Pagina 1 van 1

Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: di 27 mar 2012, 21:56
door Suus
Ook gemeente heeft forse steken laten vallen bij renovatie metro

De ernstige problemen bij de renovatie van de Amsterdamse metro zijn lang niet allemaal aan de aannemer te wijten, zoals tot nu toe door de gemeente is beweerd. Ook de gemeente zelf heeft forse steken laten vallen.

Uit een nog vertrouwelijke evaluatie blijkt volgens ingewijden dat de gemeentelijke Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (DIVV) heeft gefaald. Dat beeld wordt bevestigd door een briefwisseling tussen de betrokken partijen, die Het Parool in bezit heeft gekregen via de Wet openbaarheid van bestuur (WOB). Het gedwongen vertrek van DIVV-directeur Ronald Venderbosch lijkt een kwestie van tijd te zijn.

Onder zijn regie is de Oostlijn de laatste twee zomers uit de roulatie genomen, zonder dat het geplande werk werd voltooid. Aanvankelijk was het de bedoeling met één zomersluiting te volstaan en eind 2010 de renovatie geheel af te ronden. Inmiddels dreigt ook deze zomer geen metro te rijden van Centraal Station in de richting Zuid(oost).
Later deze week maakt wethouder Eric Wiebes het verdere verloop bekend van de renovatie, die is gericht op grotere brandveiligheid. Het is niet helemaal uitgesloten dat een derde zomersluiting kan worden afgewend door in de weekenden en 's nachts te werken.

Bron

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: di 27 mar 2012, 22:43
door robert55
Niet verbazingwekkend. Heeft iemand de papieren krant?

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: di 27 mar 2012, 23:15
door Suus
Ja, ik. Wat wil je weten?

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 12:19
door R-Flow
Er stond weinig in het artikel dat we niet al wisten: Fout lag niet enkel bij de aannemer, gemeente heeft ook blunders begaan bij de planning en uitvoering. Mist vooral nog steeds een concreet overzicht van wat er nou gaat gebeuren, wanneer en wanneer het klaar is.

Is er nou al eens bekend of die metrostations nou echt een moderne make-over krijgen met mooie nieuwe ingangen? Zag wel op Parool.nl staan dat er een wedstrijd is uitgroepen om nieuwe overkappingen te ontwerpen van de stad, maar begreep niet helemaal waarvoor...

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 12:28
door FLJ
Dat gaat als ik het goed begrepen heb om de overkapping boven de opgangen voor het Centraal Station. Voor de opknapbeurt van de metrostations zou dit jaar begonnen worden, het ontwerp ligt er maar denk dat we daar nog wel even op moeten wachten.

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 13:03
door R-Flow
Dus we zitten voorlopig weer met zo'n halfbakken "opknapbeurt" zoals nu al te zien is bij de meeste bovengrondse stations van de Oostlijn, met nog maar de vraag wanneer aan de echte begonnen zal worden? Of begrijp ik je verkeerd? (hoop ik)

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 13:59
door Suus
De huidige werkzaamheden betreffen sanering, de renovatie volgt hierna pas.

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 15:04
door R-Flow
Met het risico naar de bekende weg te vragen: Daar zijn ze inmiddels al sinds zomer 2008 mee bezig toch?

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: do 29 mar 2012, 18:03
door Suus
Metrotunnel volgend jaar (2013) opnieuw dicht

De renovatie van de metrotunnel van de Oostlijn wordt stilgelegd. Volgend jaar moet de tunnel opnieuw de hele zomer dicht.

Dat zei wethouder Eric Wiebes vandaag in de gemeenteraad. De mededeling werd met ontzetting ontvangen door de raadsfracties.

De laatste drie maanden heeft directeur Peter Dijk van de Dienst Noord/ Zuidlijn een analyse gemaakt van de problemen. Zijn conclusie is niet mals: zowel de dienst IVV als de aannemer hebben grote fouten gemaakt.

Het werk ligt al sinds oktober stil. Het vlot trekken van het project kost volgens Dijk nog maanden. Hij zou het project het liefst zo snel mogelijk afmaken, maar het is volgens Dijk te riskant om te proberen dit jaar al alles af te maken.

'Dat zou dan met militaire precisie moeten. En we weten nu dat met dit project altijd iets mis kan gaan,' zegt een woordvoerder van Wiebes. 'Het risico is te groot.'

Bron: Parool

Mooi, opruimen die hap en Wibautstraat-Noord weer openen jongens *O*

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: do 29 mar 2012, 19:13
door duucoo
Nieuwe aanpak Renovatie Oostlijn; buitendienst na maart 2013

De renovatie van de Oostlijn is niet volgens plan verlopen. De afgelopen maanden is gebleken dat de problemen groter zijn dan gedacht. Daarom gaan we eerst orde op zaken stellen. We reorganiseren de organisatie van de aannemer en die van onszelf.

Complex
Het project is complex. Dat heeft vooral met de samenhang van de afzonderlijke werkzaamheden te maken. Daarom gaan we het werk zoveel mogelijk uitvoeren in één grote buitendienststelling, op zijn vroegst na maart 2013. Het moet nu in één keer goed gaan. Daarom nemen we de tijd om het werk zorgvuldig voor te bereiden.

Eén grote buitendienststelling
Nu gekozen is voor één grote buitendienststelling gaan voor de zomer alle in- en uitgangen van de ondergrondse metrostations van de Oostlijn weer open. De metro’s blijven deze zomer in de ondergrondse stations gewoon rijden. De perrons worden opgeruimd.

Het project Renovatie Oostlijn bestaat uit:

het verbeteren van de vluchtwegen in ondergrondse stations en in de tunnel (Vluchtwegmaatregelen). Dat zijn de werkzaamheden die nu worden uitgevoerd.
het renoveren van de stations (Stationsrenovaties). Dit wordt nog aanbesteed.
Stations open
De komende tijd ruimen we de perrons op en sluiten de installaties achter de bouwschotten weer op elkaar aan. Een ingewikkelde klus, omdat het om oude en nieuwe installaties gaat. Dit werk gebeurt ’s nachts, omdat de metro gewoon in bedrijf is. Daarom duurt het uiterlijk tot 1 juli voordat alle in- en uitgangen van de ondergrondse stations weer open zijn.

Als het werk bij een station klaar is, gaan de in- en uitgangen weer open. Dat kan dus ook eerder zijn dan de zomer. Het gaat om de volgende in- en uitgangen:
  • Nieuwmarkt (Nieuwe Hoogstraat)
    Waterlooplein (Hortusplantsoen)
    Wibautstraat (Oetgensstraat en Vrolikstraat)
Voorbereidingen
Dit jaar werken we verder aan de voorbereiding van de grote buitendienststelling. Ook zijn er kleinere werkzaamheden in aanloop naar de grote buitendienststelling na maart 2013, zoals het aanbrengen van roosters op maaiveldniveau. Deze werkzaamheden kunnen zo nu en dan nog wel enige hinder voor de omgeving veroorzaken.

Presentatie Plan van Aanpak: http://www.amsterdam.nl/publish/pages/4 ... stlijn.pdf

Zie ook: http://www.hierzijnwij.nu/renovatie-oos ... aart-2013/

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 00:59
door R-Flow
Wat een grap. Was vandaag nog achter de bar aan de werk en toen hadden drie gasten het ook over deze blamage. Was iig goed om te horen dat ik niet de enige ben die de hele situatie rondom de Amsterdamse metro om te janken vindt.

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 01:03
door Ruben
Wel jammer voor de mensen achter plexiglas die hun carrière nu voorlopig door de goot gespoeld zien worden.

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: vr 06 apr 2012, 11:36
door willy84
LOL die gasten die 30x per dag de Spits! lezen (A)

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: vr 06 apr 2012, 18:47
door Michael 1988
Het klinkt misschien raar, maar ik denk dat het qua planning beter was geweest om de metro in een keer stil te leggen voor een bepaalde tijd en zonder onderbrekingen i.p.v. steeds in delen elke zomer. Je hebt de bouwvak namelijk ook nog in de zomer en daardoor zijn veel bouwvakkers en andere mensen op vakantie, dus kun je minder mensen op het werk zetten, wat weer meer vertraging zorgt. Nee de overheid en infra zijn nooit goed geweest in plannen en laat staan zich aan planningen houden. Ik ken daar zat voorbeelden van waarbij het gewoon fout is gegaan met de planning.

Dit is gewoon een grote faal van de gemeente Amsterdam om gewoon niet te zeggen dat de metro een jaar lang stil ligt. Dan waren de werkzaamheden vorig jaar al klaar geweest.

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: za 07 apr 2012, 13:19
door Klaasje
Heb jij wel eens gezien hoeveel reizigers met de Metro reizen? Het is tevens ook de "Levenslijn" van Zuidoost.
Die 24 Metro's per uur, per richting in de spits vervoeren in de tunnels echt wel wat anders dan alleen lucht hoor...

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: za 07 apr 2012, 14:11
door Michael 1988
Ja, maar er zijn voldoende alternatieven, trein, tram, bus, metrovervangend vervoer (ook bus dus)!

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: za 07 apr 2012, 15:29
door R-Flow
Michael 1988 schreef:Ja, maar er zijn voldoende alternatieven, trein, tram, bus, metrovervangend vervoer (ook bus dus)!
Waren het niet zo dat de andere lijnen ook gewoon hun eigen reizigers moeten opvangen. En waar moet dat metro vervangend vervoer vandaan komen dan? Diezelfde bestaande lijnen? Plus dat nogal wat personeel zonder werk komt te zitten.

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: za 07 apr 2012, 23:50
door Suus
De metro gaat in de zomer dicht zodat een aantal lijnen, zoals de 15, hun gelede bussen kunnen inleveren. Die lijnen krijgen dan tijdelijk standaardbussen uit de reserve en door lagere frequenties op diverse lijnen.

De gelede bussen rijden vervolgens de metropendel elke 2-3 minuten. Om te zorgen dat de dienstuitvoering goed loopt is er wat uitloop mogelijk op de eindpunten en wordt er personeel ingezet zodat iedereen als makke schapen de bussen in kan gaan. In de winterdienst is er op werkdagen geen capaciteit om het aantal passagiers dat in de zomer de bus neemt op te vangen, laat staan het publiek van de winter dat o.a. uit vier grote onderwijsinstellingen bestaat.

Metrostation Wibautstraat bedient de HvA locatie Jan Bommer, daar zitten 5 van de 7 opleidingen van Maatschappij en Recht.
Metrostation Weesperplein bedient 4 locaties van de HvA (domeinen Onderwijs en Media) plus de campus Roeterseiland van de UvA, waar de faculteiten Economie en Gedragswetenschappen zitten.

Dat kan je buiten de zomer niet per bus opvangen.

Bouwvakkers is zo'n probleem niet. 0900-POOLSEBOUWVAKKER en je hebt een paar bussen vol Poolse bouwvakkers indien nodig.

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: zo 08 apr 2012, 02:08
door Michael 1988
Tja, ik weet mijn god niet hoe ze het doen dan met de trein.....?!?! Ooh ja, dat weet ik wel! Die zet bij werkzaamheden (touringcar)bussen in.

Er zijn honderden touringcarbedrijven in Nederland. En als je de metro het hele jaar door dicht zet kunnen die bedrijven het opvangen. Desnoods doe je het in delen sluiten tussen een aantal stations. Dus eerst tussen station A en B zodat na B de metro nog rijdt. en dan tussen B en C en dan tussen C en D (ik ken al die stationsnamen niet maar als je een traject van pak een beet 3, 4 of meer stations pakt kun je bij de sluiting van het volgende traject nog redelijk wat metro's pendelen). Het wordt wel drukker qua verkeer in Amsterdam, maar zoals ik al zei, er zijn ook andere alternatieven. Op sommige stations stoppen zelfs treinen, bussen en trams en de meeste mensen die uit Amsterdam komen kunnen van mijn part ook gewoon een keer de fiets pakken (tenzij ze daar veel te lui voor zijn).

Het klinkt misschien gek, maar ik snap niet waarom dat niemand aan deze oplossing had gedacht. Het is gewoon een kwestie van afkijken hoe NS het doet bij werkzaamheden. Ik weet het, de trein en metro is niet hetzelfde, maar ze rijden allebei op een baanvak en kunnen allebei moeilijk uitwijken van baanvak. Nu wordt de metro voor een aantal zomers gesloten, werkzaamheden worden half afgewerkt achtergelaten en de volgende zomer gaan ze weer verder. Dat is zowat hetzelfde alsof de metro het hele jaar door gesloten of in aanbouw is.

Ooh en btw.... Poolse bouwvakkers.... Niet lullig bedoeld en ik ben geen racist, maar dan kun je net zo goed een paar dove bejaarden neerzetten. Bij sommigen (en ja ik heb ooit met Polen moeten werken) moet je 10x uitleggen wat de bedoeling is voordat ze het snappen, en dan gaat het nog niet altijd goed. Communicatie is ook niet altijd geweldig omdat niet elke Pool Engels kan en laat staan Nederlands.

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: zo 08 apr 2012, 10:15
door Suus
Heb je een flauw idee wat de metro dagelijks vervoert en hoe je dat met bussen zou moeten opvangen? In een metro past de inhoud van tenminste 4 bussen. De metro heeft geen last van het bovengrondse verkeer en kan dus in zeven minuten van Amstel naar Centraal rijden en de vier tussenstops aandoen. Er rijden drie metrolijnen in de tunnel, die buiten de spits elke 10 minuten rijden en in de spits elke 8 minuten, dus er rijden tot wel 24 metro's per uur per richting door de tunnel.

De bus tussen het Amstelstation en het Centraal Station doet over de route ongeveer 15 tot 20 minuten en komt daarbij minstens 12 verkeerslichten tegen. Om dus tijdens een doordeweekse periode de metro te moeten verbussen zal je dus een gigantische hoeveelheid bussen moeten inzetten. Touringcarbedrijven hebben door de week niet de capaciteit om een gigantische hoeveelheid bussen naar Amsterdam te sturen en touringcars zijn een stuk minder praktisch dan de gelede bussen die het GVB zelf in hun wagenpark heeft.

Daarnaast moet je de ruimte hebben voor de bussen op het eindpunt. Zowel het Amstelstation als het Centraal Station hebben een redelijk krap busstation waardoor je er niet bijzonder veel bussen kwijt kan. Als de metrobus rijdt worden er regelmatig de nodige bussen bij het Amstelstation (daar zijn eindpuntvoorzieningen) in het gras bij de uitstaphalte/kleine buffer geparkeerd om ze even kwijt te kunnen. Moet je voorstellen dat je nog meer bussen nodig hebt omdat je het buiten de zomervakantie doet, dan kan je het gras wel direct afschrijven.

In de zomer is de drukte in de metro een stuk minder omdat de onderwijsinstellingen langs de route dan amper studenten trekken. Door de zomerdienstregeling kan het GVB eigen gelede bussen vrijmaken voor een vervangende metrodienst, wat een stuk goedkoper is voor het GVB, ze hebben de bussen toch al, en qua capaciteit ook een stuk prettiger dan een touringcar die niet ontworpen is om een grote hoeveelheid mensen snel van A naar B te brengen. (let wel he, het gaat hier om stukjes van soms maar 700 meter). De chauffeurs huurt men wel in, zodat de eigen chauffeurs de opgespaarde vakantiedagen gewoon kunnen gebruiken (tegenwoordig huurt men chauffeurs uit Nederland ipv Polen zodat er geen stewards meer op de bussen mee hoeven).

De tunnel heeft een keervoorziening voor CS, bij Weesperplein komende uit Amstel. Maar als je het gedeelte tussen Amstel en Weesperplein gaat aanpakken, kun je daar dus ook niet komen en zit heel de metro zonder verkeer. Vandaar dat de hele metro in een keer wordt gedaan.

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: zo 08 apr 2012, 10:21
door Vinny
Geen vervangend vervoer, en mensen laten lopen vanaf station Amstel of Centraal, danwel met de trams laten reizen. Wel parapluies uitdelen als het regent...

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 18:03
door R-Flow
Michael 1988 schreef:Tja, ik weet mijn god niet hoe ze het doen dan met de trein.....?!?! Ooh ja, dat weet ik wel! Die zet bij werkzaamheden (touringcar)bussen in.
Wanneer worden die werkzaamheden meestal uitgevoerd? Juist ja, in het weekend wanneer de hoeveelheid reizigers het laagst is.

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 18:38
door Klaasje
Het is natuurlijk heel makkelijk roepen van de zijlijn dat het wel kan maar het is gewoon ondoenlijk om de metro zomaar in een drukke periode plat te gooien zolang er niet veel materieel over is wat geschikt is voor stadsvervoer. Het ook niet echt doenlijk om het vervoer met trams voor een groot gedeelte het vervoer over te nemen omdat er ook geen geschikte parallelle trajecten beschikbaar zijn.

Re: Gemeente Amsterdam blundert bij metro

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 22:47
door Vinny
Ach. In 2002 werd de ring A10 west grotendeels afgesloten en toen voorspelde ook iedereen hel en verdoemenis, naar bleek in de praktijk ook iedereen te kunnen fietsen. En in Brussel doet men het helemaal zonder stadsvervoer dit weekend. Zo onmisbaar is het dus allemaal echt niet. De BV Amsterdam slaapt er geen nacht minder door. Alleen veel mensen zullen behoorlijk geïrriteerd raken...f