Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtszaak

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door 010jongen »

Zojuist weer op lijn 74 naar nieuwegein. Met staanplaatsen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door Daniel »

@Wubbo: Lees vooral even m'n reactie op 010jongen's bericht in het afwijkingen in materieelinzet-topic: de GVU en de gele geledes worden gewoon door elkaar ingezet en er rijden dus niet noodzakelijk alleen GVU-geledes op de 74 en 77 en alleen gele op de normale geleed gereden ritten.
En deze foto is het ultieme bewijs dat die GVU-wagens dan ook gewoon de hele omloop blijven rijden. De bewuste 7843 zat in de ochtend- én avondspits namelijk nog op de 74.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door rm7 »

Daniel schreef:Er rijden al maanden standaardbussen op lijn 1 hoor :P Maar wel apart ja, al konden ze de Amba's eerder ook al zonder dat dat problemen (uitval) gaf missen. Kennelijk zitten ze dan toch ruim in de bussen.
Alleen in de standaardbussen ;). De gelede wagens worden de komende tijd van de lijnen 29 en 37 gehaald. Her en der wordt er nog wat geschoven, waardoor standaardbussen terechtkomen op ritten die eigenlijk met geleed gereden moeten worden.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door MR92 »

Daniel schreef: Volgens mij zou het nog altijd een makkelijker optie zijn om gewoon een stukje links te rijden: gewoon over het rechterspoor tot Wijkersloot en dan over hetzelfde spoor terug waarna je direct na Batau Noord weer kunt doorwisselen. Op het stuk wat je dan links rijdt ligt slechts één gelijkvloerse kruising, lijkt me dat het minder personeel kost om daar een paar verkeersregelaars neer te zetten dan dat je een berg buschauffeurs ergens vandaan moet toveren.
Helaas mag dit niet. Hier zitten vele eisen aan verbonden. Er mag bijvoorbeeld niet harder gereden worden dan 15 km/u. Ook moet er voor & achter een veiligheidsman met rode vlag lopen. Ook is het al ruim 3 jaar niet meer mogelijk om Batau-Zuid het calamiteitenwissel te gebruiken, aangezien deze na de renovatie geheel is verwijderd. Zoals het nu gaat, gaat het helaas niet anders.
010jongen schreef:Vandaag een gelede gespot op lijn 65.
testtest schreef:En vanavond op lijn 50 ook, met Connexxion-chauffeur.

Afbeelding
In het dienstenpakket zitten veelal omloopen, dat als je bijvoorbeeld als 77 uit Bilthoven aankomt op Nieuwegein Stadscentrum, je wat anders gaat doen. Denk aan lijn 48 naar Houten, of zoals in de middagspits, als MAT rit naar WKZ of Maarssen. Andersom is het weer zo op de 74, dat je regelmatig in Zeist Busstation aankomt, je als 53 terug gaat, en terug in Utrecht misschien weer als 52 naar Amersfoort gaat. Uiteraard doet dit probleem zich ook voor op Driebergen/Zeist NS.
Zo heb ik deze week zelf al een Van Hool gespot op lijn 252 in Amersfoort, maar bijvoorbeeld ook op lijn 291 vanaf Maarssen.

Er wordt dus al zoveel mogelijk gekeken naar de goeie omlopen waar ze op ingezet kunnen worden. Zo is het ook niet de bedoeling dat de GVU bussen als eindstalling Zeist of Wijk bij Duurstede krijgt, zoals met de gewone bussen weer wel het geval kan zijn.

'S middags is er vaak geen MER/uitrij aanwezig om een goeie bus toe te kennen. Er wordt dus vaak wat gepakt (m.u.v. de omlopen waar een geleed normaal ook op zit.) Het is dus vrijwel logisch, dat als een chauffeur een bus mee mag pakken wat hij zelf wilt, hij liever een gele standaard bus meeneemt op lijn 160 of 361, waardoor er aan het eind van de middag alleen nog groene of GVU bussen staan. Uiteraard gaan die dan vanzelf op de omlopen mee op een bijvoorbeeld lijn 50, 52, 65, 77 of een spitslijn.

Het volgende probleem wat zich nu waarschijnlijk voor doet in dit project: wie gaat de kosten na 19 augustus betalen?

De BRU heeft een potje met geld tot 19 augustus. En na 19 augustus liep dus ook het contract met de aannemer af. Er is dus helemaal niemand die op dit moment ook maar iets wilt betalen en/of een nieuwe aannemer aannemen. Makkelijk gezegd; het gehele project ligt stil voor misschien 2 weken, misschien 6 maanden, of misschien wel 5 jaar..
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door Geert »

MR92 schreef:Het volgende probleem wat zich nu waarschijnlijk voor doet in dit project: wie gaat de kosten na 19 augustus betalen?

De BRU heeft een potje met geld tot 19 augustus. En na 19 augustus liep dus ook het contract met de aannemer af. Er is dus helemaal niemand die op dit moment ook maar iets wilt betalen en/of een nieuwe aannemer aannemen. Makkelijk gezegd; het gehele project ligt stil voor misschien 2 weken, misschien 6 maanden, of misschien wel 5 jaar..
Over welk contract gaat het hier? Contract voor de wisselvernieuwing of contract voor de extra bussen? Het lijkt me (maar dat is een aanname) dat BRU overeengekomen is dat de trambaan in berijdbare conditie wordt opgeleverd door de aannemer. Zolang de aannemer de trambaan nog niet werkend heeft is die dus verantwoordelijk voor alle extra kosten voor vervangende bussen, die heeft namelijk zijn werk niet goed gedaan. Of is er iets anders afgesproken?
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door 010jongen »

Dat zal volgend jaar wat gaan worden. Ik voorspel de komende jaren niet al te goede jaren voor deze lijn. Zeker met de inkorting in het stationsgebied. Zodra lijn 74 en 77 via de van zijstweg gaan rijden ben je met de bus veel sneller. Kwa materieel inzet kan het nog stukken beter. Er is gewoon een tekort aan gelede bussen in de spits. Een gelede op lijn 48 of 138 tijdens de spits is totaal niet nodig. Om 1737 rijdt er een rit van Nieuwegein naar houten met een gelede bus waar geen hond in zit. Nou weet ik niet precies op welke lijn deze verder gaat, ik gok lijn 47. Was het nou van houten naar Nieuwegein geweest dan was het een ander verhaal. Op lijn 281 zijn gelede bussen dus wel hard nodig.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door 010jongen »

Geert schreef:
MR92 schreef:Het volgende probleem wat zich nu waarschijnlijk voor doet in dit project: wie gaat de kosten na 19 augustus betalen?

De BRU heeft een potje met geld tot 19 augustus. En na 19 augustus liep dus ook het contract met de aannemer af. Er is dus helemaal niemand die op dit moment ook maar iets wilt betalen en/of een nieuwe aannemer aannemen. Makkelijk gezegd; het gehele project ligt stil voor misschien 2 weken, misschien 6 maanden, of misschien wel 5 jaar..
Over welk contract gaat het hier? Contract voor de wisselvernieuwing of contract voor de extra bussen? Het lijkt me (maar dat is een aanname) dat BRU overeengekomen is dat de trambaan in berijdbare conditie wordt opgeleverd door de aannemer. Zolang de aannemer de trambaan nog niet werkend heeft is die dus verantwoordelijk voor alle extra kosten voor vervangende bussen, die heeft namelijk zijn werk niet goed gedaan. Of is er iets anders afgesproken?
Dat lijkt me heel logisch. Maar het was toch alleen nog wachten op de nieuwe spoorstaven? Resterende werkzaamheden aan bijv. De haltes schieten ook niet op.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door 010jongen »

het lijkt er niet op dat de tram vanaf 1 oktober weer gaat rijden.. hier wordt overal al over gespeculeerd. rare is dat er nog geen informatie wordt gegeven aan de reizigers. veel mensen denken dat de tram volgende week weer rijdt. :N
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door Busfoto.nl »

Aannemer trambaan kan werk hervatten
26 september
Opdrachtgever Bestuur Regio Utrecht heeft deze week overlegd met aannemer VolkerRail over het vervolg van de werkzaamheden aan de trambaan Utrecht CS – Nieuwegein/IJsselstein. Inzet was om er voor te zorgen dat de tram, in belang van de reizigers, weer zo snel mogelijk gaat rijden.
Op basis van dat overleg is gekozen voor een andere technische oplossing van de problematiek, zodat de aannemer het werk spoedig kan hervatten.
Hoewel de verwachting is dat VolkerRail snel aan de slag kan, is het niet realistisch om te veronderstellen dat de werkzaamheden half oktober kunnen worden afgerond. De inschatting is dat de vernieuwing van de trambaan enkele weken langer gaat duren.
Er wordt momenteel in toenemende mate gebruik gemaakt van het vervangende busvervoer. Indien noodzakelijk treft vervoerder Connexxion maatregelen, om ervoor te zorgen dat mensen in Nieuwegein en IJsselstein zo optimaal mogelijk vervoerd worden.

Met een beetje (nog meer) pech zitten Nieuwegein en IJsselstein dus nog tot eind oktober, en dus 4 maanden, zonder tram.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door Daniel »

Ondertussen wordt het ook steeds meer tijd dat de versterking nog meer wordt verplaatst naar de lijnen 74 en 77, die worden met de tijd alleen maar drukker en drukker. Zo kwam ik vanmiddag nog aardig vroeg in de spits een lijn 77 ri. Nieuwegein tegen waarin de reizigers op Utrecht Centraal al tegen de voorruit aan stonden. Daar worden dus al reizigers verderop op de route gedupeerd terwijl dat juist vooral de niet-tramreizigers zijn, die nu dus last hebben van tramreizigers waarvoor het vervangend vervoer kennelijk geen gewenst alternatief biedt.

Overigens kampen ook de lijnen 65 en 66 steeds vaker met capaciteitsproblemen. Deze hebben hun spitsrichting juist andersom met vooral scholieren en woon-werkverkeer wat 's middags van Nieuwegein terugkeert naar Utrecht, maar lijken het op die tijden vaak ingezette 18-meter materieel nagenoeg volledig te hebben moeten inleveren voor de versterking op de 74 en 77. En die laatste is nu juist vrij inefficiënt doordat de geledes op die lijnen gewoon de complete omloop afrijden en dus ook belanden op plekken waar ze allesbehalve nodig zijn terwijl er ondertussen op andere lijnen reizigers achterblijven.
Wat dat betreft zou een knip in de materieelomlopen wellicht een oplossing bieden, waarbij met eventueel beperkte extra inzet de geledes tussen Utrecht en Nieuwegein gehouden worden. De doorgaande lijnen 74 en 77 kennen over het algemeen een vrij lange stop op Utrecht Centraal, waardoor mogelijkheden ontstaan om personeel en reizigers over te laten stappen op een 12m bus voor het resterende traject. Op die manier hoef je niet ook nog de complete personeelsdiensten te gaan omgooien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door Busfoto.nl »

Ik heb op een ander forum gelezen dat waarschijnlijk morgen of overmorgen naar buiten gaat komen dat de tram pas begin september, oktober, november eeh december pas weer gaat rijden.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door 010jongen »

inderdaad vreemd dat de gelede bussen ook bijv. op lijn 41 en 138 rijden. vind dat er goed gekeken moet worden waar nou echt extra versterking nodig is. lijn 361 rijdt doordeweeks in de avonden om de 10 minuten, op zaterdagavond om de 30 en op zondagavond om de 20 minuten. beetje raar gepland niet? de gelede bussen rijden nu ook in de avonduren. zeker de laatste ritten van 74 en 77 zitten enorm vol.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten