Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinxveld

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinxveld

Berichtdoor Daniel » Zo 24 Jun 2012, 21:16

Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinxveld
Geplaatst op: zondag 24 juni 2012 21:13
Laatst bijgewerkt: zondag 24 juni 2012 21:16


De proef die Arriva afgelopen week deed, waarin station Boven-Hardinxveld is opgenomen in de kwartiersdienstregeling, is geslaagd. Dit betekent dat reizigers vanaf nu definitief elk kwartier kunnen in- en uitstappen op het nieuwe station voor zowel de richting Dordrecht als Gorinchem.
Afgelopen week, van 18 tot en met 23 juni, testte Arriva of het opnemen van het onlangs in gebruikgenomen station Boven-Hardinxveld in de kwartiersdienstregeling van invloed was op de punctualiteit. De treinen reden gemiddeld meer dan 95 procent op tijd.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier MerwedeLingeLijn | Meer nieuws over MerwedeLingeLijn
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinx

Berichtdoor Justin » Di 26 Jun 2012, 17:55

Ah punctualiteit was dus de doorslaggevende factor. Ik dacht eigenlijk het aantal reizigers. Weliswaar zijn er op Bhdv meer reizigers dan op Bzm te bespeuren, maar toch :p.

En logisch dat het op tijd is, de treinen moeten sowieso elkaar kruisen op dat station :roll:. Maar toch heb ik het idee dat men van plan is om het gedeelte Gnd - Bhdv dubbelsporing te maken. Als ik naar de spoorbedding kijk, is daar op zich wel plaats voor... (net als op het gedeelte Bhdv-Gr voorbij de spoorwegovergang onder de A15 door)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 901
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinx

Berichtdoor nvdw » Di 26 Jun 2012, 20:33

Het punt was vooral dat ook de trein die niet officieel op Boven-Hardinxveld stopte, toch langs het perron op de tegentrein stond te wachten, met als gevolg boze reizigers die toch al stonden te wachten en vruchteloos op de deurknopjes stonden te hengsten :D

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinx

Berichtdoor Justin » Wo 27 Jun 2012, 11:39

Ja inderdaad... als je er toch stopt, dan maken die 30 seconden wanneer de tegentrein er al wel staat ook niet meer uit :\.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinx

Berichtdoor RoelZ1 » Wo 27 Jun 2012, 11:57

Dat ligt er aan. Die 30 seconde kan precies het verschil maken tussen een stabiele dienstregeling (vertragingen doven uit) en een instabiele dienstregeling (vertragingen worden steeds erger). Overigens is ook in Noord Nederland gebleken dat GTW's in de praktijk beter scoren dan wat er in de folder staat.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinx

Berichtdoor Klaasje » Wo 27 Jun 2012, 13:11

Is dat niet gewoon omdat de machinisten op de remcurve remmen in plaats van bij het sein meteen een anker uit te gooien? (Dat laatste is wat er wordt aangenomen in de simulatie en dienstregelingsprogrammatuur waardoor op papier een ellendig lang eind traag wordt gereden.) Vrijwel ieder treintype presteert op die manier beter dan wat op papier staat. Overigens klopt het verhaal van die dertig seconden wel. Dat is ook zeer belangrijk op een enkelsporige spoorlijn.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinx

Berichtdoor Daniel » Wo 27 Jun 2012, 19:37

RoelZ1 schreef:Dat ligt er aan. Die 30 seconde kan precies het verschil maken tussen een stabiele dienstregeling (vertragingen doven uit) en een instabiele dienstregeling (vertragingen worden steeds erger).

En dat is ook precies wat het geval was op de MerwedeLingeLijn: de boel is aardig strak gepland zodat met minimale extra infrastructuur de kwartiersdienst mogelijk werd. Niet voor niets is in de planfase de bedieningsfrequentie van Blauwe Zoom verlaagd van 4x/uur naar 2x/uur, anders paste 't niet meer.

In het begin zijn bijvoorbeeld ook de nodige vertragingen ontstaan door de beveiliging: op het moment van vertrek uit Ddr is de tegentrein nog tussen Sdtb en Ddrs onderweg. Als gevolg daarvan was het uitrijsein 1096 van Ddrs rood en rijdt je doodleuk het hele stuk 40: vertrek op groen door een stel 40 km/u wissels, zodra je op spoor 32 zit (baanvaksnelheid 130) krijg je dan al geel. Aldaar wordt de boel nu ook anders bediend, vermoedelijk met gebruik van het veiligheidskopje waardoor met een beter seinbeeld gereden kan worden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinx

Berichtdoor Klaasje » Wo 27 Jun 2012, 21:19

Wat veranderd een veiligheidskopje aan de seintechnische situatie? Voordat je een veiligheidskopje op kan rijden staat namelijk altijd een rood sein.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinx

Berichtdoor Daniel » Wo 27 Jun 2012, 21:52

Geen idee hoe men het dan doet, maar de enige manier om sein 1122 en 1106 iets anders dan geel te laten tonen lijkt me op een of andere manier zorgen dat 1096 niet stoptonend is. Is het technisch niet mogelijk om bv. geel-4 te tonen wanneer het wissel rechtdoor ri. veiligheidskopje ligt? (zie voor de situatie)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinx

Berichtdoor Klaasje » Wo 27 Jun 2012, 22:03

Sein 1122 zou helemaal geen geel mogen tonen omdat er dan een Geel-Geel-Rood situatie is. Dat mag niet bij nieuwbouw. Aangezien Sein 1122 ook geen cijferbak heeft toont die zeer waarschijnlijk geen remopdracht wanneer sein 1096 het seinbeeld stop toont. Het kan zijn dat de rijweg vanaf sein 1106 tot en met sein 1096 eerst veel te laat werd ingesteld en dat dit nu in de plannen is aangepast zodat er geen problemen meer zijn.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinx

Berichtdoor Daniel » Wo 27 Jun 2012, 22:56

Helemaal nieuwbouw is het hier nu ook weer niet: eigenlijk is alleen spoor 31c nieuw, sein 1106 beveiligde het tegenwoordig vervallen Ddrsa waar voorheen het dubbelspoor in enkelspoor overging.
Overigens gaat het hier om een kaarsrecht lopend stuk van de lijn waarbij de afstand ook relatief kort is, waardoor ik me ook wel weer kan voorstellen dat er überhaupt niet vol opgetrokken wordt als de machinist in de verte al ziet dat 1106 geel toont. Dat speelt nog wat meer bij een situatie die ik zelf een keer in de begintijd van de kwartiersdienst gehad heb waarbij 15 -> 31a -> 32b gereden werd waarbij je dus geel-8, geel, rood krijgt.
Dan is 15 -> 32a -> 32b ookal een verbetering (en dat wordt als ik me niet vergis tegenwoordig gedaan, ondanks het tragere wissel) door de betere seinbeelden die mogelijk worden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Gertjan
Berichten: 301
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Vanaf nu elk kwartier een trein op station Boven-Hardinx

Berichtdoor Gertjan » Do 28 Jun 2012, 16:00

Klaasje schreef:Sein 1122 zou helemaal geen geel mogen tonen omdat er dan een Geel-Geel-Rood situatie is. Dat mag niet bij nieuwbouw. Aangezien Sein 1122 ook geen cijferbak heeft toont die zeer waarschijnlijk geen remopdracht wanneer sein 1096 het seinbeeld stop toont.
Sein 1122 toont groen, 1106 geel en 1096 rood. Grote probleem is overigens dat de beveiliging wissel 1095 2 minuten lang vast wil houden. Dat is een probleem in de software die moet voorkomen dat er weer eens 2 tegenover elkaar staan bij de wantijbrug.
Klaasje schreef:Het kan zijn dat de rijweg vanaf sein 1106 tot en met sein 1096 eerst veel te laat werd ingesteld en dat dit nu in de plannen is aangepast zodat er geen problemen meer zijn.
Dat was ook zo.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 3 gasten