Pagina 1 van 1

NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: ma 06 aug 2012, 21:10
door Daniel
NS-monteur met verlof na oppakken zwaan
Geplaatst op: maandag 6 augustus 2012 21:09
Laatst bijgewerkt: maandag 6 augustus 2012 21:10


UTRECHT - Een storingsmonteur van NS-dochterbedrijf NedTrain is met betaald verlof gestuurd nadat hij een gewonde zwaan van het spoor had gehaald.
De man zou het veiligheidsprotocol hebben geschonden en NS doet daar nu onderzoek naar. Het bedrijf bevestigde maandag een bericht hierover in De Telegraaf.
De man kwam twee jaar geleden al met zijn werkgever in problemen toen hij tegen de regels in een in de sneeuw gestrande trein met reizigers bestuurde omdat er geen machinist was.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: ma 06 aug 2012, 21:29
door Etienne
#Fail :roll: :roll:

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: ma 06 aug 2012, 21:31
door Geert
Wie, NS of de monteur?

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: ma 06 aug 2012, 22:21
door webguy
Probleem is dat je uit de samenvatting al ziet dat dit iemand is die graag initiatief toont. Als de krant dat samenvat zodat 'ie een held is krijg je niet de details te horen over de andere dagelijkse zaken van de werkvloer. Kan goed zijn dat dit z'n tweede waarschuwing was...

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: di 07 aug 2012, 11:51
door Klaasje
Meneer is al bekend van het rijden met reizigers terwijl hij alleen bevoegdheid had voor rijden zonder reizigers. Dit is gebeurd bij een verstoring. Wat hij heeft gedaan met de zwaan is waarschijnlijk niet gevaarlijk geweest maar je mag formeel alleen het spoor in voor het uitoefenen van je eigen werkzaamheden en alleen als dat perse vanuit het spoor moet. Hij heeft dus een verstoring voorkomen terwijl hij dat op deze manier eigenlijk niet mag.

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: di 07 aug 2012, 14:41
door VIRM
Klaasje schreef:Meneer is al bekend van het rijden met reizigers terwijl hij alleen bevoegdheid had voor rijden zonder reizigers bij een verstoring. Wat hij heeft gedaan is waarschijnlijk niet gevaarlijk geweest maar je mag formeel alleen het spoor in voor het uitoefenen van je eigen werkzaamheden en alleen als dat perse vanuit het spoor moet. Hij heeft dus een verstoring voorkomen terwijl hij dat op deze manier eigenlijk niet mag.
Is dat niet het bekende 'eilandjesdenken' bij de spoorwegen? Iemand van NS mag niet aan het spoor komen omdat het van ProRail is of zoiets?

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: di 07 aug 2012, 14:43
door Daan
Het is vooral een bureaucratie van hier tot en met...

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: di 07 aug 2012, 22:00
door Wubbo
VIRM schreef:Is dat niet het bekende 'eilandjesdenken' bij de spoorwegen? Iemand van NS mag niet aan het spoor komen omdat het van ProRail is of zoiets?
Nee, vooral dat je iemand (in dit geval lijkt het me de treindienstleider handig) moet vragen of je het spoor in mag zodat hij/zij ervoor kan zorgen dat er op dat moment ook echt geen trein aan komt. Doe je dat niet ben je dom bezig, want even niet uitkijken terwijl je met een gewonde zwaan bezig bent lukt je zo.

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: di 07 aug 2012, 22:28
door Caspar
Toch zijn er ook best vaak machinisten die zelf even een zwaan uit het spoor ''plukken'' ook op Amsterdam Centraal. Weet niet waarom dan juist dit keer het zo breed uit gemeten wordt.

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: di 07 aug 2012, 22:29
door Dexter
1 woord: -> Komkommertijd. :mrgreen:

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: di 07 aug 2012, 22:32
door Caspar
Misschien wilde de betreffende storingsmonteur wel even een weekje op vakantie maar kreeg ie geen verlof toegekend in de hoogzomer :lol:

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: di 07 aug 2012, 22:38
door Suus
Aan de andere kant, wat heeft een storingsmonteur van treinen op het wisselemplacement voor de verkeersleiding te zoeken? Zeker als hij daar geen bevoegdheid voor heeft kan je dit niet zomaar goedkeuren, zelfs al is er niets gebeurt en heeft hij het treinverkeer "gered"...

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: di 07 aug 2012, 22:55
door R-Flow
Wat als de beste kerel plat gereden was door een trein toen hij die zwaan redde? Of een zwaar ongeluk had veroorzaakt toen hij - terwijl hij geen machinist is - een gestrande passagierstrein bestuurde? Dan schreeuwt het hele land ook weer moord en brand over hoe NS weer allemaal regels aan haar laars lapt en geen controle heeft over haar personeel.

Vind het een apart verhaal.

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 00:45
door Caspar
Die man heeft ongetwijfeld een stel afgerangeerd naar het Oostelijk of Westelijk eiland. Ziet daar een zwaan naast zijn spoor lopen, denkt, die pak ik er wel even uit om een hoop ellende (vertraging te voorkomen) en heeft vervolgens het ongeluk dat het door anderen gesignaleerd is. Dat terwijl deze man en zijn collega's tientallen keren door deze sporen wandelen per dag om hier kleine klusjes uit te voeren.

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 08:20
door huibf
Petje af. Dat hele bureaucratische gedoe moet weg. Ontstaat alleen maar door de managers die menen "meer" te zijn dat het werkvolk en willen zo macht uit oefenen. Door te verlangen dat men toestemming aan hun. Vaak hebben ze dáárbij geen idee wat er zich afspeelt op de werkvloer.

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 19:36
door WSM
Precies! Weg met de managers *O* .

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 19:48
door huibf
Niet allemaal. Er zijn er namelijk die wel enig verstand hebben.

Re: NS-monteur met verlof na oppakken zwaan

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 20:14
door Klaasje
Het probleem zal eerder zijn dat we menen veiligheid te moeten oplossen door procedures en bureaucratie. Dan kan je tenminste altijd naar een oorzaak wijzen als het fout gaat. Het laat zich raden dat wanneer het gaat om het oplossen van een klein probleem dat je op die manier kostbare tijd verspilt in een systeem waar nog net niet iedere seconde telt. De storingsmonteur heeft volgens het artikel in de Telegraaf contact gehad met de treindienstleider. Hoe, wat en waarover zou ik niet weten maar het zal vast niet over koetjes en kalfjes zijn gegaan. In ieder geval is het wel iemand die weet wat de gevaren van het spoor zijn en die daar dagelijks mee geconfronteerd wordt. In die zin is het ook niet raar dat zo'n storingsmonteur zoiets doet.

Dan blijft echter wel staan dat hij daar formeel nog steeds geen toestemming voor heeft. Daar kunnen we met zijn allen over vallen maar zo is het nou eenmaal en daarbij is het dus ook niet raar dat de storingsmonteur op non-actief is gesteld. Wel denk ik dat we toch eens moeten kijken hoe dit soort problemen met bijvoorbeeld een zwaan in de toekomst sneller en makkelijker opgelost kan worden met de middelen die beschikbaar zijn.