CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Waar zat je aan te denken? Een aftakking van lijn 1 vanaf het Ecuplein en door Bahoevendorp, dan langs de A4 naar plaza? Misschien niet zo'n slecht idee, maar een ritje van Schiphol naar Amsterdam Centrum per tram neemt zo al gauw een uur in beslag. Willen we dat wel?
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
De enige nuttige tramlijn naar Schiphol zou ik op dit moment een vertramming van buslijn 300 vinden. Als je dan toch de boel gaat verbouwen in Amstelveen kan je dan net zo goed meteen een groot tramknooppunt aanleggen
Uiteraard moet je dan aan de kant van Haarlem de tram verlengen tot IJmuiden en aan de andere kant tot IJburg, met een aansluiting op het bestaande tramnet in Amstelveen en bij Diemen Sniep en een tusseneindpunt bij het Bijlmerbusstation.
Uiteraard moet je dan aan de kant van Haarlem de tram verlengen tot IJmuiden en aan de andere kant tot IJburg, met een aansluiting op het bestaande tramnet in Amstelveen en bij Diemen Sniep en een tusseneindpunt bij het Bijlmerbusstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Als je het gebruikelijke nimby gezeik negeert kun je gewoon langs de Oude Haagseweg een tramlijn aanleggen. Ik zou wel opteren voor een nieuwe lijn en die i.p.v. de vijf door de Leidsestraat sturen. De lijn vervangt deels de 19, 69 en 197. Ik zou de lijn het nummer 6, 8 of 27 geven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Een lijn over de Oude Haagseweg zou amper nieuwe reizigers trekken, terwijl Amstelveen al jaren zit te springen op een hoogwaardige railverbinding naar Schiphol.
In mijn allerstoutste fantasie zou ik ten zuiden van metrostation Holendrecht een aftakking van de metro maken die langs de A9 parallel loopt met een station in Ouderkerk, twee of die stations in Amstelveen en dan na een station in Schiphol-Oost ondergronds gaat en in de buurt van het treinstation een station krijgt. De bustunnel van Schiphol naar Hoofddorp wordt daarna omgebouwd tot metrotunnel, en de metro rijdt via de busbaan tot Hoofddorp. Daarna zou de busbaan door Hoofddorp verdiept of verhoogd aangelegd moeten worden en omgebouwd tot metro. De busbaan wordt gevolgd tot de bocht bij Haarlem-Schalkwijk. Daar gaat de metro rechtdoor tot deze in de buurt komt voor de spoorlijn, daar loopt de metro parallel aan tot het station van Haarlem. Daar gaat de metro verder over de spoorlijn naar Zandvoort, waar dan geen treinen meer zullen rijden.
Maar dat was mijn allerstoutste fantasie, niet verder vertellen hoor
In mijn allerstoutste fantasie zou ik ten zuiden van metrostation Holendrecht een aftakking van de metro maken die langs de A9 parallel loopt met een station in Ouderkerk, twee of die stations in Amstelveen en dan na een station in Schiphol-Oost ondergronds gaat en in de buurt van het treinstation een station krijgt. De bustunnel van Schiphol naar Hoofddorp wordt daarna omgebouwd tot metrotunnel, en de metro rijdt via de busbaan tot Hoofddorp. Daarna zou de busbaan door Hoofddorp verdiept of verhoogd aangelegd moeten worden en omgebouwd tot metro. De busbaan wordt gevolgd tot de bocht bij Haarlem-Schalkwijk. Daar gaat de metro rechtdoor tot deze in de buurt komt voor de spoorlijn, daar loopt de metro parallel aan tot het station van Haarlem. Daar gaat de metro verder over de spoorlijn naar Zandvoort, waar dan geen treinen meer zullen rijden.
Maar dat was mijn allerstoutste fantasie, niet verder vertellen hoor
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Er gaan al bussen van Amstelveen naar Schiphol. Het vertrammen van deze verbinding levert geen voordeel voor de reiziger op. Ook niet qua maximum snelheid. In de binnenstad van Amsterdam kunnen geen bussen komen en heeft het dus zin om tramlijnen te maken die dit gebied ontsluiten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
De verbinding naar de binnenstad wordt nu al verzekerd door treinen die vlak naast de binnenstad stoppen op Amsterdam Centraal. Laat je meer stadsvervoer van binnen de ring naar Amsterdam Zuid lopen dan heeft vanuit de binnenstad extra lijnen naar Schiphol laten lopen geen zin, omdat je er niet daadwerkelijk iets mee bereikt. In Amstelveen vertrekken echter tig keer per uur stampvolle bussen naar Schiphol waar geen reiziger meer bijpast. Daar kan een tram wel wat bieden: Veel meer capaciteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Wat zijn dan precies de voordelen van een metrolijn vanaf zuid parallel aan het treinspoor? Ontsluiting van de Riekerpolder? -o-
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Stampvolle bussen een probleem? Dan bestel je een paar Amba's en gaan met die banaan. Bussen kunnen over de A 9 en dat is de meest hoogwaardige infrastructuur die Amstelveen te bieden heeft..., met de uitvoering van Saa-weg zullen de files hier tot het verleden gaan behoren. Er loopt echter geen snelweg de Amsterdamse binnenstad in dus daar moet je het anders oplossen. Trouwens Leidsestraat-centraal is best een eind lopen. :s
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Tramlijn naar Schiphol vind ik vrij onzinnig. Een bestaande lijn zoals de 1 of 2 doortrekken schiet totaal niet op want dan zit je inderdaad rustig tegen een uur aan in de tram. Vertrammen van de 300 zou op zich erg mooi zijn, maar dan heb je het in principe over een regiolijn die nagenoeg los staat van de rest van het netwerk.
Ik blijf er bij dat de N/Z-lijn tot Zuid laten rijden eigenlijk gewoon een grove schande is gezien het geld, tijd en overlast die er met die lijn gemoeid is. Jongens, dat ding een beetje tussen Buikslotermeerplein en Station Zuid laten op en neer pendelen kan toch niet? Daar moet gewoon wat meer mee gedaan worden. Is naar Schiphol doortrekken absoluut noodzakelijk? Nee. Maar goed dat is die hele lijn van meet af aan al niet. Bereikbaarheid van Noord had ook makkelijk verbeterd kunnen worden door een tunnel onder het IJ te trekken met één of twee tram 26-achtige tramlijnen er doorheen. Als M52 naar Schiphol doorrijdt is het tenminste nog iets van een volwaardige lijn i.p.v. een shuttle dienst.
Ik blijf er bij dat de N/Z-lijn tot Zuid laten rijden eigenlijk gewoon een grove schande is gezien het geld, tijd en overlast die er met die lijn gemoeid is. Jongens, dat ding een beetje tussen Buikslotermeerplein en Station Zuid laten op en neer pendelen kan toch niet? Daar moet gewoon wat meer mee gedaan worden. Is naar Schiphol doortrekken absoluut noodzakelijk? Nee. Maar goed dat is die hele lijn van meet af aan al niet. Bereikbaarheid van Noord had ook makkelijk verbeterd kunnen worden door een tunnel onder het IJ te trekken met één of twee tram 26-achtige tramlijnen er doorheen. Als M52 naar Schiphol doorrijdt is het tenminste nog iets van een volwaardige lijn i.p.v. een shuttle dienst.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
De Noord-Zuidlijn is wel degelijk een volwaardige metrolijn, ook zonder doortrekking. Er had inderdaad meer uit gehaald kunnen worden, maar omdat de lijn niet naar Amstelveen doorgetrokken kon worden is er niet gelijk een goede reden om de lijn dan maar naar Schiphol door te trekken.
Want, wees eerlijk: Schiphol heeft vanaf het nu voorziene eindpunt gewoon een frequente spoorverbinding, er valt maar weinig te halen tussen Amstelveenseweg en Schiphol en om voor honderden miljoenen euro's (want dat gaat het zeker kosten vanwege de benodigde tunnels) een back-up voor de spoortunnel omdat er nog wel eens storingen zijn aan te leggen lijkt mij ook enigszins overdreven.
Er is maar een richting waarin de Noord-Zuidlijn echt had kunnen groeien en dat was de richting van Amstelveen, Uithoorn en Aalsmeer geweest. Helaas heeft men in Amsterdam een zwalkend bestuur, ettert dat door richting de Stadsregio en heeft dat effecten op de drie plaatsen ten zuiden van Amsterdam die in hun gezamenlijke OV-visie niet verder komen dan vaagheden en onduidelijke verlangens. Het is af en toe om je te beschamen. Gelukkig staat er Diemen op mijn ID-kaart als woonplaats en Rotterdam als geboorteplaats, want wat ze daar binnen de A10 uitspoken is te gek voor woorden.
Want, wees eerlijk: Schiphol heeft vanaf het nu voorziene eindpunt gewoon een frequente spoorverbinding, er valt maar weinig te halen tussen Amstelveenseweg en Schiphol en om voor honderden miljoenen euro's (want dat gaat het zeker kosten vanwege de benodigde tunnels) een back-up voor de spoortunnel omdat er nog wel eens storingen zijn aan te leggen lijkt mij ook enigszins overdreven.
Er is maar een richting waarin de Noord-Zuidlijn echt had kunnen groeien en dat was de richting van Amstelveen, Uithoorn en Aalsmeer geweest. Helaas heeft men in Amsterdam een zwalkend bestuur, ettert dat door richting de Stadsregio en heeft dat effecten op de drie plaatsen ten zuiden van Amsterdam die in hun gezamenlijke OV-visie niet verder komen dan vaagheden en onduidelijke verlangens. Het is af en toe om je te beschamen. Gelukkig staat er Diemen op mijn ID-kaart als woonplaats en Rotterdam als geboorteplaats, want wat ze daar binnen de A10 uitspoken is te gek voor woorden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
En er valt niets terug te draaien aan dat besluit voor die tramlijnen in Amstelveen? Zo nee, dan kun je altijd nog in noord iets doortrekken. Wat dacht je van een viaduct over de klaprozenweg ter ontsluiting van het NDSM-terrein, tuindorp oostzaan en de planetenbuurt? Je zou deze lijn door kunnen trekken naar Zaandam onder/over de Wibautstraat/Kepplerstraat.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Je kunt de lijn vanaf Schiphol altijd nog doortrekken naar Uithoorn. Het hangt wel af van wat men nou precies met Schiphol wil. Komt er een tweede terminal, dan is een extra spoortunnel die onafhankelijk van de oude Schipholspoortunnel opereert zeker niet gek, maar wel erg duur. Of er treinen, trams of metro's gaan rijden lijkt mij niet zo relevant. Bovendien interesseert een reiziger dit niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Een totaal ander idee: een aftakking van de westelijke ringlijn en tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal een S-bahn laten rijden die op alle metrostations stopt. De treinen rijden allemaal non stop Schiphol-Amsterdam Centraal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Die hele lijn komt absoluut niet tot z'n recht en heeft amper meerwaarde voor de stad en regio. Vind het erg jammer dat ze van de Noord/Zuidlijn niet gelijk een RandstadRail-achtige lijn maken die de directe omgeving van Amsterdam aansluit op het metronetwerk. Zaandam, Purmerend, Amstelveen, Schiphol etc.Bee schreef:De Noord-Zuidlijn is wel degelijk een volwaardige metrolijn, ook zonder doortrekking. Er had inderdaad meer uit gehaald kunnen worden, maar omdat de lijn niet naar Amstelveen doorgetrokken kon worden is er niet gelijk een goede reden om de lijn dan maar naar Schiphol door te trekken.
Ik blijf de huidige variant een laffe shuttle dienst vinden van acht haltes.
Ik denk persoonlijk dat heel wat mensen gebruik zullen maken van een metrolijn naar Schiphol. Zie M50, die ligt ook voor 90% langs bestaande spoorlijnen en dat is inmiddels de drukste lijn van Amsterdam. Dus blijkbaar zegt dat niet zoveel.Bee schreef:Want, wees eerlijk: Schiphol heeft vanaf het nu voorziene eindpunt gewoon een frequente spoorverbinding, er valt maar weinig te halen tussen Amstelveenseweg en Schiphol en om voor honderden miljoenen euro's (want dat gaat het zeker kosten vanwege de benodigde tunnels) een back-up voor de spoortunnel omdat er nog wel eens storingen zijn aan te leggen lijkt mij ook enigszins overdreven.
De N/Z-lijn had inderdaad gewoon door moeten rijden tot minimaal Westwijk.Bee schreef:Er is maar een richting waarin de Noord-Zuidlijn echt had kunnen groeien en dat was de richting van Amstelveen, Uithoorn en Aalsmeer geweest. Helaas heeft men in Amsterdam een zwalkend bestuur, ettert dat door richting de Stadsregio en heeft dat effecten op de drie plaatsen ten zuiden van Amsterdam die in hun gezamenlijke OV-visie niet verder komen dan vaagheden en onduidelijke verlangens. Het is af en toe om je te beschamen. Gelukkig staat er Diemen op mijn ID-kaart als woonplaats en Rotterdam als geboorteplaats, want wat ze daar binnen de A10 uitspoken is te gek voor woorden.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
M50 ligt misschien wel langs treinsporen, maar biedt verbindingen aan die de trein niet biedt. Sloterdijk, Lelylaan , Zuid, RAI, Duivendrecht, Bijlmer en Holendrecht zijn dan wel treinstations, maar er rijdt geen trein deze stations. Zelfs tussen de belangrijkste stations uit dit rijtje (Sloterdijk en Zuid) rijdt geen trein. Of neem nou Station RAI en station Bijlmer, ook allebei treinstations, maar zonder directe treinen. De metro en spoorlijn vullen elkaar hier dus aan. Er zijn maar een beperkt aantal reizen waarvoor er gekozen moet worden tussen trein en metro.R-Flow schreef: Ik denk persoonlijk dat heel wat mensen gebruik zullen maken van een metrolijn naar Schiphol. Zie M50, die ligt ook voor 90% langs bestaande spoorlijnen en dat is inmiddels de drukste lijn van Amsterdam. Dus blijkbaar zegt dat niet zoveel.
Ook de Oostlijn is een prachtig voorbeeld van lijnen die elkaar aanvullen. Doordat er een metro naar Bijlmer rijdt hoeven de IC's uit Centraal er niet te stoppen en kunnen ze vanuit Amstel gewoon gelijk doorkarren naar Utrecht.
Bij een doorgetrokken NZ-lijn hebben alle treinstations die de lijn aandoet al treinen naar Schiphol. Zowel vanuit Zuid als vanuit Centraal gaan er veel treinen naar Schiphol. De enige verbinding die geboden wordt waar nu geen treinen rijden is Centraal - Zuid, maar die is er al zonder doortrekking.
Metrolijnen langs spoorlijnen is een heel goed idee, maar alleen als ze elkaar aanvullen om samen een compleet product te vormen. Als ze niets anders doen dat elkaar beconcurreren is het weggegooid geld omdat iedereen die van die nieuwe metro gebruik zal maken anders gewoon in een trein had gezeten. Wel extra exploitatiekosten dus, maar geen extra inkomsten.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Het is ook daarom dat de kleine ring naar alle waarschijnlijkheid niet gesloten gaat worden. Metrostation Centraal is wel door zijn ligging erop voorbereid (parallel op de treinsporen, vandaar ook het geslinger in de binnenstad). Tussen de Ietsjelaterweg en CS zou eigenlijk alleen een station Haarlemmerplein (of wat ik iets sjieker vind klinken: Willemspoort) kunnen komen. Uit een studie is gebleken dat deze verbinding niet zo gek veel reizigers trekt, hooguit reizigers die nu de trein nemen. Het gebied rond de Haarlemmerpoort/Westergasfabriek wordt nu prima door bussen ontsloten. Vandaar dat, als M50 wordt doorgetrokken gaat worden, hij waarschijnlijk naar de Van Hasseltweg gaat.
Maar nu zit ik op Koekel Meps te kijken... je ziet hier nogal wat overruimte in de bocht, plus een strook tussen twee sloten parallel aan de treinsporen.. is dat ruimtereservering voor een doorgetrokken metro?
Maar nu zit ik op Koekel Meps te kijken... je ziet hier nogal wat overruimte in de bocht, plus een strook tussen twee sloten parallel aan de treinsporen.. is dat ruimtereservering voor een doorgetrokken metro?
Ik doe ook maar wat
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Dat is waar.RoelZ1 schreef:M50 ligt misschien wel langs treinsporen, maar biedt verbindingen aan die de trein niet biedt.
Dat zou natuurlijk erg mooi zijn omdat op die manier een nieuwe Noord/West verbinding ontstaat en een groter deel van Noord op het metronetwerk wordt aangesloten dan dat bij de N/Z-lijn alleen het geval is.Ardan schreef:Vandaar dat, als M50 wordt doorgetrokken gaat worden, hij waarschijnlijk naar de Van Hasseltweg gaat.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Er is nooit een officieel plan voor een metro van Isolator naar Centraal geweest. Het huidige eindpunt was altijd zo voorzien geweest. De ringlijn was ook nooit voorzien op CS, de metro zou na CS ondergronds de route van tram 1 naar Osdorp gaan volgen.
De rails en bovenleiding op de Lelylaan zijn in de jaren 80 of 90 volledig vervangen en toen voorbereid op mogelijke inzet van sneltrams ala lijn 51.
De rails en bovenleiding op de Lelylaan zijn in de jaren 80 of 90 volledig vervangen en toen voorbereid op mogelijke inzet van sneltrams ala lijn 51.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 08 apr 2012, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Je bedoelt 'Na CS' waarschijnlijk?Bee schreef:de metro zou Naar CS ondergronds de route van tram 1 naar Osdorp gaan volgen.
In elk geval, die lijn van CS naar Osdorp (onder de Prinsengracht en Van Lennepgracht, bovengronds over de Lelylaan en over viaduct door Osdorp) zou goed doorgetrokken kunnen worden naar Schiphol als er ooit iets van moet komen.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Klopt, autocorrectie van mijn mobiele telefoon.Bram schreef:Je bedoelt 'Na CS' waarschijnlijk?Bee schreef:de metro zou Naar CS ondergronds de route van tram 1 naar Osdorp gaan volgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten