Pagina 1 van 2

Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 14:20
door hauptbahnhof
Ik zie al een tijdje dat er op de Zuidtak, ten zuiden van de treinsporen alle bomen en bosjes zijn weggehaald. Ik ga er dus van uit dat de sporen worden verdubbeld? En zo ja, hoe gaat dat in z'n werk m.b.t. tot Rai ?
Wordt dan de huidige overkapping verwijderd?

Iemand die iets hierover weet?

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 15:27
door Klaasje
Ze bouwen als het ware een tweede station Rai naast het huidige station Rai als ik mij niet vergis.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 15:31
door R-Flow
Echt? :shock: RAI is zo'n loos station, helemaal als de N/Z-lijn straks rijdt.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 15:46
door reisthijs
Het is echt geen loos station, hoe wil jij zonder dit station de grote stromen reizigers bij evenementen verwerken, allemaal overstappen op Zuid?

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 16:07
door Klaasje
R-Flow schreef:Echt? :shock: RAI is zo'n loos station, helemaal als de N/Z-lijn straks rijdt.
:')
Het station kent meer in- en uitstappers dan de helft van alle stations in heel Nederland. Bovendien wordt het juist een interessant station met de NZ-lijn omdat reizigers uit de richting Weesp en verder daar mooi de NZ-lijn kunnen pakken.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 16:23
door Mojito
Als je straks op RAI wil overstappen van trein op de N/Z dan zul je toch een flink stuk moeten lopen...

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 17:44
door R-Flow
Klaasje schreef: :') Het station kent meer in- en uitstappers dan de helft van alle stations in heel Nederland.
:') Amsterdam is dan ook een hele grote stad t.o.v. veruit de meeste gemeentes in Nederland. Maar goed, doelde sowieso meer op de afstand RAI-Zuid.
Klaasje schreef:Bovendien wordt het juist een interessant station met de NZ-lijn omdat reizigers uit de richting Weesp en verder daar mooi de NZ-lijn kunnen pakken.
:') Laat het nou alleen zo zijn dat de N/Z-lijn niet in Station RAI zal stoppen. Het is al helemaal niet voordelig om dat eind naar Europaplein te lopen t.o.v. een directe overstap in Zuid.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 17:55
door Klaasje
R-Flow schreef:
Klaasje schreef: :') Het station kent meer in- en uitstappers dan de helft van alle stations in heel Nederland.
:') Amsterdam is dan ook een hele grote stad t.o.v. veruit de meeste gemeentes in Nederland. Maar goed, doelde sowieso meer op de afstand RAI-Zuid.
Het mag een korte afstand zijn maar het station heeft toch een behoorlijk verzorgingsgebied en zorgt voor de ontsluiting van o.a. de Rai wat via station Zuid of Duivendrecht meteen 8 tot 10 minuten extra reistijd op zou leveren waarmee je meteen een niet zo goede ov-ontsluiting hebt.
Klaasje schreef:Bovendien wordt het juist een interessant station met de NZ-lijn omdat reizigers uit de richting Weesp en verder daar mooi de NZ-lijn kunnen pakken.
:') Laat het nou alleen zo zijn dat de N/Z-lijn niet in Station RAI zal stoppen. Het is al helemaal niet voordelig om dat eind naar Europaplein te lopen t.o.v. een directe overstap in Zuid.
Bij nader onderzoek dankzij Mojito ben ik erachter gekomen dat dat inderdaad het geval is.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: za 16 jun 2012, 10:59
door Klaasje
Voor de liefhebbers is hier te vinden hoe het spoor er tussen Hoofddorp en Diemen-Zuid uit gaat zien rond 2016. Dit is echter een indicatie omdat in dit document voornamelijk het ruimtebeslag wordt vastgelegd. Met name wisselverbindingen kunnen anders uitpakken.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: za 16 jun 2012, 11:54
door RoelZ1
Als je een beetje door de lijntjes heen kijkt zie je ook het toekomstige sporenplan.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: za 16 jun 2012, 11:54
door Klaasje
Maar dat is geen definitief sporenplan :wink:

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 16:45
door Suus
Er is geen definitief sporenplan zolang niet is besloten waar men de HSL-treinen wil keren. Enige tijd geleden heeft Diemen protest aangetekend tegen een ligging ten oosten van station Diemen Zuid, over een definitief besluit heb ik nog niets gelezen.

Dat de extra sporen bij station RAI aan de zuidkant van de huidige sporen komen is echter wel zo goed als duidelijk, een andere plek dan daar is er niet, aan de andere zijde zit je immers met de metro.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 18:16
door RoelZ1
Die keersporen zouden sowieso nog niet worden aangelegd in deze fase. Daar zou alleen nog maar ruimte voor worden gereserveerd.

Overigens is het, zoals ik eerder weleens betoogde, nog maar zeer de vraag of er nog wel behoefte is naar de hoeveelheid keersporen die nu gepland zijn. Voor de internationale hogesnelheidstreinen is een eindpunt in Amsterdam (eerst Centraal, later Zuid) nog logisch, maar voor de binnenlandse treinen is dat, met de samenvoeging van de concessies HSL en HRN nog maar zeer de vraag. Ze kunnen na Amsterdam Zuid doorrijden naar Almere/Zwolle of NS kan er voor kiezen om zowel Amsterdam Zuid als Amsterdam Centraal te bedienen. In beide situaties is de hoeveelheid benodigde keersporen op Zuid een stuk minder. Er kunnen dan gewoon minder sporen worden aangelegd, maar er kan ook gekozen worden om de achteringang van de Watergraafsmeer te verdubbelen.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 18:52
door Suus
Ik vind persoonlijk dat je internationale treinen niet naar Amsterdam Zuid kan sturen. Komaan zeg, ik ken geen ander land in Europa waar de internationale treinen niet naar het belangrijkste station van de stad, dus Amsterdam Centraal worden gestuurd. Ik schat dat 80% van de internationale reizigers daar wil zijn, dan ga je ze toch niet op een tochtig Amsterdam Zuid (het station zal nooit ondergronds aangelegd worden dus veel beter dan het nu is zal het ook niet worden) allemaal de metro in sturen. Een echte internationale trein stopt op een groot station met allure en dat hebben we, dus hop, met die internationale treinen naar Centraal.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 19:26
door RoelZ1
Ik heb het over de hele lange termijn waarbij er een Dok ligt, een groot (ondergronds) station Zuid staat, de Noord-Zuidlijn klaar is en Amsterdam Zuid minstens evenveel instappers telt als Amsterdam Centraal. Dat, behalve de instappers, waren ook allemaal eisen om het eindpunt van de hogesnelheidstreinen uberhaubt naar Zuid te mogen verplaatsen. De komende 10-15 jaar zie ik dat nog niet gebeuren.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 19:26
door Vinny
Ongeveer 50% van de reizigers van de Thalys is zakelijk, terwijl de binnenstad van Amsterdam met metro en tram vanaf Zuid niet minder snel (afhankelijk van de precieze bestemming) bereikbaar is. Ik vind het punt "allure" volstrekt irrelevant in deze...

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 19:28
door Daniel
Als allure irrelevant zou zijn zouden ze vast niet al die stations langs de hogesnelheidslijn grondig aan het verbouwen zijn (zie Breda en Rotterdam) :wink:

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 19:58
door Suus
Stations zijn bij uitstek een visitekaartje voor de stad. Als het station een lelijk tochthol is komt dat niet echt uitnodigend over. Zelfs de Belgen hebben dat door met als gevolg dat Antwerpen en Luik volledig zijn opgelapt en de HSL-treinen op Brussel-Zuid op een volledig opgeknapt gedeelte van het station stoppen.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 20:19
door VIRM
En wordt door de spoorverdubbeling niet een nieuw bottleneck gecreeerd tussen de Riekerpolderaansluiting en Schiphol? Je gaat dan van 4 sporen over de Zuidtaken naar 4 sporen na de Riekerpolderaansluitging, al komen er vanuit Lelylaan dan weer 2 spoortjes bij.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 20:21
door Klaasje
Juist doordat er nu veel kruisende bewegingen bij de Riekerpolderaansluiting zijn kan je de Schipholtunnel niet optimaal benutten. Daarom wordt er een dubbele vork bij de Riekerpolderaansluiting én bij de aansluiting van de Utrechtboog (Duivendrechtaansluiting-West) gebouwd.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 14:27
door R-Flow
Klaasje schreef:Het mag een korte afstand zijn maar het station heeft toch een behoorlijk verzorgingsgebied en zorgt voor de ontsluiting van o.a. de Rai wat via station Zuid of Duivendrecht meteen 8 tot 10 minuten extra reistijd op zou leveren waarmee je meteen een niet zo goede ov-ontsluiting hebt.
Als je zo gaat kijken kan je haast overal wel een treinstation neerzetten. Die reistijd heb je doorgaans nou eenmaal om van en naar het station te komen.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 16:20
door visgraat
Klaasje had het niet over reistijd, maar over extra reistijd. Station RAI ligt voor een aantal wijken in Amsterdam en Amstelveen heel gunstig en voorziet daarmee een redelijk verzorgingsgebied van een station.

Als je bijvoorbeeld naar De Pijp gaat vanuit Almere kan je handig gebruik maken van station RAI. Vanuit Zuid is dat toch wat ongelukkiger en Amstel een keer overstappen.

Ik kan niet inschatten of een station de reizigersaantallen rechtvaardigt die daarmee een veel beter alternatief hebben dan via Zuid, Amstel of een ander vervoermiddel als de metro.

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 16:44
door tsov
Het bestaan van station RAI wordt natuurlijk met name gerechtvaardigd door het gebouw waar dat hele station naar genoemd is...

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 16:52
door visgraat
Voor de RAI zelf denk ik: Heb je een goede ingang aan de westzijde, dan is het vanaf Zuid maar 300 à 400 meter verder dan vanaf statio RAI. Op de beurs zelf loop je waarschijnlijk veel meer. Bovendien heeft station Zuid veel meer directe verbindingen. Wat zou je bijvoorbeeld doen uit de richting Utrecht (scheelt meer dan een kwartier treinreistijd)?

Re: Amsterdam Zuidtak

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 17:09
door ThePretender
Heeft iemand een link met een plattegrond van Station Zuid? Ik lees dit allemaal maar met een mooi overzicht van hoe de sporen liggen zou het snappen veel makkelijker gaan! Die op NS.nl vind ik te kleinschalig.