Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Chauf21 »

WSM schreef:
meltrain schreef:O ja, misschien is het de oplettende kijker opgevallen dat de lijnen 129 en 201 (naar Delft) er niet op staan. :wink:
Dit komt omdat deze lijnen overghaan naar de RET. :D
Lijn 129 wordt ongewijzigd vernummerd in lijn 40 en lijn 201 verdwijnt, maar er komt wel een nieuwe lijn 41 (Schiedam Centrum-Spaanse Polder-Bedrijvenpark Noordwest-Overschie-Rotterdam Airport-Melanchthonweg-Station Noord) die in Ovreschie aansluiting geeft op lijn 40 naar Delft.
Bron? Waarom gaan deze lijnen naar de RET, terwijl deze oorspronkelijk aan Qbuzz gegund waren? Is een directe spitssneldienst tussen Schiedam en Delft (TU wijk, TNO) overbodig?
Ik vind het al met al maar een vreemde ontwikkeling. Tevens vind ik het merkwaardig dat buslijnen van een toch redelijk opererend bedrijf naar de Rotterdamse werkvoorziening gaan.
Ik weet niet zeker of de lijnen oorspronkelijk aan Qbuzz gegund zijn. In het geruchtencircuit speelt al langer (denk aan meer dan een jaar) dat de RET naar Delft komt. Evenzo zijn er geruchten dat er wat wisselingen tussen HTM en -nu nog- Connexxion zijn. Maar in hoeverre die juist zijn en wat de beweegredenen daarachter zijn...
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door JeePee »

Lijn 40 hoorde bij de concessie Rotterdam CA, das niet de de Qbuzz concessie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door mb90 »

Nu ik weet hoe ik de frequenties kan zien van de buslijnen schrok ik bij 2 lijnen. Eerst bij Buslijn 183 die ook tussen de Keizerswaard en de Kralingse Zoom in de spits 2x per uur gaat rijden. Nu rijdt Buslijn 47 daar 4x per uur en daarbij zitten de bussen goed vol. In de daluren zal 2x per uur denk ik nog wel gaan, maar in de spits echt niet.

Verder schrok ik van Buslijn 188. Die gaat van maandag t/m zaterdag overdag 4x per uur rijden. 4x per uur over een bedrijventerrein waar nu alleen in de spits 2x per uur een bus komt. :shock: Vooral voor de zaterdag lijkt mij 4x per uur echt veel te veel van het goede. Dan kan die bus beter Buslijn 183 gaan versterken, want dat is nu in de spits echt te laag.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Meltrain »

Ja, bij die frequenties van 188 kreeg ik spontaan een lachbui. :lol:
Er staan trouwens ook nog wat schoonheidsfoutjes bij de frequenties: lijn 184 wordt ineens 290 genoemd en bij sommige tijdstippe staat bij de frequentie van lijn 137 'Station Vijfsluizen' in plaats van 'Station Schiedam Centrum'.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door JeePee »

die lijn 188 is een taxibus. Kost maar 1 bus en anders staat ie toch stil.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Meltrain »

Mag dat wel volgens de concessie-eisen? :?
Of is het toevallig een lagevloers-taxibus of taxibus_met_lift_voor_rolstoelen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Karl »

JeePee schreef: - 383 komt idd alleen in de spits nog in Krimpen. Gaat eigenlijk alleen om in/uitruk ritten van CXX naar de stalling Krimpen;
- Aanlsuiting 97/98 op Krimpen Busstation -> Eén van de vele gefronsde wenkbrouwen bij het lezen van het bestek;
- De lijnenkaart is alleen voor de offerte gebruikt eigenlijk. Er komen andere lijnenkaarten, waaronder een gezamenlijke van RET, CXX en Qbuzz;
Waar gaat Qbuzz eigenlijk haar bussen kwijt raken in Krimpen? Of komt daar geen stalling?
Waarom is de lijn Krimpen - Alexander via IJsselland eigenlijk niet bij SRR streek, het is wellicht ietwat onlogisch als je kijkt naar het gebied waar die bus in rijdt, maar ik kan mij zo voorstellen dat het wat ledig matritten Krimpen - Alexander bespaart en het makkelijker in uitwisselen is. Verder was er toch een regel dat RET niet meer OV mag gaan verzorgen dan voor de inbesteding, hoe zit dat dan?

Verder had mijn inziens de lijn Krimpen - Alexander beter altijd door kunnen rijden naar de Stormpolder en lijn 96 alleen in de spits. Zo biedt je mensen een aansluiting op de Waterbus en nu biedt lijn 96 wel een aansluiting op de Waterbus, maar ik vraag mij af of er meer mensen vanaf Capelsebrug naar de Waterbus gaan dan vanuit Capelle? Jammer dat die lijn er weer voor moet zorgen dat de directe verbinding met Nieuwerkerk en Zoetermeer weer verdwijnt. Daar maken - ook buiten de piekuren - wel wat mensen gebruik van.

Wat betreft de aansluiting 97/98 op Autobusstation, zijn daar vragen over gesteld? Zo ja, zijn die samen met het antwoord openbaar? Dan ben ik wel benieuwd... Overigens snap ik niet dat SRR dat niet ziet, je biedt nu aansluiting van een bus vanaf Capelsebrug op een bus naar Capelsebrug. Knettergek die figuren.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Meltrain »

over dat de RET niet meer vervoer maag aanbieden dan voor de inbesteding weet ik niks af, maar als het SRR bepaalt dat er enkele verbindingen moeten komen, moet de RET dat uitvoeren. Ik geloof dat ze ongeveer alleen nog moegen bepalen welk lijnnummer ze het geven.
Verder: wordt met de aansluiting tussen 97 en 98 niet bedoeld een aansluiting van 98 uit Krimpen op 97 naar Woudestein en van 98 vanaf Woudestein op 97 naar Krimpen? Dat zou wel handig zijn namelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 172 gasten