Treinongeluk Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Fles »

R-Flow schreef:
Bee schreef:Wat is dat weer voor vreemde technologie. Men kan er ook gewoon LED-jes in zetten :X
Voordeel is waarschijnlijk dat je bij het vervangen van lampen niet meer die mast in hoeft, daarnaast kan één kast meerdere seinen van licht voorzien. En wie weet zitten er in die kasten wel LEDs.

Bedenk ik nu ter plekke hoor… :P
Zo is het ook inderdaad :pos:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Wat is dat weer voor vreemde technologie. Men kan er ook gewoon LED-jes in zetten :X
Vreemde technologie? Dat is afgekeken van de modelspoorwereld!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door robert55 »

De 24-uurs rapportage van ProRail zegt niet meer dan dat de mogelijkheid van verblinding onderzocht wordt, en dat konden ze natuurlijk niet binnen 24 uur.
Het lijkt me overigens niet zo waarschijnlijk: het was zonnig, niet halfbewolkt [dat is voor zicht soms nog lastiger]. Op het tijdstip van het ongeluk staat de zon nog hoog.
Die seinen staan daar al een aantal seizoenen en dit sein kreeg o.a. geen ATBvv omdat het geen 'recidive' sein is qua STS.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Geert »

R-Flow schreef:
Bee schreef:Wat is dat weer voor vreemde technologie. Men kan er ook gewoon LED-jes in zetten :X
Voordeel is waarschijnlijk dat je bij het vervangen van lampen niet meer die mast in hoeft, daarnaast kan één kast meerdere seinen van licht voorzien. En wie weet zitten er in die kasten wel LEDs.

Bedenk ik nu ter plekke hoor… :P
De lampen waar Daniel op doelt zijn voorzien van halogeenlampen in een kastje naast het spoor, maar tegenwoordig zijn er ook een heleboel LED-seinen. Die LED-seinen zijn erg fel, maar de halogeenseinen zijn redelijk vergelijkbaar met oude seinen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door webguy »

Overigens hebben die seinen ook al eens voor een STS gezorgd geloof ik, ze staan o.a in Gouda, en het nadeel is dat de sneeuw op de kappen voor de seinen niet smelt omdat er geen mega licht in zicht. Traditionele seinen doen dat automatisch door de hitte van het licht. Daardoor heeft geloof ik een mcn op een wintervond een sein gemist in Gouda. Vraag me dan wel af hoe ze met LEDs voorkomen dat sneeuw aan het sein vriest.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Dat probleem zal bij de lichtgeleiderseinen groter zijn dan bij LED's. LED's zijn zo fel dat die door een behoorlijke laag sneeuw heen moeten kunnen schijnen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Caspar »

@ de reactie van Klaasje (van paar dagen geleden)
Ari stelt een rijweg als volgt in tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk (laag):


Vertrekspoor Amsterdam Centraal- Spoor Sa/Sb/Sc/Sd/Se/Sf (handeling treindienstleider Amsterdam westzijde)
Spoor Sa/Sb/Sc/Sd/Se/Sf- Spoor Sg, Sh, Sj, Sk. (kom je langs de plaats van ongeval)(treindienstleider Sgr)
Spoor Sg, Sh, Sj, Sk. Spoor Sj. Sk. (voor Haarlem) en Tb, Tc, Td, Te (naar Zaandam)

Het traject bestaat dus uit 3 acties van Ari. Echter, in een situatie met werkzaamheden waarbij naar en vanaf Zaandam alles via de sporen Tb en Tc naar Sloterdijk, daar stoppend op spoor (50)3 en (50)4, vervolgens enkelspoor over spoor SG richting de sporen Sa, Sb, Sc, Sd, Se en Sf rijdt ontstaan er zeer snel vertragingen zoals ook afgelopen zaterdag.

Om het een en ander een beetje op gang te houden kan je er als treindienstleider ook voor kiezen om zo'n rijweg op te delen, of de betreffende planregel van de trein te gebruiken en dan te kiezen voor ''stel eerste deel in''. Zo kan je bijvoorbeeld een trein vanaf spoor Sf naar spoor Sr instellen, waarna de trein alvast kan doorrijden tot sein 1320, in plaats dat je moet wachten tot de gehele infra beschikbaar komt tot aan Sg.
Daar is natuurlijk niets mis mee, maar in sommige gevallen kan Ari vanaf de andere kant ook een trein instellen waardoor deze tegenover elkaar komen te staan. (niet in bovenstaand voorbeeld, maar wel op spoor Sg bijvoorbeeld.

Even een plaatje van de situatie:
Afbeelding
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Als ik dat zo lees zit het beveiligingstechnisch allemaal heel lastig in elkaar, gezien de vele treindienstleidersgebieden. Feitelijk is de Singelgracht een verlengstuk van emplacement Amsterdam. Je kan immers overal komen (muv SE/SF <-> Haarlem), dan lijkt het logischer om dat ook door een treindienstleider te laten bedienen volgens mij.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Binnen de huidige manieren van kijken naar het systeem (in corridors) zou je eigenlijk een treindienstleider Amsterdam CS-Hemtunnel/Amsterdam Lelylaan moeten hebben en een treindienstleider Amsterdam CS-Sloterdijk (door richting Hlm). Al weet ik niet of dat qua hoeveelheid werk goed te doen is.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Ruben »

Heeft Sloterdijk altijd zo weinig wissels gehad, of zijn deze recent weggehaald? Bijvoorbeeld dat stuk enkelspoor via SG had voorkomen kunnen worden met een wissel kort bij Sloterdijk. Maar de echte reden waarom ik me hierover verbaas, is dat er ook geen wissels ten westen van Sloterdijk liggen richting Haarlem. Nu is er wel een treindienst richting Haarlem op gang gekomen, maar men ging eerst met bussen aanklooien. Alles op CS naar Haarlem keert nu ook op 2 sporen, had er bij Sloterdijk een wissel gelegen kan je de treindienst bij stremmingen of werkzaamheden zo inkorten tot Sloterdijk.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Caspar »

Voor zover ik weet is de situatie rondom Sloterdijk al heel lang dezelfde, en zijn de sporen naar Haarlem (7 en 8 aldaar) al jaren eigenlijk een halte aan de vrije baan.

Waarom dat zo is heb ik me ook vaak afgevraagd. Nu is feitelijk een stukje tweesporig tussen Zaandam en Amsterdam Centraal, bij vertrek uit Sloterdijk.
Laatst gewijzigd door Caspar op do 26 apr 2012, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Sloterdijk is aan de lijn Haarlem-Amsterdam CS inderdaad een halte aan de Vrije baan. Net als Bussum-zuid of Amsterdam Rai.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Caspar »

Amsterdam Rai is dat niet. Het heeft bediende seinen en overloopwissels ten oosten van het station.
(sein 980, 982, 986 988)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Oud-topman: 'NS blunderde met veiligheidssysteem'

Bericht door Wubbo »

Oud-topman: 'NS blunderde met veiligheidssysteem'
Geplaatst op: maandag 30 april 2012 22:59
Laatst bijgewerkt: maandag 30 april 2012 23:00

Er is wel degelijk een treinbeveiligingssysteem dat onder de veertig kilometer per uur werkt. De NS heeft dit echter in 1995 stilletjes en met de verkeerde argumenten afgeschaft. „Een grote blunder”, zegt oud-topman Verheul van de NS, die dat vorig jaar ook al vergeefs meldde aan de Inspectie van Verkeer en Waterstaat.
Lees verder | Dossier Aanrijding Amsterdam - 24 april 2012 | Meer nieuws in dossier Aanrijding Amsterdam - 24 april 2012
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Die kwiteerfunctie kan ik toch moeilijk een treinbeveiligingssysteem noemen, daarnaast staat in het stukje zelf ook dat de veiligheid niet echt wordt verbeterd daardoor. Wellicht is het afschaffen er van niet heel erg verstandig geweest, maar ik zie niet in waarom dit het ongeval in Amsterdam zou hebben bevorderd. Een grote blunder vind ik dan ook een niet passende kwalificatie...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door deadlock »

Ik ben het zowaar met Vinny eens :eek:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Slachtoffers treinbotsing zoeken hulp

Bericht door Geert »

Slachtoffers treinbotsing zoeken hulp
Geplaatst op: dinsdag 1 mei 2012 22:29
Laatst bijgewerkt: dinsdag 1 mei 2012 22:31


Na de treinbotsing in Amsterdam hebben zeker 22 slachtoffers hulp gezocht bij meldpunten buiten de NS om. Dat bevestigden twee meldpunten dinsdag desgevraagd tegen het ANP.

Het meldpunt van de vereniging van letselschadeadvocaten (ASP) kreeg 17 meldingen binnen. Bij het hulp- en informatiepunt van Drost Letselschade vroegen vijf mensen advies.

De meldpunten zijn opgericht om slachtoffers van de treinbotsing te helpen bij hun onderhandelingen over schadevergoeding met de NS. Bij het Special Care Team van de NS zelf meldden zich voor zover bekend zo’n 200 betrokkenen.
Lees verder
erjeebee
Berichten: 1396
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Veel valse claims na treinongeluk Amsterdam

Bericht door erjeebee »

De NS heeft naar aanleiding van het treinongeluk in Amsterdam tientallen valse claims gekregen. Het vervoersbedrijf is coulant en betaalt ook de meest twijfelachtige claims uit.
Zo claimde een reiziger een kostbare Stradivariusviool te hebben verloren. Een ander zei een belangrijke modellenwedstrijd te hebben gemist door het ongeluk.
Het meest geclaimde voorwerp is een iPad.

Bron: telegraaf
Bron: nu.nl
erjeebee
Berichten: 1396
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door erjeebee »

Schaamteloze lieden
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door VIRM »

@Erjeebee: inderdaad. Jammer dat mensen proberen te incasseren op andersmans leed. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door waldo79 »

Gebeurt veel vaker. Met name reisverzekeringen worden getild met hoge, niet traceerbare claims 8-)
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door VIRM »

Alle slachtoffers treinbotsing thuis

Alle gewonden van de treinbotsing van vorige maand in Amsterdam zijn weer thuis. Gisteren is de laatste van de 117 gewonden uit het ziekenhuis ontslagen, meldt de GGD Amsterdam.

http://nos.nl/artikel/375990-alle-slach ... thuis.html
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten