Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Edwin »

Wubbo schreef:Ga je dan 's avonds wachten op een bus die een uurdienst rijdt? En laten we wel wezen, het is niet zo dat de Uithof 's avonds en op zondag niet te bereiken is: met lijn 11 en de trein is de verbinding ook prima te maken (al zal de auto 's avonds zeker sneller zijn).
Woon je niet dicht bij het een station i 't Gooi is het niet alleen lijn 11 en trein maar dan nog een bus. Met lijn 150 kwam je met een overstap in Blaricum al op je eindbestemming komen.

Je kan 's avond wel je afspraken zo plannen dat je voldoende tijd overhebt om die uursdienstregeling te halen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Klaasje »

Maar vanuit Almere gezien is een uurdienst ook niet slecht. De s4900 rijdt ook slechts eens per uur 's avonds. Omreizen en overstappen in Weesp is ook geen succes en via Amsterdam Zuid is na 22:00 ook niet meer aan te raden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Milco »

Als de 150 ook 's avonds zou rijden, zou deze te Almere Centrum om :09 moeten vertrekken naar mijn mening, gezien de s4900 om :39 vertrekt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Zugführer »

In Utrecht is 's avonds nog wel wat te doen, maar op de Uithof echt niet meer hoor. Daar wonen wat studenten en daar houdt het mee op. Hoogstens nog een paar ritten van het ziekenhuis naar Almere, maar de vraag die er 's avonds verder is zal - hoe veel promotie je ook maakt en hoeveel jaar je ook rijdt - op 1 hand te tellen zijn
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Edwin »

Zugführer schreef:In Utrecht is 's avonds nog wel wat te doen, maar op de Uithof echt niet meer hoor. Daar wonen wat studenten en daar houdt het mee op. Hoogstens nog een paar ritten van het ziekenhuis naar Almere, maar de vraag die er 's avonds verder is zal - hoe veel promotie je ook maakt en hoeveel jaar je ook rijdt - op 1 hand te tellen zijn
Zoals Bluearrow ook zondagavond hier schreef, is lijn 150 en voorbeeld van een lijn die in is gesteld, op een gedeeltelijke hoop van zegen, zonder een vastgestelde vraag, ze hebben extra vervoer (en sneller vervoer) gecreëerd. Hiermee ontlast je enigszins de s4900 en hebben mensen in de spits een extra reismogelijkheid van Almere naar Utrecht v.v. bij een verstoring op het spoor.

Lijn 150 haar voorganger was een totale mislukking mede door de slechte uitvoering qua haltes en materieel. Maar toch wist men niet of zo'n lijn aan zou slaan. Lijn 112(/292) Blaricum - Amersfoort was een paar jaar geleden al wegbezuinigd en had een soortgelijke functie, alleen dan naar Amersfoort. Maar lijn 150 moet, vind ik, ook gewoon in het dal en in de avonduren gaan rijden, weekend kan je over discussiëren, maar zoals ooit het plan van minister Schultz was zou de bus buiten de spits ook rijden (gelukkig rijdt ie in de spits 4x en niet 2x per uur). Dit is helaas niet doorgegaan, maar door het alsnog in te stellen creëer je, terugkomend op Bluearrow, extra verkeer en vervoer.

Zoals Milco en klaasje aangeven, kan je de 150 prima tegen de s4900 in de avonduren laten rijden met beide een uursdienstregeling. Ik was laatst op een avond in Utrecht, maar moest wel telkens de tijd in de gaten houden om rekening te houden met maar die ene trein per uur. Dat is niet fijn. Als je dan makkelijk vanuit het centrum naar de Uithof of Rijnsweerd kan gaan en overstappen op de 150 heb je twee goede concurrerende opties.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Milco »

Of je laat lijn 150 op de extreem rustige momenten in Utrecht vanaf/tot de halte Rijnsweerd Noord rijden alwaar men voor het centrum en de Uithof kan overstappen op de andere (stads)bussen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Klaasje »

Edwin schreef:Zoals Milco en klaasje aangeven, kan je de 150 prima tegen de s4900 in de avonduren laten rijden met beide een uursdienstregeling. Ik was laatst op een avond in Utrecht, maar moest wel telkens de tijd in de gaten houden om rekening te houden met maar die ene trein per uur. Dat is niet fijn. Als je dan makkelijk vanuit het centrum naar de Uithof of Rijnsweerd kan gaan en overstappen op de 150 heb je twee goede concurrerende opties.
Als je het mij vraagt kan je 's avonds beter de s4900 een halfuursdienst laten rijden dan dat je op beide lijnen een uurdienst hebt.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Edwin »

Klaasje schreef:
Edwin schreef:Zoals Milco en klaasje aangeven, kan je de 150 prima tegen de s4900 in de avonduren laten rijden met beide een uursdienstregeling. Ik was laatst op een avond in Utrecht, maar moest wel telkens de tijd in de gaten houden om rekening te houden met maar die ene trein per uur. Dat is niet fijn. Als je dan makkelijk vanuit het centrum naar de Uithof of Rijnsweerd kan gaan en overstappen op de 150 heb je twee goede concurrerende opties.
Als je het mij vraagt kan je 's avonds beter de s4900 een halfuursdienst laten rijden dan dat je op beide lijnen een uurdienst hebt.
Dat is waar, maar volgens mij rijdt deze trein redelijk leeg al rond met z'n uursdienst, dus zal die halfuursdienst er in de avondweekenddagen er niet snel komen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Wubbo »

Als de trein al bijna leeg rijdt (en die rijdt al een paar jaar), waarom zou een bus dan wel vol zitten? Als ik ergens in het centrum van Utrecht ben en terug wil naar waar ik vandaan kwam heb ik liever een strakke halfuursdienst (die misschien wat langzamer is) dan een verbinding die het ene halfuur van de ene kant van de stad gaat en het andere halfuur van de andere kant. Dan heb je alsnog een probleem als je hem net mist.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Zonnig »

Ik ben van mening dat, zeker vanaf de Qbuzz-dienstregeling in Utrecht, lijn 150 makkelijk gemist kan worden met als tegenprestatie dat de 4900 ook 's avonds elk half uur gaat rijden.

"Op station Overvecht sluit lijn 30 aan op treinen van en naar Hilversum, zodat reizigers tussen De Uithof en Hilversum niet via Utrecht Centraal hoeven te reizen.". Helaas niet 's avonds en in het weekend.

Daarbij is het duidelijker als 1 lijn elke 30 min rijdt dan 2 lijnen elke 60 min. Je zal zien dat die nooit op elkaar afgestemd kunnen worden. Daarnaast is het ook goed als de 4900 altijd 2 x per uur gaat rijden bij storingen tussen Utrecht en Zwolle waardoor die verbinding belangrijk las alternatief.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Klaasje »

Op zich is de s4900 niet heel leeg 's avonds en tegelijk is het marktaandeel van OV tussen Utrecht en Almere bedroevend slecht. Maar kennelijk is dat geen prioriteit van NS. Want de uurdienst begint zelfs al om 20 uur. Niet eens om 22 uur.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Milco »

Vanaf Utrecht begint de uursdienst al om 19.11 uur... 19.41 rijdt geen s4900.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Klaasje »

Helemaal dramatisch.. :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:tegelijk is het marktaandeel van OV tussen Utrecht en Almere bedroevend slecht.
Vooral doordat de treinverbinding nogal traag is, aldus de argumentatie van mijn twee Almeerse collega's op m'n werk in Utrecht :wink: Als ik zo eens vergelijk via filewissel.nl een volkomen terecht argument: de reistijd per OV is het drievoudige van die per auto.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door webguy »

Voor een goeie verbinding heb je drie dingen nodig: frequentie, frequentie en frequentie geloof ik...
1x per (half) uur een trage trein werkt niet. Duh dat er niemand dan de trein gebruikt...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Klaasje »

Naja.. Kiezen voor een reis is afhankelijk van meer dan alleen frequentie. Denk bijvoorbeeld ook aan de snelheid. Maar een combinatie van frequentie en snelheid is niets waard als de verbinding onbetrouwbaar is onhandig. Als de s4900 versneld zou kunnen worden is het op zich niet zo'n ramp als die een halfuursdienst blijft rijden maar het vervelende is dat die treinserie er bij ieder wissewasje uitgegooid wordt. Zo hou je vanzelf alleen maar de reizigers over die geen alternatief hebben.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Vinny »

IC Almere-Amsterdam Bijlmer-Utrecht Centraal geen optie?
Had trouwens die hele Gooiboog overbodig gemaakt, maar ja.
Er staat volgens mij nog altijd een lightrail-achtige verbinding langs de A27 gepland tussen Almere en Hilversum (eventueel verder naar Utrecht).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Suus »

Ik denk dat de enige reden is dat er geen IC Almere - Bijlmer - Utrecht rijdt de gelijkvloerse aansluiting tussen Diemen Zuid en Duivendrecht is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Zonnig »

Bee schreef:Ik denk dat de enige reden is dat er geen IC Almere - Bijlmer - Utrecht rijdt de gelijkvloerse aansluiting tussen Diemen Zuid en Duivendrecht is.
Zou een echte IC naast de stoptrein Almere - Hilversum - Utrecht overdag een optie zijn?

De stoptrein kan dan ook in Bussum Zuid en Hilversum Noord (mediapark) stoppen. Mediapark is zeker een toegevoegde waarde. De IC stopt dan in Almere Alleen op Centrum daarna Hilversum Centraal en Utrecht Centraal.

En .... wat heb je aan twee uurdiensten .... weinig, wat heb je aan één halfsuursdienst .... veel meer.
Bij uursdiensten moet je altijd kijken hoe laat die gaat en bij een halfuursdienst is dat al veel minder.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Klaasje »

Je gaat sowieso moeten kiezen. Ruimte voor beiden naast elkaar is er niet op de Gooilijn en op de Flevolijn als alle huidige plannen doorgaan.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Edwin »

Daniel schreef:
Klaasje schreef:tegelijk is het marktaandeel van OV tussen Utrecht en Almere bedroevend slecht.
Vooral doordat de treinverbinding nogal traag is, aldus de argumentatie van mijn twee Almeerse collega's op m'n werk in Utrecht :wink: Als ik zo eens vergelijk via filewissel.nl een volkomen terecht argument: de reistijd per OV is het drievoudige van die per auto.
Daarom vind Mansveld ook dat er 8 minuten uit de reistijd Almere C - Utrecht gehaald kunnen worden als de juiste keuzes in de dienstregeling worden gemaakt. Maar door die lange rit is de 150, met wel een andere eindbestemming zo'n succes.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Roeland »

Bee schreef:Ik denk dat de enige reden is dat er geen IC Almere - Bijlmer - Utrecht rijdt de gelijkvloerse aansluiting tussen Diemen Zuid en Duivendrecht is.
Volgens mij is het vooral een kwestie van capaciteitstekort rond Weesp. En de Gooiboog geeft Almere niet alleen een verbinding met Utrecht, maar ook met Bussum en Hilversum.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Roeland »

Jurre schreef:Het gaat me er meer om dat je dan Hilversum, vanaf het Arenapark, rechtstreeks met de Uithof verbindt. Met een beetje dienstregeling duurt dat maar 5 minuten langer. De 156 wordt dan overbodig.
Het succes van de 150 zit hem in de snelheid en het comfort. Langzamer maken van een succeslijn kost je dus alleen maar reizigers.
Op zich is een verbinding Hilversum - Uithof nuttig, maar doe dan wel de juiste verbinding: verbind de UIthof met die delen in Hilversum waar mensen wonen die op de Uithof moeten zijn, en die verder van de stations af liggen. In de buurt van station Sportpark voegt een bus naar Utrecht weinig toe.
Wat je dan beter kunt doen, is een aparte spitslijn vanuit (bijvoorbeeld) Kerkelanden, via de rand van Nieuw Loosdrecht (Rading en Noodweg) naar De Uithof, dan voeg je iets nieuws toe waar nu nog geen goede verbinding is. Volgens mij bestaat er best wel vervoersvraag tussen de Uithof en die woonwijken, terwijl die reis nu zo onaantrekkelijk is (9292ov geeft er 75 minuten voor).
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Bluearrow »

Leuk dat er nu zo'n discussie ontstaat, waarin duidelijk te zien is dat er 'treinvoorstanders' en 'busvoorstanders' zijn.

Ik blijf bij mijn standpunt dat men in Nederland altijd zeer huiverig is om iets nieuws te beginnen, en dat men de 'proefperiodes' altijd vreselijk kort houd. Mijnsinziens is lijn 150 een overduidelijk succes. En dat komt voornamelijk doordat men een lange adem heeft, dit soort lijnen zijn vaak in het begin 'onderbezet' qua passagiersaantallen. Ik zei al, dit soort dingen moet groeien. En dat is nu duidelijk te zien. Daarom pleit ik ook om een evt. avondverbinding en evt. op zaterdag.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Klaasje »

Ik denk dat er niet zulke uitgesproken modaliteitsvoorstanders zijn. Ik denk ook dat de lijn 150 prima langzaam mag groeien, wat ritjes in het dagdal erbij en wat meer spitsritten. Er is alleen geen budget voor beschikbaar en dat is in tijden van bezuinigingen lastig te krijgen. Avondbediening en zaterdagbediening is echt iets voor de lange adem wat mij betreft. De trein tussen Almere en Utrecht rijdt vooralsnog niet frequent en die bedient wel de stroom van/naar Utrecht die 's avonds en in het weekend het grootst is. Voordat je met een avondbediening op lijn 150 begint zou je mijns inziens in moeten zetten op frequentieverhoging van de trein 's avonds.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten