Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Wubbo » Vr 18 Mei 2012, 12:03

Amsterdam doet weer eens een poging om de metro weg te werken:

Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand
Geplaatst op: vrijdag 18 mei 2012 12:01
Laatst bijgewerkt: vrijdag 18 mei 2012 12:03


De gemeente Amsterdam wil dat de NS en ProRail het vervoer rond de hoofdstad drastisch gaan aanpakken. De NS moeten in de spits meer treinen naar de stations Amsterdam Bijlmer, Amsterdam Zuid en Amstel laten rijden. ProRail moet ervoor zorgen dat treinen dichter op elkaar gaan rijden.
Lees verder

Alternatieve link

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor VIRM » Vr 18 Mei 2012, 13:30

Om dat artikeltje te kunnen lezen, moet je je aanmelden...

Maar extra treinen?
Rond Amsterdam Zuid is er tot de invoering van OV-SAAL toch geen plaats voor extra treinen? Daar gaan nu al zo'n 12 treinen per uur in iedere richting langs overdag. Als treinen minimaal 3 minuten achter elkaar moeten rijden (toch?) dan is daar toch weinig mogelijk, vooral als er iets vertraagd is?

Wellicht zouden de s800 en s3000 op Bijlmer/ArenA kunnen stoppen?
En daarnaast eventueel de s4700 tussen Uitgeest en Rhenen (in de spits) buiten de spits een stuk door laten rijden naar het zuiden?
Beul van de blindegeleidelijn

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor zone5324bericht... » Vr 18 Mei 2012, 14:44

weet de blokafstand in de buurt van Amsterdam niet, maar toen ik een paar jaar geleden nog even bij BLP gewerkt heb, was de minimale afstand 2 minuten en mocht regelmatig aangepast worden tot 1 minuut tussen de treinen op doorgaande sporen...

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Alargule » Vr 18 Mei 2012, 16:21

Jammer dat er naar een betaalde link wordt verwezen door de TS.

Evenwel zou ik denken dat je op Bijlmer meer treinen kunt laten stoppen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Wubbo » Vr 18 Mei 2012, 22:58

Excuus, het was niet mijn bedoeling naar een betaalde link te verwijzen. Ik heb een abonnement en ben standaard ingelogd, vandaar dat ik het verschil niet zie tussen een betaalde en een niet-betaalde link.

Om het artikel even wat langer samen te vatten: wethouder Wiebes vindt dat het treinvervoer te veel gecentraliseerd is op Amsterdam Centraal, waarna reizigers verder vervoerd worden per GVB (tram, bus, metro). Hij zou liever zien dat er meer op de perifere stations (bij naam genoemd zijn Zuid, Bijlmer en Amstel) gestopt zou worden in de spitsen, omdat dan de totale reistijd voor de reizigers afneemt. Dat betekent een economische impuls voor de stad Amsterdam, en lagere reiskosten voor de reizigers.

Centraliseren op Amsterdam Centraal was in de vorige eeuw logisch, maar in de loop der tijd zijn er steeds meer kantorencomplexen aan de rand van de stad ontstaan, oa op de Zuidas. Daarom is het logisch dat ook het openbaar vervoer mee verandert. Het vaker rijden (met korte opvolgtijden a la Japan) mag niet veel geld kosten, gegeven de huidige economische situatie. Wiebes probeert de komende tijd vervoerbedrijven (waaronder ook NS en ProRail) te overtuigen van zijn plan.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Wubbo » Vr 18 Mei 2012, 23:29

Nog een link naar een alternatief artikel (wel minder uitgebreid).

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Klaasje » Za 19 Mei 2012, 08:04


Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Vinny » Za 19 Mei 2012, 09:04

Vreemd, dit is gewoon staand beleid van de NS... :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Klaasje » Za 19 Mei 2012, 09:23

Ja, zoiets dacht ik ook al.. Afgezien van het verhaaltje over alterneren vs. in corridors rijden maar daar valt niet echt veel aan te doen als alle knopen vanuit alle richtingen bediend moeten worden.

Waar men wel echt afwijkt is het frequenties-verhaal. Echt hoogfrequent rijdt NS op best een hoop assen niet en NS probeert zoveel mogelijk treinen langer te maken om geen frequenties te hoeven verhogen. Of dat juist bij sterke forensenstromen op relatief korte afstanden een goed idee is, is maar de vraag. Veelal zijn de frequenties ook eenvoudig te verhogen door juist in de spits het starre model van IC's en sprinters los te laten op typische forensenassen. Daar valt nog een hoop qua materieelefficiëntie én capaciteit mee te winnen. Want laten wij eerlijk zijn: lange treinen traag inzetten als sprinter bedient reizigers suboptimaal en het kostbare materieel heeft langere omlopen dan strikt noodzakelijk.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor willy84 » Za 19 Mei 2012, 10:14

Dit plan van Wiebes lijkt meer een bliksemafleider voor de eigen faal rol van de gemeente Amsterdam inzake het metro dossier.

Wat heeft NS afgelopen jaren bereikt?
Utrechboog, en alle extra treinen.
Opening Amsterdam Sciencepark en Holendrecht.
Vernieuwd materieel (IC, sprinter)
Extra treinen.

En dan nu het GVB:
Vervanging bussen
Bezuiniging op OV
??

Het lijkt me duidelijk waar Wiebes aan het werk mag.
immer kwaliteits posts

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 19 Mei 2012, 13:57

Opening busstation Sloterdijk
Vervanging metrostellen


Je kunt een trein niet met stadsvervoer vergelijken. :N

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor ICE105 » Za 19 Mei 2012, 14:27

Homogeniseren, maar wel snellere verbindingen :?

ja ja.....dream on.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Thom91 » Za 19 Mei 2012, 15:25

Ze gaan ook nog steeds uit van ZuidAsDok. Wat er alleen niet gaat komen..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Vinny » Za 19 Mei 2012, 15:41

Echt nieuw zou inderdaad zijn dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen intercity's en sprinters. Alles zou overal moeten stoppen. Bij een station als Science Park heb ik daar grote moeite mee.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Thom91 » Za 19 Mei 2012, 18:53

Al met al is het best een interessante studie, maar echte voorstellen doen ze niet. Het blijft nogal vaag bij één afbeelding waaruit je zou moeten opmaken wat het wordt. Het is vooral PHS werk wat komt en het lokale metropoolvervoer daar goed op aan laten sluiten. Veel ontvlechten en Amsterdam Zuid beter benutten.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Suus » Za 19 Mei 2012, 19:00

Ik maakte uit het krantenartikel op dat ze EMET (Elke Minuut Een Trein) wilden. Nou graag, dan mis ik hem ook niet meer :mrgreen:
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Klaasje » Za 19 Mei 2012, 19:02

Dan kan je beter E2MET hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Vinny » Za 19 Mei 2012, 22:49

Elke minuut een trein, dat haalt Amsterdam Centraal wel. Maar gaan de treinen wel jou kant op? That's the question...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Suus » Za 19 Mei 2012, 23:47

De wethouder wil juist op Amstel, Bijlmer en Zuid elke minuut een trein. Hij is al onder de motorkap aan de slag :Y
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Ardan » Ma 21 Mei 2012, 01:00

S-bahn! *O*
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Suus » Ma 21 Mei 2012, 01:08

Neenee, dat kan natuurlijk niet, want er mogen geen extra treinen stoppen op Duivendrecht of Amsterdam RAI :N
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor Klaasje » Ma 21 Mei 2012, 09:38

Daar zeg je me wat.. Duivendrecht is natuurlijk de oostpoort van Amsterdam gezien vanuit 't Gooi en Flevoland (Waar de grootste forensenstroom vandaan komt volgens het rapport). Door de nabijheid van Amstel én Bijlmer zou dat de basis kunnen zijn van een pleidooi om Duivendrecht als IC-stop te blijven handhaven op de benedensporen.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Berichtdoor R-Flow » Ma 21 Mei 2012, 11:43

hauptbahnhof schreef:Vervanging metrostellen

Rijden de M5's al in passagiersdienst dan?


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten