Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtszaak

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door Daniel »

Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak
Geplaatst op: woensdag 1 augustus 2012 20:13
Laatst bijgewerkt: woensdag 1 augustus 2012 20:14


UTRECHT - De verbouwing en het groot onderhoud van de trambaan van Utrecht naar IJsselstein loopt geen vertraging op door een aanbestedingsprocedure. De rechter heeft een rechtszaak daarover in het voordeel van het Bestuur Regio Utrecht beslist.
De rechter oordeelt dat de aanbesteding goed is verlopen en dat het uitgekozen bedrijf Voestalpine WBN inderdaad mee mag bouwen aan de trambaan.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door 010jongen »

zo stom ook weer... ben benieuwd waar men die 25 extra bussen vandaan gaat halen. ik vind dat de huidige vervangende lijnen gewoon goed functioneren. het lijkt me dan ook meer dan logsich om deze nog verder te versterken. maar nee.. dat wordt dus tussen de brandnetels in wachten naast de huidige tramhaltes.
heb maar een mailtje naar het BRU gestuurd met het idee de huidige lijnen gewoon te handhaven.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door robert55 »

Voor wie meer wil lezen over aanbestedingen: het vonnis van de zaak van Vossloh tegen de BRU is gepubliceerd op http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx
(bij het veld tekst 'Vossloh Utrecht ' invullen en je vindt 'm. Taaie tekst, maar wel interessant.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door Daniel »

@010jongen: Het lijkt me dat je met het handhaven van de huidige lijnen veel en veel meer extra bussen nodig gaat hebben wil je de boel fatsoenlijk versterkt krijgen. Lijnbussen zullen er ook niet veel over zijn in den lande, dus is het zaak het vervangend vervoer zo efficiënt mogelijk te organiseren. Hoe minder extra bussen je nodig hebt, hoe makkelijker je het voor elkaar krijgt immers. Vandaar ook dat men, gezien het artikel, nog maar tot Westraven gaat verbussen en men daar over mag stappen op de tram.
Met de haltes is het inderdaad nog wel even lastig, zeker bij degenen die aan het stuk trambaan naast de A.C. Verhoeffweg liggen. Dan kan je inderdaad beter gewoon met de bus door Batau rijden over de route van de 77.

Volgens mij zou het nog altijd een makkelijker optie zijn om gewoon een stukje links te rijden: gewoon over het rechterspoor tot Wijkersloot en dan over hetzelfde spoor terug waarna je direct na Batau Noord weer kunt doorwisselen. Op het stuk wat je dan links rijdt ligt slechts één gelijkvloerse kruising, lijkt me dat het minder personeel kost om daar een paar verkeersregelaars neer te zetten dan dat je een berg buschauffeurs ergens vandaan moet toveren.
Op die manier zou je het verbussen beperkt kunnen houden tot de huidige lijn 361 (eventueel ingekort tot Westraven) en wat extra versterking op de 77 tussen Stadscentrum en Zuid. Je kunt immers wat lastig een tram op het zuidelijke traject krijgen en de wissels liggen daar, zover aanwezig, op onhandiger locaties waardoor je veel langer enkelspoor zou moeten rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Vernieuwing trambaan weken vertraagd

Bericht door Daniel »

Vernieuwing trambaan weken vertraagd
Geplaatst op: maandag 13 augustus 2012 20:15
Laatst bijgewerkt: maandag 13 augustus 2012 20:17


De vernieuwing van de trambaan in Nieuwegein is ernstig vertraagd. Hierdoor rijden er de komende zes tot acht weken geen trams tussen Utrecht Westraven en Nieuwegein Zuid / IJsselstein.
De bedoeling was dat ze volgende week maandag weer zouden gaan rijden.
Volgens de planning zou het tracé tussen Westraven en Nieuwegein Stadscentrum deze zomer in zes weken tijd compleet vernieuwd worden maar bij halte Stadscentrum ontstonden problemen met de lassen tussen de spoorstaven.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion | Dossier Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein | Meer nieuws over Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door 010jongen »

hangt er van af op welke manier je de bestaande buslijnen versterkt.
lijn 361 zou ik zeker zo laten zoals ie nu rijdt.
lijn 374/377 kunnen beiden 6x per uur gaan rijden tussen stadscentrum en westraven.
er zijn 25 extra bussen nodig voor? 1 lijn? ben benieuwd waar CXX mee aankomt.
ben ook benieuwd of er tijdelijke abri's geplaats gaan worden? zoniet wordt het tijdens een bui lekker vertoeven in het gras. :N
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door MR92 »

Dit was uiteraard al te verwachten, maar ook hier doen we helaas niks aan. Het noodpakket lag gelukkig al klaar in de vestiging. Het BRU heeft nu zo besloten, dat er een buslijn met het nummer 160, langs de trambaan zal rijden. Bij de tramhaltes waar geen bushaltes naast liggen, zullen veilige, goed bereikbare bushaltes komen te liggen.. Er zal niet veel veranderen kwa lijnen als eerst. De 74 en 77 zullen weer als vanouds doorrijden naar Drieberen en Bilthoven. Er zullen wel extra bussen tussenkomen op de bestaande lijnen, maar die zullen niet verder rijden dan P+R Westraven.

Vanaf P+R Westraven zullen er gewoon volgens rooster elke 7 minuten weer dubbele trams gaan rijden. Maar nu, deze zomervakantie is er door de weeks maar enkel gereden op een rooster van 10 minuten. Dit omdat de trams anders teveel stroom vragen (Nieuwegein is stroomloos, dus Utrecht voor de helft). Het zal dus wel een probleem opleveren mocht dit wel gebeuren. Zoals vaker is gebleken, word er dan teveel stroom afgenomen, en zullen dus alle trams eruitklappen.

Het vervangend vervoer zal ook zeker geregeld worden, in de vorm van waarschijnlijk touringcars. Ook personeel zal hier vandaan moeten komen, aangezien er in de vakantieperiode aardig gepresteerd is om chauffeurs te krijgen. Ook hun contract loopt op 19 augustus af via het uitzendbureau.

Al met al, we zullen zien wat het aankomende maandag op zal leveren.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door Suus »

Wat mij vooral opvalt is dat het nu opeens op maandag bekend wordt, terwijl dit natuurlijk al duidelijk was op het moment dat het misging en dat lijkt mij toch niet afgelopen weekend geweest te zijn :?

Contracten bij uitzendbureau's zijn overigens net zo flexibel als elastiek, die kunnen bij wijze van spreken met een telefoontje van Connexxion aan het uitzendbureau al verlengd worden, moet alleen de chauffeur nog even akkoord gaan, daar zit het probleem niet, dat zit hem toch vooral in het materiaal dat terug naar huis moet (en die dus worden vervangen door touringcars). Zit er nog wat leuks in de vergaarbak die Connexxion Tours heet (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door Daniel »

Inmiddels staan de vervangende lijnen op de connexxion-site. De 160 op P+R Westraven - Nieuwegein Waterbies en naar IJsselstein blijft lijn 361 rijden maar die is wel ingekort tot Westraven aan de ene kant en IJsselstein-Binnenstad aan de andere kant. IJsselstein-Zuid wordt dus helemaal niet bediend.

Vreemd genoeg is er trouwens een dienstregeling voor de periode 20-8 t/m 25-8 en eentje voor 25-8 t/m december waartussen ik zogauw geen verschillen kon ontdekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door 010jongen »

Ijsselstein zuid wordt bediend door een pendelbus. Vervangende lijnen hebben wel een enorme hoge spitsfrequentie. Samen elke 2,5 minuten een bus. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen i.c.m. het overige verkeer. Wel beter dat er gewoon stadsbussen in worden gezet en geen touringcars :). Ik denk toch dat er capaciteitsproblemen gaan ontstaan op de lijnen 74 en 77. Bij eerdere werkzaamheden werd het vervangende vervoer vaak links gelaten.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door MR92 »

Het enige probleem wat er zou kunnen zijn voor Ijsselstein Zuid - Ijsselstein Binnenstad is dat er een 8 persoonsbusje op wordt gezet. (IJsselstein weert grote bussen door de wijk Zenderpark door schade). Je zal dus wel merken dat mensen langer moeten wachten, wat het lopen misschien sneller maakt.. Ook materiaal zou geen probleem zijn, bussen halen ze wel ergens vandaan.. Dit wordt onderling gewoon geregeld met de vestigingen onder elkaar.

Er heerst nu wel spanning met de concessie, want Connexxion vangt het nu op voor het BRU, maar wat als het BRU de consessie aan iemand anders gunt? Tja, Connexxion zal dan ook niet 100% meer inzetten..

Tot die tijd wachten we af, en zijn wij, de busschauffeurs, net zoals al vandaag gemerkt, het pispaaltje voor de reizigers..
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door Daniel »

@010jongen: Mwoh, meer dan elke 5 minuten gaat er geen bus hoor. De 361 bedient immers alleen halte Stadscentrum en de 160 rijdt elke 10 minuten maar vertrekt tegelijk met de 361 vanaf Westraven. Maar stadsbussen? Wordt steeds benieuwder wat ze gaan inzetten dan.

Lijkt me inderdaad dat er ook veel mensen gewoon de normale streeklijnen gaan gebruiken, heeft immers nu weinig zin naar een wat verder weg gelegen tramhalte te gaan voor de vervangende bus als er voor je deur ook een bus naar Utrecht stopt. Al heb ik gisteren gelezen dat de 74 en 77 ook versterkt zouden worden, maar dan wel slechts tot Westraven.

@MR90: Als vestigingen niks over hebben dan valt er natuurlijk al weinig beschikbaar te stellen. Erg veel reserves zijn er tegenwoordig al niet meer. Stel dat ze de geledes nog zouden kunnen missen, dan moeten er ook maar net genoeg 12-meters beschikbaar zijn om die ritten vervolgens weer op te vangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door 010jongen »

Beide lijnen rijden dan elke 2,5 min grotendeels dezelfde. route. Rondom stadscentrum en westraven krijg je met de hiidige lijnen erbij dus enorm veel bussen te verwerken. Op vooru.nl staan de precieze plannen. De huidige lijnen krijgen geen extra bussen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door Daniel »

Nou vooruit, het scheelt niet zoveel maar er gaat gemiddeld elke 3,3 minuten een bus. Want er kan wel overal geschreven staan dat lijn 160 in de spits elke 5 minuten gaat, maar dat interval heb ik nergens in de dienstregeling kunnen ontdekken. Tussen de tijden die op Connexxion.nl staan zit ook in de spits gewoon consequent 10 minuten en geen 5.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door 010jongen »

Alsnog erg veel bussen. Durf te wedden dat het merendeel van die bussen leeg rond gaan rijden.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Verbouwing trambaan niet vertraagd door rechtszaak

Bericht door MR92 »

010jongen schreef:Alsnog erg veel bussen. Durf te wedden dat het merendeel van die bussen leeg rond gaan rijden.
Ik weet zeker dat dat niet het geval is. Zelf ben ik bus/trambestuurder, en heb dus geregeld meegemaakt dat door een storing/aanrijding de mensen van de tram met de bus mee gingen.. Wat normaal in de sneltram zit, is niet gauw te verwerken met bussen.. Avonduren daar buiten gelaten. Het is een soort lijn 12 tafereel..
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door Daniel »

Da's nog een understatement. Als iedereen die normaal de tram neemt met de reguliere bussen gaat dan is lijn 12 nog rustig in vergelijking :wink:
Maargoed, dat waren dan over het algemeen storingen waarbij de hele tramlijn eruit lag wat natuurlijk nog wat meer drukte oplevert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door 010jongen »

ook bij werkzaamheden waarbij er vervangende bussen reden waar haast niemand in zat :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door Daniel »

Aldus de busfoto-groep:
Vanaf volgende week rijden er een aantal GVU-geledes [tien hoorde ik zeggen] bij Connexxion om de druk op te vangen op de lijnen 74 en 77 tussen Nieuwegein en Utrecht.
Enkele van de GVU-Amba's reden vandaag alweer bij het GVU.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door Wubbo »

Sinds wanneer heeft het GVU geledes over? Of gaan ze het weer eens proberen met standaardbussen op lijn 1 ofzo?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door Daniel »

Er rijden al maanden standaardbussen op lijn 1 hoor :P Maar wel apart ja, al konden ze de Amba's eerder ook al zonder dat dat problemen (uitval) gaf missen. Kennelijk zitten ze dan toch ruim in de bussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door 010jongen »

Vandaag een gelede gespot op lijn 65.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door Busfoto.nl »

En vanavond op lijn 50 ook, met Connexxion-chauffeur.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daniel op di 11 sep 2012, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: IMG vervangen door SMALLIMG zodat foto niet afgekapt wordt
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing trambaan Utrecht niet vertraagd door rechtsza

Bericht door Wubbo »

Lijn 50 heeft toch helemaal niks met de tram te maken, of ben ik nou helemaal gek? :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten