Pagina 1 van 1

Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: do 29 mar 2012, 21:33
door VIRM
HAARLEM De buslijn Zuidtangent / R-net behoord tot de zes beste HOV buslijnen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) in Europa.

Dat is de conclusie van een Europees onderzoek naar HOV buslijnsystemen. De schrijvers van het rapport zijn onder de indruk van de regionale netwerkgedachte, de manier van inpassing, de lage kosten en de reizigersgroei van dertig procent.

In het BHLS rapport (Buses with high level services) krijgen zes Europese stedelijke gebieden de hoogste waardering voor hun HOV buslijnensysteem: Twente, Zuidtangent / R-net en in het buitenland Kent Thameside, Nantes, Rouen en Parijs.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/77178/Buslij ... van+Europa

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 00:48
door Fles
en wat definieert een vervoerssysteem als zijnde "HOV"? I.e. wat is er het Hoogwaardige aan?

En daarna: In hoeverre is dit iets anders dan gewoon wij-van-WC-eend-achtige borstklopperij? :?:

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 11:43
door RoelZ1
Het is natuurlijk de 'miss-WC-eend' verkiezing. Dat er een WC-eend wint staat vast, maar zij mag nu wel zeggen de mooiste WC-eend ter wereld te zijn.

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 13:02
door R-Flow
Fles schreef:en wat definieert een vervoerssysteem als zijnde "HOV"?
Als er een R-NET sticker op het voertuig is geplakt. :D

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: za 31 mar 2012, 14:39
door gkw1969
Rare reacties:
HOV = Hoogwaardig Openbaar Vervoer:

Dit kan op verschillende manieren gerealiseerd worden:
1) Frequentie;
2) Luxe;
3) Snelheid;

In het geval van R-Net Haarlem-Amsterdam ZO (want dat is de lijn die zo hoog scoort) is dat de frequentie en de snelheid van het vervoer.

Een criteria voor de onderzoekers was het succes in termen van passagiersgroei en oponthoud.
2 zaken dus waar deze R-Net lijn natuurlijk goed aan voldoet. Lijn 300 was vanaf het begin een succesformule die in zijn eerste jaar alle verwachtingen al te boven ging.

De hoge score voor Twente zit hem voornamelijk in de doorstroomassen in Enschede; deze zijn zo waardevol voor de dienstregeling gebleken dat vrijwel alle lijnen die hiervan gebruik maken geen vertragingen meer kennen. De stijging in passagiersaantallen zijn terug te vinden op lijn 3 tussen Enschede en Glanerbrug, waar in 2 jaar tijd 30% stijging is waargenomen omdat de bus daar LANGS de files rijdt, i.p.v. dat deze er in staat.

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: za 31 mar 2012, 17:02
door Thom91
Fles schreef:en wat definieert een vervoerssysteem als zijnde "HOV"? I.e. wat is er het Hoogwaardige aan?

En daarna: In hoeverre is dit iets anders dan gewoon wij-van-WC-eend-achtige borstklopperij? :?:
Wat HOV is is totaal onduidelijk en nergens duidelijk gedefiniƫerd. Wij moesten een HOV project doen op school voor een bus. We hebben ons lam gezocht en toen maar zelf onze eisen gesteld aan wat wij vinden HOV aan moet voldoen.

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: za 31 mar 2012, 17:06
door Klaasje
Ja het is ook vaag. Ging het toevallig over HOV in Zaandam?

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: za 31 mar 2012, 17:47
door huibf
HOV is Halte Overslaande Vervoer of Halte Opdoekend Vervoer.

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: za 31 mar 2012, 18:00
door Klaasje
:')

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: za 31 mar 2012, 18:10
door R-Flow
huibf schreef:HOV is Halte Overslaande Vervoer of Halte Opdoekend Vervoer.
Je bent er zeker ook voorstander van als Intercity's bij ieder tussengelegen station stoppen?

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: za 31 mar 2012, 20:02
door huibf
R-Flow schreef:
huibf schreef:HOV is Halte Overslaande Vervoer of Halte Opdoekend Vervoer.
Je bent er zeker ook voorstander van als Intercity's bij ieder tussengelegen station stoppen?
Nee, zeker niet. Maar HOV wordt soms helemaal verkeerd uitgevoerd.
Mooi Voorbeeld is HOV 2 in Eindhoven.
Het noordelijke deel is totaal niet nodig (nuenen-eindhoven) er is hier een "probleem"gecreƫerd er is namelijk hier geen HOV nodig, en dat terwijl HOV naar Valkenswaard of naar de Kempen wel hard nodig is, evenals het busstation wat al jaren te klein is.

Daarbij de HOV baan (die dus over de M.Glaan gaat lopen en Sterrenlaan naar Nuenen) is beduidend langzamer dan de snellere route die er nu is (van de A270).
De huidige verbindingen naar de scholen op de Sterrenlaan is via HOV ook om en gaat meer tijd kosten en meer mat.ritten omdat een keerpunt pas 1 km verderop is.

Daarbij worden bestaande halten weggehaald, ook voor het onderliggend net dat ook over de HOV baan gaat rijden. Daarbij worden een aantal stadslijnen (2 en 3) straks ernstig vertraagd doordat ze verkeerstechnisch de busbaan niet op kunnen en dus tussen het gewone verkeer moeten wurmen (waarvan de beschikbaarheid van de rijbanen er de helft verdwijnen voor de aanleg van de HOV baan).

Van sommige problemen rondom HOV 2 hebben ze nog geen oplossing. Lijn 2 zal toch een keer ergens de HOV baan op moeten geraken, ook weet men totaal niet hoe men de ring wil oversteken en het busstation op moet rijden.
Er is totaal niet gekeken naar het onderliggende net en Hermes mag zich niet bemoeien met HOV.

Men heeft niet geleerd van HOV 1. Hier zijn ook teveel halten weggehaald.
De totale reistijd gaat in veel gevallen omhoog omdat de looptijd naar de halten te lang wordt. Daarbij is in HOV 1 nergens rekening gehouden om een fiets te stallen en is dit omslachtig mdat de busbaan tussen de rijbanen in ligt (HOV 2 wordt wat dat betreft wel beter)

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: za 31 mar 2012, 20:08
door Klaasje
Nou ga je een Eindhovens voorbeeld gebruiken om te bewijzen dat jouw stelling klopt. Nou gezien de situatie is dat iets wat alleen op die manier in Eindhoven gebeurd. (En nog op een vreemde wijze ook.) Overigens heeft dat ook niet zoveel met HOV te maken anders dan dat we een busbaan automatisch HOV noemen.

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 09:47
door Fles
gkw1969 schreef:Rare reacties:
HOV = Hoogwaardig Openbaar Vervoer:

Dit kan op verschillende manieren gerealiseerd worden:
1) Frequentie;
2) Luxe;
3) Snelheid;

In het geval van R-Net Haarlem-Amsterdam ZO (want dat is de lijn die zo hoog scoort) is dat de frequentie en de snelheid van het vervoer.

Een criteria voor de onderzoekers was het succes in termen van passagiersgroei en oponthoud.
2 zaken dus waar deze R-Net lijn natuurlijk goed aan voldoet. Lijn 300 was vanaf het begin een succesformule die in zijn eerste jaar alle verwachtingen al te boven ging.

De hoge score voor Twente zit hem voornamelijk in de doorstroomassen in Enschede; deze zijn zo waardevol voor de dienstregeling gebleken dat vrijwel alle lijnen die hiervan gebruik maken geen vertragingen meer kennen. De stijging in passagiersaantallen zijn terug te vinden op lijn 3 tussen Enschede en Glanerbrug, waar in 2 jaar tijd 30% stijging is waargenomen omdat de bus daar LANGS de files rijdt, i.p.v. dat deze er in staat.
Tsja, zo kan ik het ook. Een verandering van 1 naar 2 postkoetsen per week is volgens die crfiteria ook ineens "Hoogwaardig" want het voldoet aan "succes in termen van passagiersgroei".

Het enige wat je omschrijft is "Openbaar vervoer". Nergens blijkt waarom we iets "hoogwaardig" zouden moeten noemen. GVU-lijn 12 rijdt in de spits 20 tot 25 keer per uur, als DAT geen frequentie is...? Passagiersgroei? Hoeveel wil je hebben? :lol: Maar niemand die het bedacht krijgt om dat "Hoogwaardig OV" te noemen, wat volgens jouw criteria zou moeten. En terecht natuurlijk.

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 10:46
door RoelZ1
Ze hebben natuurlijk 2 sets criteria he ;).

1 set om te bepalen of iets HOV is,
1 set om de HOV's een cijfer te kunnen geven.

Reizigersgroei is duidelijk een criterium uit de 2e set.

Overigens is GVU-lijn 12 algemeen geaccepteerd als HOV.

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 12:53
door Fles
RoelZ1 schreef:Overigens is GVU-lijn 12 algemeen geaccepteerd als HOV.
:')

Dan is HOV algemeen geaccepteerd als een term die geen fuck waard is.

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 16:41
door Thom91
http://nl.wikipedia.org/wiki/GVU#De_Uithof
Volgens bovenstaande link is lijn 11 ook HOV :')

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 20:28
door Vinny
De HOV is een sof.
http://www.omroephumor.nl/v-interliner.html
http://www.omroephumor.nl/v-dienstregeling.html
http://www.omroephumor.nl/v-groen.html

De jaren '90. De introductie van een "nieuw" openbaar vervoersconcept dat de wereld zou gaan veroveren. :')