Pagina 1 van 2

Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 10:23
door VIRM
Rond Schiphol rijden minder treinen door kortsluiting in de motor van een trein.

De trein staat stil in de Schipholtunnel. Daarom was het treinverkeer daar tijdelijk stilgelegd. Inmiddels zijn de meeste sporen weer in gebruik. De NS zet bussen in, er moet rekening worden gehouden met vertraging.

Reizigers in de kapotte trein konden via het perron in de Schipholtunnel naar buiten. Personeel van de NS bekijkt of de kapotte trein op eigen kracht uit de tunnel kan komen, of dat hij moet worden weggesleept.

http://nos.nl/artikel/358432-minder-tre ... iphol.html

Het gaat de laatste anderhalve/twee weken echt lekker rond Schiphol, heh?

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 10:24
door webguy
Omdat het een tunnel is worden veel dingen erg opgeschaald qua veiligheid. Enigzins terecht, er zijn rapporten over veiligheid geschreven waar je niet blij van wordt, maar zorgt er wel voor dat alles zooitje is de rest van de dag daar. Dat heeft meer met bijsturing te maken denk ik.

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 10:28
door Klaasje
Ik weet het wel zeker.

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 10:32
door webguy
Wanneer zouden we ipv punctualiteitscijfers "bijsturingsperformance" cijfers gaan zien? Heeft de NS wel door dat het bijsturingsprobleem alleen maar erger wordt?

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 10:35
door Klaasje
Als je allerlei dingen ziet die "perongeluk" openbaar zijn geworden over de sneeuwperiodes dan lijkt het alsof men het een beetje probeert te verzwijgen..

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 11:08
door Caspar
De site van de NS zegt dat er helemaal geen treinen rijden rondom Schiphol. Maar er rijden wel degelijk treinen.

Gevalletje: We rijden wel mondjesmaat maar willen niet dat naar de reizigers toe communiceren?

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 11:11
door Fles
Die conclusie laat zich makkelijk trekken he :Y

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 12:26
door webguy
Mn vriendin moest vanochtend vanaf Arnhem naar Utrecht. Dat de s3100 niet reed kon ik voorspellen, maar hij stond doodleuk in de AV en reisplanner. Ding is nooit komen opdagen, maar ook niet uit de reisinfo gehaald. Wel omroep op station dat 'ie niet reed. Overigens vrij knullig, want dat ding is 18 min bezig om van Nijmegen naar Arnhem te gaan. Weten ze in die tijd nog steeds niet dat 'ie vertraagd is?

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 13:39
door deadlock
webguy schreef:Omdat het een tunnel is worden veel dingen erg opgeschaald qua veiligheid. Enigzins terecht, er zijn rapporten over veiligheid geschreven waar je niet blij van wordt, maar zorgt er wel voor dat alles zooitje is de rest van de dag daar. Dat heeft meer met bijsturing te maken denk ik.
Eén kapotte trein en daarom ALLE ZES de sporen buitendienststellen? :')

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 13:56
door webguy
Ja, het is idd absurd. Volgens Prorail op Twitter, waar ik ook uitte dat beetje bizar was (het zijn namelijk 3 buizen) was het in opdracht van de politie. Wat weet een politie overigens over tunnelveiligheid? Als er rook was, misschien, maar met een defecte trein (er werd wel eerst over aanrijding gesproken)....

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 14:00
door Suus
Is de derde buis dan een vluchttunnel, want ik heb altijd gedacht dat de tunnel uit twee buizen bestaat met op geselecteerde plekken ertussen een trap naar boven in geval van nood.

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 14:02
door webguy
Ik weet ook niet hoe die tunnels er uit zitten, maar er zitten zware deuren/schotten in de tunnel met een nooduitgangsymbool. Lijk me dat er idd een trappenhuis daar zit, en dat die van beide buizen te bereiken is. Lijkt me als je een meneer agentje bij de andere deur neer zet terwijl de treinen langsrazen dat je de andere twee buizen altijd wel kan gebruiken...

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 14:13
door R-Flow
En dit is nou precies de reden waarom een metro naar Schiphol wenselijk is... Dat geëtter met NS-treinen in de Schipholtunnel ook altijd... :wink:

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 14:21
door Gekko123
Tja, vervolgens mag de metro ook niet rijden door de veiligheidsjihad als de Schipholtunnel weer eens plat ligt...

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 14:22
door Etienne
[sarcasmemodus aan]We leggen gewoon een metrostation bovenop Plaza[sarcasmemodus uit] :mrgreen:

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 14:35
door Daniel
webguy schreef:Ik weet ook niet hoe die tunnels er uit zitten, maar er zitten zware deuren/schotten in de tunnel met een nooduitgangsymbool. Lijk me dat er idd een trappenhuis daar zit, en dat die van beide buizen te bereiken is.
Die nooduitgangen zien er in ieder geval zo uit :wink: Redelijk goed te zien dat je dus twee buizen hebt met de trap ertussenin.

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 14:59
door duucoo
Gekko123 schreef:Tja, vervolgens mag de metro ook niet rijden door de veiligheidsjihad als de Schipholtunnel weer eens plat ligt...
Alleen als die wordt gekoppeld aan veiligheidsysteem / nooduitgangen / fysieke gedeelte van de Schipholtunnel. Da's onwaarschijnlijk. Metro zal geheel onafhankelijk daarvan gaan en dus normaliter gewoon te gebruiken indien 1 van de 2 brandmelding / brand is.

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 16:14
door M57
Er waren wel aanwijzingen dat het om iets groters ging, en later was er ook nog iets met de bovenleiding zelf.

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 16:51
door isadora
Caspar schreef:........................

Gevalletje: We rijden wel mondjesmaat maar willen niet dat naar de reizigers toe communiceren?
NS is er niet om passagiers te vervoeren.
Maar om treintjes te laten rijden.

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 18:23
door Thom91
Ik snap jullie niet helemaal, die defecte trein had een ontplofde trafo. Voor hetzelfde geld was die trein in de brand gevlogen. Stel dat toen die andere sporen nog wel in dienst waren wat jullie opperden had de chaos misschien nog wel erger kunnen zijn. Veiligheid voor alles.

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 19:33
door Vinny
Daarom zouden de twee tunnelbuizen onafhankelijk van elkaar moeten kunnen opereren. Overigens is een defecte trafo nog steeds geen aanrijding en werd ik erg droevig van de non-info in de pers vanochtend...

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 19:41
door MdJ
Knal door kortsluiting in de tractieinstallatie. Die knal is door de mensen in de trein opgevat als aanrijding (want ook knal...). Kortsluiting in een tractieinstallatie kan brand veroorzaken, waarbij dat in een tunnel natuurlijk de paniek groot is.

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 19:49
door webguy
Maar een mcn is neem ik aan binnen 5 min ter plekke en kan zien wat/waar/etc. Dat duurt geen 5 uur. Misschien wel om te evacueren, maar nog. Overigens begin ik de politie ook steeds meer te verdenken van onkunde: hoe lang duurt het allemaal wel niet als er politie bij is...

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 20:16
door Caspar
Er stond ook een Fyra 2 uren klem achter de gestrande trein. Aangezien een Fyra niet kan ombouwen blokkeerde dat de boel natuurlijk aanzienlijk.

Re: Minder treinen rond Schiphol

Geplaatst: di 03 apr 2012, 20:43
door webguy
30 min max Watergraafsmeer > Schiphol toch? Niet denken in problemen maar in oplossingen heet dat...