Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31501
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Suus » Za 24 Mar 2012, 18:48

Gemeente: Geen keersporen Hogesnelheidslijn in Diemen
Diemen is een van de gemeenten waar in de de toekomst mogelijk keersporen voor hogesnelheidstreinen komen. Dit kan gevolgen hebben voor de geluidsbelasting en veiligheidsrisico's rond het spoor. Dit plan maakt deel uit van het ZuidasDok. De gemeente verzet zich tegen keersporen bij het station Diemen Zuid.

Het project de ZuidasDok is een combinatie van stedelijke ontwikkeling en verbetering van de bereikbaarheid voor het wegvervoer en openbaar vervoer. De ambitie is om het gebied Zuidas in Amsterdam verder te ontwikkelen als internationale toplocatie. Station Amsterdam Zuid zal in de toekomst een belangrijk regionaal knooppunt worden.

Dit heeft mogelijk gevolgen voor Diemen-Zuid. Binnenlandse hogesnelheidstreinen die verschillende steden in de Randstad met elkaar verbinden zullen in de toekomst niet meer zoals nu vanaf het Centraal Station vertrekken, maar krijgen station Amsterdam-Zuid als vertrek- en eindpunt. ProRail moet een keuze maken uit twee locaties voor keersporen. In Diemen gaat het om twee keersporen direct ten oosten van station Diemen-Zuid, ter hoogte van Knoopkruid, Tapijtschelp en de Venserweg. De tweede locatie is aan de westkant van station Duivendrecht. Andere locaties bij Holendrecht en de A2 zijn afgevallen.

De gemeente gaat bezwaar aantekenen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. “De hogesnelheidstreinen die aankomen bij station Amsterdam-Zuid kunnen daar niet blijven staan, maar gaan verder door naar een keerspoor. Wij willen geen keersporen in Diemen, want dit leidt tot extra treinbewegingen en mogelijk geluidsoverlast. Wij weten ook niet hoe vaak en op welke tijdstippen de keersporen worden gebruikt. Daarnaast zijn wij door ProRail niet rechtstreeks geïnformeerd over het feit dat wij als een van de locaties voor keersporen zijn aangewezen. Dat hebben wij uit verslagen van vergaderingen gehaald”, aldus een woordvoerder van de gemeente.

Bron: DiemerNieuws 22 maart, pagina 1 en 3.
Rame à l'approche

MdJ
Berichten: 3802
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor MdJ » Za 24 Mar 2012, 18:50

"Wij zijn tegen, want we zijn niet geinformeerd" dus.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Vinny » Za 24 Mar 2012, 21:16

"Wij zijn tegen want wij zijn Diemen" :')

Ik heb zelf een tijdje in Diemen gewoond, en de onafhankelijkheidsdrang en dorpsmentaliteit vond ik altijd wel schattig, maar als ze met echt volkomen van de pot gerukte eisen komen, dan wordt het toch eens tijd om paal en perk te gaan stellen. En ook maar één euro vrijgeven om de gevaarlijkste spoorwegovergang van de Randstad te vervangen door een tunnel, dat zit er met die jongens ook niet in :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31501
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Suus » Za 24 Mar 2012, 21:29

Dat van de spoorwegovergang is niet waar, er zal een bedrag van 25% van de begroting beschikbaar worden gesteld als ProRail ook met geld over de brug komt voor de gewenste oplossing: Een verdiept spoor. Een andere oplossing wordt niet acceptabel geacht voor de leefbaarheid van Buitenlust: Met verhoogd spoor ontstaat een gevangenis-effect (omdat aan de andere kant de wijk volledig is omsingeld door de spoortoegang naar de Watergraafsmeer) en met een tunnel is het niet meer mogelijk om Buitenlust en de Harmonielaan per auto te bereiken.

Met betrekking tot de keersporen vind ik niet dat ze vreemde eisen stellen. Als de kans 50% is dat je die dingen op tien meter van iemands achtertuin gaat neerpoten is het wel prettig als je tegen de lokale overheid zegt dat je die intentie hebt, dan kan er altijd nog aangegeven worden of het wel of niet kan en of er iets aan het project bijgeschaafd kan worden.

En dorpse mentaliteit: Diemen wordt geroemd om zijn flexibiliteit om projecten voor elkaar te krijgen. Een ondernemer lanceert een plan voor een skibaan: De vergunning wordt nog net niet direct verstrekt. Dat de skibaan nu in Landsmeer komt is omdat het beoogde publiek daar dichterbij woont.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Vinny » Za 24 Mar 2012, 22:20

Verdiept spoor :N
Dat geld is er helemaal niet. ProRail kan niet met geld over de brug komen, het geld van ProRail is van de landelijke overheid. Dat is dus een belletje met de minister plegen en hopen dat ze Diemen net zo belangrijk vindt als Almelo (niet dus...)
. Als de kans 50% is dat je die dingen op tien meter van iemands achtertuin gaat neerpoten

http://maps.google.nl/?ll=52.335564,4.9 ... 1,,0,-3.52
Heel boeiende achtertuin hoor. Stel je voor dat hier een keerspoor wordt aangelegd, nee, dan kun je als Diemenaar natuurlijk nooit meer een oog dichtdoen 's nachts... :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31501
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Suus » Za 24 Mar 2012, 22:36

Ja, en nu aan de andere kant van het spoor bij de Knoopkruid en Tapijtschelp?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Vinny » Za 24 Mar 2012, 22:59

Die hebben toch geen last van als het spoor aan deze kant van de spoorlijn wordt gebouwd... :roll:
Er zit nog een hele groenstrook tussen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Klaasje » Za 24 Mar 2012, 23:28

Waar hebben we het eigenlijk over? Er staan geluidsschermen en daarachter gaat dat ding een tijdje stilstaan. Al het licht en geluid blijft dus achter dat geluidsscherm. We kunnen ons beter druk maken over de route van de goederentreinen van Onnen naar Rotterdam die ook via Diemen Zuid rijden en veel meer herrie, risico en trillingen veroorzaken.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor willy84 » Zo 25 Mar 2012, 12:07

Wel een fijne communicatie als de gemeente Diemen hun info zelf uit verslagen moet krijgen. Dan zijn er al nutteloos veel communicatie dames en dan zitten ze nog alleen maar op hm.com ipv werken. Kom op heej :neg:
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Ennes » Zo 25 Mar 2012, 13:39

Nou ben ik niet zo erg op de hoogte van de infra rond Dmn en Dmnz maar je kan toch ook van Dmnz naar de Wgm? (evt met een flyover naar die aftakking vanaf Wp, om geen kruisende treinen te krijgen) zou dat niet een optie kunnen zijn om daar treinen te laten keren? volgens mij is daar ruimte zat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor iljitsch » Zo 25 Mar 2012, 14:16

Was er niet maar een enkel spoortje tussen Amsterdam Zuid en de Watergraafsmeer? Lijkt me niet handig om daarvan afhankelijk te zijn in de dagelijkse dienstregeling. Als NS/Prorail overigens dit gebied op het oog heeft moet Diemen niet zeuren, dit is een kantorenwijk: http://g.co/maps/bzxue

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Vinny » Zo 25 Mar 2012, 15:15

Dat keerspoor is al jaren lang een heikel punt. Dit kan nooit een verrassing voor de gemeente zijn. Ze zouden ook eens kunnen meedenken: een extra flyover naar Watergraafsmeer plus een uitbreiding van station Diemen kan ook, maar daar loopt het spoor ook in de spreekwoordelijke achtertuin van Diemenaren
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Klaasje » Zo 25 Mar 2012, 15:20

Ennes schreef:Nou ben ik niet zo erg op de hoogte van de infra rond Dmn en Dmnz maar je kan toch ook van Dmnz naar de Wgm? (evt met een flyover naar die aftakking vanaf Wp, om geen kruisende treinen te krijgen) zou dat niet een optie kunnen zijn om daar treinen te laten keren? volgens mij is daar ruimte zat.

Je kan inderdaad vanaf Dmnz naar de achteringang van de Wgm. Het nadeel is daarbij dat de stroom Wp-Shl gekruisd moet worden. Een Fly-over zou dan al snel handig zijn. Die Fly-over kost echter al snel enkele tientallen miljoenen. Verder kost naar de Wgm rijden wat meer tijd waardoor de omlooptijd langer wordt en er onder de streep misschien wel een extra treinstel nodig is om Asdz-Wgm te rijden in plaats van Asdz-Dmnz. Dan is het maken van meerdere keersporen tussen de hoofdsporen in al snel een goed en goedkoop alternatief.

Als er op deze locatie een fly-over komt dan zal dat vooral zijn om de goederentreinen Wp-Asb kruisingsvrij af te handelen met Shl-Wp. De andere mogelijke locatie voor keersporen is onder de Utrechtboog op de locatie van de huidige golfbaan.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Klaasje » Zo 25 Mar 2012, 15:24

Bee schreef:Dat van de spoorwegovergang is niet waar, er zal een bedrag van 25% van de begroting beschikbaar worden gesteld als ProRail ook met geld over de brug komt voor de gewenste oplossing: Een verdiept spoor.

Verdiept spoor kan daar helemaal niet: De A10 ligt in de weg.
Een andere oplossing wordt niet acceptabel geacht voor de leefbaarheid van Buitenlust: Met verhoogd spoor ontstaat een gevangenis-effect (omdat aan de andere kant de wijk volledig is omsingeld door de spoortoegang naar de Watergraafsmeer) en met een tunnel is het niet meer mogelijk om Buitenlust en de Harmonielaan per auto te bereiken.

Er kan prima een oplossing bedacht worden waarbij alleen de weg verdiept wordt en het spoor hooguit 1 meter omhoog gaat.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Vinny » Zo 25 Mar 2012, 15:35

Zo'n flyover heeft als bijkomend nut dat je makkelijker treinen via de oostkant van Amsterdam kunt omleiden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Klaasje » Zo 25 Mar 2012, 15:39

Dan moet je ook een gedeelte van de Watergraafsmeer van beveiliging kunnen voorzien om een beetje door te kunnen rijden. Dat is best een duur grapje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Vinny » Zo 25 Mar 2012, 15:59

Het duurste is allemaal zinloze maatregelen om de nimby-princesjes de erwt niet te hoeven laten voelen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Ennes » Zo 25 Mar 2012, 19:09

Klaasje schreef:
Ennes schreef:Nou ben ik niet zo erg op de hoogte van de infra rond Dmn en Dmnz maar je kan toch ook van Dmnz naar de Wgm? (evt met een flyover naar die aftakking vanaf Wp, om geen kruisende treinen te krijgen) zou dat niet een optie kunnen zijn om daar treinen te laten keren? volgens mij is daar ruimte zat.

Je kan inderdaad vanaf Dmnz naar de achteringang van de Wgm. Het nadeel is daarbij dat de stroom Wp-Shl gekruisd moet worden. Een Fly-over zou dan al snel handig zijn. Die Fly-over kost echter al snel enkele tientallen miljoenen. Verder kost naar de Wgm rijden wat meer tijd waardoor de omlooptijd langer wordt en er onder de streep misschien wel een extra treinstel nodig is om Asdz-Wgm te rijden in plaats van Asdz-Dmnz. Dan is het maken van meerdere keersporen tussen de hoofdsporen in al snel een goed en goedkoop alternatief.

Als er op deze locatie een fly-over komt dan zal dat vooral zijn om de goederentreinen Wp-Asb kruisingsvrij af te handelen met Shl-Wp. De andere mogelijke locatie voor keersporen is onder de Utrechtboog op de locatie van de huidige golfbaan.
Natuurlijk zit er een ander kostenplaatje aan als aan een paar opstelsporen, maar als je Asdz zo´n belangrijk knooppunt wil gaan maken, dan is dat wel een flinke uitbreiding in de mogelijkheden die er dan ontstaan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Fles » Zo 25 Mar 2012, 21:01

Bee schreef: De ambitie is om het gebied Zuidas in Amsterdam verder te ontwikkelen als internationale toplocatie. Station Amsterdam Zuid zal in de toekomst een belangrijk regionaal knooppunt worden.

Dit heeft mogelijk gevolgen voor Diemen-Zuid. Binnenlandse hogesnelheidstreinen die verschillende steden in de Randstad met elkaar verbinden zullen in de toekomst niet meer zoals nu vanaf het Centraal Station vertrekken, maar krijgen station Amsterdam-Zuid als vertrek- en eindpunt. ProRail moet een keuze maken uit twee locaties voor keersporen. In Diemen gaat het om twee keersporen direct ten oosten van station Diemen-Zuid, ter hoogte van Knoopkruid, Tapijtschelp en de Venserweg.


Binnenlandse hogesnelheidstreinen. JAAAA ja :') :D _O-

Nou, kijken we in 2091 nog wel eens een keertje naar hoor. De groeten!

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Ardan » Ma 26 Mar 2012, 00:11

Aan de westkant van Duivendrecht ligt een zeeeee van ruimte voor misschien wel twee keersporen..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Fles » Ma 26 Mar 2012, 00:37

Ook dat. En anders KOMEN er wat keersporen. Waar zijn ze bang voor? Het Syndroom van Kersenboogerd?

Ik kan je verklappen dat elke trein die meer dan 20 meter van je openstaande slaapkamerraam staat, NUL overlast veroorzaakt.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Klaasje » Ma 26 Mar 2012, 10:51

Ennes schreef:Natuurlijk zit er een ander kostenplaatje aan als aan een paar opstelsporen, maar als je Asdz zo´n belangrijk knooppunt wil gaan maken, dan is dat wel een flinke uitbreiding in de mogelijkheden die er dan ontstaan.

Amsterdam Zuid zal vooral functioneren als een soort doorstroomstation. De meeste treinen komen vanuit de richting van Diemen/Amsterdam Bijlmer en alleen HSL-treinen zullen gaan keren. Los van logistieke aspecten is er eigenlijk geen nut voor een Fly-over t.o.v. keerspoortjes. Dan is het wel erg duur.

Bovendien is de logistiek sowieso al lastig op Amsterdam Zuid omdat daar nooit genoeg capaciteit zal zijn om uitgebreid te gaan aftappen en bij te plaatsen, laat staan dat er veel ruimte op het spoor over is om die treinen aan en af te voeren.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor RoelZ1 » Ma 26 Mar 2012, 13:06

Ik heb zo'n vermoeden dat door de integratie van de HSL in de HRN-concessie de besluitvorming over deze keersporen nog wel eens helemaal opnieuw zou kunnen moeten. Ik kan me niet voorstellen dat NS nog steeds al zijn binnenlandse HST's op Asdz wilt laten eindigen als ze ook gewoon naar Alm en Zl mogen rijden. Ook krijgen ze de mogelijkheid om een deel naar Asd en een deel via Asdz te laten rijden. De enige treinen waar Amsterdam Zuid in de toekomst een logisch eindpunt voor wordt zijn de internationale HST's uit Brussel, Parijs of Londen. Voor die relatief kleine aantallen kan een stroomlijning van de route naar Watergraafsmeer weleens een stuk economischer kunnen blijken.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor Klaasje » Ma 26 Mar 2012, 13:26

Dat speelt ook nog mee. Maar gezien de toekomstige treinaantallen op de Zuidtak schat ik in dat een stroomlijning naar de Wgm duurder is dan twee keerspoortjes op het bestaande dijklichaam. Die keerspoortjes zijn in principe niet veel meer dan zes wissels, wat spoor en een aantal seinen.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst

Berichtdoor RoelZ1 » Ma 26 Mar 2012, 14:31

Dat zou de allergoedkoopste optie zijn, maar ik denk dat NSHispeed nog wel graag naar Wgm wilt rijden met Thalys'en en mogelijk Eurostars om schoon te maken enzo. Aan de andere kant lukt het nu ook om de ICE op de Zaanstraat schoon te maken. Na een iets betere kijk op het sporenplan zie ik trouwens dat het nu ook zeker niet slecht is. Treinen vanuit Wgm kunnen wachten met vertrekken tot er een gaatje vrijkomt en treinen naar Wgm kunnen op spoor 111 bij Dmnz wachten tot ze de baan kunnen oversteken. Voor alleen Thalys en Eurostar lijkt me dat genoeg.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten