Pagina 1 van 3

CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 19:05
door Suus
CDA wil Noord/Zuidlijn doortrekken
De Kamerfractie van het CDA wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) onderzoek laat doen naar het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Het CDA wil niet dat de nieuwe metrolijn, die eind 2017 moet gaan rijden, eindigt op station Zuid.

Verlenging naar Schiphol is een lang gekoesterde wens van Amsterdam, maar er is nooit diepgaand onderzocht wat de kosten zijn.

Vorige maand werd officieel besloten dat de metrolijn in de toekomst niet naar Amstelveen gaat, zoals ook jaren de bedoeling was van de gemeente. Het CDA vindt dat een verstandig besluit. Zo'n uitbreiding is niet echt noodzakelijk en met het oog op de crisis te kostbaar. Maar doortrekken naar Schiphol zou een serieuze en haalbare optie kunnen zijn, verwacht CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.
Bron: Parool

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 19:14
door Edwin
Dan is de vraag hoeveel zin het traject van buslijn 310 tussen Amsterdam Zuid en Schiphol NS/Plaza nog heeft. Maar de metro is wel een beter alternatief dan de 310 wanneer er problemen zijn bij de NS rondom Schiphol.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 19:21
door Jef400
Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: do 29 mar 2012, 17:08
door VIRM
Voordeel is dat het centrum van Amsterdam zonder overstap op Amsterdam Centraal of een ander station bereikbaar is.
Echter gaan er vanuit Amsterdam Zuid dacht ik zo'n 12 treinen per uur naar Schiphol. Dus dan gooi je er eigenlijk nog meer capaciteit bij. Is dat echt nodig?

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: do 29 mar 2012, 17:32
door Ardan
Ik zie liever doortrekking van de Oostlijn over de Lelylaan naar Schiphol.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 12:25
door Freek
JeffreyMeijer schreef:Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
Nee.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 12:40
door R-Flow
Ardan schreef:Ik zie liever doortrekking van de Oostlijn over de Lelylaan naar Schiphol.
Als die een keer gerealiseerd wordt rondom de eeuwwisseling bedoel je? Tot die tijd is het misschien een strak plan iets meer te doen met de N/Z-lijn dan 'm enkel dat knullige stukje Buikslotermeerplein-Station Zuid op en neer te laten pendelen. De lijn in z'n huidige vorm gaat natuurlijk helemaal nergens over gezien de ellende, tijd en geld dat erin gestoken is. Met een directe doortrekking naar Schiphol wordt het tenminste nog een waardig project. Heb het sowieso altijd al vreemd gevonden dat er geen goede metro- of tramverbinding naar Schiphol is.
JeffreyMeijer schreef:Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
Huh, hoezo dat dan? Metro en HSL dienen een totaal ander publiek. Dingen moeten wel héél vreemd lopen willen die elkaar beconcurreren.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 13:16
door Anne
R-Flow schreef:
JeffreyMeijer schreef:Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
Huh, hoezo dat dan? Metro en HSL dienen een totaal ander publiek. Dingen moeten wel héél vreemd lopen willen die elkaar beconcurreren.
Bovendien is de HSL stop juist van belang voor ri. Rotterdam - Brussel - Parijs.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 13:17
door reisthijs
Edwin schreef:Dan is de vraag hoeveel zin het traject van buslijn 310 tussen Amsterdam Zuid en Schiphol NS/Plaza nog heeft.
Het meest voor de hand liggende antwoord lijkt me dat die bus hier wordt vervangen door de metro. Ik neem tenminste aan dat die metro niet non-stop van Zuid naar Schiphol zal rijden maar dat er nog een paar tussenstations komen. Misschien is het mogelijk (een deel van) de busbaan van lijn 310 om te bouwen tot metrolijn?

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 13:17
door Suus
R-Flow schreef:Heb het sowieso altijd al vreemd gevonden dat er geen goede metro- of tramverbinding naar Schiphol is
Is dat nodig dan? Het is een van DE knooppunten in het nationaal spoorwegennet.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 13:19
door R-Flow
reisthijs schreef:Misschien is het mogelijk (een deel van) de busbaan van lijn 310 om te bouwen tot metrolijn?
Je wil met de metro over de A10? Dat is namelijk tussen Zuid en afslag Sloten de busbaan… :P Denk verder dat niemand zit te wachten op metro en bus die dezelfde baan delen, al helemaal niet gelijkvloers. Tussen de Nieuwe Meer en Schiphol Plaza rijden er immers ook andere buslijnen over die busbaan en zijn er kruisingen met andere wegen.
Bee schreef:Is dat nodig dan? Het is een van DE knooppunten in het nationaal spoorwegennet.
Juist daarom toch? Al die bussen rijden er toch ook met een reden naartoe of niet dan? Daarnaast heb je een aantal andere locaties langs het traject die profijt kunnen hebben van een betere OV-verbinding. Riekerpolder of Ringvaart als eindpunt is het ook niet helemaal… Typisch gevalletje Isolatorweg.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 17:32
door VIRM
R-Flow schreef:
Ardan schreef:Ik zie liever doortrekking van de Oostlijn over de Lelylaan naar Schiphol.
Als die een keer gerealiseerd wordt rondom de eeuwwisseling bedoel je? Tot die tijd is het misschien een strak plan iets meer te doen met de N/Z-lijn dan 'm enkel dat knullige stukje Buikslotermeerplein-Station Zuid op en neer te laten pendelen. De lijn in z'n huidige vorm gaat natuurlijk helemaal nergens over gezien de ellende, tijd en geld dat erin gestoken is. Met een directe doortrekking naar Schiphol wordt het tenminste nog een waardig project. Heb het sowieso altijd al vreemd gevonden dat er geen goede metro- of tramverbinding naar Schiphol is.
JeffreyMeijer schreef:Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
Huh, hoezo dat dan? Metro en HSL dienen een totaal ander publiek. Dingen moeten wel héél vreemd lopen willen die elkaar beconcurreren.
Wat ik mij eigenlijk afvraag: is het niet een idee om de Noord-Zuidlijn in zuidelijke richting door te trekken over de Amstelveenlijn en dan naar Uithoorn en Aalsmeer (eventueel de lijn splitsen waarbij de helft van de metro's naar Aalsmeer en de helft naar Uithoorn gaan). In noordelijke richting zou je de Noord-Zuidlijn door kunnen trekken naar Monnickendam/Edam/Volendam.

EDIT: overigens heeft men in Zaandam nog een wens dat de Noord-Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Zaandam. Lijkt mij een beetje overbodig, aangezien Zaandam al een goede treinverbinding met Amsterdam heeft.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 17:41
door Klaasje
Waar kennen we die gedachte nou van?

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 17:46
door zone5324bericht...
voor de gemeente Amstrdam zou het in ieder geval een goed alternatief zijn, voor uitval van treinverkeer door problemen bij Prorail...

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 21:02
door Vinny
Klaasje schreef:Waar kennen we die gedachte nou van?
Alle goede ideeen zijn de afgelopen 20 jaar al minimaal 1 keer genoemd, zo niet 50 keer. Helaas gebeurt er zo weinig mee, en wordt er alleen veel geld in halfbakken oplossingen geinvesteerd waar bijkans de meeste mensen er ook nog eens op achteruit gaan.

En dan noemen ze mij cynisch... :evil:

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 21:04
door Klaasje
Helaas heb je wel gelijk.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 21:06
door willy84
Volgens mij is er voorlopig geen geld voor dit soort fany plannetjes.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 23:34
door Ruben
Bee schreef:Vorige maand werd officieel besloten dat de metrolijn in de toekomst niet naar Amstelveen gaat, zoals ook jaren de bedoeling was van de gemeente. Het CDA vindt dat een verstandig besluit. Zo'n uitbreiding is niet echt noodzakelijk en met het oog op de crisis te kostbaar. Maar doortrekken naar Schiphol zou een serieuze en haalbare optie kunnen zijn, verwacht CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.
"Niet echt noodzakelijk". Nee dat is een metro naar Schiphol natúúrlijk wel! Kom op zeg, wat een idioot gelul. 12 treinen per uur (alleen naar Zuid al), en dan wil hij nog tig metro's datzelfde stuk langzamer laten afleggen. En dan het niet doortrekken naar Amstelveen verstandig noemen, terwijl die lijn toch al aan renovatie toe is. Geen cent aan uitgeven, het is inderdaad crisis; laat dat geval nu ook maar op station Zuid eindigen ook.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: za 31 mar 2012, 12:23
door Fles
Langzamer? Wou je een halte Riekerpolder ertussenin doen of zo? :?:

En verder is Zuid gewoon NIET de place to be. En is het voor mensen vanuit Schiphol nou juist net WEL zo dat overstappen een probleem is aangezien die altijd massa's koffers bij zich hebben. Zo raar is het hele idee op zich niet hoor.

Alleen is er totaal geen geld voor natuurlijk :(

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: za 31 mar 2012, 12:26
door Geert
Maar je gaat toch geen bakken met geld uitgeven om een metrolijn aan te leggen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol alleen omdat dat wat gehannes met koffers scheelt? Er zijn genoeg verbindingen met de trein, Schiphol is prima te bereiken vanuit Amsterdam...

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: za 31 mar 2012, 12:38
door RoelZ1
De vraag is een beetje of je miljarden uit wil geven, alleen maar om iets 'makkelijker' te maken. Als het echt alleen om toeristen zou gaan die makkelijk naar het centrum van Amsterdam moeten is een 'airport-shuttle-bus' zoals de 197, maar dan met wat extra marketing, kofferruimte en doortrekken naar de oude binnenstad toch ook goed? Toeristen maakt het echt niet uit of ze 20 minuten in een metro zitten of 40 minuten in een bus.

Een metro naar Schiphol via deze route heeft dat inderdaad als enige doel omdat er, behalve de ontsluiting van een mini-stukje Badhoevedorp en en paar kantoren in Riekerpolder, verder geen winst is en geen andere lijnen kunnen worden vervangen. Dat is het wat mij betreft niet waard.

De enige 'metro naar Schiphol' die de investeringen (in economisch betere tijden) waard kan zijn is in mijn ogen een Westlijn, die behalve de verbinding Amsterdam - Schiphol ook voor een betere ontsluiting van de Westelijke binnenstad, Oud-West, Slotervaart, Osdorp, Badhoevedorp en een eventuele tweede terminal van Schiphol zorgt. Ook zou er door die lijn flink gesneden kunnen worden in trams naar het Westen, terwijl bij de Zuid-Schiphollijn hooguit lijn 310 kan verdwijnen.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: za 31 mar 2012, 13:19
door VIRM
Geert schreef:Maar je gaat toch geen bakken met geld uitgeven om een metrolijn aan te leggen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol alleen omdat dat wat gehannes met koffers scheelt? Er zijn genoeg verbindingen met de trein, Schiphol is prima te bereiken vanuit Amsterdam...
Volgens die redenatie zijn de Hemboog en Utrechtboog dan ook overbodig?

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: za 31 mar 2012, 13:21
door Klaasje
Nee, de Utrechtboog gaat echt over substantiële hoeveelheden reizigers die een substantiële winst in reistijd hebben. Voor de Hemboog gaat dat eerste wat minder op maar het tweede zeer zeker wel. Hetzelfde geldt voor de Gooiboog.

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: za 31 mar 2012, 13:23
door Vinny
Perroncapaciteit op Amsterdam Centraal is de systeem-autischtische rechtvaardiging van de Hemboog. Ik heb het zelf ook niet verzonnen... :')

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Geplaatst: za 31 mar 2012, 14:56
door Geert
VIRM schreef:
Geert schreef:Maar je gaat toch geen bakken met geld uitgeven om een metrolijn aan te leggen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol alleen omdat dat wat gehannes met koffers scheelt? Er zijn genoeg verbindingen met de trein, Schiphol is prima te bereiken vanuit Amsterdam...
Volgens die redenatie zijn de Hemboog en Utrechtboog dan ook overbodig?
De Hemboog vind ik ook niet erg nuttig, eerlijk gezegd.
Maar terug on-topic: als je de Noord-Zuidlijn bij Amsterdam Zuid laat eindigen en het treinperron om de hoek is met 12 treinen naar Schiphol, dan heeft doortrekken van de metrolijn weinig nut. De nieuwe metrostellen die eraan komen lijken wat geschikter om koffers mee te nemen, gelet hoe de inrichting (banken enzo). Als je op Zuid in de Sprinterseries allemaal SLT's hebt, dan kun je met je koffer en OV-chipkaart (en voldoende brede poortjes) toch gewoon van metro naar trein rollen met je rolkoffertje?
Dat lijkt mij dus ook, gemiddeld elke 5 minuten een trein naar Schiphol lijkt me al een prima verbinding tussen Amsterdam Zuid en Schiphol. Jammer van de overstap, maar het lijkt me eerlijk gezegd vrij kostbaar om een metrolijn naar Schiphol aan te leggen (moet die lijn dan eindigen in/naast de bestaande tunnel? Of op een andere locatie in de buurt van de terminal? Erg veel ruimte is er niet -> duur).