Pagina 1 van 1

Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbetering OV

Geplaatst: za 28 apr 2012, 14:09
door Meltrain
Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbetering OV
Geplaatst op: zaterdag 28 april 2012 12:48
Laatst bijgewerkt: zaterdag 28 april 2012 12:50

De stadsregio Rotterdam wil de invulling van de rijksbezuinigingen op het openbaar vervoer de komende jaren combineren met een aantal kwaliteitsverbeteringen, vooral in het tramnet. Het Dagelijks Bestuur van de stadsregio stelt dit voor in het programma ‘Naar een Toekomstvast Openbaar Vervoer’ dat zij voor advies naar de vijftien gemeenten heeft gestuurd die samen de stadsregio vormen.
De stadsregio moet voor de komende jaren nog een bezuiniging van € 22 miljoen per jaar doorvoeren. De aanbesteding van het busvervoer vanaf december 2012 is echter zo goed verlopen, dat de bezuiniging daarmee voor € 17 miljoen is ingevuld.

De stadsregio stelt maatregelen voor die het aantal reizigers in de tram per saldo doet toenemen. Zij wil dat in 2013 alle trampluslijnen op werkdagen overdag in principe om de 7,5 minuten gaan rijden. Voor sommige lijnen betekent dat een hogere frequentie, voor andere een lagere. Op stille uren in de avond en op zondagochtend gaat de frequentie omlaag. Het aantal reizigers zal groeien omdat op drukke uren het tramaanbod toeneemt. Door aanpassingen aan het tramnet (keerlussen en inkortingen) en aanpassingen van verkeerslichten kunnen trams sneller en flexibeler worden.
Lees verder

In het AD Rottterdams Dagblad stond gisteren al iets meer info: zo wil men op het gezamenlijke stuk van de tramlijnen 21 en 23 nog maar eens per 7,5 minuut een tram laten rijden. Hoe dat in de praktijk uitpakt (slechts eens per kwartier een tram naar de verschillende eindpunten Woudhoek en Holy vind ik wel erg weinig) is nog even de vraag.
Ook zou lijn 20 in elk geval in de spits een 7,5 minuten dienst moeten krijgen, zodat op de Laan op Zuid een 2,5 minuten dienst ontstaat.
Maar goed, we zien het na 20 juni wel. :)

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: di 01 mei 2012, 11:44
door Karl

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: di 01 mei 2012, 13:07
door 010jongen
Lagere frequentie? Een half uurs dienstregeling dan neem ik aan?. Bepaalde lijnen hebben wel overkill (21/23) vanaf marconiplein naar Schiedam. Zie de trams hier vaak leeg rond rijden en dan vooral in de dal en Avond uren

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: wo 02 mei 2012, 08:40
door krispinl
010jongen schreef:Lagere frequentie? Een half uurs dienstregeling dan neem ik aan?. Bepaalde lijnen hebben wel overkill (21/23) vanaf marconiplein naar Schiedam. Zie de trams hier vaak leeg rond rijden en dan vooral in de dal en Avond uren
Ga naar de link daarboven en lees wat maar dan weet je alles. Er staat niets over de frequentie van halfuur, wel lager of hoger dan nu (hangt af van de lijn): tussen 7 1/2 en 15 min overdag. Ook komt er een nieuwe lijn.
dus eerst lezen :-)

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: do 03 mei 2012, 21:59
door Meltrain
Er wordt wel gesproken over een frequentieverlaging in de stille avonduren. Aangezien er nu op die momenten een 20-minuten dienst geldt, neem ik aan dat de frequentie dan een halfuursdienst gaat worden.
En verder ben ik zeer benieuwd naar die nieuwe lijn. Ik lees er namelijk niks over. :?

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: vr 04 mei 2012, 20:25
door krispinl
@Meltrain

meer lees materiaal hier en hier

Zo kan je daar zelfs een voorstel vervoerplan tram 2013 vinden. Daar vind je alles over frequenties en de nieuwe lijn netjes uitgelegd.

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: za 05 mei 2012, 11:08
door Etienne
Is de tak naar Woudhoek zo rustig in de avonduren, dat een pendelbus echt noodzakelijk is :?: het inkorten van lijn 23 tot het Marconiplein vind ik nog wel begrijpelijk, op het traject naar Schiedam wordt overcapaciteit geboden, maar dan ontgaat mij het nut van lijn 26 een beetje :roll:

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: za 05 mei 2012, 11:32
door hauptbahnhof
Anders laten we helemaal niks meer rijden he :roll:

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: za 05 mei 2012, 11:39
door RoelZ1
In die brief staat dat er 's avonds gemiddeld 3 reizigers per rit zijn op de tak die ze willen laten vervallen.

Lijn 26 is ook niet toegevoegd voor de capaciteit, maar voor de bediening van beide takken in Vlaardingen/Schiedam. De frequentie van de lijnen 21 en 26 zal slechts een kwartierdienst overdag zijn (op het gezamelijke traject elke 7,5 minuut) tegenover elke 10 minuten (gezamelijk elke 5 minuten) van lijn 21-23 nu. Simpel gezien kan je het zo zeggen: De hoogfrequente as Beurs - Bachplein (door samenloop van twee lijnen) wordt ingekort tot Beurs - Marconiplein, maar de lijnen waar de samenloop uit wordt opgebouwd krijgen een hogere frequentie (van 10' naar 7,5'). Lijn 21 en 26 vormen dan eigenlijk 1 lijn. In andere documenten wordt ook gesproken over lijn 21A en 21B.

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: za 05 mei 2012, 15:17
door FLJ
Een goede zet, een aantal jaar geleden werd ook al gesproken over inkorten van lijn 23 om zo de betrouwbaarheid van de lijn te verbeteren. Lijn 20 blijf ik maar een vreemde lijn vinden, zie hem nooit echt vol zitten (ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit 's avonds in Rotterdam ben) en hij lijkt me nogal overbodig.

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: za 05 mei 2012, 16:43
door Geert
RoelZ1 schreef:In die brief staat dat er 's avonds gemiddeld 3 reizigers per rit zijn.

Lijn 26 is ook niet toegevoegd voor de capaciteit, maar voor de bediening van Woudhoek. De frequentie van de lijnen 21 en 26 zal slechts een kwartierdienst overdag zijn (op het gezamelijke traject elke 7,5 minuut) tegenover elke 10 minuten (gezamelijk elke 5 minuten) van lijn 21-23 nu. Simpel gezien kan je het zo zeggen: De hoogfrequente as Beurs - Bachplein (door samenloop van twee lijnen) wordt ingekort tot Beurs - Marconiplein, maar de lijnen waar de samenloop uit wordt opgebouwd krijgen een hogere frequentie (van 10' naar 7,5'). Lijn 21 en 26 vormen dan eigenlijk 1 lijn. In andere documenten wordt ook gesproken over lijn 21A en 21B.
Uh, 26 gaat juist naar Holy in deze plannen (en aan de andere kant richting De Esch). Die 3 reizigers per rit slaat op de huidige lijn 21 op het stuk tussen Bachplein en Harreweg (=Woudhoek), en dat is het deel dat men met een pendelbus wil vervangen.

Als ik het goed begrijp vertrekt op werkdagen de laatste tram al om 18.00 uur vanaf de Harreweg en komt de laatste om 19.00 uur aan. Dat is redelijk vroeg vind ik...

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: za 05 mei 2012, 19:31
door RoelZ1
Dat bedoelde ik ook. Ik was even vergeten dat lijn 21 nu naar Woudhoek gaat in plaats van naar Holy.

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: za 05 mei 2012, 19:38
door 010jongen
zelfs een 7,5 dienst tussen marconiplein en schiedam vind ik teveel voor deze verbinding. ik zou het stukje naar woudhoek er gewoon helemaal uitgooien en hier standaard eventueel een bus laten rijden. een 15 minuten dienst in de daluren en 10 minuten tijdens de spitsuren is ruim voldoende voor schiedam.

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: zo 06 mei 2012, 12:56
door Karl
Die pendelbus (misschien vraagafhankelijk) gaat een half jaar rijden en daarna volgt een evaluatie, dat wordt natuurlijk niets met die pendelbus, dat kan iedereen aanvoelen. Jammer dat die pendelbus niet naar een 'knoop' rijdt, eventueel via een andere route naar Sdm ofzo.

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: zo 06 mei 2012, 14:01
door Geert
Tja, het stuk richting de stations is al bediend door de tram en als je 'm onder het spoor bij Kethel door laat gaan om naar Sdm te rijden schiet dat ook niet op (industrieterrein dat 's avonds erg leeg is). Het gaat ook maar om twee haltes, dus die pendelbus zal inderdaad wel niet lang overleven en veel mogelijkheden om die pendelbus ergens anders op aan te laten sluiten is er denk ik ook niet...

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: zo 06 mei 2012, 15:42
door RoelZ1
Misschien is het een idee om lijn 51 's avonds te blijven rijden en een paar honderd meter door te trekken tot Boeier.

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: ma 07 mei 2012, 08:49
door Meltrain
Dat lijkt mij ook handiger.

Verder lijkt het mij logischer om lijn '26' het lijnnummer 22 te geven, zodat de as De Esch - Bachplein wordt bediend door 21/22 en de as Beurs - Marconiplein door 21/22 en 23. Die lijnnummering komt op mij in elk geval een stuk duidelijker over dan 21/26 en 23.

Verder snap ik op zich de opheffing van lijn 20 op zondag wel, maar ik had dan graag een frequentieverhoging op lijn 2 tot een tienminutendienst gezien, zeker aangezien er dan wel een goede overstap op lijn 25 ontstaat. De haltes Breeplein t/m Kreekhuizenlaan krijgen dan namelijk slechts een frequntieverlaging van 8 naar 6x per uur, terwijl in de plannen van de SRR de frequentie van deze haltes gehalveerd wordt.

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: ma 07 mei 2012, 08:58
door Michael
Voor zover ik weet wordt in de toekomst lijn 2 omgenummerd naar lijn 22. Dus waarschijnlijk is dat de reden voor de keuze van lijn 26

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: ma 07 mei 2012, 12:06
door Meltrain
Klopt, maar dat had vijf jaar geleden al gebeurd moeten zijn. :wink:
Ik vraag me dus af of dat ooit nog gaat gebeuren.
(Het liefst heb ik overigens dat men van de 2x-nummering afstapt, zodat een mooie reeks 1-9 ontstaat: 21 --> 1, 23 --> 3, 25 --> 5, 26 --> 6 en 20 --> 9.)

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: ma 07 mei 2012, 13:28
door 010jongen
Ik denk dat 21 er uiteindelijk gewoon uitgaat. Las trouwens een ander rapport door over het toekomst van het busvervoer. Idiote scenario's.. Zeker in Spijkenisse bijv. Waarom zou je al die goed gevulde lijnen willen opheffen. Zo ook lijn 77 op katendrecht. Die bus zit daar overdags overvol. En dan wil men een wijkbusje laten rijden?. Laat er op z'n minst dan 1 bus heen en weer pendelen. Daar valt echt wel winst mee te behalen hoor

Re: Voorstellen SRR over besparingen en kwaliteitsverbeterin

Geplaatst: do 10 mei 2012, 09:20
door krispinl
Meltrain schreef: (...)
(Het liefst heb ik overigens dat men van de 2x-nummering afstapt, zodat een mooie reeks 1-9 ontstaat: 21 --> 1, 23 --> 3, 25 --> 5, 26 --> 6 en 20 --> 9.)
beetje off topic maar ben het met Meltrain eens, de lijnnummers moeten worden vereenvoudigd; ik zou het zo doen:
  • 21 wordt 1 (zoals het al was)
  • 2 blijft 2
  • 23 wordt 3 (lijn 3 heeft vaker centrum en zuid verbonden)
  • 4 blijft 4
  • 25 wordt 5 (de oude lijn naar Schiebroek, wel nieuwe kindje op zuid)
  • 8 wordt 6 (oude lijn 6 reed tussen Spangen-Kleiweg, precies zoals lijn 8 nu het doet)
  • 7 blijft 7
  • 20 wordt 8 (er was eens een idee om een tramtunnel onder de Maas aan the leggen (ipv de metro); lijn 8 zou tussen Beurs and Afrikanderplein pendelen)
  • 9 blijft voor de lijn naar de Hoboken gereserveerd
  • 10 is museumtram
  • de nieuwe lijn krijgt gewoon het volgende nummer, in het geval van voorgestelde lijn 26, wordt dat 11, speciaal gezien dat deze lijn wordt aan lijn 1 (21) gekoppeld.
is misschien mooie topic voor gehele nieuwe discussie