Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door Michael »

Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

AMSTERDAM - Bij het Amsterdamse ov-bedrijf GVB heeft zich een medewerkster gemeld die een tijdje geleden met een lege tram met het nummer 8 rondreed.
Ze wist naar eigen zeggen niet van de beladen geschiedenis van deze lijn en is erg geschrokken van de ophef die is ontstaan. Dat heeft het GVB donderdag laten weten.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/2880455/ams ... ijn-8.html
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door Mojito »

Waar leg je de grens? En wat is waar?

Volgens Wikipedia:
In 1942 en 1943 werden veel Joden per tram vervoerd naar de Hollandsche Schouwburg, het verzamelpunt waar Joden verzameld werden voor transport naar de concentratiekampen. In tegenstelling tot wat wel wordt beweerd gebeurde dit niet met lijn 8, maar met willekeurige Amsterdamse trams die hiervoor (vaak 's nachts) speciale ritten reden.
Volgens Amsterdamsetrams.nl
Lijn 8 kreeg na 8 juli 1942 nog een sinister vervolg toen trams op die lijn werden ingezet om joodse bewoners van de Rivierenbuurt te transporteren naar het Centraal Station vanwaar zij hun ondergang tegemoet gingen. De bezettende macht koos voor dit vervoer de nachtelijke uren waarin de spertijd gold.
Ik zou denken: ja, er zijn trams gebruikt om Joden te deporteren. Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het GVB. Ja, dit gebeurde over een groot deel van de route van de toenmalige lijn 8. Maar gebeurde dat ook onder dat nummer? Ik heb de oorlog niet meegemaakt, ik betwijfel het en het niet feilloze Wikipedia zegt van niet. Natuurlijk heb ik begrip voor de gevoelens van direct betrokkenen en hun nabestaanden, maar gaat het niet een beetje ver?

Vanaf het Centraal Station vertrekken nog steeds treinen. (Overigens klopt die tweede bron ook niet volgens mij, want ik heb regelmatig gehoord dat het Muiderpoortstation het vertrekpunt was van de treinen met gedeporteerde Joden) En de grensovergang bij Nieuweschans, waar al die treinen Nederland verlieten, wordt ook nog steeds gebruikt.

Als het werkelijk zo gevoelig ligt dan zou er toch ook geen buslijn 8 hebben bestaan (die van 1967 tot 1990 van Buitenveldert, toch ook een buurt met veel joodse inwoners, naar nota bene datzelfde Muiderpoortstation reed)? En zou het lijnnummer 8 met de geel groene verticale kleuren ook niet op de lijnfilm moeten staan, lijkt me.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door R-Flow »

Wat een stel zeikerds zijn het ook hè die mensen? Weten inmiddels van ellende ook niet meer waar ze het nou echt over moeten hebben in plaats hiervan.

Moeten we Station Muiderpoort ook maar dichtgooien? Is immers gebruikt om Joden af te voeren richting de concentratiekampen. Hollandsche Schouwburg? Afbreken die hap, dat was dé deportatie locatie alvorens iedereen richting Muiderpoort ging. De NS? Direct ontmantelen. Hun treinen en sporen zijn destijds gebruikt. De Telegraaf? Gewoon het verbod weer instellen, want die waren ook "fout".

Het bovenstaande is allemaal weer in normaal gebruik. Maar goed tram 8 in Amsterdam kan anno 2012 nog steeds niet hoor jongens. Dat gaat echt een brug te ver.


Doe normaal. Hypocrisie ten top. Las onlangs dat niet eens de werkelijke overlevenden zijn die moeite hebben met tram 8, maar de generatie daarna of zelfs nog dáárna. Gaat helemaal nergens over. Nu gaan die mensen zelfs steigeren als er een tram buiten dienst toevallig dat nummertje in beeld heeft?

PS Zie dat de beste kerel van VVD is. Ongelofelijk sneu om op deze manier zieltjes proberen te winnen voor de verkiezingen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door Chauf21 »

Je kan het ook anders zien: waarom zou je met het lijnnummer 8 gaan rondrijden? Het is nergens voor nodig lijkt me. Gewoon de normale en gebruikelijke lijnnummers en teksten filmen. Dan voorkom je allerlei problemen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door R-Flow »

Chauf21 schreef:Je kan het ook anders zien: waarom zou je met het lijnnummer 8 gaan rondrijden? Het is nergens voor nodig lijkt me. Gewoon de normale en gebruikelijke lijnnummers en teksten filmen.
Het komt met zeer grote regelmaat voor dat een Amsterdamse tram die buiten dienst rijdt een niet bestaand lijnnummer heeft. Heb vandaag nog tram 18, 22 en 50 zien rijden in de stad. Loopt ook niemand over te ijlen toch?

De basis van het verhaal is dat een politicus dit aangrijpt om de boel lekker op te zwepen in de hoop daarmee aandacht te krijgen. Te krankzinnig voor woorden.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door huibf »

Inderdaad.... Die ophef. Trams opdoeken dan maar?
Als men zich nu eens druk gaat maken over echt belangrijke zaken.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door FLJ »

Het gaat hier echt om een kuldiscussie. We hebben het ondertussen over 70 jaar terug. Niet dat dat de gebeurtenissen minder erg maakt, maar door zo'n ophef te maken zullen zulke associatisch alleen maar teruggehaald worden.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door VIRM »

Dat het voeren van lijnnummer 8 nog gevoelig is, vind ik wel begrijpbaar. Je ziet ook in andere transportsectoren dat bepaalde nummers niet worden gehanteerd (niet 1-op-1 vergelijkbaar, maar vliegtuigmaatschappijen hanteren ook geen vluchtnummers van vluchten waar in het verleden iets ernstigs is gebeurd).

Als de desbetreffende trambestuurster het echt niet wist, is het zaak voor het GVB om te zorgen dat trambestuurders het wel weten. En dat het technisch onmogelijk is om lijnnummer 8 in te voeren (waarom is het uberhaupt mogelijk?).
Beul van de blindegeleidelijn
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door Ruben »

VIRM schreef: En dat het technisch onmogelijk is om lijnnummer 8 in te voeren (waarom is het uberhaupt mogelijk?).
Omdat het slechts een getal is?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door R-Flow »

Ruben schreef:Omdat het slechts een getal is?
Dat zie je fout. De Amsterdamse tramlijn 8 is verantwoordelijk voor al het kwaad in de wereld en mag daarom nooit wederkeren. Een millennium lang ellende en verdoemenis als tramlijn 8 wederom door de straten van Amsterdam rijdt. :wink:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door hauptbahnhof »

De enige manier om het onmogelijk te maken om het te filmen is om dat nummer van de films te halen.
Met de combino is het onmogelijk om lijn 8 te filmen, terwijl er onder een andere lijncode wordt gereden. Wordt de lijn wel als lijn 8 ingesteld, dan draait de film automatisch ook naar 8. Dit geldt in principe voor al de niet gebruikte lijnnummers.

Bij de oudere trams is het wel gewoon mogelijk. (minder computergestuurd).

En idd. Er wordt vooral bij de tram met alle soorten teksten en lijnnummers gereden als een tram naar binnen gaat. Ik rij over het algemeen gewoon met dezelfde lijnnummer als waar de tram op reed met als bestemming Haarlemmermeerstation of Amsteldijk (met als toevoeging bij de combino's Niet Instappen).
Een enkele keer wil ik ook wel een ander nummer of dwangstrepen gebruiken.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door R-Flow »

Ik bedenk me net dat ik een half jaartje terug in een rijdende tram 8 heb gezeten. Een tram op lijn 16 of 24 (trapwagen) had dat in het koersbord staan en zelfs binnen op de displays (logisch natuurlijk). Volgens mij gaf die wel gewoon "VU medisch centrum" aan i.p.v. Sorry, geen dienst of whatever, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen. Vond het wel grappig en kan me niet herinneren dat het toen ook voorpagina nieuws was.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door huibf »

999 een optie zoals cxx doet? Ken de tram in adam niet zo goed? Hebben ze dáár nog een filmrol? Zo... In zelfs de meest afgelegen plaats in nl. hebben ze tegenwoordig een digitale koersbak....
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:De enige manier om het onmogelijk te maken om het te filmen is om dat nummer van de films te halen.
Met de combino is het onmogelijk om lijn 8 te filmen, terwijl er onder een andere lijncode wordt gereden. Wordt de lijn wel als lijn 8 ingesteld, dan draait de film automatisch ook naar 8. Dit geldt in principe voor al de niet gebruikte lijnnummers.

Bij de oudere trams is het wel gewoon mogelijk. (minder computergestuurd).

En idd. Er wordt vooral bij de tram met alle soorten teksten en lijnnummers gereden als een tram naar binnen gaat. Ik rij over het algemeen gewoon met dezelfde lijnnummer als waar de tram op reed met als bestemming Haarlemmermeerstation of Amsteldijk (met als toevoeging bij de combino's Niet Instappen).
Een enkele keer wil ik ook wel een ander nummer of dwangstrepen gebruiken.
Ik neem aan dat jij genoeg historisch besef hebt om geen lijn 8 op je film te tonen. ;)
Maar je zou als GVB dan gewoon lijnnummer 8 helemaal van de film moeten schrappen.
En anders gewoon iets standaards doen als je buiten dienst bent (zoals hierboven al is voorgesteld, a la Connexxion met 999 Sorry, geen dienst ofzoiets), dat voorkomt dit soort ongelukjes. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door Suus »

Daar is het tijgervel voor, maar er zijn slechts weinig bestuurders die dat voordraaien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door hauptbahnhof »

huibf schreef:999 een optie zoals cxx doet? Ken de tram in adam niet zo goed? Hebben ze dáár nog een filmrol? Zo... In zelfs de meest afgelegen plaats in nl. hebben ze tegenwoordig een digitale koersbak....
Ik merk dus dat jij nooit in Amsterdam komt of niks over de trams weet. Maar ik zal het je even uitleggen. In Amsterdam wordt er met lijnkleuren gewerkt. Dit is niet iets wat nodig is, maar iets traditioneels van Amsterdam. Toen de Combino's (rond de eeuwwisseling) besteld werden, vonden ze het goedkoper om aan de voorkant i.p.v. een kleurendisplay een analoge film te gebruiken voor het lijnnummer. De rest is wel gewoon digitaal.

Een aantal jaren later zijn van de 11G en 12G-trams de analoge films vervangen voor digitale en ook hier worden de lijnkleuren toegepast.

Alleen de hele oude trams (9G/10G ) gebruiken zowel voor lijn als bestemming een filmrol.
Met een beetje googlen zul je zelf genoeg foto's zien van Amsterdamse trams.
VIRM schreef:Ik neem aan dat jij genoeg historisch besef hebt om geen lijn 8 op je film te tonen. ;)
Maar je zou als GVB dan gewoon lijnnummer 8 helemaal van de film moeten schrappen.
En anders gewoon iets standaards doen als je buiten dienst bent (zoals hierboven al is voorgesteld, a la Connexxion met 999 Sorry, geen dienst ofzoiets), dat voorkomt dit soort ongelukjes. :)
Nou, om eerlijk te zijn, ik weet het verhaal rond lijn 8 maar meestal rij ik niet onder een ander lijnnummer dan de eigen lijnnummer, dwangstrepen of lijn 50. Alleen de bestemming kan bij nog varieren van Amsteldijk tot bijvoorbeeld Spaardammerdijk, wel met de toevoeging "niet instappen" eronder. Het maakt toch niet uit want wat je er ook op zet, men gaat evengoed op die deuren rammen.

Overigens is het bij CXX volgens mij wel zo dat er automatisch 999 Sorry geen dienst wordt getoond bij een BD-rit. Dit is bij de bussen van GVB ook zo (zonder 999 uiteraard), maar de bij de tram niet. Dus dat moet de bestuurder zelf doen. En vooral bij de combino is dat niet iets wat je heeeeel snel doet.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door Ruben »

Lijn 8 verbieden door het van de rol te halen maakt het alleen maar extra beladen. Waar het nu voor de meesten niet meer als een ongebruikt lijnnummer is, wordt het dan een verhaal door elke vraag waarom het nummer niet ingesteld KAN worden.

Lijn 50 is wat dat betreft een vreemdere eend in de bijt; worden metrolijnen in de 50-tallen genummerd, ga je dat op een tram gebruiken als LM-rit.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door hauptbahnhof »

Lijncode 50 is bij de tram een Buiten-Dienst lijn. Ik neem aan dat de passagiers slim genoeg zijn dat ze wel snappen dat een lijn 50 op een combinotram niet betekent dat deze op Metrolijn 50 gaat rijden, aangezien deze toch niet op hetzelfde spoor komen.
Stel je de wagen in als lijn 50 (bij combino), dan krijg je automatisch de keuze als bestemming: "Instructiewagen" of "Niet instappen".

Als het goed is wordt er dan gefilmd:
Lijn: dwangstrepen
Bestemming: Niet instappen
(op de andere films wordt als lijn wel lijn 50 getoond)

of

Lijn: L
Bestemming: instructiewagen
(op de andere films wordt weer lijn 31 getoond, dit is dus de lijnnummer voor de L)

Dat werkt een stuk makkelijker dan zelf die films te moeten aanpassen.

Bij bepaalde ritten waar de tram niet onder een lijncode kan rijden (BD-ritten tussen de remises bijvoorbeeld), dan moet er onder lijn 50 gereden. Dit houdt natuurlijk in dat de wissels met de hand moeten worden bediend. Alleen op het baanvak van lijn 5 en lijn 26 moet er onder de eigen lijncode worden gereden omdat er daar seinen staan die alleen op eigen lijncode reageren.

Met andere woorden:
Een voertuig stel je altijd in met een Lijn, Dienstwagen, Categorie, Richting in. Nadat dit ingesteld is, wordt alles volgens de basisinstellingen ingesteld. (bijv bij het uitrijden van de remise: Lijn 5, Dienstwagen 1, Categorie 1 (normale dienstwagen (heeft met de wissels te maken)), Richting: Binnenhof). Hierna wordt de mobilofoon ingesteld en dan ook de validators, de halteafroep, de displays, de vetagsturing e.d.

Blijkt nou dat het baanvak in Amstelveen gestremd is en ik maar tot station moet, dan moet ik handmatig de bestemmingsfilm zetten op Station Zuid. Dat is weer wat anders dan de richting, want die blijft Binnenhof.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door R-Flow »

Nou heeft sowieso iedere Combino de mogelijkheid om een GVB-logo te filmen en de de tekst "Sorry, geen dienst" (verschrikkelijk dat suffe "sorry" maar oké) / "Niet instappen" weer te geven. Waarom wordt dat niet gewoon ALTIJD gebruikt in combinatie met leeg digitaal display achterop in plaats van al die ongebruikte lijnnummers?
hauptbahnhof schreef:Lijncode 50 is bij de tram een Buiten-Dienst lijn. Ik neem aan dat de passagiers slim genoeg zijn dat ze wel snappen dat een lijn 50 op een combinotram niet betekent dat deze op Metrolijn 50 gaat rijden, aangezien deze toch niet op hetzelfde spoor komen.
Nou ik zal je vertellen hauptbahnhof dat ik toch iedere keer weer denk bij mezelf "Goh, worden er ook trams ingezet op metro 50 en rijdt ie tegenwoordig door de binnenstad?!" :P
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 10 aug 2012, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door hauptbahnhof »

Gaan we in herhaling treden R-flow? Heb het net allemaal uitgelegd *duikt weg*. (ow , je hebt het al weggehaald :( )
R-Flow schreef:Nou heeft sowieso iedere Combino de mogelijkheid om een GVB-logo te filmen en de de tekst "Sorry, geen dienst" (verschrikkelijk dat suffe "sorry" maar oké) / "Niet instappen" weer te geven. Waarom wordt dat niet gewoon ALTIJD gebruikt in combinatie met leeg digitaal display achterop in plaats van al die ongebruikte lijnnummers?
Hahaha, ik vind het ook raar want ik ben niet sorry dat mijn tram geen dienst heeft (behalve als het een defect is en de tram naar binnen moet), want ik wil gewoon naar huis of snel die wagen naar binnen brengen voor mijn pauze.
En waarom het niet ALTIJD gebruikt word? Ik denk simpelweg: omdat het kan. *O*
R-Flow schreef:Nou ik zal je vertellen hauptbahnhof dat ik toch iedere keer weer denk bij mezelf "Goh, worden er ook trams ingezet op metro 50 en rijdt ie tegenwoordig door de binnenstad?!" :P
:X *nu hoef ik niet weg te duiken want heb niks gezegd*
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door R-Flow »

Het maakt mij verder ook niet uit hoor... Mijn ervaring is dat zelfs wanneer een Combino komt aanrijden met een GVB-logo voorop en met koeienletters erachter 'NIET INSTAPPEN" mensen nog als bezetenen op knopjes van de deuren drukken en vervolgens verbaasd opkijken als de tram vervolgens gewoon wegrijdt. Lang verhaal kort: Het doet er niet toe wat je voorop zet, mensen letten toch niet op. ;)

PS Zijn er plannen om de Combino's te voorzien van een digitaal lijnnummer voorop en wellicht dezelfde oranje LED-lichtkranten die de nieuwe bussen en trapwagens hebben? Die LED-variant lijkt veel minder kwetsbaar dan de groene displays gevuld met een soort van vloeistof (?) die de Combino heeft.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is ook inderdaad zo. Ik kan me er niet meer druk om maken. In het begin ging ik nog via de buitenomroep omroepen dat die tram niet voor passagiers bestemd is. Alleen als ze bij mijn cabine komen bonken zal ik ze even vertellen dat het een BD-wagen is.

Ik kan me nog herrineren dat een jaar of 6 a 7 geleden was er eind juni een tramfeestje (om het maar zo te noemen) in Amsterdam waar er historische trams, de RET Citadis en de NF8 (Rheinbahn Düsseldorf Combino) tussen het Surinameplein Bollenveld en Station Sloterdijk (Orlyplein) reden. Ik kan me herrineren dat ik een ritje maakte in die NF8 en we bij de halte Postjesweg richting Sloterdijk stonden en er mensen gingen instappen (normale passagiers met strippenkaart).

Ik heb niks van die plannen gehoord en denk ook niet dat dat voorlopig gedaan word. Afgezien van het feit dat het in principe gewoon goed werkt (de CAF-wagens en trapkaren zijn/waren een stuk erger), denk ik dat ze andere prioriteiten hebben nu.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: Ik kan me nog herrineren dat een jaar of 6 a 7 geleden was er eind juni een tramfeestje (om het maar zo te noemen) in Amsterdam waar er historische trams, de RET Citadis en de NF8 (Rheinbahn Düsseldorf Combino) tussen het Surinameplein Bollenveld en Station Sloterdijk (Orlyplein) reden.
Ja, dat was het NVBS Tramfeest in 2006 omdat de NVBS toen 75 jaar bestond. Was er zelf niet bij overigens, maar ik zag op de foto's dat de RET Citadis reed met '23 Stadion Feijenoord' voorop. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Michael »

GVB-personeel ontkent uitspraken over Joden

AMSTERDAM - Twee medewerkers van het Amsterdamse ov-bedrijf GVB ontkennen in de tram beledigende uitspraken over Joden te hebben gedaan.
Ze distantiëren zich ook van de inhoud van de teksten die een passagier zegt te hebben gehoord. Dat liet het GVB vrijdag weten.
De Joodse Gemeente Amsterdam diende deze week een klacht in bij het GVB. Een lid van de gemeente zei dat toen hij in de tram zat, er bij het Anne Frank Huis via de luidspreker een gesprek tussen de bestuurder en conducteur te horen was. Een van hen zou hebben gezegd dat de Joden daar geld aan verdienen.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/2881485/gvb ... joden.html
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse trambestuurder rijdt met omstreden 'lijn 8'

Bericht door hauptbahnhof »

Zoveel heisa, terwijl het personeel tegen mekaar aan het praten was, via de intercom. Begin zelf te geloven dat het erger is als er zoiets gezegd word dan als een conducteur een passagier helemaal verrot uitscheld...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten