Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Vinny »

Bij dit soort dingen vind ik toch wel dat er een lacune bestaat in de borging van regionale belangen in de OV sector. Concessieverleners kijken niet verder dan hun eigen concessie. De bediening van De Uithof is gewoon een lastig iets, omdat de Uithof een uithoek is maar wel heel veel reizigers trekt (ziekenhuis en universiteit). Als de busverbinding wordt opgeheven terwijl tegelijkertijd het voor de hand liggende alternatief wordt verslechterd zou het fijn zijn als er iemand aan de bel trekt. Dan kan gekeken worden of er een passende oplossing geboden kan worden, bijvoorbeeld de NS bus vanuit Hilversum in plaats vanuit Amersfoort naar De Uithof laten rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

De snelwegbus kan denk ik meer reizigers trekken als lijn 156 en 150 samengevoegd waren. Lijn 156 en 150 bieden nu een hoge frequentie, terwijl dit niet nodig is. Combineer die twee lijnen dan tot 1 lijn. Bespaar je ook geld met behoud van reismogelijkheden. Daarnaast zie ik wel potentie in extra haltes rond Eemnes en Maartensdijk.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door isadora »

Dat is al vaker voer voor discussie geweest op dit forum.
Sowieso is het naar mijn idee een redelijk ongeorganiseerde puinhoop op het traject Huizen-Hilversum.
Niet zelden zie ik lijnen 320, 101 en 156 braaf en alle matig gevuld, achter elkaar over de A27 crossen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Hainje »

isadora schreef:Sowieso is het naar mijn idee een redelijk ongeorganiseerde puinhoop op het traject Huizen-Hilversum.
In welk opzicht? Qua files etc. of meer qua uitvoering door Connexxion?
🍉
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Anne »

Milco schreef:http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/13 ... deze-zomer

Helaas, lijn 150 houdt per 1 augustus 2016 op te bestaan.
Volgens CXX wordt de lijn per 8 juli opgeheven; met ingang van de hoogzomerdienstregeling (=vakantie).
Begin maart hebben de betrokken partijen besloten te stoppen met de pilot Snelwegbus lijn 150 op 8 juli 2016. De buslijn reed sinds april 2012 als proef tussen Almere en Utrecht, De Uithof, maar helaas is er geen budget meer om de pilot voort te zetten.

De pilot werd gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en zou oorspronkelijk drie jaar duren. Door de dienstregeling te beperken, is het mogelijk geweest de pilot met een vierde jaar te verlengen.

Buslijn 150 wordt nu met het restbudget verlengd tot aan de hoogzomerdienstregeling (8 juli 2016). Met een groot aantal betrokken partijen is gezocht naar mogelijkheden de lijn ook daarna voort te zetten, maar dat is niet mogelijk gebleken.
BRON
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Milco »

Waarom Omroep Flevoland het over 1 augustus had weet ik ook niet, maar de juiste datum is 8 juli 2016. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door isadora »

Hainje schreef:
isadora schreef:Sowieso is het naar mijn idee een redelijk ongeorganiseerde puinhoop op het traject Huizen-Hilversum.
In welk opzicht? Qua files etc. of meer qua uitvoering door Connexxion?
Het antwoord is opgesloten in je vraag.
Het is eigenlijk een file aan bussen, dat je soms tegenkomt.
Met in de meeste gevallen een overvloed aan lege plaatsen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Durashift »

isadora schreef:Dat is al vaker voer voor discussie geweest op dit forum.
Sowieso is het naar mijn idee een redelijk ongeorganiseerde puinhoop op het traject Huizen-Hilversum.
Niet zelden zie ik lijnen 320, 101 en 156 braaf en alle matig gevuld, achter elkaar over de A27 crossen.

In de avondspits kan ik mij dat wel voorstellen.. richting Almere. Hilversum uit is niet makkelijk.. en als de A1 / A27 vaststaat zal de bus toch eens moeten overkruisen.. wat ophoping kan veroorzaken. Gaat de 320 via Huizen naar Amsterdam? Dacht dat die toch over de A1 reed..
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door isadora »

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Eemnes in actie voor behoud spitsbus Almere-Uithof

Buslijn 150 van Almere naar De Uithof in Utrecht moet blijven. Dat vindt de gemeenteraad in Eemnes, schrijft De Gooi en Eemlander.

De volledige raad heeft een motie van D66 aangenomen waarin gepleit wordt voor behoud van de spitsbus. Bus 150 wordt volgens de partijen veel gebruikt door studenten uit de gemeente Eemnes.

Vanaf 8 juli wordt de buslijn geschrapt, omdat Noord-Holland en Utrecht er geen geld meer voor over hebben. De raadsleden hopen dat de provincies samen met Flevoland in gesprek gaan om te kijken of bus 150 toch kan blijven rijden.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1476674 ... ithof.html
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb het al vaker gemeld, maar zouden de volgende wijzigingen een hogere kostendekkingsgraad opleveren?
- Overdag aanbieden sneldienst 150 2x/uur op werkdagen tussen globaal aankomst Uithof 7uur en vertrek Uithof 18.30.
- Lijn 156 integreren in deze verbinding, om overlap te verminderen en bezetting te verhogen.
- Bij Eemnes (9000 inwoners), Hilversum en Maartensdijk (5300 inwoners) een halte plaatsen voor deze verbinding.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Roeland »

CamilleKreemers schreef:Ik heb het al vaker gemeld, maar zouden de volgende wijzigingen een hogere kostendekkingsgraad opleveren?
- Overdag aanbieden sneldienst 150 2x/uur op werkdagen tussen globaal aankomst Uithof 7uur en vertrek Uithof 18.30.
- Lijn 156 integreren in deze verbinding, om overlap te verminderen en bezetting te verhogen.
- Bij Eemnes (9000 inwoners), Hilversum en Maartensdijk (5300 inwoners) een halte plaatsen voor deze verbinding.
Het zou inderdaad jammer zijn, wanneer de 150 verdwijnt, omdat-ie niet goed binnen één concessie past. Deze lijn biedt een waardevolle en kansrijke aanvulling op het netwerk. Tegelijkertijd is hij nu niet zo efficiënt, omdat-ie grotendeels parallel aan de 156 loopt. Integreren met de 156 lijkt mij inderdaad logisch, maar tussen 9 en 15 uur 2x/uur zal niet snel rendabel zijn...
Een halte in Eemnes (op de A27, bij het viaduct) kan handig zijn (en extra reizigers trekken), maar een stop in Hilversum kan volgens mij niet zonder een forse extra reistijd. En het voegt ook minder toe, omdat je dan vlak bij station Hilversum Sportpark zit.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Dan maken ze er het volgende van: spits 2x/uur, daluren 1x/uur. ochtendspits 1 extra rit wegens vraag.
Hilversum was ook maar een idee, maar kan ook worden overgeslagen. Dan laten ze het minimaal aan of het mogelijk is om een uursdienst in de daluren te bieden en dan in Maartensdijk en Eemnes een halte te bouwen. In Eemnes kan eventueel ook de R-net verbinding stoppen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door isadora »

Welke R-Net-verbinding?
Je doelt toch niet op die totaal niks bijzondere lijn 320?
De lijn die al bij elke dikke boomstam in Huizen stopt, gecastreerd rond rijdt, want anders te veel brandstof kost, die lijn?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Bluearrow »

Ik zie hier, zo af en toe, berichten en reacties voorbij komen van mensen die ver buiten de regio wonen, en (mijnsinziens) absoluut geen idee hebben waar ze over spreken of combinaties van lijnen voorstellen die nergens op slaan.

Lijn 150 en 156 combineren? Lijkt me geen goed plan, want daar dupeer je behoorlijk wat reizigers mee. Tuurlijk, het is zo dat lijn 156, buiten de spitsuren nauwelijks reizigers heeft, en daarom ook enkele jaren geleden is ingekort tot Blaricum Carpoolplaats, en aldaar kunnen overstappen op lijn 320. Voor lijn 150 geldt zo goed als hetzelfde verhaal. Spits is druk, daarom wordt de lijn ook uitsluitende in de spits gereden.

Iemand vroeg zich laatst af waarom er uberhaupt een lijn 101 in de spitsuren naar Hilversum rijdt. Heel simpel, omdat lijn 320 vaak al behoorlijk vol zit, zodat reizigers uit de 'buitenwijken' van Huizen en Blaricum Bijvanck niet over hoeven te stappen en dan genoegen moeten nemen met een staanplaats.

Komende jaren zal er toch wel weer het e.e.a. veranderen, vooral als de plannen van de provincie worden doorgezet, en lijn 320 niet meer langs het westelijke gedeelte van de Bijvanck en zuidoostelijke deel van Huizen zal rijden. Voor de duidelijkheid, lijn 320 moet dan vanaf winkelcentrum Oostermeent in een rechtelijke lijn naar de A27 gaan rijden (langs het zg. Vierde Kwadrant/Blaricummermeent). Hierdoor zal een vrij belangrijke halte, Huizen 't Merk, niet meer bediend worden. Allerlei politieke partijen maken zich hier al een hele tijd zorgen over, maar het schijnt zo te zijn dat de provinciebobo's hun plannen willen doorzetten. De 'huidige route' langs 't Merk schijnt zo'n halve minuut tot een minuut langzamer te zijn, en dat is juist het hete hangijzer. Men is al jarenlang aan het kissebissen en telkens worden besluiten hier over op de lange baan geschoven.

Persoonlijk zou ik zeggen, als inwoner van de Bijvanck, gewoon lekker laten zoals het nu is.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Z2N »

Sowieso zijn ze in Haarlem niet helemaal lekker geworden vrees ik, het was volgens mij nog steeds de bedoeling dat lijn 320 voortaan station Sportpark overslaat... :|
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Milco »

Hilversum (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Klaasje »

Z2N schreef:Sowieso zijn ze in Haarlem niet helemaal lekker geworden vrees ik, het was volgens mij nog steeds de bedoeling dat lijn 320 voortaan station Sportpark overslaat... :|
Dat komt omdat er een busbaan komt die flink wat rijtijd gaat besparen. Daardoor zijn de reizigers alsnog niet langer onderweg ondanks dat ze verder moeten lopen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Z2N »

Milco schreef:Hilversum (A)
De provincie zit nog steeds in Haarlem, en zij zijn de grote denkers achter de busbaanplannen. Burgemeester Broertjes is tegen de busbaan in Hilversum, omdat deze langs het spoor naar Amersfoort gaat lopen en daarmee niet meer langs Sportpark/Arenapark komt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Zonnig »

Inderdaad als de 320 niet meer langs het sportpark komt verliest de lijn een aanzienlijk aantal reizigers.
Nee niet de reizigers voor de trein naar Utrecht maar de reizigers voor het ROC dat bij het station zit.
Reizigers vanuit Huizen / Almere voor het ROC gaan echt niet via Station Hilversum reizen en daar overstappen op trein of bus (waarbij de trein alleen maar onnodig duur is).

Is het geen optie om de 150 + 156 te integreren met in de spitsen zowel Hilversum als De Uithof als eindpunt en tussen de spitsen Almere - De Uithof met snelle overstap op Blaricum Carpool 150 + 156 <> 320 / 100.

Maar eigenlijk, Qbuzz gaat op Utrecht Overvecht aansluiten op elke trein uit Almere + in de spits ook uit Weesp.
Waarom dan nog parallel rijden? Misschien beter om de stoptrein Almere - Utrecht te voeden met extra reizigers zodat er misschien in de toekomst in de spits een SPITS-IC kan rijden van Almere naar Utrecht met alleen een tussenstop in Hilversum en Utrecht Overvecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Dat was het plan van Qbuzz inderdaad, maar de NS gaat Overvecht overslaan met de Almere-sprinter omdat het niet op het spoor past. Almere wordt dan dus gedwongen via Utrecht CS te reizen naar Uithof, waar deze buslijn 150 dus de rechtstreekse verbinding was.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Wat zou er aan vervoer overblijven als de 150 een spitsbus zou worden net als de 276/296/299? Door alleen op het kerntraject Blaricum Carpoolplaats - De Uithof te rijden bespaar je flink wat voertuigen en is er geen overlap met bijvoorbeel de 156.

Ik weet ook gelijk dat dan Almere als geldschieter geheel weg zou vallen en je dan zou moeten aankloppen bij Utrecht en Noord-Holland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Daniel »

Als spitsbus als de 299 bedoel je dan neem ik aan. De 276/296 zijn ondertussen niet echt spitslijn meer te noemen gezien de hoeveelheid dalritten die die lijnen hebben. Even om te verduidelijken hoe je het precies bedoelt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Bluearrow »

Even terug in de tijd. Die spitsritten tussen Almere en Utrecht de Uithof hebben ooit bestaan als lijn 295, evenals de spitsdienst tussen Huizen en Utrecht de Uithof, als lijn 97 en later 297. De genoemde lijnen 295 en 297 waren redelijk qua bezetting, en reden alleen in de spitsrichting ('s-morgens naar De Uithof en 's-middag terug). maar werden later weer opgeheven. Enkele jaren geleden werd het dus opnieuw geprobeerd en kwam er dus een lijn 150. Nu deze lijn eenmaal goed gebruikt wordt, gaat de stekker er weer uit. Logica?

Overigens bestaat er zelfs nog een spitslijn tussen Blaricum Carpool en Amersfoort, dat was lijn 292.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten