, 10:05

Zeg ik toch?

lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2009, 22:15

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor lamar » Ma 26 Sep 2011, 15:21

In de voetgangerstunnel hangen sinds kort stickers met de tekst ''as long as it last!'' aan de zijwanden
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Ennes » Za 01 Okt 2011, 11:35

Vanaf volgende week sp12 weer in dienst, en dan gaat sp9 weer even uit dienst zodat de dwarsliggers van de kap boven sp9,10,11 geplaatst kunnen worden. Zal de eerste dagen wel weer een zooitje van dolende reizigers gaan worden.


Stoptreinen en de sneltrein richting Gv vertrekken vanaf 7
IC´s richting Gvc vanaf de 8
IC´s richting Asd vanaf de 12 incl Int.

De IC´s richting Ddr en int vanaf 4,
stoptreinen en de sneltrein richting Ddr vertrekken vanaf 6
en Int. richting het zuiden van spoor 3


Nu nog een bandje bij de ingang van het station: MIND YOUR STRESS...... MIND YOUR STRESS.....
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Daniel » Za 01 Okt 2011, 20:52

Apart dat ze de ICs ri. Amsterdam en Den Haag Centraal niet gewoon beide op spoor 8 behandelen. Dat de Benelux op een ander spoor zit is wel weer logisch gezien de korte opvolging door de s1900.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Mark » Za 01 Okt 2011, 21:48

Was het niet makkelijker om alle treinen die nu op spoor 9 afgehandeld worden te verplaatsen naar spoor 12?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor mb90 » Za 01 Okt 2011, 22:00

Voor de s1900 is dat niet altijd mogelijk, omdat deze vanuit de tunnel (die rijdt daar regelmatig over hetzelfde spoor als de stop -en sneltreinen) niet op spoor 12 kan komen.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Daniel » Za 01 Okt 2011, 22:01

Spoor 12 is daarnaast wisseltechnisch veel ongunstiger waardoor je een langzamer vertrek krijgt, daarom zal men wel voor 7 en 8 gekozen hebben :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Ennes » Za 01 Okt 2011, 22:06

Daniel schreef:Apart dat ze de ICs ri. Amsterdam en Den Haag Centraal niet gewoon beide op spoor 8 behandelen. Dat de Benelux op een ander spoor zit is wel weer logisch gezien de korte opvolging door de s1900.

Heeft ook te maken met de grote reizigersstromen, als spoor 9 buitendienst is, hou je erg weinig ruimte over voor de grote reizigersstromen van alle IC´s
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Berichtdoor Daniel » Za 01 Okt 2011, 22:12

Reizigersstromen, wat zijn dat? :mrgreen: Nee zonder gekheid, ik ben eens met +10 op Utrecht Centraal aangekomen om een ander station met smalle perrons door werkzaamheden te noemen waarna er een soort van schuifpuzzeltje uitgevoerd moest worden om de uitgang te bereiken. Men lijkt wat dat betreft echt meer rekening te houden met hoe je de treinen zo snel mogelijk het emplacement over krijgt.
Zie ook de behandeling van treinen ri. Dordrecht op 4 en 6 i.p.v. met crossplatform overstap stoptrein -> IC op 3 en 4, daardoor kan je immers net als in de normale situatie met stoptrein en IC conflictvrij de tunnel in.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten