Pagina 1 van 1

Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 12:03
door Wubbo
Amsterdam doet weer eens een poging om de metro weg te werken:

Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand
Geplaatst op: vrijdag 18 mei 2012 12:01
Laatst bijgewerkt: vrijdag 18 mei 2012 12:03


De gemeente Amsterdam wil dat de NS en ProRail het vervoer rond de hoofdstad drastisch gaan aanpakken. De NS moeten in de spits meer treinen naar de stations Amsterdam Bijlmer, Amsterdam Zuid en Amstel laten rijden. ProRail moet ervoor zorgen dat treinen dichter op elkaar gaan rijden.
Lees verder

Alternatieve link

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 13:30
door VIRM
Om dat artikeltje te kunnen lezen, moet je je aanmelden...

Maar extra treinen?
Rond Amsterdam Zuid is er tot de invoering van OV-SAAL toch geen plaats voor extra treinen? Daar gaan nu al zo'n 12 treinen per uur in iedere richting langs overdag. Als treinen minimaal 3 minuten achter elkaar moeten rijden (toch?) dan is daar toch weinig mogelijk, vooral als er iets vertraagd is?

Wellicht zouden de s800 en s3000 op Bijlmer/ArenA kunnen stoppen?
En daarnaast eventueel de s4700 tussen Uitgeest en Rhenen (in de spits) buiten de spits een stuk door laten rijden naar het zuiden?

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 14:44
door zone5324bericht...
weet de blokafstand in de buurt van Amsterdam niet, maar toen ik een paar jaar geleden nog even bij BLP gewerkt heb, was de minimale afstand 2 minuten en mocht regelmatig aangepast worden tot 1 minuut tussen de treinen op doorgaande sporen...

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 16:21
door Alargule
Jammer dat er naar een betaalde link wordt verwezen door de TS.

Evenwel zou ik denken dat je op Bijlmer meer treinen kunt laten stoppen.

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 22:58
door Wubbo
Excuus, het was niet mijn bedoeling naar een betaalde link te verwijzen. Ik heb een abonnement en ben standaard ingelogd, vandaar dat ik het verschil niet zie tussen een betaalde en een niet-betaalde link.

Om het artikel even wat langer samen te vatten: wethouder Wiebes vindt dat het treinvervoer te veel gecentraliseerd is op Amsterdam Centraal, waarna reizigers verder vervoerd worden per GVB (tram, bus, metro). Hij zou liever zien dat er meer op de perifere stations (bij naam genoemd zijn Zuid, Bijlmer en Amstel) gestopt zou worden in de spitsen, omdat dan de totale reistijd voor de reizigers afneemt. Dat betekent een economische impuls voor de stad Amsterdam, en lagere reiskosten voor de reizigers.

Centraliseren op Amsterdam Centraal was in de vorige eeuw logisch, maar in de loop der tijd zijn er steeds meer kantorencomplexen aan de rand van de stad ontstaan, oa op de Zuidas. Daarom is het logisch dat ook het openbaar vervoer mee verandert. Het vaker rijden (met korte opvolgtijden a la Japan) mag niet veel geld kosten, gegeven de huidige economische situatie. Wiebes probeert de komende tijd vervoerbedrijven (waaronder ook NS en ProRail) te overtuigen van zijn plan.

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 23:29
door Wubbo
Nog een link naar een alternatief artikel (wel minder uitgebreid).

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 08:04
door Klaasje

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 09:04
door Vinny
Vreemd, dit is gewoon staand beleid van de NS... :lol:

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 09:23
door Klaasje
Ja, zoiets dacht ik ook al.. Afgezien van het verhaaltje over alterneren vs. in corridors rijden maar daar valt niet echt veel aan te doen als alle knopen vanuit alle richtingen bediend moeten worden.

Waar men wel echt afwijkt is het frequenties-verhaal. Echt hoogfrequent rijdt NS op best een hoop assen niet en NS probeert zoveel mogelijk treinen langer te maken om geen frequenties te hoeven verhogen. Of dat juist bij sterke forensenstromen op relatief korte afstanden een goed idee is, is maar de vraag. Veelal zijn de frequenties ook eenvoudig te verhogen door juist in de spits het starre model van IC's en sprinters los te laten op typische forensenassen. Daar valt nog een hoop qua materieelefficiëntie én capaciteit mee te winnen. Want laten wij eerlijk zijn: lange treinen traag inzetten als sprinter bedient reizigers suboptimaal en het kostbare materieel heeft langere omlopen dan strikt noodzakelijk.

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 10:14
door willy84
Dit plan van Wiebes lijkt meer een bliksemafleider voor de eigen faal rol van de gemeente Amsterdam inzake het metro dossier.

Wat heeft NS afgelopen jaren bereikt?
Utrechboog, en alle extra treinen.
Opening Amsterdam Sciencepark en Holendrecht.
Vernieuwd materieel (IC, sprinter)
Extra treinen.

En dan nu het GVB:
Vervanging bussen
Bezuiniging op OV
??

Het lijkt me duidelijk waar Wiebes aan het werk mag.

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 13:57
door hauptbahnhof
Opening busstation Sloterdijk
Vervanging metrostellen


Je kunt een trein niet met stadsvervoer vergelijken. :N

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 14:27
door ICE105
Homogeniseren, maar wel snellere verbindingen :?

ja ja.....dream on.

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 15:25
door Thom91
Ze gaan ook nog steeds uit van ZuidAsDok. Wat er alleen niet gaat komen..

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 15:41
door Vinny
Echt nieuw zou inderdaad zijn dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen intercity's en sprinters. Alles zou overal moeten stoppen. Bij een station als Science Park heb ik daar grote moeite mee.

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 18:53
door Thom91
Al met al is het best een interessante studie, maar echte voorstellen doen ze niet. Het blijft nogal vaag bij één afbeelding waaruit je zou moeten opmaken wat het wordt. Het is vooral PHS werk wat komt en het lokale metropoolvervoer daar goed op aan laten sluiten. Veel ontvlechten en Amsterdam Zuid beter benutten.

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 19:00
door Suus
Ik maakte uit het krantenartikel op dat ze EMET (Elke Minuut Een Trein) wilden. Nou graag, dan mis ik hem ook niet meer :mrgreen:

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 19:02
door Klaasje
Dan kan je beter E2MET hebben.

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 22:49
door Vinny
Elke minuut een trein, dat haalt Amsterdam Centraal wel. Maar gaan de treinen wel jou kant op? That's the question...

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: za 19 mei 2012, 23:47
door Suus
De wethouder wil juist op Amstel, Bijlmer en Zuid elke minuut een trein. Hij is al onder de motorkap aan de slag :Y

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 01:00
door Ardan
S-bahn! *O*

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 01:08
door Suus
Neenee, dat kan natuurlijk niet, want er mogen geen extra treinen stoppen op Duivendrecht of Amsterdam RAI :N

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 09:38
door Klaasje
Daar zeg je me wat.. Duivendrecht is natuurlijk de oostpoort van Amsterdam gezien vanuit 't Gooi en Flevoland (Waar de grootste forensenstroom vandaan komt volgens het rapport). Door de nabijheid van Amstel én Bijlmer zou dat de basis kunnen zijn van een pleidooi om Duivendrecht als IC-stop te blijven handhaven op de benedensporen.

Re: Amsterdam: in spits meer treinen naar stadsrand

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 11:43
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:Vervanging metrostellen
Rijden de M5's al in passagiersdienst dan?