Treinongeluk Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Daniel » Zo 22 Apr 2012, 21:50

Klaasje schreef:Het is echter wel zeer waarschijnlijk dat er een wissel opengereden is.

Dat lijkt me een wat voorbarige conclusie. Laten we hier niet teveel gaan speculeren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor VIRM » Zo 22 Apr 2012, 21:55

Even nieuwsgierig: hoeveel afstand overbrugt de trein als er op een dergelijke lage snelheid (40 a 50 kilometer per uur) een noodstop zou worden gemaakt?
Beul van de blindegeleidelijn

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor FLJ » Zo 22 Apr 2012, 22:27

Triest dat dit ongeval het leven van een reiziger heeft gekost, mijn medeleven gaat bij deze uit naar de nabestaanden! Ben toch wel erg benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Gekko123 » Zo 22 Apr 2012, 22:37

Ook ik wil bij deze mijn medeleven betuigen voor alle betrokkenen bij het ongeluk. Ik heb zo mijn ideeën over de oorzaak, maar die laat ik mooi voor mezelf om speculaties te voorkomen. We horen het over enkele maanden wel.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor webguy » Zo 22 Apr 2012, 22:38

Nu.nl is volgens anoniemen bronnen weer aan het speculeren... vooral over ATB-vv en het ontbreken daarvan
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Zo 22 Apr 2012, 22:38

Sluit me wat betreft medeleven richting slachtoffers en nabestaanden aan bij de vorige bijdragen. Wat mij veder wel stoort is dat mensen die een technische analyse proberen te maken in Nederland worden weggezet als speculeerders. Bij de busramp in Sierre moest ik Zwitserse kranten lezen om mogelijke oorzaken van de crash te achterhalen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Wubbo » Zo 22 Apr 2012, 22:43

Het ontbreken van ATB-Vv kan nooit de oorzaak van een ongeluk zijn. ATB grijpt in als een trein door rood rijdt (en Vv doet dat ook onder de 40 km/h, waar ATB dat niet doet), maar een trein moet dan dus wel eerst door rood rijden. Of dat hier het geval is geweest weten we nog niet zeker.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor webguy » Zo 22 Apr 2012, 22:50

En als een trein met "ongeveer 50km/u botst", dan lijkt het me toch dat bij die snelheid ATB-VV niet van toepassing is?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Suus » Zo 22 Apr 2012, 23:02

Het is de vraag waarop je die ongeveer 50 km/u op baseert. Het is voor veel mensen heel lastig om snelheid in te schatten, als het dus op waarnemingen van treinreizigers/omwonenden is gebaseerd zou ik die bewering niet zomaar voor waar aannemen. Als dat blijkt uit gegevens van de treinen is het wat anders natuurlijk.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Zo 22 Apr 2012, 23:17

Wat is de baanvaksnelheid? Ik dacht 60 km/h dus dan kan 50 best...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Suus » Zo 22 Apr 2012, 23:21

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat snelheid waarnemen zonder instrumenten voor heel veel mensen erg lastig is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Geert » Zo 22 Apr 2012, 23:35

webguy schreef:En als een trein met "ongeveer 50km/u botst", dan lijkt het me toch dat bij die snelheid ATB-VV niet van toepassing is?

Tja, als de trein die 50km/h per uur reed (laten we dat even aannemen) überhaupt al op een stoptonend sein af reed én dat dat stoptonende sein voorzien was van ATB-Vv én dat de installatie niet defect was... Er zijn nog allerlei scenario's mogelijk.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Machinist: 'Ik vrees dat ik een rood sein heb gemist'

Berichtdoor Geert » Ma 23 Apr 2012, 00:59

Machinist: 'Ik vrees dat ik een rood sein heb gemist'
Geplaatst op: maandag 23 april 2012 00:57
Laatst bijgewerkt: maandag 23 april 2012 00:58

Het treinongeluk dat zaterdag in Amsterdam een 68-jarige vrouw het leven kostte en waarbij tientallen anderen zwaargewond raakten, is vermoedelijk veroorzaakt doordat de machinist van de stoptrein een rood sein negeerde. Volkskrant-redacteur Hein Janssen zat in de sprinter en zag haar de bestuurderscabine verlaten.

Janssen bevond zich tijdens het ongeluk in de eersteklascoupé direct achter de machinist. Hij beschrijft in de Volkskrant van maandag wat er gebeurde kort nadat de trein met een harde klap tot stilstand was gekomen. 'De deur van de bestuurderscabine gaat open en de machinist komt naar buiten, een vrouw van middelbare leeftijd. Ze kijkt enigszins verward om zich heen, en begint dan ineens te praten. Ik vrees dat ik een rood sein heb gemist, zegt ze. We zijn te verbijsterd om te antwoorden.'
Lees verder | Meer nieuws in dossier Treinramp Amsterdam 21 april 2012

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Ma 23 Apr 2012, 07:09

Daniel schreef:
Klaasje schreef:Het is echter wel zeer waarschijnlijk dat er een wissel opengereden is.

Dat lijkt me een wat voorbarige conclusie. Laten we hier niet teveel gaan speculeren.

Nou, daar is helemaal niets voorbarig aan omdat een rijweg normaliter niet van twee kanten ingesteld kan worden. Daarnaast wordt een rijweg meestal ingesteld tot het volgende punt vanaf waar dat niet kan vanwege de veiligheid of de dienstregeling. Bij een rijweginstelling worden de wissels ook in een bepaalde stand vastgelegd. Anders komen de seinen niet uit de stand stop. Als er iets vanuit een andere richting in de rijweg terecht komt dan betekent dat automatisch dat er een wissel opengereden wordt.

Waarom kan een rijweg niet van twee kanten ingesteld worden? In de eerste plaats kan dat vanuit de beveiliging niet en daaroverheen kan de procesleiding dat normaliter niet. De kans dat in een van beiden een fout zit is door alle controlestappen zo gering dat de kans dat in beiden een fout zit zo goed als afwezig is. (En als die fout er in zou zitten dan zou men zondag niet zomaar weer gaan rijden)

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor deadlock » Ma 23 Apr 2012, 07:27

Geert schreef:Machinist: 'Ik vrees dat ik een rood sein heb gemist'
Geplaatst op: maandag 23 april 2012 00:57
Laatst bijgewerkt: maandag 23 april 2012 00:58

Het treinongeluk dat zaterdag in Amsterdam een 68-jarige vrouw het leven kostte en waarbij tientallen anderen zwaargewond raakten, is vermoedelijk veroorzaakt doordat de machinist van de stoptrein een rood sein negeerde. Volkskrant-redacteur Hein Janssen zat in de sprinter en zag haar de bestuurderscabine verlaten.

Janssen bevond zich tijdens het ongeluk in de eersteklascoupé direct achter de machinist. Hij beschrijft in de Volkskrant van maandag wat er gebeurde kort nadat de trein met een harde klap tot stilstand was gekomen. 'De deur van de bestuurderscabine gaat open en de machinist komt naar buiten, een vrouw van middelbare leeftijd. Ze kijkt enigszins verward om zich heen, en begint dan ineens te praten. Ik vrees dat ik een rood sein heb gemist, zegt ze. We zijn te verbijsterd om te antwoorden.'
Lees verder | Meer nieuws in dossier Treinramp Amsterdam 21 april 2012

Maaaarrrrrrr.... dan heeft de andere trein toch ook een ATB-signaal gehad? Er was een gesloten spoorstroomloop dus géén ATB-signaal.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Ma 23 Apr 2012, 07:31

In principe zou de ATB-code van de tegentrein moeten wegvallen ja, waardoor de trein af zou moeten remmen naar 40 km/h. Nou gebeurt het echter wel eens dat bij werkzaamheden wat aan de relais gebeurd waardoor de code wel eens wegvalt om niet veel later weer terug te komen. Dan is reageren met een lichte remming niet vreemd.
Laatst gewijzigd door Klaasje op Ma 23 Apr 2012, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor deadlock » Ma 23 Apr 2012, 07:44

Mmm ja. Als er een remming is ingezet dan vindt de ATB-apparatuur het ook al goed natuurlijk. Mysterie opgelost, slotje!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Ma 23 Apr 2012, 07:46

Zo wordt altijd gedacht maar ATB controleert de stand van de remkraan. De gecontroleerde stand kan best een paar tandjes worden opgeschoven natuurlijk.. :wink:

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Minister: Oorzaak treinongeluk vermoedelijk rijden door rood

Berichtdoor Geert » Ma 23 Apr 2012, 12:06

Minister: Oorzaak treinongeluk vermoedelijk rijden door rood
Geplaatst op: maandag 23 april 2012 12:04
Laatst bijgewerkt: maandag 23 april 2012 12:06

De botsing van twee treinen in Amsterdam lijkt veroorzaakt te zijn doordat de machinist van de sprinter door een rood sein reed. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

De eerste bevindingen van het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport wijzen erop dat de sprinter "een stop tonend sein heeft gepasseerd." Verder onderzoek moet uitwijzen of die voorlopige conclusie bevestigd kan worden, aldus de minister.

Diverse instanties doen onderzoek naar het ongeval van zaterdag, waardoor ruim 100 gewonden vielen en een vrouw overleed. Daaronder zijn de inspectie, de Onderzoeksraad Voor Veiligheid en de politie.
Lees verder | Dossier Aanrijding Amsterdam - 24 april 2012 | Meer nieuws in dossier Aanrijding Amsterdam - 24 april 2012

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor M57 » Ma 23 Apr 2012, 16:18

deadlock schreef:Maaaarrrrrrr.... dan heeft de andere trein toch ook een ATB-signaal gehad? Er was een gesloten spoorstroomloop dus géén ATB-signaal.
De sprinter kan ook door rood zijn gereden doordat juist de Intercity door rood reed en die trein daarop in de route van de sprinter kwam. Het veilige sein voor de sprinter valt dan onverwachts terug naar rood. Het hoeft allemaal niet zo voor de hand liggend te zijn als het lijkt.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3743
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 23 Apr 2012, 16:21

Dan zouden er twee treinen door rood zijn gereden. Het wordt steeds leuker hier.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Daniel » Ma 23 Apr 2012, 16:30

M57 schreef:De sprinter kan ook door rood zijn gereden doordat juist de Intercity door rood reed en die trein daarop in de route van de sprinter kwam. Het veilige sein voor de sprinter valt dan onverwachts terug naar rood. Het hoeft allemaal niet zo voor de hand liggend te zijn als het lijkt.

Het zou kunnen, maar gezien de rijwegen die gebruikt werden is die optie wel wat onwaarschijnlijker. De IC zou dan immers al bij vertrek van Sloterdijk door rood gereden moeten zijn, maar dan zou het sein voor Sgra voor de Sprinter al een stuk ruimer van tevoren teruggevallen zijn naar rood.
Of er moet een rijweginstelling geweest zijn met een fout waardoor de Sprinter en IC tegenover elkaar terecht gekomen waren en beide voor rood stonden op hetzelfde spoor. Als je dan door rood rijdt krijg je immers ook een situatie zoals nu het geval was.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Ma 23 Apr 2012, 18:02

Het is zeer onwaarschijnlijk dat de IC bij Sloterdijk door rood gereden is. Dan zouden namelijk meerdere rode seinen gepasseerd moeten zijn voordat die trein überhaubt bij de ongevalslocatie aangekomen zou zijn.

Gebruikersavatar
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 12:14
Locatie: Ehv

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Doc Zenith » Ma 23 Apr 2012, 19:51

En waarom zou niet alleen sein 454 rood kunnen zijn geweest?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Treinongeluk Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Ma 23 Apr 2012, 19:57

@ Klaasje: volgens mij is het wel mogelijk dat conflicterende rijwegen kunnen worden gecreëerd als deze precies gelijktijdig worden ingelegd. Dan zou het systeem moeten ingrijpen en alles meteen op rood gooien, maar dat verhoogt denk ik wel de kans op een Sts-passage.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten