Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Geplaatst op: zaterdag 4 augustus 2012 21:23
Laatst bijgewerkt: zaterdag 4 augustus 2012 21:25
De Fyra, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en de Belgische grens, lijkt na jaren van tegenslag en mismanagement toch een succes te worden.
Uit cijfers die NS beschikbaar heeft gesteld blijkt dat de reizigersgroei van vorig jaar zich dit jaar heeft doorgezet. Zo werd er in de afgelopen maand juli 19 procent meer treinreizen verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Sinds de start van dienst in september 2009 is het het aantal reizen bijna verviervoudigd, tot bijna 240.000 verkochte reizen per maand. “De Fyra raakt bekend bij het publiek”, zo zegt een woordvoerder van NS.
De Fyra-verbinding was tot nu toe het symbool van het debacle rond de hsl. De aanleg van deze hoge snelheidslijn richting de Belgische grens kostte miljarden meer dan begroot. Toen de spoorlijn werd opgeleverd, bleken de treinen van de Italiaanse firma Ansaldobreda niet klaar voor gebruik, en bleken de ramingen van NS voor de exploitatie te hoog gegrepen.
Pas nadat NS de toeslagen terugbrachten tot eenderde van het oorspronkelijke bedrag groeide het aantal reizigers op de Fyra tot ruim 200.000. Deze maand verkocht NS 237.844 reizen over de hsl.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid
Geplaatst op: zaterdag 4 augustus 2012 21:23
Laatst bijgewerkt: zaterdag 4 augustus 2012 21:25
De Fyra, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en de Belgische grens, lijkt na jaren van tegenslag en mismanagement toch een succes te worden.
Uit cijfers die NS beschikbaar heeft gesteld blijkt dat de reizigersgroei van vorig jaar zich dit jaar heeft doorgezet. Zo werd er in de afgelopen maand juli 19 procent meer treinreizen verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Sinds de start van dienst in september 2009 is het het aantal reizen bijna verviervoudigd, tot bijna 240.000 verkochte reizen per maand. “De Fyra raakt bekend bij het publiek”, zo zegt een woordvoerder van NS.
De Fyra-verbinding was tot nu toe het symbool van het debacle rond de hsl. De aanleg van deze hoge snelheidslijn richting de Belgische grens kostte miljarden meer dan begroot. Toen de spoorlijn werd opgeleverd, bleken de treinen van de Italiaanse firma Ansaldobreda niet klaar voor gebruik, en bleken de ramingen van NS voor de exploitatie te hoog gegrepen.
Pas nadat NS de toeslagen terugbrachten tot eenderde van het oorspronkelijke bedrag groeide het aantal reizigers op de Fyra tot ruim 200.000. Deze maand verkocht NS 237.844 reizen over de hsl.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
en natuurlijk, omdat de gewone treinen er een stuk langer over doen
en omdat je nu nog maar 1x per uur rechtstreeks van Rotterdam naar Schiphol kan...
en omdat je nu nog maar 1x per uur rechtstreeks van Rotterdam naar Schiphol kan...
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Tot september twee keer per uur over de oude route, dan tot december een keer per uur en daarna niet meer behalve in een paar daluren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Er staat [natuurlijk ] niet bij hoeveel verschuiving er van de gewone IC is, oftewel: hoeveel reizigers extra.
Overigens [als ik berichten op somda goed begrijp] blijft er na december een rechtstreekse IC Rtd - Shl, in de vorm van een IC Vlissingen - Schiphol - Almere - (Zwolle).
Overigens [als ik berichten op somda goed begrijp] blijft er na december een rechtstreekse IC Rtd - Shl, in de vorm van een IC Vlissingen - Schiphol - Almere - (Zwolle).
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
En wat is nu het financiele plaatje? Je kunt als NS wel heel erg hard 'hoera! we hebben extra reizigers! *stuiterdestuiter*' gaan roepen, maar is het nu ook winstgevend?
Daarnaast hoeft de NS dus minder te betalen voor de concessie. Maar wat is het risico dat DB/Arriva of Virgin de staat voor de rechter slepen voor illegale staatssteun?
En de allermooiste vraag... wanneer worden de oude blikken vervangen door V250's?
Daarnaast hoeft de NS dus minder te betalen voor de concessie. Maar wat is het risico dat DB/Arriva of Virgin de staat voor de rechter slepen voor illegale staatssteun?
En de allermooiste vraag... wanneer worden de oude blikken vervangen door V250's?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Het antwoord op je laatste vraag: Volgende maand *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
En in het weekend zou de Fyra bijna moeten ontploffen als men een echte koopjesjager is, want dan is de Fyra goedkoper dan de normale trein tussen dezelfde plaatsen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
nou-gisterochtendm, vroeg, ZO 5/8-dus bepaald niet. Zat in een ''SPR;; nar Leiden en zag hem in Hooffddorp voorbijkomen-eerst rechts, toen links; 0 reizigers te zien. Die trendyluxecoffeeketen **bucks is blijjkbaar ook niet zo onder de indruk.
Misschien tellen ze al die weekenden mee, dat hij ''gratis'' was omdat er werkzaamheden waren bij de Moerdijkbrug?
Misschien tellen ze al die weekenden mee, dat hij ''gratis'' was omdat er werkzaamheden waren bij de Moerdijkbrug?
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Dat er op een zondagochtend niet zo veel reizigers in zitten, zegt niet zo veel. In z'n algemeenheid is er op zondagochtend namelijk vrij weinig menselijke activiteit te bespeuren.
Afgelopen zaterdag heb ik 's avonds met de Fyra gereisd; het was een uitdaging om een vrije zitplaats te vinden. De trein lijkt dus zeker wel aan populariteit te winnen *O*
Afgelopen zaterdag heb ik 's avonds met de Fyra gereisd; het was een uitdaging om een vrije zitplaats te vinden. De trein lijkt dus zeker wel aan populariteit te winnen *O*
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Vorige week tijdens de dinsdagavondspits liep de fyra van Rotterdam naar Amsterdam ook behoorlijk vol.
Tussen Breda en Rotterdam was de trein nog vrij leeg.
Een jaar daarvoor was het tijdens de avondspits zoeken naar mensen in de trein, nu dus naar een lege zitplaats.
Tussen Breda en Rotterdam was de trein nog vrij leeg.
Een jaar daarvoor was het tijdens de avondspits zoeken naar mensen in de trein, nu dus naar een lege zitplaats.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Was deze reis met of zonder toeslag?Chauf21 schreef:Afgelopen zaterdag heb ik 's avonds met de Fyra gereisd; het was een uitdaging om een vrije zitplaats te vinden. De trein lijkt dus zeker wel aan populariteit te winnen
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Ik reisde 12 juli aan het eind van de middag met de Fyra van Schiphol naar Rotterdam en een vrije tweezitter vinden was al onmogelijk. Hij was dus nog niet zitvol, maar absoluut niet leeg.
Dit was een dag waarop er niet toeslagvrij gereisd mocht worden.
Ik vind het trouwens wel knap lullig dat per september de s600 opgeheven wordt.
Gelukkig komt er per medio december wel weer twee keer per uur een rechtstreekse verbinding Rotterdam - Schiphol. *O*
Dit was een dag waarop er niet toeslagvrij gereisd mocht worden.
Ik vind het trouwens wel knap lullig dat per september de s600 opgeheven wordt.
Gelukkig komt er per medio december wel weer twee keer per uur een rechtstreekse verbinding Rotterdam - Schiphol. *O*
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
De rechtstreekse verbinding Rotterdam - Schiphol is nooit weggeweest. :')
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Klopt, maar over het normale net is die tussen september en december 2012 wel slechts 1x/uur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Dat weet ik niet.KM46 schreef:Was deze reis met of zonder toeslag?Chauf21 schreef:Afgelopen zaterdag heb ik 's avonds met de Fyra gereisd; het was een uitdaging om een vrije zitplaats te vinden. De trein lijkt dus zeker wel aan populariteit te winnen
Ik kan geen aanleiding vinden waarom de lijn toeslagvrij zou zijn geweest. Mijn trein werd echter niet omgeroepen (meestal wordt de toeslagverplichting of -vrijstelling dan gemeld), dus uitsluiten kan ik het niet.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Erg vol zit die s600 meestal niet. Ik denk niet dat hij door heel erg veel mensen gemist wordt, in de spits is de Fyra drukker dan die s600.Meltrain schreef:Ik vind het trouwens wel knap lullig dat per september de s600 opgeheven wordt.
Gelukkig komt er per medio december wel weer twee keer per uur een rechtstreekse verbinding Rotterdam - Schiphol. *O*
(Overigens is er vanaf september nog steeds 2x/uur een verbinding naar Schiphol vanaf Rotterdam, je moet er alleen wat meer voor betalen ;))
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
(Dat tussen de haakjes van Geert bedoelde ik ook..)
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
3x per uur dus zelfs :)Geert schreef:(Overigens is er vanaf september nog steeds 2x/uur een verbinding naar Schiphol vanaf Rotterdam, je moet er alleen wat meer voor betalen ;))
Overigens zal ik de s600 echt wel missen. Hij is voor mij echt ideaal. Vanuit Delft naar Amsterdam Centraal net zo snel of sneller dan de s2200 / s2100 en er zit geen kip in, dus elke ochtend midden in de ochtendspits een vrij tweetje voor mezelf en mijn kopje koffie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Om nog even op de drukte terug te komen: zondagmiddag, 16.25 uur, station Breda ri. Amsterdam
Ja, echt overvol
Ja, echt overvol
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Het drukke deel is altijd Rotterdam - Schiphol. Schiphol - Amsterdam is redelijk gevuld en Rotterdam - Breda is bijna leeg. Dat laatste natuurlijk omdat dat bijna alleen aantrekkelijk is voor reizen van Breda naar Schiphol en Amsterdam Centraal. Die worden gewoon niet zo vaak gemaakt. Voor Rotterdam - Breda heeft bijna niemand de toeslag over.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Voor Breda - Utrecht is 'ie ook nog aantrekkelijk, daar vult de Fyra precies de gaten op tussen de verbinding per s3600 en s800 waarmee een kwartiersdienst ontstaat. Maargoed, daar heb je ook nog stevige concurrentie van de Brabantliner die er slechts luttele minuten langer over doet dan de trein.
(Ik had dit keer wel de toeslag ervoor over om een kwartier eerder thuis te zijn, wat uiteindelijk zelfs een halfuur eerder werd doordat de Fyra een paar minuten te vroeg in Rotterdam was zodat ik nog de s2800 kon halen)
(Ik had dit keer wel de toeslag ervoor over om een kwartier eerder thuis te zijn, wat uiteindelijk zelfs een halfuur eerder werd doordat de Fyra een paar minuten te vroeg in Rotterdam was zodat ik nog de s2800 kon halen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Sowieso is zondagmiddag niet zo representatief, doordeweeks (in de spitsen) is Fyra een stuk drukker. En inderdaad, vooral tussen Rotterdam en Amsterdam. Breda is niet zo'n belangrijke en drukke bestemming.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Nouja, d'r werd hierboven gesteld dat 'ie ook in het weekend goed vol zat. En Breda is kennelijk belangrijk genoeg om een Fyra-bestemming te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Het is niet belangrijk genoeg om Fyra-bestemming te zijn, de overheid heeft geëist dat Fyra naar Breda rijdt.
Re: Fyra lijkt eindelijk succes te worden voor NS
Volgende maand gaan de V250's wel rijden, maar ze vervangen de getrokken treinen voorlopig niet. Daarvoor zijn er nog niet genoeg V250's inzetbaar.Bee schreef:Het antwoord op je laatste vraag: Volgende maand *O*
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten