Pagina 1 van 3

Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 20:03
door Daniel
En dat is twee... op de Yahoo-groep Busfoto wordt zojuist gemeld dat Qbuzz ook de concessie Stadsregio Rotterdam heeft binnengesleept! Wederom omdat ze de enige inschrijver waren.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 20:04
door Vinny
Stadsregio Rotterdam :shock:
Dat zou toch onderhands worden aanbesteed? Of betreft het hier SRR-Streek?

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 20:09
door Daniel
Streek ja: concessie 46 SRR Streek overig is het... da's dus het mini-concessietje van de regio Ridderkerk/Krimpen a/d IJssel.

Ben benieuwd wat dat gaat worden, want dat zou betekenen dat Arriva en Qbuzz moeten gaan samenwerken :wink: Een aantal lijnen uit DAV door Ridderkerk vallen zowiezo onder vervoer wat gedoogd moet worden, maar de 92 en 144 worden nu gezamelijk door Arriva en Connexxion gereden om een knip te voorkomen.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 20:26
door Chauf21
Reiziger Ddrs schreef:Streek ja: concessie 46 SRR Streek overig is het... da's dus het mini-concessietje van de regio Ridderkerk/Krimpen a/d IJssel.
Bij concessie 46 hoort ook nog de driehoek Rotterdam-Zoetermeer-Gouda en een deel tussen Rotterdam-Hoek van Holland ;)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 20:29
door mb90
Hmm, ik dacht ook dat dat onderhands aanbesteed zou worden en dat de RET er zou komen te rijden. Volgens mij horen trouwens ook een aantal streeklijnen aan de noord- en westkant van Rotterdam erbij, zoals de lijnen naar Lansingerland en Maassluis. Ben benieuwd wat het gaat worden. Een vervoerder zonder website, zonder materieel en zonder verdere informatie. Ik heb zo'n gevoel dat het hier achteruit zal gaan. Op materieelgebied zowiezo. Alliance's en Integro's komen er vast niet meer voor de stalling Ridderkerk.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 20:30
door Daniel
Aah, dat verklaart dat het ook invloed op stalling Zoetermeer heeft ja :wink: 'tis ook zo'n klein vlekje op de concessiekaart :P

Maargoed, nog wat meer nieuws hierover...

Connexxion schrijft niet in op concessie regio Rotterdam
Connexxion heeft besloten om geen offerte aan te bieden voor de concessie Bus Streek Overig van Stadsregio Rotterdam.

Concurrentie op arbeidsvoorwaarden
Bij de start van de marktwerking in het streekvervoer, is met alle sociale partners afgesproken dat er geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden mag plaatsvinden. Juist door het besluit van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat om de NS onbeperkt toe te laten treden op de markt voor streekvervoer, kan dat nu wél gebeuren. Wij hebben het Ministerie en de Stadsregio vooraf kenbaar gemaakt dat wij onder deze voorwaarden niet zouden inschrijven.

De NS heeft een goedkopere CAO met een aanzienlijk lagere pensioenpremie dan geldt voor chauffeurs in het streekvervoer. Loonkosten maken 70% deel uit van de exploitatiekosten en hiermee zou de NS kunnen concurreren op arbeidsvoorwaarden. Doordat de NS via haar minderheidsdeelneming Q-buzz inschrijft op de concessie regio Rotterdam, is concurrentie op arbeidsvoorwaarden nu een feit. Connexxion vindt dit onacceptabel, vooral omdat juist onze medewerkers bepalend zijn geweest voor het succes van marktwerking.

Naast deze hoofdreden hebben andere factoren een rol gespeeld bij ons besluit:
  • De voorgestelde tariefsverhoging voor de strippenkaart is niet volledig gehonoreerd. Het risico ten aanzien van de reizigersopbrengsten is hierdoor toegenomen.
  • De onduidelijkheid over de eventueel nieuw te ontwikkelen OV-chipkaart-apparatuur en de compensatie door SRR van mogelijke kosten die dit met zich meebrengt, vormen eveneens een onbeheersbare extra kostenpost.
Door bovenstaande factoren zien wij geen mogelijkheid deze concessie rendabel te exploiteren. Wij betreuren dat wij dit besluit hebben moeten nemen. Echter, in het belang van onze medewerkers en de continuïteit van onze onderneming, vinden wij het onverantwoord om in te schrijven op deze concessie.

Bron: Connexxion

Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 20:31
door BR628
Dit dus:

91: Rotterdam, Metro Capelsebrug - Rotterdam, Metro Capelsebrug
94: Capelle a/d IJssel, Schollevaartsedreef - Rotterdam, Station Alexander
96: Krimpen a/d IJssel, v.d. Giessenweg - Rotterdam, Metro Capelsebrug
97Z: Krimpen a/d Ijssel - Rotterdam, Woudenstein
98Z: Krimpen a/d Ijssel - Rotterdam, Woudenstein
126: Schiedam, Vijfsluizen - Maassluis Steendijkpolder
129: Delft, Station Centrum - Rotterdam, Centraal Station
137: Schiedam, Station Centrum - Maassluis, Stellingmolen
140: Dordrecht - Rotterdam, Kralingse Zoom
143: Ridderkerk, Raadhuisplein - Rotterdam, Zuidplein
144: Dordrecht - Rotterdam, Zuidplein
145: Ridderkerk, Raadhuisplein - Rotterdam, Kralingse Zoom
170: Zoetermeer, centrum west - Rotterdam, Centraal Station
171: Rotterdam, Centraal Station - Pijnacker
172: Rodenrijs station - ringlijn Berkel- Bergschenhoek
173: Rotterdam, Centraal Station - Zoetermeer, Centrum West
174: Berkel- Bergschenhoek - ringlijn Rodenrijs station
182: Rotterdam, Zuidplein - Rotterdam, Zuidplein
183: Barendrecht station - Barendrecht station
184: Rotterdam, Zuidplein - Barendrecht station
187: Barendrecht, Ziedewij - Rotterdam, Zuidplein
201: Delft, Station Centrum - Schiedam, Station Centrum
204: Rotterdam CS - Zoetermeer, Centrum West
246: Rotterdam, Zuidplein - Ridderkerk, Spinozastra
290: Ridderkerk, Ridderhaven - Rotterdam, Zuidplein

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 20:37
door Daniel
Klein detail: het deel Ridderkerk Drievliet - Dordrecht van lijn 144 valt onder de concessie DAV en van lijn 92 valt het traject tussen H.I. Ambacht en Rotterdam Zuidplein onder verantwoordelijkheid van de SRR.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 20:43
door BR628
Dat van lijn 144 is bekend in mijn bestanden ja, maar lijn 92 staat er niet in. Zeker een nieuwe lijn sinds begin drgl 2008?

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 20:48
door Chauf21
mb90 schreef:Hmm, ik dacht ook dat dat onderhands aanbesteed zou worden en dat de RET er zou komen te rijden. Volgens mij horen trouwens ook een aantal streeklijnen aan de noord- en westkant van Rotterdam erbij, zoals de lijnen naar Lansingerland en Maassluis.
Er gaat ook wat gerommeld worden met wat lijntjes. Waarschijnijk komt de RET straks helemaal naar Delft rijden!

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 20:52
door Daniel
Lijn 92 bestaat al sinds 1-1-2007, maar wellicht dat je 'm nog onder het oude nummer 142 kunt terugvinden? In ieder geval was het in de concessie per 1-1-2003 zodanig geregeld dat Arriva 142 volledig reed en Connexxion de 144 volledig, maar dat liep in de soep toen het SRR-deel van 142 in het weekend werd opgeheven en Arriva het DAV-deel van 144 claimde.

Sinds begin vorig jaar is het zodanig geregeld dat 144 door Arriva en Connexxion gezamelijk wordt gereden. Lijn 92 rijdt Arriva ma-za overdag volledig, maar ma-za in de avonduren gaat'ie na H.I. Ambacht afwijkend naar Ridderkerk Drievliet en daarvandaan verder als 144 (die dan niet tussen Ridderkerk en Dordrecht rijdt). Op die momenten wordt rijden Arriva en Connexxion er samen op.
Op zondag is de situatie qua route gelijk, maar wordt de 92 met taxibusjes gereden en rijdt connexxion het stuk lijn 144 volledig.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 20:54
door BR628
Hmm slordige misser dus.. Morgen maar even melden en toevoegen. Thx

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 21:02
door Daniel
Wat ik me trouwens ook nog afvraag: hoe zit 't met lijn 17 die sinds begin dit jaar het deel Heerjansdam - Barendrecht erbij heeft gekregen ten koste van lijn 186. Zou heel goed kunnen dat die dus ook nog onder twee concessies valt.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 21:10
door Linkerspoor
Als ze zo door gaan dan hebben we straks dus gewoon één landelijke vervoerder omdat de rest zich niet meer in wil schrijven... ;-)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 21:22
door Daantje
Hmm, ik ben hier niet heel blij mee want denk niet dat het er op vooruit gaat. Al raakt het me zelf niet direct maar het komt wel allemaal dichterbij zo. Ben erg benieuwd wat het gaat worden.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 21:47
door Karl
Hmpz, goed in de gaten houden dus, als de bussen weer rijden kan ik dan elke dag in Qbuzzbus zitten.... Misschien hebben ze nog een vervoerkundige voor deze regio nodig...

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 21:53
door Meltrain
Hmm, ik ben heel benieuwd wat het gaat worden en ga niet bij voorbaat negatief kijken.
:)
@BR628: ook lijn 176 (Pijnacker-Rotterdam Alexander) hoort er nog bij.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 22:01
door Oud forumgebruiker
Daantje schreef:Hmm, ik ben hier niet heel blij mee want denk niet dat het er op vooruit gaat.
Omdat?
Zolang Qbuzz zich aan de concessievoorwaarden houd is er niets aan de hand.

En waarom al dat geneuzel? Kijk naar de SNCF (ook een bedrijf dat in handen is van de Franse staat) dat koopt ook maar straffeloos R4C en ITL op om toe te treden in andere markten, zo gek is dit niet...

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 22:02
door Meltrain
ehm, Rail4Chem is toch echt overgenomen door Veolia hoor. :wink:

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 22:05
door Karl
En wie is er eigenaar van Veolia?

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 23:21
door Daniel
BR628 schreef:143: Ridderkerk, Raadhuisplein - Rotterdam, Zuidplein
145: Ridderkerk, Raadhuisplein - Rotterdam, Kralingse Zoom
Als je toch aan 't doorgeven bent... werd er via andere wegen nog op gewezen dat het bovenstaande ook niet meer klopt. Da's tegenwoordig...

143: Rotterdam, Kralingse Zoom - Ridderkerk, 't Zand - Rotterdam, Zuidplein
145: Rotterdam, Zuidplein - Ridderkerk, 't Zand - Rotterdam, Kralingse Zoom

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Geplaatst: do 12 jun 2008, 15:04
door Daniel
Voor de liefhebbers:
- Het concept programma van eisen
- Bijlagen bij het PVE

We mogen ons nu dus gaan afvragen of Qbuzz nu SRR Zuid of -Noord heeft gewonnen. Maargoed, als de RET dus zoals hier al vermoed werd naar Maassluis zou gaan rijden betekend dat dat Qbuzz de concessie Zuid zou gaan uitvoeren. In beide gevallen horen er in ieder geval ook stadslijnen in Rotterdam bij als ik 't goed lees!

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Geplaatst: do 12 jun 2008, 15:07
door JeePee
Nee dat is het niet. De concessies noord en zuid zijn stadsconcessies. Die willen ze dus inbesteden. Bus Streek Overig (BSO) bevatte de gemeenten Barendrecht, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk, Krimpen aan den IJssel, Maassluis en Ridderkerk, alsmede Hoek van Holland. Ik weet niet helemaal zeker of dat nog steeds precies zo is, maar ongeveer wel.

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Geplaatst: do 12 jun 2008, 15:15
door Daniel
Als je de kaartjes in de bijlage even goed bekijkt zal je zien dat er nog een heel stuk regio bij die concessie Noord en Zuid hoort!
Vanuit Concessie Zuid moet bv. lijn 140 Kralingse Zoom - Dordrecht door de concessiehouder in DAV gedoogd worden, dat valt toch allesbehalve onder de stad lijkt me zo :wink:

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Geplaatst: do 12 jun 2008, 15:23
door JeePee
Volgens mij is dit de concessie indeling zoals ze oorspronkelijk bedoeld hadden. BSO staat op die kaart in het geheel niet op namelijk...