Treinongeluk Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Di 24 Apr 2012, 18:54

Dat is nou eenmaal de maatschappelijke waarde van een slachtoffer in de trein. Dat vinden we met zijn allen veel erger dan een dodelijk slachtoffer in de auto. Nou kan ik me dat bij mensen die dronken achter het stuur tegen een boom aan rijden op zich wel begrijpen, maar de meeste mensen die in het gewone verkeer omkomen zijn ook gewoon fietsende kinderen of normale mensen op weg naar hun werk...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Daan » Di 24 Apr 2012, 19:02

En daarbij komt dat het waarschijnlijk relatief eenvoudig is om het spoor veiliger te maken. We kunnen niet iedereen ATB in de auto laten bouwen, bijvoorbeeld.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Di 24 Apr 2012, 19:08

Je kan op meerdere bekende gevaarlijk punt wel een ongelijkvloerse kruising bouwen of ergens een veiliger fietsoversteek maken. Dat is stukken goedkoper dan ERTMS inbouwen.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor isadora » Di 24 Apr 2012, 19:24

Maar als dat ERTMS toch de norm eens gaat worden, waarom dan nog langer uitstellen?
Kan alleen maar nog duurder gaan worden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Suus » Di 24 Apr 2012, 19:25

Ik vind dat er behoorlijk krampachtig gereageerd wordt op het moment dat het beveiligingssysteem aan de kaak gesteld wordt inderdaad.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Fles » Di 24 Apr 2012, 19:41

isadora schreef:Maar als dat ERTMS toch de norm eens gaat worden, waarom dan nog langer uitstellen?
Kan alleen maar nog duurder gaan worden.



Huu eerst wachten op ERTMS-Vv :P

Of nee eigenlijk hebben we er gewoon geen geld voor :')

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Di 24 Apr 2012, 20:16

Bee schreef:Ik vind dat er behoorlijk krampachtig gereageerd wordt op het moment dat het beveiligingssysteem aan de kaak gesteld wordt inderdaad.

Voor de veiligheid kan je in principe kiezen: Overal ATB-vv neergooien of ERTMS gebruiken. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit. Als je maar wilt betalen. Waar ik vooral tegen ben is het hele idee dat meteen de portemonnee moet worden getrokken voor ERTMS na zo'n ongeval terwijl dat in de eerste plaats niet de goedkoopste oplossing van het probleem is en het in de tweede plaats de vraag is of het zo nu en dan risico lopen echt zo'n ramp is. Het lijkt erop dat mensen het kennelijk maar erg eng vinden dat er zoiets bestaat als een risico dat je iets overkomt in het leven terwijl dat er gewoon bij hoort. Een zelfde soort iets is ook te zien aan hoe veel mensen met vlees omgaan: Wel eten maar absoluut niets van de slacht mee willen maken omdat dat "zielig is". We leven in een maatschappij waar iedereen zijn of haar eigen welvaart erg belangrijk vind maar de consequenties daarvan kennelijk niet wil zien. Wel een auto maar niet bewust willen zijn van gevaren die daar aan verbonden kunnen zijn. Wel weinig geld aan spoor uitgeven maar ondertussen klagen als er ergens een risicoafweging gemaakt moest worden waarna het fout ging op de plek waar het risico laag was. Zelfs als we ERTMS hebben dan kan er in een specifieke situatie met een bepaalde combinatie van omstandigheden een zeer ernstig ongeval gebeuren.

Die hele krampachtigheid zit wat mij betreft meer in de incidentenpolitiek achter "het moet veilig" nadat er iets gebeurd dan in een visie dat je daar beter rustig naar kunt kijken. (Waarmee niet gezegd is dat dat de juiste visie is!)
Laatst gewijzigd door Klaasje op Di 24 Apr 2012, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor isadora » Di 24 Apr 2012, 20:18

Blijft voor mij het feit, dat het in de toekomst alleen maar duurder zal gaan worden.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Di 24 Apr 2012, 20:23

Eigenlijk is dat alleen maar zeker als we niet zouden kiezen voor ERTMS L3. Bij L1 zijn de kosten zeer waarschijnlijk hoger dan in de huidige situatie terwijl ik het niet zo weet van L2.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor robert55 » Di 24 Apr 2012, 23:25

Vraag is of ATB op termijn goedkoper blijft. Je zit vast aan één leverancier voor wie het een klein maar lucratief product is.
Ik ben helemaal niet van 'veiligheid tot elke prijs', maar wat een maatschappelijk aanvaardbaar risico is kan veranderen. NS en ProRail zijn na weer een slecht verlopen winter en nu weer een ongeval waar de aanwezige ATB niet kon ingrijpen langzamerhand niet meer geloofwaardig in hun opstelling.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Di 24 Apr 2012, 23:46

isadora schreef:Blijft voor mij het feit, dat het in de toekomst alleen maar duurder zal gaan worden.

Tja het geld voor alle verbeteringen komt niet magisch uit de lucht vallen hè...

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 25 Apr 2012, 12:24

Machinist had mogelijk last van zon

De machinist van de sprinter die zaterdag betrokken was bij het dodelijke treinongeluk in Amsterdam, had mogelijk last van de zon.

De machinist reed door een rood sein en de oorzaak daarvan zou heel goed de laagstaande zon kunnen zijn. Dat blijkt uit de 24-uursrapportages van ProRail en van de Inspectie Leefomgeving en Transport, die in handen zijn van de NOS.

Beide organisaties willen onderzoeken of de laagstaande zon inderdaad de oorzaak is. De voorruit van de sprinter is na het ongeluk gecontroleerd en bleek helemaal schoon en helder. Er is nog geen verklaring van de machinist zelf in de rapporten te vinden.

Ruim 100 mensen raakten gewond door het treinongeluk en een 68-jarige vrouw kwam om het leven.

AT5
Laatst gewijzigd door Chauf21 op Wo 25 Apr 2012, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto verwijderd i.v.m. mogelijke auteursrechten

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor isadora » Wo 25 Apr 2012, 12:46

R-Flow schreef:
isadora schreef:Blijft voor mij het feit, dat het in de toekomst alleen maar duurder zal gaan worden.

Tja het geld voor alle verbeteringen komt niet magisch uit de lucht vallen hè...

Klopt, maar als er geld nodig is voor het magische Griekenland, dan is het er binnen de kortste keren. :(

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Ruben » Wo 25 Apr 2012, 13:46

Als dat een domino-effect van ineenstortende economieën voorkomt kan dat geld ook maar beter daarvoor uit de lucht vallen dan voor een beveiligingssysteem waar niet dergelijke belangen mee gemoeid zijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Cookie » Wo 25 Apr 2012, 13:59

En on-topic graag weer! Aantal berichten verwijderd.

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor find_your_spot » Wo 25 Apr 2012, 15:07

Dat de zon op het moment tussen 17:00 en 18:00 zeer laag stond kan ik bevestigen. Om gewoon verkeerslichten te zien moest je al zeer goed je best doen, laat staan seinen langs het spoor.
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Fles » Wo 25 Apr 2012, 18:39

bijzonder. De zon ging zaterdag om 20:48 onder. Maar 3½ uur eerder staat ie al laag genoeg om er last van te hebben? :?

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Wo 25 Apr 2012, 18:51

Fles schreef:bijzonder. De zon ging zaterdag om 20:48 onder. Maar 3½ uur eerder staat ie al laag genoeg om er last van te hebben? :?

Nou ja, die dingen hangen natuurlijk vrij hoog. Het viel me laatst op dat de nieuwe generatie seinen - van die platte met vierkante (?) lichten - helemaal geen zonwering hebben hangen boven de lichten. Vroeg me toen af of dat niet problematisch kan worden met zon.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Fles » Wo 25 Apr 2012, 18:55

R-Flow schreef:
Fles schreef:bijzonder. De zon ging zaterdag om 20:48 onder. Maar 3½ uur eerder staat ie al laag genoeg om er last van te hebben? :?

Nou ja, die dingen hangen natuurlijk vrij hoog.


Als je er 10 meter voor staat ja :')

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Wo 25 Apr 2012, 19:12

Oh ja, dezelfde *** die vinden dat een zonnekap ook niet nodig is bij verkeerslichten... Is een zonnebril trouwens niet verplicht voor machinisten?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Daniel » Wo 25 Apr 2012, 19:16

R-Flow schreef:Het viel me laatst op dat de nieuwe generatie seinen - van die platte met vierkante (?) lichten - helemaal geen zonwering hebben hangen boven de lichten. Vroeg me toen af of dat niet problematisch kan worden met zon.

Met een gloeilamp kan dat problematisch zijn, daarom hadden seinen vroeger zonwerende kappen boven de lichten. De moderne seinen bevatten geen lampen meer: die staan ergens in een kast naast het spoor en het licht wordt middels glasvezel naar het sein getransporteerd.
Het licht van die seinen is veel feller (volgens sommige machinisten in de nacht zelfs te fel) waardoor de zonwering niet meer nodig geacht werd. Maar het lijkt me dat verblinding door een laagstaande zon niet afhankelijk is van of er ergens een oud of nieuw sein staat. Je blijft tegen het zonlicht in kijken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Wo 25 Apr 2012, 19:19

Daniel schreef:Maar het lijkt me dat verblinding door een laagstaande zon niet afhankelijk is van of er ergens een oud of nieuw sein staat. Je blijft tegen het zonlicht in kijken.

Dat inderdaad.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor WSM » Wo 25 Apr 2012, 19:31

Men beweert altijd bij hoog en laag dat bij het spoor veiligheid voor alles gaat.
Dan zou toch ook moeten gelden dat als:
a. een geel sein wordt gepasseerd (= rekening houden met een rood sein!)
b. het daaropvolgende sein niet voldoende zichtbaar is door de laagstaande zon en het seinbeeld dus onbekend is (!)
c. daarom gehandeld moet worden als ware het sein rood, tot het tegendeel bewezen is?

Ik raak van de uitleg over de laagstaande zon eigenlijk vooral in uiterste verwarring. Kan de veiligheid niet meer worden gegarandeerd?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 25 Apr 2012, 19:32

Daniel schreef:
R-Flow schreef:Het viel me laatst op dat de nieuwe generatie seinen - van die platte met vierkante (?) lichten - helemaal geen zonwering hebben hangen boven de lichten. Vroeg me toen af of dat niet problematisch kan worden met zon.

Met een gloeilamp kan dat problematisch zijn, daarom hadden seinen vroeger zonwerende kappen boven de lichten. De moderne seinen bevatten geen lampen meer: die staan ergens in een kast naast het spoor en het licht wordt middels glasvezel naar het sein getransporteerd.

Wat is dat weer voor vreemde technologie. Men kan er ook gewoon LED-jes in zetten :X
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Wo 25 Apr 2012, 19:57

Bee schreef:Wat is dat weer voor vreemde technologie. Men kan er ook gewoon LED-jes in zetten :X

Voordeel is waarschijnlijk dat je bij het vervangen van lampen niet meer die mast in hoeft, daarnaast kan één kast meerdere seinen van licht voorzien. En wie weet zitten er in die kasten wel LEDs.

Bedenk ik nu ter plekke hoor… :P


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten