Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
HOOFDDORP, 30 maart – Op het station Hoofddorp heeft een trein de bovenleiding kapot getrokken en hiermee het treinverkeer in de regio lam gelegd. Doordat de bovenleiding op de trein lag, konden de passagiers de trein ook niet verlaten.
Nadat de spanning van de bovenleiding gehaald was, en de bovenleiding geaard, was het veilig om de trein te verlaten. Medewerkers van de spoorwegen kwamen direct ter plaatse om met de herstel werkzaamheden te beginnen. Hoelang de vertraging gaat duren is verder niet bekend.
Dit is iets waar ik behoorlijk veel vraagtekens bij zet. Hoe kan een trein de bovenleiding nou kapottrekken??? De geleiding zit toch niet vastgeplakt of aan de bovenleiding of de geleiding kan toch niet plots bovenop de bovenleiding komen of ben ik nu zo gek???
Als de stroomafnemer van een trein op een of andere manier beschadigd is geraakt kan die natuurlijk best een keer verstrikt raken in de bovenleiding en deze hierdoor kapottrekken. Zijn genoeg mogelijkheden te bedenken waarbij zoiets gebeurd: er kan een vogel tegenaan vliegen of het kan simpelweg slijtage zijn waardoor een onderdeel losraakt. En het kan natuurlijk ook dat de bovenleiding al beschadigd geraakt was (bv. door harde wind) en vervolgens losraakt zodra er een trein langskomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Toch gebeurt het regelmatig, en vooral VIRM is er goed in. Het technische verhaal ken ik niet helemaal, maar de combinatie van versleten stroomafnemer (het schuitje, dat deel dat tegen de draad aan zit, slijt) en niet meer helemaal jofele bovenleiding (die slijt ook) is niet altijd even gelukkig.
Om dit soort redenen loopt er tegenwoordig een luchtslangetje mee door het schuitje (althans bij VIRM, ik hoop bij de rest ook) zodat de handel vanzelf omlaag zakt als het schuitje breekt. Zodat je niet (zoals in dit filmpje) met een kapotte hark tegen die rijdraad aan blijft rossen. Neemt niet weg dat het tegenwoordig nog steeds kan natuurlijk :)
Na een stroomloze brug de pantograaf te hoog hebben waardoor deze een heel stuk bovenleiding meetrekt. De Beneluxloc's waren er goed in bij de Kaagbrug...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dat klopt. De wind houdt de panto gedeeltelijk omhoog en de panto's van de reeks 11 heeft meer veerkracht aangezien in België de bovenleiding hoger hangt dan bij ons.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
De E-GTW's van Arriva hebben dat ook een keer gedaan op een toelatingsrit... begrenzing op de hoogte van de stroomafnemer zat er nog niet op als ik me niet vergis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Overigens heeft de ICE geloof ik een heel mooi systeem hiervoor, iets met spanning meten ofzo, iig is dat bij de V-IRMs als kosten besparing toen niet toegepast...
Vervolgens zijn die dingen door het IVW ooit bijna van het Nederlandse spoor verbannen omdat de machinist teveel storingsmeldingen tijdens het rijden krijgt.
Conducteurs kunnen tijdens de rit storingsmeldingen invoeren in het computersysteem van de ICE (bijvoorbeeld ontbrekende klaptafeltjes e.d.). Bij grote stations staat dan een zender die alle storingsmeldingen van de ICE ontvangt en centraal opslaat. Zodra een ICE dan in een werkplaats komt voor controle komt er een lijst met alle storingen uit de computer rollen en kan alles opgelost worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Heeft de NS ook - via de Railpocket, die gebruikt ook wifi op stations, maar geloof dat alle HCs zo'n bloedhekel aan dat ding hebben en dat NedTrain het geen prio geeft dat niemand die dingen ooit maakt...