Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
duucoo
Berichten: 54
Lid geworden op: Za 25 Feb 2012, 13:06
Contact:

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor duucoo » Do 19 Jul 2012, 23:10

Vinny schreef:
Ardan schreef:Kan er dan niet onder die fundering doorgegraven worden? Dat ruwbouwstation ligt zo'n 15 meter diep schat ik, hoe diep zit die tweede zandlaag dan? Volgens mij niet dermate schokkend diep dat de metro een achtbaan gaat worden als je vanaf WPP naar beneden gaat om eronderdoor te komen..

Volgens mij wordt dat wel te steil, maar met een bocht zodat je naast de brug een metrotunnel hebt moet technisch wel kunnen. Blijft overeind staan dat er helemaal geen concrete plannen zijn voor een Oost-Westlijn. Die heeft geen logisch eindpunt, en daarom zullen de investeringen nooit terugverdiend worden. Het enige dat echt jammer is, is dat de kans verloren is gegaan om tram 10 ondergronds te leggen. Dat zou de oversteek bij het Weesperplein wat makkelijker maken.


Onder de brug doorgaan is praktisch geen optie. Stel de bovenkant tunnel bij station Weesperplein is zo'n -12 meter onder maaiveld. Stel je zou zo snel mogelijk dalen, dan heb je een stuk van zo'n 200 meter dat je dat kan doen. Hellingsgraad van zo'n 3%, dan kom je uit op zo'n 22 meter diepte. De tweede zandlaag ligt op veel plekken zo'n 20-24 meter diepte. Misschien dat je nog net onder de fundering kan, maar dan staat de fundering van de brug er direct op. Alleen als je een ander systeem zou kiezen, zoals een bandenmetro, dan zou het nog kunnen. Er langs boren zou kunnen, je zit alleen dan wel onder de huizen.

Het maken van een premetrotunnel voor lijn 7 en 10, dat had dan het beste kunnen worden gedaan met reconstructie van de Hoge Sluis. Tijdelijke brug maken, steen voor steen afbreken, opknappen en tijdelijk opslaan (wat allemaal is gebeurd), en vervolgens meerdere caissons maken waarop vervolgens de brug zou worden herbouwd. Een tunnel had dan vrij ondiep kunnen worden gemaakt, relatief makkelijk en zou de goedkoopste oplossing zijn. Dit even afgezien van nut en noodzaak, want die vind ik persoonlijk minder groot dan veel andere mogelijke initiatieven.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Klaasje » Do 19 Jul 2012, 23:32

Die nut en noodzaak zijn er natuurlijk pas echt wanneer de lijnen door die tunnel een breder vervoerskundig doel hebben dan de huidige trams. Maar dat kan ook pas echt wanneer die tunnel er is.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor R-Flow » Do 19 Jul 2012, 23:36

Ik snap effe niet waarom die Oost/Westlijn überhaupt precies onder die brug door moet. Kan ie er niet gewoon een stukje naast met het metrostation net effe verderop? Alsof er per se gebruik gemaakt moet worden van die buis die 40 jaar geleden is neergelegd. Tja, het was handig geweest. Jammer maar helaas.

Het nut van tram 7 en 10 ondergronds is compleet afwezig. Die lijnen rijden al vanaf de Marnixstraat tot ver in de Sarphatistraat op vrije baan. Fietsers hebben amper last van de tram en verder is het qua autoverkeer geen druk stuk. Totaal niet interessant qua kosten/baten. Steek dat geld dan liever in een oplossing voor tram 1,2,5 en het Leidsestraat probleem

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor robert55 » Vr 20 Jul 2012, 10:00

Nog minder vervoerswaarde dan de NZ!

Volgende halte in W richting Vijzelgracht [overstap NZ lijn] daarna is Leidseplein eigenlijk al te dicht bij voor een metro.

Absolute onzin

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Mojito » Vr 20 Jul 2012, 11:13

@ Bee: ik ben bekend met de geschiedenis. De tramtunneltjes van Van der Vlis hebben echter nooit in een structuurplan gestaan. De N/Z stond er in 1991 ineens op, als resultaat van al die tunnelstudies en -onderzoekjes, die in de voorgaande jaren plaatsvonden. Niet via het tracé uit de Stadsspoornota's uit de jaren '60, maar via de Boerenwetering. In het structuurplan ervoor (De stad centraal, 1985) kwam als gevolg van het metrotrauma nog helemaal niets voor aan nieuw ondergronds OV.
Laatst gewijzigd door Mojito op Vr 20 Jul 2012, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Klaasje » Vr 20 Jul 2012, 11:25

robert55 schreef:Nog minder vervoerswaarde dan de NZ!

Volgende halte in W richting Vijzelgracht [overstap NZ lijn] daarna is Leidseplein eigenlijk al te dicht bij voor een metro.

Absolute onzin

Mwah, het hangt er helemaal vanaf wat je eraan vastknoopt. Schiphol-IJburg heeft bijvoorbeeld veel meer vervoerswaarde dan Schiphol-Muiderpoort. Het verschil is dat deze verbinding eenvoudig goedkoper dan als volwaardige metro kan worden aangelegd. Verder is een grote halteafstand goed voor voldoende snelheid maar je kan best een uitzondering voor het Leidseplein maken.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Ardan » Vr 20 Jul 2012, 13:57

Leidseplein-Vijzelgracht is 700 meter. Prima metro-afstand dus.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Vinny » Vr 20 Jul 2012, 21:47

Schiphol-IJburg heeft bijvoorbeeld veel meer vervoerswaarde dan Schiphol-Muiderpoort.
Eens. Als er op een of andere manier een verbinding IJburg-Schiphol ingelegd kan worden zal dit best veel potentie hebben. Alleen mis je de overstap richting Utrecht. Dat zou kunnen door een trace dat globaal via het Science Park en het Amstelstation loopt. Ik denk zelf (puur vervoerskundig) dat een route via Amsterdam Centraal, onder de Rozengracht door, via Oud West en de Lelylaan naar Schiphol zinvoller is.

Hierbij aangetekend, dat beide routes een totale trendbreuk zijn op het Amsterdamse stratenplan, en dus moet er hetzij flink worden geboord, hetzij flink worden gesloopt. Dit is dus niet echt haalbaar. Wat denk ik een veel kosteneffectievere oplossing is, om buslijn 310 door te trekken via vrije busbanen van Amsterdam Zuid via de Rivierenbuurt en het Amstelstation naar IJburg.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Ardan » Vr 20 Jul 2012, 22:39

Oh ja. Ik was even vergeten dat nieuwbouw voor openbaar vervoer in Amsterdam niks mag kosten :')
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Bram » Vr 17 Aug 2012, 15:37

Iedereen schijnt hier een oost-westlijn naar Schiphol in zijn hoofd te hebben, maar dat was toch juist niet het plan van de oostwestlijn? Was het niet zo dat de metro naar schiphol gerealiseerd diende te worden door het doortrekken van de oostlijn vanaf centraal, onder de prinsengracht en johan van lennepkade naar surinameplein en verder?

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor R-Flow » Vr 17 Aug 2012, 17:02

De Noord/Zuidlijn zou zich ook splitsen in Noord en zo een veel groter stuk van het stadsdeel dekken dan dat nu het geval is… Waarom dat ding niet verder Noord in rijdt snap ik echt niet.

Alargule
Berichten: 1697
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Alargule » Wo 22 Aug 2012, 13:34

Bram schreef:Iedereen schijnt hier een oost-westlijn naar Schiphol in zijn hoofd te hebben, maar dat was toch juist niet het plan van de oostwestlijn? Was het niet zo dat de metro naar schiphol gerealiseerd diende te worden door het doortrekken van de oostlijn vanaf centraal, onder de prinsengracht en johan van lennepkade naar surinameplein en verder?


Er bestaan vooralsnog geen officiële plannen, hooguit studies en visies, naar een 'oost-westlijn'. Een OW-lijn Osdorp-Lelylaan-Leidseplein-Vijzelgracht-Weesperplein-Muiderpoort verscheen in recente visies wel eens op de plattegrond. Maar zoals anderen hier ook al hebben gezegd, heeft zo'n lijn ten opzichte van de huidige situatie geen enkele meerwaarde.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Ardan » Wo 22 Aug 2012, 22:43

Er zijn meerdere opties voor een O-W-lijn, en verbindingen naar Schiphol.
De 'oer'-oost-westlijn, uit het Stadsspoorplan van 1968, zou van Gaasperplas, via Diemen-Zuid naar de Middenweg lopen (in Diemen-Zuid is er een ruimtereservering), en via een bochtenpartij bij Muiderpoort onder de Singelgracht lopen, en via de Jan van Galenstraat naar Geuzenveld gaan.
De verbinding met Osdorp zou met een doorgetrokken Oostlijn komen, en Schiphol zou met de huidige M51 via Marne en de Beneluxbaan bereikbaar worden.

Op onderstaand kaartje heb ik in paars de meest recente planning voor de O-W-lijn ingetekend, een combinatie van hierbovengenoemde O-W-lijnen. Bij Leidseplein zal je dus een flinke (krappe) bocht moeten maken, Leidseplein was oorspronkelijk als kruisingsstation gepland. Doortrekking van de Oostlijn hiernaartoe zal ook lastiger worden omdat er een conflictvrije splitsing gebouwd moet worden. Volgens de plannen (uit maart vorig jaar, de definitieve structuurvisie Amsterdam 2040) zal in ieder geval Muiderpoort-Lelylaan gebouwd worden. Hoe het na Lelylaan verdergaat is afhankelijk van hoe de verbinding naar Schiphol gemaakt zal worden: met een doortrekking van laatstgenoemde, of met een doorgetrokken M52. De ruimtereservering bij Lelylaan bestaat nog tot Meer en Vaart, de reservering liep oorspronkelijk tot ongeveer bij het Ecuplein, maar is inmiddels volgebouwd.
Afbeelding
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Vinny » Wo 22 Aug 2012, 22:52

Zo gek is een Oost-West lijn niet, als je bedenkt dat het ook een snelle en korte route tussen Almere en Schiphol vormt. Maar huur dan a.j.b. wel wat Zwitserse OV experts in als ze die lijn gaan bouwen, zodat er snelle comfortabele regionale treinen gaan rijden die de verbinding verzorgen :!:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Suus » Wo 22 Aug 2012, 23:19

Alleen als de verbinding naar Almere er echt zou komen heeft het wellicht wat nut, voor puur stedelijk verkeer is het niet nodig en wel hierom:

De vervoersvraag tussen het Leidseplein en het Muiderpoortstation is zonder regionaal vervoer niet zo groot dat daar een metrolijn nodig is. Met twee tramlijnen die buiten de zomerperiode een tienminutendienst hebben tussen de spits en iets hoger in de spits kan er nog voldoende opgevangen worden. Daarbij is de binnenring al jaren geleden zeer verkeersluw gemaakt waardoor de trams bijkans een zo goed als vrije baan hebben tussen het Alexanderplein en het Raamplein.

Tenzij je zorgt voor een metrolijn tussen het Leidseplein en CS hebt vervalt dan ook de noodzaak voor een metrolijn tussen het Leidseplein en Lelylaan, tenzij je een case hebt waarbij je het gehele zuidelijke gedeelte van Nieuw-West met de metro kan bedienen waar dat nu door drie tramlijnen gebeurt, aangezien je die metrolijn wel moet vullen.

Het verschil tussen Amsterdam en veel andere steden met een stedelijke metro is dat Amsterdam zijn fijnmazige tramnet altijd heeft behouden waardoor het tramnet veel minder last had van overbelasting dan andere steden en de noodzaak tot een metro gewoon minder is, het blijvende gebruik van de fiets in tegenstelling tot andere steden met een forse welvaartstoename en het feit dat de stedelijke dichtheid van Amsterdam vele malen groter is dan andere steden met een vergelijkbaar inwonersaantal waardoor de afstanden vrij beperkt zijn gebleven en zodoende de reistijden minder belangrijke rol speelt dan in steden waar de afstanden juist vrij groot zijn.

Overigens: in de statistieken lijkt het aantal inwoners per vierkante kilometer lijkt vrij laag vergeleken met andere steden van dezelfde omvang, maar in de internationale statistieken is bij het landoppervlakte geheel Landelijk Noord en het Westhavengebied meegeteld waar de bevolkingsdichtheid buitengewoon laag is waardoor de statistieken niet helemaal eerlijk zijn.

Vinny schreef:Zo gek is een Oost-West lijn niet, als je bedenkt dat het ook een snelle en korte route tussen Almere en Schiphol vormt. Maar huur dan a.j.b. wel wat Zwitserse OV experts in als ze die lijn gaan bouwen, zodat er snelle comfortabele regionale treinen gaan rijden die de verbinding verzorgen :!:

Je hoeft niet in Zwitserland te zijn om te weten hoe je wel een regionaal treinsysteem of een metrosysteem moet uitbaten. Over veel punten is in Nederland niet tot in het uiterste nagedacht vanuit het perspectief van de gebruier of vervalt men in grootheidswaanzin waardoor rare/overbodige keuzes gemaakt worden (metromateriaal met vier deuren per bak en langsbanken bijvoorbeeld...). Metrosystemen in grotere steden dan Amsterdam zien wel in dat je met normale stoelopstellingen en drie of zelfs twee deuren per (kortere) bak ook veel mensen kan vervoeren, maar dan een stuk comfortabeler dan met langsbanken, de clou zit hem vooral in je perronlengte optimaal benutten :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Vinny » Wo 22 Aug 2012, 23:36

Het feit dat er in Amsterdam veel gefietst wordt, zou betekenen dat ze beter het fijnmazige tramnet kunnen opheffen, en de Leidsestraat gewoon weer openstellen voor fietsers, net als 40 jaar geleden. Een S-bahn bedient natuurlijk afstanden waarop Nederlanders niet snel fietsen, of pak jij wel de fiets als je naar Schiphol gaat? :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor R-Flow » Wo 22 Aug 2012, 23:40

Bee schreef:Over veel punten is in Nederland niet tot in het uiterste nagedacht vanuit het perspectief van de gebruier of vervalt men in grootheidswaanzin waardoor rare/overbodige keuzes gemaakt worden (metromateriaal met vier deuren per bak en langsbanken bijvoorbeeld...). Metrosystemen in grotere steden dan Amsterdam zien wel in dat je met normale stoelopstellingen en drie of zelfs twee deuren per (kortere) bak ook veel mensen kan vervoeren, maar dan een stuk comfortabeler dan met langsbanken, de clou zit hem vooral in je perronlengte optimaal benutten :wink:

Die hoeveelheid deuren en banken over de lengte zijn gewoon een goede keuze geweest. Eindelijk afgelopen met eilandjes-vorming van reizigers bij de deuren en vervolgens lege stoelen in de rest van de voertuigen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Suus » Wo 22 Aug 2012, 23:50

Je koopt metro's die anderhalf keer zo lang zijn en verlaagt tegelijkertijd het aantal zitplaatsen. Ik vind het geen logica.

Mark my words, zodra ze ingezet worden staat er binnen no-time een bericht op AT5 waarin reizigers klagen over het lage aantal zitplaatsen :Y
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Vinny » Wo 22 Aug 2012, 23:51

Tja pech. Er zijn veel meer staplaatsen. Dus.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Suus » Do 23 Aug 2012, 00:18

Vinny schreef:Het feit dat er in Amsterdam veel gefietst wordt, zou betekenen dat ze beter het fijnmazige tramnet kunnen opheffen, en de Leidsestraat gewoon weer openstellen voor fietsers, net als 40 jaar geleden. Een S-bahn bedient natuurlijk afstanden waarop Nederlanders niet snel fietsen, of pak jij wel de fiets als je naar Schiphol gaat? :twisted:

Nee, maar ik hoef dan ook zelden op Schiphol zelf te zijn en de fietsroutes naar Schiphol zijn erg slecht.

Maar Diemen - Amstelveen is op de fiets goed te doen. Door Duivendrecht over de Slinger, aan het eind de v.d. Madeweg blijven volgen tot onder de spoorlijn Duivendrecht - RAI, daar direct het viaduct over de A2 op, daarna langs de politiepaardrijschool en dan op het fietspad langs de A10 over de Amstel en dan nog een kilometer door Buitenveldert en je bent al in Amstelveen-Noord :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor R-Flow » Do 23 Aug 2012, 00:36

Bee schreef:Je koopt metro's die anderhalf keer zo lang zijn en verlaagt tegelijkertijd het aantal zitplaatsen. Ik vind het geen logica.

Mark my words, zodra ze ingezet worden staat er binnen no-time een bericht op AT5 waarin reizigers klagen over het lage aantal zitplaatsen :Y

Logica zit 'm in het feit dat je ophopingen bij de deuren voorkomt en een overzichtelijke trein hebt. Aangezien we hier in Amsterdam gemiddeld toch maar kort in de metro zitten maakt het weinig uit. En tja, dat klagen doet men toch over alles. Niks nieuws onder de zon. Zoals ik al zei, bij de huidige Zilvermeeuwen komt het in de spits regelmatig voor dat je lege stoelen hebt omdat mensen opeengepakt bij de deuren blijven staan. Daar heb je de hoeveelheid stoelen, maar wordt er geen gebruik van gemaakt. Handig joh… :')

Het gaat mij erom dat er in totaal veel meer mensen in zo'n M5 passen t.o.v. van 3x M4. 960 mensen vs 750 respectievelijk. Die 20 zitplaatsen minder kan ik me echt niet druk om maken. Ik kan tenminste mee met de rit i.p.v. tot 2x toe op de volgende metro mogen wachten.
Laatst gewijzigd door R-Flow op Do 23 Aug 2012, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Suus » Do 23 Aug 2012, 00:48

Dat ophopen komt omdat die roestbakken geen doorloopmogelijkheid is, waardoor de spreiding slecht is. Op het moment dat het doorlopen mogelijk is (en aantrekkelijk is) zoals bij het overige metromaterieel is de spreiding al een stuk beter en dan is nog niet eens de gehele trein doorloopbaar.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor R-Flow » Do 23 Aug 2012, 00:52

Bee schreef:Dat ophopen komt omdat die roestbakken geen doorloopmogelijkheid is, waardoor de spreiding slecht is. Op het moment dat het doorlopen mogelijk is (en aantrekkelijk is) zoals bij het overige metromaterieel is de spreiding al een stuk beter en dan is nog niet eens de gehele trein doorloopbaar.

Hou toch op, in de sneltram en M4 staan ze net zo opeengepakt bij de deuren in de spits en is er amper sprake van doorstroming. Ik maak het iedere dag weer mee. De sneltrams hebben daarbij het smalste gangpad van allemaal en zie je exact hetzelfde gebeuren als bij de Zilvermeeuwen: lege stoelen, stampvol bij de deuren.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Mojito » Do 23 Aug 2012, 01:01

Die deuren en langsbanken voor de M5 vind ik een geweldige keuze. Neem nu de CAF's. Vier deuren per treinstel van 30 meter. Iedereen blijft bij de deur hangen, zoals R-Flow ook al opmerkte. Beland je onverhoopt in het midden of bij een kapotte deur dan heb je een probleem als je er uit wil. Dus grootheidswaanzin? Nee, ook ik vind van niet.

Dan die langsbanken. Ik moest vaak van Jan van Galenstraat naar Zuid. Vaak was het proppen, dringen, duwen, trekken, vloeken en onaangenaam. Regelmatig moest ik een of twee metro's voorbij laten gaan. Met de M5 (die ook de perronlengte optimaler benut) lijkt de kans op een normale staanplaats me een stuk groter (mits er niet aan de frequenties wordt gesleuteld, natuurlijk). Dat is mij persoonlijk veel meer waard dan een zitplaats. Geklaag voorzie ik wel ja. De mogelijkheid tot reageren op AT5.nl lijkt daar wel speciaal voor gemaakt te zijn. De onvermijdelijke Rikus Spithorst is er op hierzijnwij.nu al mee begonnen zag ik. Maar ik mag toch hopen dat er niet veel mensen zijn die dat figuur met zijn door verzuurde haat doordrenkte stemmingmakerij nog serieus nemen.

Wat de Oost/Westlijn betreft: die staat nu onder de Overtoom getekend. In het metroplan van 1968 was de verlenging van de Oostlijn gepland in (of beter gezegd: onder) het Jacob van Lennepkanaal. Het kruisingsstation met de tweede Oost/Westlijn via de Singelgracht zou dan niet bij het Leidseplein komen maar ongeveer bij de Looiersgracht.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11129
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Berichtdoor Meltrain » Do 23 Aug 2012, 10:16

Ik vind het type (R)SG3 in Rotterdam anders ook ideaal hoor: 104 zitplaatsen en 166 staanplaatsen per stel. In de eerste en derde bak zijn drie deuren per kant en in de middelste bak is er één deur per kant, zodat er over het algemeen ook nauwelijks opstoppingen ontstaan. Verder zijn er ook genoeg comfortabele stoelen in dwarsrichting en is er ook plek voor fietsen en rolstoelen
Wat mij betreft was dat ook wel iets geweest voor Amsterdam. :)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten