Pagina 3 van 5

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: di 12 jun 2012, 10:19
door Suus
Op het kaartje is de verkeerde halte aanwezen voor Amstelveen Centrum, ze hebben nu Ouderkerkerlaan aanwezen (A)

Over de sporen in de Haarlemmer, ik betwijfel of ze echt gebruikt gaan worden. Dertig jaar niets doen is niet echt bevorderlijk voor rails, dus over de staat ervan valt met recht te twijfelen.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: di 12 jun 2012, 11:00
door JWM
Bee schreef:Op het kaartje is de verkeerde halte aanwezen voor Amstelveen Centrum, ze hebben nu Ouderkerkerlaan aanwezen
Euh, dat klopt wel, Ouderkerkerlaan ligt ten zuiden van de A9. Klein schoonheidsfoutje is dat Oranjebaan niet is aangegeven als halte aan de rode lijn naar Binnenhof.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: di 12 jun 2012, 11:09
door Suus
Tja, dan hebben ze een spookhalte verzonnen tussen Oranjebaan en Amstelveen Centrum :')

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: di 12 jun 2012, 14:24
door R-Flow
Valt me eigenlijk nu pas op wat een gigantische omweg over de Haarlemmer Houttuinen is om bij CS te komen… Misschien dat tram 5 tot Elandsgracht gewoon de beste optie is. Niet alles hoeft natuurlijk naar CS

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: di 12 jun 2012, 17:47
door R-Flow
Hoe denkt de stadsregio eigenlijk M51 draaiende te houden tot 2020? Abracadabra, beetje voodoo, kruisje slaan en voor de rest op hoop van zegen? Ben daar toch wel heel erg benieuwd naar.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: di 12 jun 2012, 18:00
door Suus
Dat komt helemaal goed hoor, ik weet het zeker. Dat BN-materieel dat kan wel tegen een stootje :mrgreen:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: di 12 jun 2012, 18:02
door R-Flow
Dat is te merken vandaag de dag… Gaat steeds beter met die lijn! :D

Als ze nou een beetje intelligent zijn bestellen ze zo snel mogelijk nieuwe trams voor lijn 5 (met een optie voor meer voor lijn "51") en maken ze de route geschikt voor langere voertuigen (hetzij d.m.v. tijdelijke oplossingen in Amstelveen). Metro 51 wordt met de dag onbetrouwbaarder door massa-uitval van voertuigen, op deze manier kan je dat tenminste nog opvangen. Hoeft niet eens zoveel extra geld te kosten.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: di 12 jun 2012, 19:18
door robert55
Dat lijkt me duur door allerlei tijdelijke oplossingen die ook voor de nodige verstoringen van de exploitatie zullen leiden. Tijdsbesparing is twijfelachtig. Zeg [optimistisch] dat je over een jaar weet wat voor trams je wil, nog een klein jaar voor de aanbesteding van de trams en twee jaar levertijd voor de eerste. In hetzelfde tijdsbestek zou je dan de haltes moeten ombouwen, bijv. door de huidige lage perrons te verlengen, evt ten koste van een deel van de hoge.
Omdat je in één keer over moet, moet je voldoende nieuwe wagens hebben. Alstom haalde vorig jaar bij de nabestelling Regiocitadis eén per twee weken geloof ik, maar dat was snel
Ik denk dat je op zijn vroegst ergens in 2017 uitkomt. Dan heb je de baan misschien nog niet vernieuwd, dat naar voren halen zou ook kapitaalvernietiging zijn, want die is over twee jaar nog niet afgeschreven.

De voorgestelde planning is misschien te conservatief, maar dat is gezien de nog niet voltooide zeperd ook wel te begrijpen.

De BN [snel]trams zullen dus nog 6 [als er twee jaar verbust wordt] tot 8 jaar meemoeten. Tijd voor een revisie dus.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: di 12 jun 2012, 20:14
door RoelZ1
Ik vind die route via de Haarlemmer Houttuinen nog helemaal niet zo'n slecht idee. Je voorkomt scheve bezettingen rond het Leidseplein en maakt een goede verbinding tussen Station Zuid en een deel van de binnenstad voor wie de Noord-Zuidlijn eigenlijk net te verweg is.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: di 12 jun 2012, 20:52
door tsov
Bee schreef:Over de sporen in de Haarlemmer, ik betwijfel of ze echt gebruikt gaan worden. Dertig jaar niets doen is niet echt bevorderlijk voor rails, dus over de staat ervan valt met recht te twijfelen.
Ik heb al eens eerder gehoord dat die sporen sowieso compleet vervangen moeten worden als ze ze in gebruik willen nemen, je schijnt er nu met goed fatsoen niets meer op te kunnen laten rijden.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 18:35
door Vinny
De brug over de Prinsengracht schijnt het pijnpunt te zijn. Dat de sporen vervangen moeten worden lijkt me niet erg problematisch. Verder is het Leidsestraat debacle volkomen logisch gezien de minkukels bij de gemeente Amsterdam, lijn 5 had vermetroed moeten worden m.i.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 18:53
door R-Flow
Geld voor een metro is er nou eenmaal niet. Jammer maar helaas. Time to move on.

@robert55 Enige tijdelijke oplossing zou het provisorisch verlengen van tramhaltes zijn in Amstelveen, dat hoeft helemaal geen duur grapje te zijn. Overige ingrepen binnen de ring moeten sowieso gedaan worden om langere trams te kunnen laten rijden. Als tenminste een deel al kan rijden in 2017 is dat toch mooi meegenomen. Moet je voorstellen: drie jaar lang iedere dag 2x in de spits in een uitpuilende tram/sneltram staan omdat inmiddels 65% van het materieel ermee is gestopt! :X

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 20:03
door Vinny
Eens maar het blijft stom.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 20:25
door robert55
wat metrofilie betreft is het goed dat het geld op is, voorlopig geen geld voor white elephants

@r-flow: maar je zit minstens even lang in de ellende, zeker als je in A'veen de ongelijkvloerse kruisingen wil realiseren. laat trouwens maar eens harde cijfers zien over de uitval van sneltrams: extreme claims hebben extreme onderbouwing nodig en 2/3 is extreem

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 20:29
door Klaasje
Het valt wel mee naar mijn idee. Als ze wat meer dan geen reserve hadden gehad zou het vast ook wel iets beter verlopen.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 22:59
door Vinny
Nee zo slecht zijn de plannen ook niet. Het is alleen meer dat ik het ultieme amateurisme bij de diverse planningbureaus betreur, waardoor voor hetzelfde geld er beter openbaar vervoer had kunnen zijn...

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 23:01
door hauptbahnhof
Er is geen extreme uitval van materieel op lijn 51, maar simpelweg te weinig materieel, ook nog verdeeld over 2 verschillende types die niet onderling koppelbaar zijn.
Er zijn namelijk 25 S1/S2 wagens en 4 S3 wagens. Op een doordeweekse dag rijden er maximaal 12 wagendiensten, wat dus op 24 wagens uitkomt.
5 wagens reserve kan op zich maar als je van de ene type 1 wagen over hebt en de andere type ook 1 wagen dan zal er al 1 enkeltje rijden.

Mij lijkt het geen slecht idee om lijn 51 in te korten op Spaklerweg (in de spits). Tussen SLW richting CS en SLW richting WWK zit er 20 minuten. Daar kunnen ze in de spits al 2 wagendiensten besparen en dus 4 wagens die elders kunnen worden ingezet. Kwestie van aansluiting garanderen op SLW. Straks als de M5 rijdt moet het helemaal te doen zijn.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 23:15
door Suus
Gisteren was er de redelijk unieke situatie dat alle vier de CAF's op lijn 51 reden, beide in een koppelstel :D

Uitval van ritten is er inderdaad vrij weinig, wel zijn er te vaak losse ritten. Hoewel dat een geinig gezicht is op het Amstelstation naast 8 bakken VIRM, is het ook wel enigszins pijnlijk natuurlijk voor de reiziger die er met hun goede gedrag ingepropt worden.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 23:51
door JWM
hauptbahnhof schreef:Mij lijkt het geen slecht idee om lijn 51 in te korten op Spaklerweg
Zou je eigenlijk niet net zo goed de lijn kunnen knippen op station Zuid? Spaklerweg is zo'n hopeloos overstappunt.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: do 14 jun 2012, 00:12
door Suus
Zowel Zuid als Spaklerweg zijn vrij hopeloos. Het enige voordeel dat de Spaklerweg boven station Zuid heeft is dat je niet via Van der Madeweg hoeft te reizen als je naar de tunnelstations of het Amstelstation wil.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: do 14 jun 2012, 00:13
door hauptbahnhof
Hoe wil je reizigers voor de stations Spaklerweg - CS laten reizen dan? Spaklerweg is idd hopeloos maar wel beter dan WTC.

edit: Bee was me weer 's voor :x

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: do 14 jun 2012, 00:16
door JWM
Als je iets knipt hou je twee stukken over. Dus een lijn CS-Zuid en een lijn Zuid-Westwijk. Met de instroom van M5 moet dat qua materieel toch wel lukken denk ik?

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: do 14 jun 2012, 00:18
door hauptbahnhof
Dan moet er weer worden ingeleverd op lijn 53/54 (aangezien naar schijnt de M5 voornamelijk op lijn 50 komt te rijden).

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: do 14 jun 2012, 00:20
door Suus
Gaan ze het echt doen, de Cafjes naar de Vork sturen? Het zou logisch zijn maar had het niet verwacht.

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Geplaatst: do 14 jun 2012, 00:34
door JWM
Je kan wellicht een dienstregeling maken waarbij 51 (CS-Zuid) en 53 met 2 of 3 CAFjes rijden (en BN's die niet nodig zijn naar Westwijk) en op 50 en 54 4x CAF en M5.