Pagina 1 van 2

Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 20:36
door Daniel
Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht
Geplaatst op: woensdag 6 juni 2012 20:35
Laatst bijgewerkt: woensdag 6 juni 2012 20:36


PROVINCIE UTRECHT - GroenLinks in de Tweede Kamer beschuldigt minister Schultz van Haegen van chantage. De verkeersminister heeft haar plannen voor de verbreding van de A27 rond Utrecht gekoppeld aan de plannen voor een tramlijn naar de Uithof. Omdat de Kamer tot na de verkiezingen een besluit over de A27 heeft geblokkeerd, verdwijnen de twee andere projecten ook in de ijskast.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 20:51
door 010jongen
Dus geen tram naar de uithof in 2018?

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 22:40
door R-Flow
Mijn god zeg, lopen ze nou nog steeds te etteren over dat tramlijntje naar De Uithof?? :shock:

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 23:05
door Klaasje
Als er een plek in Nederland is waar we geen discussie over de net en noodzaak van een tram hoeven te voeren dan is het Utrecht wel... Bij veel andere projecten kan je een hoop vraagtekens zetten maar hier absoluut niet. Vreemd dat dan juist hier de stekker eruit getrokken wordt.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 23:17
door Vinny
Mwah ik vind de meerwaarde van een tram ook niet bewezen. Driebergen-Zeist IC status geven en bussen over de A12 en verbrede A27 kunnen veel kosteneffectiever zijn...

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 23:41
door Suus
Qua reistijd is dat minstens 2 tot 3 keer zo lang. Hemelsbreed zal de afstand niet zo lang zijn, maar over de snelweg van dat station naar de Uithof vergt een route over de A12, A27 en A28. In die tijd kan een tram al twee keer heen en terug naar CS zijn gereden over zijn bijna volledig vrije baan.

Daarbij vergeet je nog dat 80% van de reizigers niet uit de richting Arnhem zal komen maar uit Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Den Bosch, Hilversum en Amersfoort en dat die mensen dus geen zin hebben eerst met de trein de Uithof voorbij te rijden om vervolgens met de bus weer terug te gaan.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 23:45
door Suus
Dat betekend overigens niet dat Driebergen-Zeist helemaal geen rol hoeft te spelen. In een tweede of derde fase zou de tram vanaf de Uithof via Zeist naar dat station verlengd kunnen worden, waardoor de trams in de tegenrichting ook een serieuze functie kan krijgen en de overbelaste buscorridor Zeist - Utrecht een flinke verlichting kan krijgen.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: do 07 jun 2012, 00:09
door Geert
Vinny schreef:Mwah ik vind de meerwaarde van een tram ook niet bewezen. Driebergen-Zeist IC status geven en bussen over de A12 en verbrede A27 kunnen veel kosteneffectiever zijn...
Dan mag je wel snel zijn om de verbouwplannen van Driebergen hierop aan te passen, want dat station en de bijbehorende omgeving zijn niet echt aangepast op een dergelijke stroom reizigers. Los van dat is het voor veel reizigers een omweg en niet echt een verbetering ten opzichte van de huidige busverbinding :')

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: do 07 jun 2012, 01:12
door visgraat
Klaasje schreef:Als er een plek in Nederland is waar we geen discussie over de net en noodzaak van een tram hoeven te voeren dan is het Utrecht wel... Bij veel andere projecten kan je een hoop vraagtekens zetten maar hier absoluut niet. Vreemd dat dan juist hier de stekker eruit getrokken wordt.
Helemaal mee eens. Maar deze vorm van politiek is ook wel heel vreemd, dus ik denk dat de laatste woorden daar nog niet over gevallen zijn.

Op een gegeven moment moeten projecten de status hebben: "Kan niet meer geannuleerd worden". Dat biedt zekerheid aan iedereen.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: do 07 jun 2012, 18:54
door Vinny
Zolang de tram geen ongelijkvloerse kruisingen krijgt is het een volstrekte verspilling van belastinggeld. Of je maakt er een (pre)metro van of je legt geen infrastructuur aan en optimaliseert de bus- en treinverbindingen.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: do 07 jun 2012, 20:48
door Suus
Nou eh, Vinny, je bent wel wat laat, de aanleg is namelijk al begonnen, de aannemer is al zo ongeveer gestart volgens de Utrechtse wethouder, het enige wat nog moest gebeuren was de overheidssubsidie gestort krijgen.

Nu dat is uitgesteld/(afgesteld?) komt de gemeente Utrecht mogelijk in de financiële problemen...

En ik snap ze wel in Utrecht, ze hebben sinds 1982 gevochten om die tramlijn, krijgen ze na 30 jaar toestemming en dan gaat een mokkende minister dat ze haar snelweg niet aangelegd ziet worden opeens vervelend doen :X

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: do 07 jun 2012, 20:59
door Vinny
Lol ik had dat wel eens eerder geforumd hoor.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: do 07 jun 2012, 21:36
door Suus
We hebben toen ook uitgerekend dat de aanleg van een tramlijn bijna 700 miljoen euro goedkoper was dan een metro, en dat de hogere exploitatiekosten voor een tram pas over een termijn van meer dan een mensenleven in het voordeel van een VAL zou uitkomen.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: do 07 jun 2012, 22:58
door Vinny
Mompelt iets over de doorstroming van het autoverkeer

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: do 07 jun 2012, 23:04
door Suus
Ga eerst eens de kaarten en foto's bekijken op http://www.busfoto.nl/foto/TramlijnDeUithof.php voordat je gaat fluisteren dat het autoverkeer last zal hebben van de tram. Het autoverkeer heeft nu vooral last van die tanks die men in Utrecht nog bussen noemt :wink:

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: vr 08 jun 2012, 13:50
door R-Flow
^Mee eens.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: vr 08 jun 2012, 16:19
door Klaasje
In tegenstelling tot de tramplannen van bijvoorbeeld Groningen zal er hier natuurlijk wel sprake zijn van een grote zware sneltram. Die hebben echt wel forse voordelen t.o.v. bussen.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: vr 08 jun 2012, 20:53
door 010jongen
Grote zware sneltram? Volgens mij komen er lagevloertrams. Ik heb trouwens geen bezwaar als er hogevloertrams zouden komen rijden. Meer capaciteit en de inpassing moet geen probleem zijn. Sg3 tjes in Rotterdam bijv. Leuke dingen ter vervanging van de huidige trams. Ik vraag me wel altijd af wat voor nut de tramlijn heeft in de weekeinden. Leg de lijn via de binnenstad aan en verleng het naar Zeist en je hebt een lijn met 70/80.000 reizigers

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: za 09 jun 2012, 06:47
door Vinny
Er komt toch zoiets als de Sneltram naar Nieuwegein. Geweldig ding inderdaad, de streekbus is sneller ;(

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: za 09 jun 2012, 08:22
door Daniel
Ligt er maar net aan waar je heen wilt natuurlijk, de sneltram heeft gewoon z'n route niet helemaal mee (maar op zich bedient 'ie daardoor wel logische plekken, met de vele kantoren aan de Graadt van Roggenweg)
Overigens moet je ook niet overdrijven: Utrecht Centraal - Kanaleneiland Zuid is per bus welgeteld 1 minuut sneller, Utrecht Centraal - Nieuwegein Stadscentrum duurt 19 min. met de tram en 29 met bus 77.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: za 09 jun 2012, 22:04
door Vinny
Ik wordt gewoon gallisch van investeringen in het openbaar vervoer die de reiziger geen reistijdwinst opleveren omdat de overheid het verdomd om te investeren in zaken die wél voor verbetering van de doorstroming en verkorting van de reistijd zouden zorgen, namelijk viaducten en andere ongelijkvloerse kruisingen. Als dit zou gebeuren dan is zelfs een vertramming niet eens persé nodig.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: za 09 jun 2012, 23:15
door Suus
De bussen kunnen slechts 50 rijden, terwijl de trams 70 kunnen rijden op hun vrije baan. Door het relatief beperkte aantal haltes hierdoor de reistijd amper verschillen. Het echte verschil komt pas als een volgende fase naar Zeist gerealiseerd gaat worden, die reizigers zullen een forse reistijddaling kunnen zien en kan de tram in de tegenspitsrichting vullen.

25.000 reizigers per dag is voor een busverbinding erg veel, internationaal gezien wordt dat gezien als het moment waarop tramvervoer efficienter wordt door de grotere capaciteit van de voertuigen. Het verschil is dat in Nederland allerlei grommende mensen proberen deze efficiencyslag tegen te houden terwijl in het buitenland (Duitsland, Frankrijk, Zwitserland) de overheid mooie toekomstvisies voorleggen en in recordtijd nieuwe trambanen openen.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: za 09 jun 2012, 23:17
door 010jongen
vertramming niet nodig? als het zo door groeit daar kan je op termijn 60 bussen per uur laten rijden. ik vind echter wel dat de tram gewoon direct door moet naar zeist, zodat er echt een sterke tramlijn ontstaat in beide richtingen.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: za 09 jun 2012, 23:20
door Klaasje
Wat in Bee's betoog mist: Op het moment dat je zoveel reizigers hebt redt je het ook niet meer met korte lagevloerstrams. Er is dan gewoon een forse investering in iets wat richting lightrail gaat nodig. Trams heb je natuurlijk in alle soorten en maten. De wat kleinere maten bieden iets meer capaciteit per voertuig dan een bus maar functioneren niet substantieel beter dan een bus maar zijn wel duurder. Die categorie is in Utrecht echter niet aan de orde.

Re: Kamerfractie GL: Schultz chanteert met tramlijn Utrecht

Geplaatst: zo 10 jun 2012, 10:02
door Vinny
Hoe hard mogen bussen hier?
https://maps.google.nl/?ll=52.096541,5. ... 4,,0,-2.38

25.000 reizigers per dag is voor een busverbinding erg veel, internationaal gezien wordt dat gezien als het moment waarop tramvervoer efficienter wordt door de grotere capaciteit van de voertuigen. Het verschil is dat in Nederland allerlei grommende mensen proberen deze efficiencyslag tegen te houden terwijl in het buitenland (Duitsland, Frankrijk, Zwitserland) de overheid mooie toekomstvisies voorleggen en in recordtijd nieuwe trambanen openen.
De Zuid-tangent vervoert ook zoveel reizigers per dag, en functioneert een stuk beter zonder tramrails. Bussen zijn namelijk flexibeler, die kunnen ook over de snelweg rijden bijvoorbeeld.