Tekort HSL mogelijk groter

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9537
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor Wubbo » Di 12 Jun 2012, 22:19

Tekort HSL mogelijk groter
Geplaatst op: dinsdag 12 juni 2012 22:18
Laatst bijgewerkt: dinsdag 12 juni 2012 22:19


De Tweede Kamer wil opheldering over de financiële problemen bij de Hoge Snelheidslijn. Volgens een nog vertrouwelijk stuk van het onderzoeksbureau van de Tweede Kamer is er mogelijk een financieel gat van meer dan 1,7 miljard euro.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid

groningen
Berichten: 884
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor groningen » Wo 13 Jun 2012, 07:38

Het is toch ongelofelijk dat een financieel gat van 400 ineens 1700 miljoen kan zijn. Lag er een lijk ergens in de kast.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor deadlock » Wo 13 Jun 2012, 08:27

Verbaast me niets. Bedrag afschrijven en de toeslag afschaffen en die lijn is rendabel als een malle.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor R-Flow » Wo 13 Jun 2012, 08:28

Ik vind die €2,30 (geloof ik?) om vanaf Schiphol naar Rotterdam te reizen in de helft van de tijd meer dan waard om eerlijk te zijn.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor tsov » Wo 13 Jun 2012, 08:46

NOS schreef:Hoge Snelheidslijn
Is dat een snelheidslijn op pootjes? En wat is een snelheidslijn? Ik ken wel de Hogesnelheidslijn ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor VIRM » Wo 13 Jun 2012, 12:40

R-Flow schreef:Ik vind die €2,30 (geloof ik?) om vanaf Schiphol naar Rotterdam te reizen in de helft van de tijd meer dan waard om eerlijk te zijn.


Voor zo'n bedrag is het inderdaad de moeite waard.
Alleen zijn ze heel erg slecht begonnen: veel te hoge toeslag en vaak problemen/uitval van treinen. Er kleeft nu een imago van 'duur' en 'vertraagd' aan de Fyra. Als het rijdt, is het best okay. :)
Overigens is het op het stuk Amsterdam - Schiphol niet waard om met toeslag te rijden, want de tijdswinst met de gewone IC/Sprinter is niet al te groot. Waarom gewoon niet op dat stukje de toeslag afschaffen?

En ja, je houdt uiteraard wel een groep die geen cent extra wil betalen. :)

En laten we het dan niet over die verschrikkelijke omroep met het woord 'supllement hebben'...
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor R-Flow » Wo 13 Jun 2012, 19:28

Ja dat vind ik dus wel echt belachelijk dat je gewoon toeslag nodig hebt om met die wrakken over het normale spoor van Schiphol naar CS te mogen. Doen ze expres om extra inkomsten te draaien op nietsvermoedende toeristen die gedwongen worden aan boord een duurder supplement te kopen. Ben ik echt heilig van overtuigd.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor RoelZ1 » Do 14 Jun 2012, 16:48

Nooit bedacht dat 6 bakjes enkeldeks gewoon te weinig capaciteit biedt om veel reizigers van/naar Schiphol er bij te hebben?

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor R-Flow » Do 14 Jun 2012, 19:47

RoelZ1 schreef:Nooit bedacht dat 6 bakjes enkeldeks gewoon te weinig capaciteit biedt om veel reizigers van/naar Schiphol er bij te hebben?

Als een trein vol zit, zit ie vol heel simpel...

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor RoelZ1 » Do 14 Jun 2012, 20:07

Dus dan mogen de reizigers naar Rotterdam en Breda 30 minuten op de volgende trein wachten om plaats te maken voor de reizigers naar Schiphol die 7 minuten later alweer een trein zouden hebben.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor Klaasje » Do 14 Jun 2012, 20:35

Daarnaast speelt gewoon mee dat al dat geklooi met koffers bij die smalle ICR-deurtjes niet bepaald handig is. Wat dat betreft is het al mooi meegenomen dat je überhaupt gebruik van Fyra mag maken tussen Shl en Asd.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9537
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor Wubbo » Vr 15 Jun 2012, 09:50

RoelZ1 schreef:Nooit bedacht dat 6 bakjes enkeldeks gewoon te weinig capaciteit biedt om veel reizigers van/naar Schiphol er bij te hebben?
Het alternatief, de achter de Fyra ri Shl aanrijdende s3200, is een losse DDAR, die ook de reizigers van de Lelylaan en Sloterdijk mee moet/wil nemen. Dat biedt dus niet heel veel meer capaciteit dan de Fyra, dus volgens mij is dit niet zo'n goed argument. Mogelijk geldt het voor enkele treinen in de spits, maar hef dan alleen in de spits die toeslag, dan betaal je extra voor een rustigere trein en is er in ieder geval nog een beetje verklaring.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor R-Flow » Vr 15 Jun 2012, 10:10

RoelZ1 schreef:Dus dan mogen de reizigers naar Rotterdam en Breda 30 minuten op de volgende trein wachten om plaats te maken voor de reizigers naar Schiphol die 7 minuten later alweer een trein zouden hebben.

Hetzelfde geldt niet voor de IC naar Vlissingen of Brussel-Zuid? Gaan we daar ook toeristen die vanaf CS naar Schiphol moeten weren?

Klaasje schreef:Daarnaast speelt gewoon mee dat al dat geklooi met koffers bij die smalle ICR-deurtjes niet bepaald handig is. Wat dat betreft is het al mooi meegenomen dat je überhaupt gebruik van Fyra mag maken tussen Shl en Asd.

Enig idee hoeveel mensen vanuit Rotterdam e.v. met de Fyra van/naar Schiphol gaan om daar hun vlucht te pakken? Als je die óók nog eens de trein uit wilt hebben kan je de HSL per direct opdoeken... We laten treinen over Schiphol gaan maar o wee als er mensen met bagage meereizen. Nee, dat kan echt niet!

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor RoelZ1 » Vr 15 Jun 2012, 17:11

IC naar Vlissingen rijdt niet meer via Schiphol, maar reed met 10-12 bakken VIRM. Benelux heeft een bak meer dan Fyra, maar kampt nu inderdaad met capaciteitsproblemen in de spits. Daar zijn capaciteitsproblemen in mijn ogen wel beter te verantwoorden dan bij een toeslagtrein. Dat je als reiziger naar Rotterdam al extra hebt betaald en ook nog eens een half uur moet wachten omdat iemand die zonder toeslag naar Schiphol wilt al in de trein zat is in mijn ogen niet aan de reiziger uit te leggen. Dat je als reiziger van Amsterdam naar Schiphol gewoon (nog) niet de Fyra neemt, maar een van de andere 5 treinen per uur is een stuk beter uit te leggen. Van Düsseldorf Hbf naar Düsseldorf Flughafen neem je toch ook niet de ICE?

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor Klaasje » Vr 15 Jun 2012, 17:18

R-Flow schreef:
Klaasje schreef:Daarnaast speelt gewoon mee dat al dat geklooi met koffers bij die smalle ICR-deurtjes niet bepaald handig is. Wat dat betreft is het al mooi meegenomen dat je überhaupt gebruik van Fyra mag maken tussen Shl en Asd.

Enig idee hoeveel mensen vanuit Rotterdam e.v. met de Fyra van/naar Schiphol gaan om daar hun vlucht te pakken? Als je die óók nog eens de trein uit wilt hebben kan je de HSL per direct opdoeken... We laten treinen over Schiphol gaan maar o wee als er mensen met bagage meereizen. Nee, dat kan echt niet!

Let even op het verschil: Tussen Asd en Shl rijdt er vier keer per uur een trein die supergeschikt is voor koffers die nauwelijks trager is dan de IC. Vanaf Rotterdam is de snelheidswinst behoorlijk wat groter en dus kan een langere halteertijd door dat soort reizigers best. Begin alsjeblieft niet met typische appels vs. perenvergelijkingen. Dit voegt weinig nuttigs aan de discussie toe maar zorgt wel voor pagina's vol met onnodige informatie.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor R-Flow » Vr 15 Jun 2012, 17:20

Die deuren worden spontaan breder na Schiphol en dan kan het wel of zo? Nee dit verhaal van jou voegt lekker veel toe..
Laatst gewijzigd door R-Flow op Vr 15 Jun 2012, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor Klaasje » Vr 15 Jun 2012, 17:26

Alsjeblieft zeg -o-

Nee, de deuren worden niet breder. De relatieve overlast is wel minder. Reizigers die met hun koffers overlast veroorzaken door langzaam in- en uit te stappen hebben een veel groter voordeel van de Fyra wanneer ze uit Rotterdam komen dan wanneer ze van Amsterdam CS komen. Wanneer het een veel groter voordeel is dan is het minder bezwaarlijk dat ze overlast veroorzaken omdat er feitelijk geen redelijk alternatief is in tegenstelling tot de reizigers tussen Amsterdam C en Schiphol.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor R-Flow » Vr 15 Jun 2012, 17:32

Echter is de Fyra niet de enige trein die van CS naar Schiphol rijdt dus is er gewoon sprake van spreiding. We gaan niet doen alsof alle toeristen massaal alleen de Fyra instappen en er opeens sprake is van extreme overlast t.o.v. andere treinen. Kijk toeslag of niet die toeristen gaan toch wel de Fyra in omdat ze veelal niet doorhebben dat er sprake is van een supplement. Reis iedere week meerdere malen met dat ding en dit is gewoon de praktijk. En trouwens, óók met brede deuren loop je uiteindelijk tegen een bottleneck aan in het gangpad als men de koffers kwijt probeert te raken. Vooral de benedenetage van de nieuwere dubbeldekkers zijn leuk wat dat betreft... Binnen no-time staat de hele boel stil.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor Vinny » Vr 15 Jun 2012, 19:34

Daarnaast is de Fyra handig als je snel op Schiphol moet zijn. In Rome betaal je ook toeslag op je treinkaartje als je met de intercity reist naar het vliegveld.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Tekort HSL mogelijk groter

Berichtdoor Klaasje » Vr 15 Jun 2012, 22:27

Maar de discussie begon met dat de toeslag op Amsterdam C - Schiphol belachelijk zou zijn. Ik denk dat het wel meevalt..


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten